UCHWAŁA Nr XIV/121/01
UCHWAŁA Nr XIV/121/01
Rady Miejskiej w Halinowie
z dnia 13 grudnia 2001 r
W sprawie: Programu Promocji Zdrowia i Prewencji Chorób Układu Krążenia „ CZAS DLA SERCA" w Gminie Halinów w latach 2001 – 2003
Na podstawie art.7 ust.l pkt.5 i art.18 ust.l ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz 74 z późn. zm.), w związku z Uchwałą Nr IV/90/0l Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 01 czerwca 2001 r.
Rada Miejska w Halinowie postanawia co następuje:
§1
Przyjąć Program Promocji Zdrowia i Prewencji Chorób Układu Krążenia „ Czas Dla Serca" dla Gminy Halinów na rok 2001 -2003, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu.
§3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do Uchwały Rady Miejskiej Nr XIV/121/0l
z dnia 13 grudnia 2001 r.
„CZAS DLA SERCA"
PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA I PREWENCJI CHORÓB UKŁADU KRĄŻENIA W GMINIE HALINÓW W LATACH 2001- 2003
Opracowany w ramach:
Projektu Pokazowego „rozwój infrastruktury dla promocji zdrowia i prewencji chorób układu krążenia na poziomie lokalnym w Polsce"
Umowa Pożyczki Nr 3466-POL
Opracowanie:
Janina Malinowska- koordynator
Krystyna Chrościcka
Urszula Głasek
Konsultacja merytoryczna
mgr. Edyta Sztandera
M.C.Z.P Oddział w Siedlcach
HALINÓW listopad 2001 r
SPIS TREŚCI
I. Sytuacja Geograficzno - Demograficzna i Społeczna gminy Halinów
II. Główne problemy zdrowotne społeczności miasta i gminy Halinów
III. Charakterystyka populacji priorytetowej objętej programem
IV. Realizatorzy programu
V. Budżet programu
VI. Cel główny i cele szczegółowe programu
VII. Zadania, sposób realizacji, kryterium sukcesu
VIII. Monitoring realizacji zadań
I. SYTUACJA GEOGRAFICZNO – DEMOGRAFICZNA MIASTA I GMINY HALINÓW
1. Położenie geograficzne.
Miasto i gmina Halinów położone są w środkowo - wschodniej części województwa mazowieckiego w powiecie mińskim. Odległość Halinowa, od Warszawy wynosi 25 km. W skład gminy wchodzi miasto Halinów i 21 sołectw.
Powierzchnia gminy wynosi 63,03 km2
16% powierzchni ogólnej stanowią lasy,
70% użytki rolne,
14% tereny zabudowane, drogi i nieużytki,
Przez gminę przebiegają ważne szlaki komunikacyjne wschód - zachód: linia kolejowa Warszawa - Terespol i droga krajowa nr 2. Sieć dróg lokalnych jest stosunkowo dobrze rozwinięta. Halinów z Warszawą łączy miejska komunikacja autobusowa oraz linia kolejowa
Na terenie gminy funkcjonuje sieć wodociągowa, do której dostęp ma 95% mieszkańców, kanalizacyjna z własną oczyszczalnią ścieków oraz gazowa.
Gmina posiada duże walory przyrodnicze: lasy, dorzecza czterech niewielkich rzek oraz stawy na pograniczu Halinowa i Długiej Kościelnej. Z tego względu stanowi atrakcyjne miejsce rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców Warszawy.
2. Struktura ludności i zatrudnienie
Gminę wg stanu na koniec lipca 2001 r. zamieszkuje - 10.683 osób w tym:
5.246 mężczyzn co stanowi 49,1% populacji
5.437 kobiet co stanowi 50.9% populacji.
