w sprawie: uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków

 

 

Uchwała Nr XLIX/239/02

Rady Miejskiej w Halinowie

 z dnia 09 października 2002 rok

 

 

w sprawie: uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania  ścieków

 

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2001r Nr 142 poz. 1591z późn. zm.) oraz art.19 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001r. Nr 72 poz. 747), uchwala się co następuje:

 

§1

Wprowadza się na terenie gminy regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

 

§2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu w Halinowie.

 

§3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

 

 

 

 

 

Załącznik do Uchwały Nr XLIX/239/02

Rady Miejskiej w Halinowie

z dnia 09 października 2002 roku.

 

REGULAMIN

dostarczania wody i odbioru ścieków miasta i gminy Halinów

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

Celem niniejszego regulaminu jest:

1) określenie praw i obowiązków przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług wodociągowo-kanalizacyjnych świadczonych przez to przedsiębiorstwo, wynikających z ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) – zwanej dalej ustawą oraz z przepisów wykonawczych do tej ustawy,

2) ustanowienie warunków przyłączania do sieci, zgodnie z art. 15 ust.4 ustawy,

3) udostępnienie wszystkim potencjalnym odbiorcom usług informacji o możliwościach dostępu i warunkach przyłączenia do sieci,

4) udostępnienie istniejącym i przyszłym odbiorcom informacji nt. wzajemnych praw i obowiązków przedsiębiorstw wodociągowo - kanalizacyjnych i odbiorców usług.

§ 2

Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

a) odbiorca usług – każdego, kto korzysta z usług wodociągowo- kanalizacyjnych zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym,

b) przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne – przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej, jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków, oraz gminne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, prowadzące tego rodzaju działalność,

c) przyłącze kanalizacyjne – odcinek przewodu łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną, za pierwszą studzienką, licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku od granicy nieruchomości,

d) przyłącze wodociągowe – odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług wraz z zaworem za wodomierzem głównym,

e) sieć – przewody wodociągowe lub kanalizacyjne wraz z uzbrojeniem i urządzeniami, którymi dostarczana jest woda lub którymi odprowadzane są ścieki, będące w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo- kanalizacyjnego,

f) ścieki - wprowadzane do kanalizacji wody zużyte na cele bytowe lub przemysłowe,

g) ścieki bytowe – ścieki z budynków przeznaczonych na pobyt ludzi, osiedli mieszkaniowych i terenów usługowych, powstające w szczególności w wyniku ludzkiego metabolizmu oraz funkcjonowania gospodarstw domowych,

h) ścieki komunalne – ścieki bytowe lub mieszaninę ścieków bytowych ze ściekami przemysłowymi, lub mieszaninę ścieków bytowych z wodami opadowymi, lub mieszaninę ścieków bytowych z ściekami przemysłowymi i wodami opadowymi,

i) ścieki przemysłowe – ścieki odprowadzane z nieruchomości, na których prowadzi się działalność gospodarczą, nie będące ściekami bytowymi lub wodami opadowymi,

j) urządzenia pomiarowe – przyrząd pomiarowy mierzący ilość odprowadzanych ścieków znajdujący się na przyłączu kanalizacyjnym,

k) wodomierz główny – przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody, znajdujący się na każdym przyłączu wodociągowym,

l) zbiorowe zaopatrzenie w wodę – działalność polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody, prowadzoną przez przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne,

m) zbiorowe odprowadzanie ścieków – działalność polegającą na odprowadzaniu, oczyszczaniu ścieków, prowadzoną przez przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne,

n) urządzenia kanalizacyjne – sieci kanalizacyjne, wyloty urządzeń kanalizacyjnych służące do wprowadzania ścieków, oraz urządzenia podczyszczające i oczyszczające ścieki oraz przepompownie ścieków,

o) urządzenia wodociągowe – ujęcia wód podziemnych, studnie publiczne, urządzenia służące do magazynowania i uzdatniania wód, sieci wodociągowe, urządzenia regulujące ciśnienie wody.

