Protokół z obrad II Sesji Rady Miejskiej w Halinowie w dniu 09 grudnia 2002 roku.
Protokół z obrad
II Sesji Rady Miejskiej w Halinowie
w dniu 09 grudnia 2002 roku.
I. Otwarcie obrad Sesji Rady Miejskiej i stwierdzenie quorum.
Otwarcia obrad Sesji Rady dokonał przewodniczący Rady Miejskiej p.Włodzimierz Gronczewski o godz. 10 .
Obrady przeprowadzone zostały w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Halinowie. Przewodniczący Rady oświadczył, iż do zwołania Sesji Rady skorzystał z art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym tj. na pisemny wniosek Burmistrza.
W dalszej kolejności przeprowadzono odczytanie listy obecności Radnych i stwierdzono quorum Rady w liczbie 15 osób. Wobec powyższego stwierdzono prawomocność obrad II Sesji Rady Miejskiej.
II. Przyjęcie porządku obrad.
Podczas ustalania porządku obrad Rada Miejska przyjęła propozycje przewodniczącego Rady aby w pkt podejmowania uchwał rozpatrzyć sprawy dotyczące:
I. zmian w budżecie na 2002 rok,
II. określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych na 2003 rok,
III. ustalenie opłaty administracyjnej na 2003 rok,
IV. stawki podatku rolnego na 2003 rok,
oraz uwzględniono wniosek Burmistrza Gminy o rozszerzeniu porządku obrad w dalszej kolejności pkt podejmowania uchwał o sprawy:
- określenie wzoru deklaracji na podatek rolny,
- określenie wzoru deklaracji na podatek od nieruchomości,
- określenie wzoru deklaracji na podatek leśny, Powyższe Rada przyjęła w wyniku głosowania jednogłośnie /za - 15. Pani Burmistrz uzasadniła złożony wniosek do przewodniczącego Rady odnośnie przyspieszenia terminu Sesji względami zbyt późnego otrzymania przez Urząd dziennika ustaw zawierającego przepisy dotyczące stawek podatków i opłat lokalnych jak również koniecznością ogłoszenia podjętych uchwał w dzienniku urzędowym „w takim terminie aby mogły wejść w życie od dnia 01.01.2003". Według posiadanej informacji przez p. Burmistrz Wojewoda wyznaczył termin podjęcia uchwał o podatkach dla Gmin do dnia 09.12.2002 r. tj. taki aby była możliwość opublikowania ich w dzienniku urzędowym do dnia 16.12.2002 r.
III. Powołanie Komisji uchwał i wniosków
Przewodniczący Rady zaproponował do składu Komisji uchwał i wniosków trzech kolejnych radnych z listy obecności:
p. Adam Ciszkowski,
p. Henryk Foryś,
p. Bogdan Janczarek.
Zgłoszone osoby wyraziły zgodę na pracę w Komisji. Rada przyjęła skład osobowy jednogłośnie 15 głosami.
IV. Podejmowanie uchwał i wniosków
1. W sprawie zmian w budżecie na 2002 r.
Członek Komisji uchwał i wniosków p. Henryk Foryś odczytał treść projektu uchwały w w/w sprawie, natomiast Skarbnik Gminy p. Alicja Kuźma wyjaśniła propozycje zmian zawarte w zestawieniu tabelarycznym i załącznikach do niniejszej uchwały. Opracowany projekt zawiera zmiany w planie dochodów:
1. po stronie zwiększeń na kwotę ogólną 247,236 zł. dotyczących działów:
- gospodarka mieszkaniowa,
- dochody od osób prawnych,
- dochody od osób fizycznych,
- dochody od osób nie posiadającej osobowości prawnej,
- różne rozliczenia,
- oświata, wychowanie,
- opieka społeczna,
- gospodarka komunalna
- ochrona środowiska.
2. po stronie zmniejszeń na kwotę ogólną 3.163 zł w działach:
- opieka społeczna,
- gospodarka komunalna.