Liczba mieszkańców w wieku:
przedprodukcyjnym wynosi 3.025 i stanowi 28,3% ogółu mieszkańców
produkcyjnym 6.191 57.9%
poprodukcyjnym 1.467 13,8%
Tabela nr l
Struktura ludności gminy na dzień 30 lipca 2001
Grupy wieku Płeć |
Ogółem w liczbach Bezwzględnych |
Mężczyźni |
Kobiety |
Udział w % |
Ogółem |
10.683 |
5.246 |
5.437 |
100% |
0-6 |
811 |
409 |
402 |
7.6% |
7- 15 |
1.457 |
765 |
692 |
13,6% |
16- 19 |
757 |
393 |
364 |
7.0% |
20-65 |
3.201 |
3.201 |
- |
30.0% |
20-60 |
2.990 |
- |
2.990 |
28,0% |
pow. 65 |
478 |
478 |
- |
4,5% |
pow. 60 |
989 |
- |
989 |
9.3% |
W strukturze ludności według pici zachodzi dysproporcja. Na 100 mężczyzn przypada 104 kobiety (w miastach województwa mazowieckiego 112). W gminie w przedziale wieku 20 - 64 lat na 100 mężczyzn przypada 100 kobiet (w województwie 111). Duże dysproporcje zachodzą w relacji między mężczyznami i kobietami w poszczególnych przedziałach wiekowych. Należy również odnotować fakt, że gminę zamieszkuje ludność młodsza niż w województwie mazowieckim tzn. powyżej 65 roku żyje w naszej gminie 12.1% mieszkańców, natomiast w województwie mazowieckim 13.3% oraz że na 100 osób w wieku produkcyjnym przypada 69 osób w wieku nieprodukcyjnym, w województwie natomiast 59/l 00.
Halinów jest gminą o przeważających funkcjach pozarolniczych. Tylko część ludności utrzymuje się z rolnictwa chociaż w gminie jest 1.583 gospodarstw indywidualnych. Na obszarze gminy istnieje 370 zakładów prowadzących działalność handlową, usługową, produkcyjną. Znaczna część mieszkańców dojeżdża do pracy do Warszawy lub Mińska. Na koniec lipca 2001 r. w Powiatowym Urzędzie Pracy było zarejestrowanych 490 osób bezrobotnych w tym 241 kobiet. 106 osób, w tym 47 kobiet posiadało prawdo do zasiłku dla bezrobotnego. Wskaźnik bezrobocia na dzień 31.07.2001r. w powiecie mińskim, do którego należy gmina Halinów wynosił 11,8%. Wg danych Ośrodka Pomocy Społecznej w analogicznym okresie z różnych form pomocy skorzystało 191 środowisk. Całkowita liczba osób wraz z rodzinami, objęta pomocą społeczną wynosiła 665, co stanowi 6,2% ogółu ludności gminy.
Dzieci i młodzież kształcą się w trzech szkołach podstawowych i dwóch zespołach szkolno -przedszkolnych, przy których funkcjonuj ą dwa gimnazja.
Ochroną zdrowia zajmują się Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej, w których pracuje łącznie 2 lekarzy rodzinnych, l internista, l pediatra 2 stomatologów, 6 pielęgniarek. W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Halinowie dzieci są objęte stałą opieką stomatologiczną i pielęgniarską. Ponadto w Urzędzie Miejskim w referacie Ochrony Zdrowia, Oświaty i Kultury zatrudniony jest pracownik, który zajmuje się sprawami zdrowia i przeciwdziałania alkoholizmowi.
W 1999r średnioroczny dochód gminy ogółem w przeliczeniu na l mieszkańca wynosił 1096 zł, porównywalnie w województwie (nie licząc Warszawy i miast na prawach powiatu) wynosił 1098 zł. Udział wydatków w budżecie gminy na ochronę zdrowia w 1999r. wyniósł 0.01%. Z budżetu gminy wydano 14100 zł. na promocję zdrowia i prewencję chorób. Udział tych wydatków w wydatkach na ochronę zdrowia wyniósł wg gminy 100%.
II. GŁÓWNE PROBLEMY ZDROWOTNE SPOŁECZNOŚCI MIASTA I GMINY HALINÓW
Najczęściej występującymi schorzeniami na terenie gminy Halinów są choroby układu krążenia. W grupach dyspanseryjnych dotyczących chorób układu sercowo-naczyniowego w obydwóch ośrodkach zdrowia jest zarejestrowanych 1442 pacjentów, co stanowi 13,5% ogółu mieszkańców. Ośrodek Zdrowia w Halinowie ogółem w grupach dyspanseryjnych ma zarejestrowanych 2069 osób w tym 977 w wieku produkcyjnym, z których większość stanowią kobiety. Z przeprowadzonej analizy danych statystycznych zgromadzonych w Ośrodku Zdrowia w Halinowie wynika, że wśród 1004 osób zarejestrowanych w grupie schorzeń układu sercowo-naczyniowego 686 osób to osoby z nadciśnieniem tętniczym, w tym 387 osób w wieku produkcyjnym; oraz 214 z niedokrwienną chorobą serca, z tego w wieku produkcyjnym 57 osób.