Rozdział II

Prawa i obowiązki przedsiębiorstwa

Część I - DOSTAWA WODY

§ 3

Przedsiębiorstwo ma obowiązek :

1. Dostarczać wodę z sieci wodociągowej każdej osobie, której nieruchomość została podłączona do sieci, na podstawie zawartej z nią umowy i zasadach określonych niniejszym regulaminem,

2. Zapewnić nieprzerwaną dostawę wody o wymaganym ciśnieniu oraz odpowiedniej jakości, które określają odpowiednie Rozporządzenia Rady Ministrów.

3. Zapewnić sprawność techniczną i prawidłową eksploatację sieci wodociągowej wraz z częścią przyłącza do zaworu głównego za wodomierzem oraz dokonywać niezbędnych napraw na swój koszt z wyjątkiem usuwania uszkodzeń powstałych z winy odbiorcy usług,

4. Zapewnić sprawność techniczną studni publicznych i hydrantów ulicznych będących w eksploatacji przedsiębiorstwa.

5. Zamontować wodomierz na przyłączu przed zaworem głównym na swój koszt.

6. Zapewnić prawidłowe utrzymanie wodomierza, jego naprawę oraz wymianę na koszt przedsiębiorstwa z wyjątkiem przypadków, gdy konieczność naprawy lub wymiany wynika z winy odbiorcy wody.

7. Dokonywać kontroli funkcjonowania wodomierzy:

- z własnej inicjatywy, bez pobierania opłat od odbiorcy,

- na żądanie odbiorcy wody, jednakże w przypadku stwierdzenia prawidłowego funkcjonowania wodomierza przez legalizatora - na koszt odbiorcy.

8. Wydawać warunki techniczne niezbędne do podłączenia instalacji wodociągowej budynku do sieci wodociągowej będącej w eksploatacji przedsiębiorstwa oraz uzgodnić w ciągu 14 dni przedłożoną przez inwestora dokumentację techniczną.

§ 4

Przedsiębiorstwo ma prawo :

1. Nadzorować wszelkie prace związane z realizacją elementów systemu wodociągowego: w tym wykonywanie przyłączy, pod względem zgodności ich realizacji z wydanymi warunkami technicznymi oraz pod względem jakości wykonywanych robót. W tym celu przedstawiciel przedsiębiorstwa ma prawo wstępu na plac budowy.

2. Wymagać przed ostatecznym uruchomieniem przyłącza przedstawienia przez inwestora dokumentów stwierdzających iż nowy obiekt został wykonany zgodnie z przepisami prawa budowlanego i sanitarnego.

3. Za okazaniem upoważnienia (w obecności przedstawiciela odbiorcy usługi) kontrolować stan techniczny przyłącza w czasie eksploatacji oraz wstępu do pomieszczenia w celu przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego,

4. Wejścia na teren posesji (w pasie o szerokości 3 m na przebiegu sieci wodociągowej) w celu usunięcia awarii.

5. Uczestniczyć w odbiorze prac określonych w ust. 1 oraz egzekwować od wykonawców realizację wydanych zaleceń warunkujących prawidłowe funkcjonowanie i eksploatację systemu wodociągowego.

Część II – ODBIÓR ŚCIEKÓW

§ 5

Przedsiębiorstwo ma obowiązek:

1. Przyjąć do systemu kanalizacyjnego ścieki komunalne oraz przemysłowe od odbiorców usług na podstawie zawartych z nimi umów ustalonych według zasad określonych niniejszym Regulaminem.

2. Zapewnić nieprzerwany odbiór ścieków.

3. Zapewnić prawidłową eksploatację przyłączy kanalizacyjnych od sieci kanalizacyjnej do pierwszej studzienki na terenie nieruchomości bez tej studzienki, a w razie jej braku do miejsca przeznaczonego na jej wybudowanie.
Na terenach ogólnodostępnych – na całej długości z wyjątkiem odcinka od budynku do pierwszej studzienki przed budynkiem (bez tej studzienki).