Propozycje zmian w planie wydatków zaproponowane zostały poprzez:
1. zwiększenie wydatków na ogólną kwotę w wysokości 81.686 zł w działach:
- wytwarzanie i zaopatrywanie w energie i gaz,
- gospodarka mieszkaniowa,
- oświata i wychowanie,
- opieka społeczna,
- edukacyjna opieka wychowawcza,
- gospodarka komunalna,
- ochrona środowiska,
- kultura fizyczna i sport,
2. zmniejszenie wydatków na kwotę 37,613 zł w działach:
- gospodarka mieszkaniowa,
- oświata i wychowanie,
- opieka społeczna,
- edukacyjna opieka wychowawcza,
- gospodarka komunalna,
- ochrona środowiska,
- kultura fizyczna i sport.
Załącznik Nr 2- dotyczył planu zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w tym planu dochodów na kwotę 862,392 zł i planu wydatków na kwotę 862.392 zł
Załącznik Nr 3 - dotyczył źródła pokrycia deficytu budżetu tj. kwoty 733.985,00 zł.
Załącznik Nr 4 - dotyczył zakresu i kwoty dotacji zakładu budżetowego tj. Zakładu Komunalnego na kwotę 360.000,00 zł.
Załącznik Nr 5 - dotyczył przychodów i wydatków budżetowych zakładu budżetowego tj. Zakładu Komunalnego z którego wynika, iż przychody łącznie z dotacją przedmiotową ogółem wynoszą 1.021.300,00 zł, oraz wydatki ogółem 1.021.300,00 zł.
W trakcie przeprowadzonej dyskusji Radny p. J. Jeziorski uznał, iż w planie wydatków należało przewidzieć również środki finansowe na dokończenie rozpoczętych a nie dokończonych inwestycji gazowych. Powyższą sprawę pozostawiono do rozpatrzenia. Wnioski formalne do projektu uchwały nie zostały zgłoszone. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały odczytany bez zmian. W/w uchwała została podjęta w wyniku głosowania za-15, przeciw- O, wstrz.- 0. Przewodniczący Rady stwierdził podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2002 r.
2. Uchwała w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych na 2003 r.
Po odczytaniu przez członka Komisji uchwał i wniosków p. Henryka Forysia podstawy prawnej umieszczonej w projekcie w/w uchwały, szczegółowego omówienia projektu dokonała p. Burmistrz..
Zmiana ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz zmiany niektórych innych ustaw ukazały się w Dzienniku Ustaw kilka dni wcześniej i mają istotny wpływ na ustalenie stawek obowiązujących w roku 2003.
W dotychczas obowiązującym systemie prawnym brak było regulacji w zakresie kompetencji Rady do określenia wzoru deklaracji na podatek rolny, leśny i podatek od nieruchomości. Powyższe spowodowało wprowadzenie dodatkowych projektów uchwał w bieżącym dniu obrad Sesji Rady i zbyt krótki czas na ich przygotowanie .
Przedstawione Radzie projekty uchwał zawieraj ą podział tematyczny w rozbiciu na cząstkowe zakresy aby uniknąć ryzyka uchylenia uchwał podatkowych z uwagi na błędy w części dotyczącej wzoru formularzy które mogły powstać, gdyż projekty uchwał nie wszystkie były skonsultowane z radca prawnym.
W trakcie omawiania projektu szczegółowego przez p. Burmistrz podane zostały argumenty utrzymania dotychczasowych stawek opłat, które przemawiaj ą ze względu na trudną sytuacje finansową mieszkańców. Proponowane stawki również zachowują 50% wysokości wymaganej ustawą. W ramach autopoprawki p. Burmistrz do projektu wniosła niżej wymienione zmiany:
1. w podstawie prawnej przy słowach Dz. U. Nr 9 póz. należy zmienić cyfrę z „31" na „ 84 „
2. nadać właściwe numery porządkowe od cyfry „ 3 „
3. przy nowo nadanym numerze porządkowym ,, 1.5.C „ skreślić zapis ( np. komórki) oraz zmienić stawkę z 2,81 zł na 2,90 zł,
4. 1.9- zmienić stawkę 0,09 zł na 0,15 zł,
5. l .9 - wykreślić słownie za każdy m2 powierzchni od 5000 m2 do 10000 m2
6. w § 2 pkt l dodać rocznie
W takcie dyskusji nad w/w projektem głos zabierali Radni p. Lidia Simbirowicz, p.Mieczysław Odalski, p. Jan Papis, p. Jan Jeziorski, p. Marek Kostka.