Według danych GUS poziom umieralności dla Gminy Halinów jest wyższy niż średnia umieralność dla województwa mazowieckiego. W latach 1995 -1999 średnio w ciągu roku na 1000 mężczyzn przypadało w gminie 11,8 zgonów mężczyzn, podczas gdy w województwie 11.1. Poziom umieralności kobiet jest porównywalny do poziomu umieralności w województwie mazowieckim i wynosił w omawianym okresie 8.5 na 1000 kobiet, jest jednak wyższy niż średnia krajowa. Poziom umieralności niemowląt w analizowanych latach 1995 - 1999 był wyższy niż w województwie mazowieckim. W okresie tym w gminie umierały średnio w ciągu roku 2 niemowlęta (14,1 zgonów na 1000 urodzeń żywych). Przyczyną zgonów było głównie wcześniactwo. Przyrost naturalny jest wyższy od przyrostu w analizowanym województwie mazowieckim i wynosi 0.7 na 1000 osób.
W celu ustalenia czynników ryzyka zagrażających zdrowiu i życiu mieszkańców Gminy Halinów przeprowadzone zostały ankiety wśród liderów lokalnej społeczności oraz uczniów Gimnazjów w Halinowie i Okuniewie. Z ankiety przeprowadzonej wśród liderów społeczności gminy wynika, że wśród przyczyn chorób układu krążenia najbardziej zagrażają mieszkańcom naszej Gminy następujące zachowania:
1. palenie tytoniu,
2. niewłaściwe odżywianie,
3. nadużywanie alkoholu
Wszystkie te zachowania wynikają z przyzwyczajenia, tradycji, mody, nawyków wyniesionych z domu. wpływu otoczenia. Wśród czynników ryzyka ankietowani nie wymienili małej aktywności fizycznej, prawdopodobnie z braku wiedzy, o jej wpływie na choroby układu krążenia.
Znacząca większość ankietowanych liderów społeczności gminy uważa, że palenie tytoniu, niewłaściwe odżywianie jest zachowaniem, które dotyczy większości mieszkańców natomiast 34% spośród nich reprezentuje pogląd, że nadużywanie alkoholu jest problemem, który dotyczy większości mieszkańców Gminy.
Ankietowani uczniowie Gimnazjów podają, że 59,5 % wśród dorosłych członków rodzin to osoby palące. Uważają też, że przyczyną tych zachowań jest brak wiedzy. Z kontroli przeprowadzonych w stołówkach szkolnych przez TSSE wynika, że w posiłkach stwierdza się nadmiar tłuszczów zwierzęcych.
Wyżej wymienione zachowania cechujące mieszkańców7 Gminy Halinów7 są zaliczane do czynników ryzyka chorób układu krążenia.
Troską władz Gminy jest podjęcie działań, które zmienią ten stan rzeczy.
Realizacji tego celu służyć ma Program Promocji Zdrowia i Prewencji Chorób Układu Krążenia. Czas dla Serca" opracowany na lata 2001-2003.
III. CHARAKTERYSTYKA POPULACJI PRIORYTETOWEJ OBJĘTEJ PROGRAMEM
Program „CZAS DLA SERCA" kierowany jest do ogółu społeczności miasta i Gminy Halinów, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży w wieku 13 - 16, uczniów Gimnazjum w Halinowie i Okuniewie.
Wiadomo, że w młodości nabywamy wiele nawyków, które mogą wpływać na stan naszego zdrowia przez całe życie przynosząc korzyści bądź szkody. Okres gimnazjum to okres przejściowy między dzieciństwem a dorosłością. Nastolatki stopniowo starają się uzyskiwać niezależność i w coraz większym stopniu utożsamiają się ze swoimi rówieśnikami. Badania wykazują, że młodzi ludzie przyjmują wzory ryzykownego zachowania, polegające na paleniu papierosów, piciu alkoholu, eksperymentowaniu z narkotykami, w młodszym wieku niż kiedyś. Z ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Gimnazjum wynika, że 11% wśród nich pali papierosy. Badań dotyczących spożywania alkoholu na terenie gminy nie prowadzono. Do spożywania alkoholu przyznaje się 90% uczniów klas I szkół ponad podstawowych, podobny problem dotyczy również mieszkańców naszej Gminy. Przeprowadzona wśród młodzieży gimnazjalnej ankieta wskazała, że tylko 48.8% badanych podaje za przyczynę chorób układu krążenia nadmiar tłuszczów zwierzęcych.