4. W przypadku braku pierwszej studzienki rewizyjnej zapewnić utrzymanie i eksploatację urządzeń kanalizacyjnych do czyszczaka wewnątrz budynku.

5. Wydać warunki techniczne do podłączenia do sieci kanalizacyjnej będącej w eksploatacji przedsiębiorstwa i uzgadniać przedłożone dokumentacje techniczne w ciągu 14 dni od ich złożenia.

6. Kontrolować urządzenia kanalizacyjne przez całą dobę.

7. Kontrolować odprowadzane ścieki pod względem ich zgodności z obowiązującymi normami, sygnalizować właściwym władzom o wszelkich zagrożeniach spowodowanych przez dostawcę ścieków na skutek przekroczenia norm oraz nakładać opłaty dodatkowe wynikające z przekroczeń normatywów.

8. Określić jakość dostarczanych ścieków w pierwszej studzience od strony budynku na przykanaliku będącym na majątku przedsiębiorstwa.

9. Udzielić odpłatnej pomocy odbiorcy usług na jego prośbę, przy usuwaniu awarii na użytkowanych przez niego instalacjach wewnętrznych.

§ 6

Przedsiębiorstwo ma prawo :

1. Nadzorować wszelkie prace związane z realizacją elementów systemu kanalizacyjnego pod względem ich zgodności z wydanymi warunkami technicznymi i obowiązującymi normami.

2. Wymagać przed ostatecznym uruchomieniem przyłącza przedstawienia przez inwestora dokumentów stwierdzających, iż obiekt został wykonany zgodnie z przepisami prawa budowlanego i sanitarnego.

3. Obciążać dostawcę usług kosztami wykonanych przez siebie kontroli i analiz, jeżeli zostanie stwierdzone nieprawidłowe eksploatowanie instalacji kanalizacyjnej przekraczającej dopuszczalne warunki oraz gdy ścieki odprowadzane do kanalizacji przekraczają normy określone przepisami lub umową.

Rozdział III

Prawa i obowiązki odbiorcy usług

Część I - DOSTAWA WODY

§ 7

Odbiorca usług ma obowiązek

1. Użytkować instalację wewnętrzną w taki sposób, aby wykluczyć możliwość wystąpienia zakłóceń w funkcjonowaniu publicznej sieci wodociągowej, a w szczególności:

- uniknięcia uderzeń hydraulicznych,

- wyeliminowania możliwości skażenia bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z wewnętrznej instalacji wodociągowej, z powrotu ciepłej wody lub z instalacji centralnego ogrzewania.

2. Zapewnienie łatwego dostępu pracownikom przedsiębiorstwa do wodomierza w celu dokonywania odczytów, kontroli jego funkcjonowania, napraw lub wymiany.

3. Utrzymania pomieszczenia, w którym znajduje się wodomierz w odpowiednim stanie technicznym, porządku i czystości – uniemożliwiającym zamarznięcie wodomierza, uszkodzenie mechaniczne lub jego kradzież.

4. Wykonywania wszelkich napraw instalacji za zaworem głównym.

5. Natychmiastowego powiadomienia przedsiębiorstwa o stwierdzeniu zerwania plomby na wodomierzu, uszkodzenia lub kradzieży wodomierza.

§ 8

Odbiorcy usług zabrania się:

1. Odsprzedawania i używania wody dostarczanej z sieci wodociągowej niezgodnie z umową zawartą z przedsiębiorstwem.

2. Poboru wody z sieci z pominięciem wodomierza.

3. Przemieszczania wodomierza, zakłócania jego funkcjonowania, zrywania plomb lub osłon.

4. Dokonywania na przyłączu innych działań niż zamykania i otwierania zaworu głównego za wodomierzem.

5. Wykorzystywania sieci wodociągowej bądź instalacji wodociągowej do uziemiania urządzeń elektrycznych.

6. Lokalizacji budynków i budowli oraz nasadzania drzew i krzewów na przewodach wodociągowych bez zgody przedsiębiorstwa w pasie ochronnym o szerokości 3 m.