Omówione zostały sprawy tj. :
- omówienie sposobu naliczania podatków od garaży
- opłat targowych w tym zróżnicowanie stawek w rozbiciu na poszczególne dni tygodnia, kosztów utrzymania targowiska i wpływów,
- potrzeby zwiększenia powierzchni placu targowego,
- opłat za ogródki działkowe
Wypowiadający się uznali, iż do kwestii targowiska i ogrodów działkowych należy powrócić w przyszłym czasie.
Wnioski
Radny p. Jan Papis zgłosił wniosek formalny aby dokonać zróżnicowania stawek opłat targowych w zależności od dnia tygodnia .
Za wnioskiem głosowało- 3 radnych; przeciw - 9 radnych: wstrz. się - 3 radnych Zgłoszony wniosek upadł.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek dotyczący pozostawienia jednej stawki opłat targowych w zależności od rodzaju handlu. Za wnioskiem głosowało 9 Radnych.
Po wyczerpaniu głosu mówców przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z poprawkami wniesionymi przez Burmistrza p. Jolantę Damasiewicz Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych/jednogłośnie. Przewodniczący stwierdził podjęcie w/w uchwały.
3. Uchwała w sprawie opłaty administracyjnej
Projekt uchwały oczytał p. Henryk Foryś .
Pani Burmistrz wyjaśniła, iż propozycja stawki dotyczy wyłącznie wypisu i wyrysu z planu przestrzennego zagospodarowania gminy i jest ona zróżnicowana w zależności od ilości działek. Pozostałe kwestie opłat administracyjnych dotychczas regulowane uchwałami obecnie objęte są opłatami skarbowymi.
W przeprowadzonej dyskusji udział wzięli radni p. Jan Jeziorski, p. Teresa Kowalczyk. Pan Jan Jeziorski sugerował aby ustalić jednakową stawkę za wypis i wyrys z planu za jedną działkę , bądź pozostawić proponowaną stawkę od pięciu działek , natomiast - za każdą następną działkę obniżyć do 34,00 zł. Wypowiedź nie została zakończona wnioskiem formalnym.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wniesiony pod obrady bez zmian.
Za podjęciem w/w uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - O, wstrzymało się - 0. Przewodniczący Rady stwierdził podjęcie uchwały.
4. Uchwała w sprawie stawki podatku rolnego na 2003 r.
Projekt uchwały został odczytany przez przedstawiciela Komisji uchwał i wniosków p. Henryka Forysia.
Pani Burmistrz poinformowała obecnych na sali obrad, iż wnosi o uchwalenie wysokości stawki na poziomie roku ubiegłego tj. 83,63 zł z l ha przeliczeniowego.
Natomiast § 2 została umieszczona nowa regulacja prawna wprowadzona zmianą ustawy o podatkach i opłatach lokalnych tj. od gruntów będących użytkami rolnymi nie wchodzącymi w skład gospodarstw rolnych w wysokości 167,25 zł z l ha.
Powyższe opłaty pobierane będą na podstawie składanych deklaracji pod odpowiedzialnością karną.
Głos w dyskusji zabierali p. Marek Kostka, p.. Wojciech Kulmiński, p. Władysława Zawadka, p. Adam Ludwiniak, p. Jan Papis.
Mówcy wnosili o: zwiększenie wysokości prowizji dla sołtysów od zebranych podatków z 7% do 9%, właściwe naliczanie podatków, powrócenie do dotychczasowych zasad zwrotu kwot za abonamenty telefoniczne dla sołtysów, dostrzeżenie wkładu pracy w wypełnianiu funkcji społecznej w którą angażuj ą własne środki finansowe i czas spełniając ogromną rolę w niesieniu pomocy mieszkańcom i pracownikom Gminy.
Pani Burmistrz podziękowała Sołtysom i Przewodniczącym Rad Sołeckich za zaangażowanie i wkład pracy społecznej i złożyła obietnicę dołożenia starań o ułatwienie pracy w terenie. Rozważając kwestie podwyższenia prowizji lub zwrot opłat za abonamenty telefoniczne większość sołtysów obecnych na sali wypowiedziało się za przyjęciem drugiej propozycji. Pani Burmistrz Jolanta Damasiewicz oświadczyła, iż w najbliższym czasie zostanie podjęta decyzja o wprowadzeniu zwrotu abonamentu na podstawie odpowiedniego aktu.
Poddany projekt uchwały pod głosowanie przez Przewodniczącego Rady nie uwzględniał nowo zgłaszanych wniosków .
W głosowaniu uchwały wzięło udział 15 Radnych.
za przyjęciem- 15 jednogłośnie.
Przewodniczący Rady stwierdził podjecie w/w uchwały.
Zebranych poinformowano, że nie został przygotowany projekt uchwały w sprawie podatku leśnego co oznacza iż będą obowiązywały stawki określone ustawami.
Na prośbę jednej z osób obecnej na sali wyjaśniono definicję pojęcia „ las „w oparciu o obowiązujące przepisy podatkowe.
Przerwa 1230- 1245.
Wznowienie obrad
5. Uchwała w sprawie wzoru deklaracji na podatek rolny
Odczytany został projekt uchwały w/w sprawie.
Pani Burmistrz wniosła autopoprawkę do przygotowanych projektów uchwał w sprawie wzorów deklaracji do § l ab-y zmienić zapis słowa ,, załącznika" na „ załączników „oraz poprosiła Skarbnika Gminy p. Kuźmę o omówienie projektów ze wzglądu na ich znajomość. Zdaniem p. Skarbnik deklaracje zawieraj ą pełne dane do ściągania należności podatkowych i po wypełnieniu podlegaj ą ochronie danych osobowych. Od 2005 roku zostanie wprowadzony obligatoryjny obowiązek komputerowego gromadzenia danych podatnika.
Uchwała w powyższej sprawie została podjęta w wyniku głosowania / za - 15 , przeciw – 0 wstrz. - 0.
Przewodniczący Rady stwierdził podjęcie uchwały.
6. Uchwała w sprawie wzoru deklaracji na podatek od nieruchomości
Odczytany został projekt w w/w sprawie.
Wypowiedzi mówców zabierających głos w pkt 5 zostały odniesione do projektu uchwały w sprawie wzoru deklaracji na podatek od nieruchomości.
Uchwała została podjęta w wyniku głosowania : za- 15, przeciw - O, wstrz. - 0. Przewodniczący Rady stwierdził podjęcie w/w uchwały.
7. Uchwała w sprawie wzoru deklaracji na podatek leśny
Odczytany został projekt w w/w sprawie.
Wypowiedzi mówców zabierających głos w pkt 5 dotyczyły również projektu uchwały w sprawie wzoru deklaracji na podatek leśny.
Uchwała została podjęta w wyniku głosowania : za- 15, przeciw - O, wstrz. - 0.
Przewodniczący Rady stwierdził! podjęcie w/w uchwały.
VI Zakończenie obrad
Przewodniczący Rady postanowił oddalić przyjęcie protokołu z obrad I Sesji do następnej sesji tj. do dnia 13.12.2002 r, oraz zwrócił się z prośbą o przestrzeganie zakazu palenia tytoniu w obiektach użyteczności publicznej które zostały wprowadzone odpowiednimi przepisami.
Sołtys wsi Długa Kościelna p. Rek zgłosił potrzebę podjęcia uchwały w sprawie opłat na 2003 r. za korzystanie z kontenerów umieszczonych przy oczyszczalni ścieków.
Pani Burmistrz poprosiła o niepodejmowanie decyzji w w/w sprawie na bieżącej sesji a do sprawy opłat i wywozu nieczystości Jej zdaniem należy powrócić w najbliższym czasie.
W trakcie dyskusji wymienione zostały uwagi nt. przeprowadzenia referendum w sprawie wywozu nieczystości, które generalnie dotyczyły braku propozycji stawek co miało decydujące znaczenie na wyniki głosowania i frekwencje.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady o godz. 1330 ogłosił zamknięcie obrad II Sesji Rady Miejskiej.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Halinowie
/-/ Włodzimierz Gronczewski
/-/ Aleftina Kowakczyk
/-/Danuta Krawczyńska