§ 9

Odbiorca usług ma prawo

1. Domagać się nieprzerwanej dostawy wody o odpowiednim ciśnieniu i jakości.

2. Zgłaszania reklamacji dotyczących wysokości naliczonych opłat za wodę.

3. Żądać na piśmie od przedsiębiorstwa przeprowadzenia kontroli funkcjonowania wodomierza.

4. Żądać odszkodowania za szkody powstałe z winy przedsiębiorstwa w związku z dostarczaniem wody.

5. Żądać upustów w przypadku dostarczania wody o obniżonej jakości.

6. Uzyskać wskazanie zastępczych źródeł zaopatrzenia w wodę w przypadku przerw w dostawie wody.

7. Wystąpić do przedsiębiorstwa o udzielenie mu pomocy, na zasadzie odpłatności przy usuwaniu awarii na użytkowanych sieciach wewnętrznych.

Część II – ODBIÓR ŚCIEKÓW

§ 10

Odbiorca usług ma obowiązek :

1. Wykonywania na swój koszt wszelkich napraw instalacji kanalizacyjnej do pierwszej studzienki rewizyjnej licząc od strony budynku.

2. Użytkowania instalacji kanalizacyjnej w taki sposób, aby wykluczyć możliwość występowania zakłóceń w funkcjonowaniu sieci kanalizacyjnej, a w szczególności:

- nie wrzucania do urządzeń instalacji kanalizacyjnej odpadów stałych, nawet rozdrobnionych

- nie wylewania substancji o składzie i stężeniach przekraczających normy określone w obowiązujących przepisach

3. Zapewnienia dostępu pracownikom przedsiębiorstwa do studzienki rewizyjnej w celu kontrolnego pobierania ścieków do analizy laboratoryjnej.

4. Umożliwienia pracownikom przedsiębiorstwa przeprowadzania kontroli instalacji kanalizacyjnej i urządzeń podczyszczających.

5. Powiadamiania przedsiębiorstwa o posiadanych własnych ujęciach wody w celu umożliwienia prawidłowego obliczania należności za odbiór ścieków.

6. Wykonywania uszczelnień oraz zamontowania na swój koszt niezbędnych urządzeń zabezpieczających przed cofnięciem się ścieków do sieci kanalizacyjnej.

7. Wykorzystywania swojego przyłącza wyłącznie na użytek własny i tylko do ścieków komunalnych, chyba że zawarta umowa stanowi inaczej.

8. Likwidacji na swój koszt instalacji, za pomocą których odprowadzał ścieki do zbiorników bezodpływowych do czasu włączenia do sieci kanalizacyjnej

9. Stosowania takich rozwiązań technicznych, które uniemożliwiają bezpośrednie połączenie instalacji wodociągowej z instalacja kanalizacyjną.

§ 11

Odbiorca usług ma prawo :

1. Domagać się nieprzerwanego odbioru ścieków.

2. Zgłaszać reklamacje dotyczące wysokości opłat za ścieki.

3. Żądać odszkodowania za szkody powstałe z winy przedsiębiorstwa mające związek z wykonywaniem, utrzymaniem i eksploatacją urządzeń kanalizacyjnych.

4. Wystąpić do przedsiębiorstwa o udzielenie mu pomocy na zasadach odpłatności przy usuwaniu awarii na użytkowanych sieciach zewnętrznych.

§ 12

Odbiorcy usług zabrania się :

1. Lokalizacji budynków i budowli oraz nasadzania drzew i krzewów na sieciach kanalizacyjnych bez zgody przedsiębiorstwa w pasie ochronnym o szerokości 5 m od przewodów.

Rozdział IV

Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług

§ 13

Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków określają przepisy art.6 ustawy.

§ 14

Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzenie ścieków zawartej między przedsiębiorstwem wodno-kanalizacyjnym a odbiorcą usług.

§ 15.

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy.

§ 16.

1.Umowa, o której mowa w § 14 zawiera w szczególności postanowienia dotyczące:

1) ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych i kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia,

2) sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń,

3) praw i obowiązków stron umowy,

4) procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,

5) dokumentów upoważniających do wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń odbiorcy usług,

6) ustaleń zawartych w zezwoleniu, o których mowa w art. 18 ustawy,

7) okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.

8) dokumenty, o których mowa w ust.1 pkt 5 stanowi deklaracja i upoważnienie podpisane przez kierownika przedsiębiorstwa wodociągowo- kanalizacyjnego określające czynności, których wykonanie wymaga wstępu na teren nieruchomości usług, w szczególności obejmujące: dokonanie odczytu i sprawdzenia prawidłowości działania urządzenia pomiarowego i wodomierza głównego lub wodomierzy w lokalach, wykonanie prac konserwacyjno-remontowych oraz kontrolę korzystania z usług zgodnie z umową,

§ 17

Umowa, o której mowa w § 14 może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z obiektu budowlanego, do którego ma być dostarczana woda lub z którego mają być odprowadzane ścieki albo z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

§ 18

Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi umowa o której mowa w § 14, zawierana jest z właścicielem budynku lub z zarządcą nieruchomości wspólnej.

§ 19

Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne zawiera umowy z korzystającymi z lokali osobami, o których mowa w § 17 i § 18, jeżeli:

1) we wszystkich lokalach są zainstalowane wodomierze w sposób uzgodniony z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym,

2) zainstalowane wodomierze spełniają wymagania Polskich Norm oraz wymagania uzgodnione z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym odnośnie ich typu,

3) możliwy jest odczyt wskazań wodomierzy,

4) wnioskodawca i przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ustalili sposób rozliczeń różnicy wskazań między wodomierzem głównym a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania,

5) możliwe jest przerwanie dostarczania wody do lokalu bez zakłóceń dostaw wody w pozostałych lokalach.

§ 20.

Przedsiębiorstwo wodociągowo kanalizacyjne może wyrazić zgodę na zawarcie omów z korzystającymi z lokali osobami, o których mowa w §17 i §18 również w przypadku, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w § 19.

§ 21

Podpisanie umowy na dostarczenie wody i odprowadzenie ścieków następuje po podpisaniu przez strony protokołów z prób i odbioru prac budowlano-montażowych wykonanych w związku z przyłączeniem do sieci.

§ 22

Treść umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków nie może ograniczać praw i obowiązków stron, wynikających z przepisów ustawy, z przepisów wykonawczych do ustawy oraz z niniejszego regulaminu.

§ 23

W przypadku zmiany odbiorcy usług następuje wygaśnięcie umowy zawartej z dotychczasowym odbiorcą.

§ 24

Taryfowe ceny i stawki opłat, jako określane zgodnie z przepisami ustawy przez przedsiębiorstwo wodociągowo –kanalizacyjne i zatwierdzane uchwała gminy, nie podlegają ustalaniu w oparciu o umowę zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków.

§ 25

Integralną częścią umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków zawartej z dostawcą ścieków wprowadzającym ścieki przemysłowe stanowi załącznik, składany przez odbiorcę usług przy zawieraniu umowy i aktualizowany każdorazowo po zmianie warunków korzystania z usług, określający charakterystykę zużycia wody – rodzaj i ilość oraz jakość odprowadzanych ścieków.

 

Rozdział V

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach.

 

§ 26

Podstawowe zasady rozliczeń za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków określają przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, które stanowią, że:

1) rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków są prowadzone przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne z odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków,

2) ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na podstawie wskazania wodomierza głównego, a w przypadku jego braku w oparciu o przeciętne normy zużycia wody, ustalone na podstawie rozporządzenia o którym mowa w art. 27 ustawy,

3) ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych,

4) w razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie umowy jako równą ilości wody pobranej lub określonej w umowie,

5) w rozliczeniach odprowadzonych ścieków, ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt odbiorcy usług,

6) jeżeli odprowadzającym ścieki jest zakład produkcyjny nie posiadający urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzonych ścieków ustala się w umowie między dostawcą a odbiorcą ścieków, z uwzględnieniem udokumentowanej ilości bezpowrotnie zużytej wody do celów produkcyjnych i technologicznych. Rozliczenia należy dokonać w oparciu o bilans wodno-ściekowy zakładu.

§ 27

Odbiorcy usług zamieszkujący budynki wielolokalowe mogą być obciążani raz na kwartał w oparciu o odczyt wodomierza, natomiast w okresach między kwartałami obciążenia mogą mieć charakter zaliczek miesięcznych w wysokości 1/3 zużycia kwartalnego (poprzedniego kwartału).

§ 28

W razie niesprawności wodomierza, nie przekraczającej 3 miesięcy, ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w ostatnich 6 miesiącach poprzedzających unieruchomienie wodomierza.

§ 29

W razie nie wykonania przez przedsiębiorstwo wymiany wodomierza w terminie 3 miesięcy od daty przyjęcia zgłoszenia jego niesprawności – ilość wody ustaloną wg zasad określonych w § 26 i § 27 Regulaminu obniża się o 20%.

§ 30

W przypadku braku możliwości odczytu wodomierza obciążenie w danym okresie będzie ustalone w wysokości dotychczasowego przeciętnego zużycia, które zostanie rozliczone po ustaniu przeszkód.

§ 31

W przypadku zaboru wodomierza lub wykazania, że uszkodzenie wodomierza nastąpiło z winy odbiorcy usług, ilość pobranej wody ustala się odpowiednio do ilości, która mogła przepłynąć pełnym przekrojem rury przyłącza wodociągowego w okresie od ostatniego odczytu wodomierza. Fakturowanie za dostawę wody odbywa się w oparciu o odczyty wodomierzy z zastosowaniem obowiązującej ceny.

 

 

 

§ 32

Otrzymaną fakturę odbiorca usług zobowiązany jest zapłacić w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty jej otrzymania. Terminy płatności mogą być wydłużane w zależności od zawartej z odbiorcą umowy.

§ 33

Przed upływem terminu płatności odbiorca usług ma prawo złożenia reklamacji, która wstrzymuje obowiązek uregulowania należności w terminie. W przypadku uwzględnienia tej reklamacji nowy termin zapłaty zawarty zostanie w fakturze korygującej.

§ 34

Złożenie reklamacji po terminie płatności nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności w obowiązującym terminie. Reklamacja rozpatrzona będzie w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
W przypadku stwierdzenia nadpłaty, zostanie ona zaliczona na poczet przyszłych należności. chyba że odbiorca usług zażąda jej zwrotu. Zwrot należności nastąpi w ciągu 14 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku.

§ 35

Każda zwłoka w terminowym uregulowaniu faktur pociąga za sobą naliczenie odsetek ustawowych.

§ 36

Jeżeli opłaty nie są wnoszone przez odbiorcę usług w wyznaczonym terminie, przedsiębiorstwo – po uprzednim pisemnym wyznaczeniu odbiorcy usług dodatkowego 14 dniowego terminu zapłaty wraz z powiadomieniem go o grożących mu sankcjach z tytułu nieuregulowania należności – ma prawo odstąpić od umowy i zamknąć przyłącze po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu dodatkowego.

§ 37

Wznowienie dostawy wody następuje po udokumentowaniu przez odbiorcę uiszczenia należnych kwot wraz z odsetkami ustawowymi, opłaceniu kosztów poniesionych przez przedsiębiorstwo związanych z zamknięciem i otwarciem przyłącza oraz zawarciu nowej umowy.

Rozdział VI

Warunki przyłączenia do sieci.

§ 38

Zakres budowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych realizowanej i finansowanej przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne oraz prze osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci określają przepisy ustawy, stanowiąc:

1) przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne są zobowiązane zapewnić realizację budowy i rozbudowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji,

2) realizacje budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci,

3) koszty zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego pokrywa przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, a urządzenie pomiarowego odbiorca usług.

§ 39

1. W przypadku, gdy plany inwestycyjne właścicieli lub zarządców nieruchomości wyprzedzają plan inwestycyjny przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, mogą oni wybudować na własny koszt, w porozumieniu z tym przedsiębiorstwem i gminą, urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne niezbędne do korzystania z usług.

2. Urządzenia, o których mowa w ust. 1 podlegają odpłatnemu przekazaniu gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu na zasadach określonych w art.31 ustawy.

§ 40

Przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na następuje na podstawie umowy o przyłączenie i po spełnieniu technicznych warunków przyłączenia, określonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, zwanych dalej warunkami przyłączenia.

1. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej może występować osoba, posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci.

2. Osoba, o której mowa w rat,1, składa w przedsiębiorstwie wodociągowo-kanalizacyjnym wniosek o określenie warunków przyłączenia.

3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust.1 i 2 ustala przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.

§ 41

1. Wniosek o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej powinien w szczególności zawierać:

1) oznaczenie wnioskodawcy

2) określenie :

a) rodzaju i parametrów instalacji odbiorczej;

b) charakterystyki zużycia wody;

c) rodzaju i ilości, a w przypadku przemysłowych odbiorców usług również jakości odprowadzanych ścieków;

d) przeznaczenia wody;

3) informacje określające charakterystykę techniczną obiektu, do którego dostarczana będzie woda, w szczególności:

a) powierzchnię użytkową i rodzaj lokali (mieszkalne, użytkowe....) w budynkach zasilanych w wodę;

b) wyposażenie lokali i obiektów w urządzenia zużywające wodę i odprowadzające ścieki;

4) proponowany termin rozpoczęcia poboru wody.

2. Do wniosku o którym mowa w ust.1 osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci powinna załączyć:

1) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której wniosek dotyczy

2) mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w ust.1 względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.

 

§ 42

1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa warunki przyłączenia i przekazuje wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 41.

2. Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich określenia.

3. Warunki przyłączenie powinny określać w szczególności:

1) miejsca i sposób przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z instalacjami odbiorcy,

2) przepływ obliczeniowy wody lub urządzenia sanitarne i techniczne, w których zużywana jest woda i odprowadzane są ścieki,

3) wymagania dotyczące:

a) miejsca zainstalowania wodomierza głównego;

b) miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego;

c) jakości odprowadzanych ścieków;

4) termin ważności warunków przyłączenia.

§ 43

1. Umowa o przyłączenie w szczególności określa:

1) strony zawierające umowę,

2) zakres prac budowlano-montażowych oraz prac związanych z przeprowadzeniem prób i odbiorów końcowych, wykonanych przez strony,

3) sposób koordynacji prac wykonawczych przez strony oraz kontroli dotrzymywania wymagań określonych w warunkach przyłączenia,

4) terminy:

a) zakończenia budowy przyłącza oraz terminy przeprowadzenia niezbędnych prób odbiorów częściowych,

b) przeprowadzenia prób końcowych i końcowego odbioru przyłącza,

5) przewidywany termin rozpoczęcia zaopatrzenia w wodę i odprowadzenie ścieków,

6) odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy o przyłączenie.

§ 44

1. Umowa o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia realizacji prac projektowych i budowlano-montażowych.

2. Określone w umowie o przyłączenie próby i odbiory częściowe i końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.

3. Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w ust.2 są potwierdzane przez strony w protokołach, których wzory określa przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.

 

Rozdział VII

Możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych.

§ 45

Potencjalni odbiorcy usług wodociągowo-kanalizacyjnych mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności tych usług:

1) w urzędzie miasta, który udostępni nieodpłatnie wgląd:

a) w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy

b) w miejscowy plan zagospodarowanie przestrzennego

c) w regulamin świadczenia usług

d) w warunki udzielenia zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,

2) w przedsiębiorstwie wodociągowo-kanalizacyjnym, udostępniającym nieodpłatnie:

a) wgląd w wieloletnie plany rozwoju i modernizacji

b) w plany inwestycyjne

c) w regulamin świadczenia usług

Rozdział VIII

Przypadki niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody

§ 46

1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do udzielania odbiorcom usług informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

2. Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia odbiorców w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenie usług, w szczególności gdy:

1) z powodu awarii nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,

2) dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.

3. O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę i odprowadzaniu ścieków, o którym mowa w ust.2 przedsiębiorstwo niezwłocznie informuje odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 47

Wstrzymanie lub ograniczenie w dostawie wody może nastąpić również w przypadku:

- braku wody na ujęciu.

- wydania decyzji organu Inspekcji Sanitarnej o wstrzymaniu dostawy wody.

- potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów pożarowych.

W wyżej wymienionych przypadkach odbiorcy usług przysługuje prawo do odszkodowania.

§ 48

Jeżeli strony nie ustaliły w umowie o zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków inaczej, obowiązują następujące wymagania w zakresie udzielania informacji i odpowiedzi, w związku z niedotrzymaniem ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków:

- udzielenie informacji na żądanie odbiorców następuje w ciągu :

a) 12 godzin – na telefoniczne żądanie określenia przewidywanego terminu usunięcia przerw i zakłóceń w świadczeniu usług,

b) 7 dni – na pisemne żądanie usunięcia przerw i zakłóceń, o których mowa w pkt. a,

c) 14 dni – na pisemne i telefoniczne skargi i zażalenia, wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.

§ 49

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do zawiadomienia odbiorców usług o planowanych zmianach warunków technicznych zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków z wyprzedzenie umożliwiającym dostosowanie instalacji do nowych warunków, nie krótszym niż 12 miesięcy.

§ 50

1. Odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.

2. Reklamacje, o których mowa w ust.1 wnoszone są na piśmie osobiście przez zainteresowanego w siedzibie przedsiębiorstwa, listem poleconym lub za pomocą poczty elektronicznej i rozpatrywane są przez zarząd przedsiębiorstwa.

3. Przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne zobowiązane jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwienia reklamacji w terminie 7 dni od daty wpływu.

§ 51

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane do informowania odbiorców usług (co 3 miesiące) o jakości wody przeznaczonej do spożycia.

 

Rozdział IX

Postanowienia końcowe

§ 52

Rozliczenie należności za wodę i ścieki odbywać się będzie w oparciu o Uchwałę Rady Miejskiej zatwierdzającą taryfy cen i stawek opłat ustalonych w trybie art. 24 ust.8 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747).

§ 53

Za samowolne pobieranie wody z urządzeń wodociągowych, samowolny zrzut ścieków do kanalizacji przedsiębiorstwa, zrywanie plomb umieszczonych na urządzeniach pomiarowych, nie dopuszczanie przedstawiciela przedsiębiorstwa do czynności związanych z odczytem wskazań i utrzymaniem przyłączy odbiorca usług podlega karze określonej ustawą.
Wytworzył:
Udostępnił:
Paulina&Bogdan Paulina&Bogdan
(2003-06-17 15:40:39)
Ostatnio zmodyfikował:
Paulina&Bogdan Paulina&Bogdan
(2003-06-17 15:52:27)