Okres dojrzewania to kluczowy moment nauki - szczególnie poprzez kształtowanie nowych zachowań, rozwijanie własnych poglądów. Celem promocji zdrowia, która obejmuje edukację zdrowotną i profilaktykę skierowaną do tej grupy jest wspieranie tych procesów poprzez dostarczenie właściwych wzorców i umożliwienie młodym ludziom stanie się zdrowymi i pełnowartościowymi dorosłymi. Młodzi ludzie, którzy w wyniku Programu potrafią docenić rangę zdobywania wiedzy o zdrowiu i zastosują tę wiedzę w swoim życiu z pewnością zwiększą swoje szansę na zdrowie w wieku dorosłym.
V. REALIZATORZY PROGRAMU „CZAS DLA SERCA"
•Pracownicy medyczni Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Halinowie
•Pracownicy medyczni Indywidualnej Specjalistycznej Praktyki Lekarskiej w Okuniewie
•Niepubliczny ZOZ „STOMED" w Halinowie i Okuniewie
•Pielęgniarka w środowisku nauczania i wychowania
•Nauczyciele
•Pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
•Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
•Komisja ds. Młodzieży. Oświaty. Kultury, Sportu i Rekreacji
•Komisja ds. Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej
•Referat Ochrony Zdrowia, Oświaty i Kultury
•TSSE
V. BUDŻET PROGRAMU
Zadania realizowane w ramach programu finansowane będą ze środków:
• będących w gestii jednostek odpowiedzialnych za realizacje poszczególnych zadań pochodzącymi z budżetu gminy i związanych z zapisanymi w budżecie zadaniami.
• pozyskiwanych od darczyńców i sponsorów
• otrzymanych za pośrednictwem Zakładu Promocji Zdrowia Instytutu Kardiologii z Banku Światowego
CEL GŁÓWNY I CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
CEL GŁÓWNY PROGRAMU- „CZAS DLA SERCA” to POPRAWA STANU ZDROWIA I ZWIĄZANA Z NIM JAKOŚĆ ŻYCIA mieszkańców gminy Halinów.
Cel ten chcemy osiągnąć poprzez :
• aktywizację instytucji, organizacji stowarzyszeń i ludności Gminy na rzecz promocji zdrowia i prewencji chuk
• uruchomienie i podtrzymywanie współpracy międzysektorowej w gminie na rzecz promocji i prewencji chuk
• zdefiniowanie i objęcie działaniami populacji priorytetowych z punktu widzenia zapobiegania chorobom układu krążenia
Cele szczegółowe programu będą ukierunkowane na:
• Kształtowanie publicznej polityki zdrowotnej na terenie miasta i Gminy
• Zmniejszenie rozpowszechniania nałogów palenia tytoniu i spożywania napojów alkoholowych wśród młodzieży gimnazjum i społeczności gminy.
• Poprawę sposobu odżywiania się młodzieży szkół gimnazjalnych oraz społeczności
• Podniesienie poziomu aktywności fizycznej wśród lokalnej społeczności.
• Podniesienie poziomu wiedzy na temat czynników ryzyka chorób układu krążenia wśród mieszkańców Gminy.
Cel operacyjny I
Kształtowanie publicznej polityki zdrowotnej na terenie miasta
i Gminy
Zadanie |
Sposób realizacji |
Realizatorzy |
Kryterium sukcesu |
Aktywizacja środowisk w zakresie działań na rzecz promocji zdrowia, |
1. Nawiązanie współpracy z Niepublicznymi Zakładami Opieki Zdrowotnej, Domami Kultury, Komisjami Rady Gminy, Gminną Komisją Rozw. Problemów Alkoholowych 2. Współpraca z Dyrektorami Szkół, pedagogami szkolnymi w opracowaniu harmonogramu działań z zakresu edukacji zdrowotnej |
Władze Gminy Zespół ds. realizacji Programu Referat ds. zdrowia, oświaty, kultury, Komisje Rady Gminy, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Zawarcie trzech porozumień dot. Współpracy Przekazanie społeczności informacji na temat podjętych działań na rzecz promocji zdrowia. Opracowany harmonogram działań i zatwierdzony przez władze organu prowadzącego szkoły. (Władze Gminy) |
Przygotowanie kadry do działań w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej. |
Organizowanie szkoleń o tematyce prozdrowotnej dla członków Komisji, nauczycieli, pracowników służby zdrowia |
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Pracownicy Referatu ZOK. Dyrektorzy szkół |
Organizacja szkolenia 1x w ciągu roku. |
Cel operacyjny II:
Zmniejszenie rozpowszechniania nałogów palenia tytoniu i spożywania napojów alkoholowych wśród młodzieży Gimnazjum i społeczności Gminy Halinów
Zadania |
Sposób realizacji |
Wykonawcy |
Kryteria sukcesu |
Edukacja zdrowotna pod hasłem „Niebezpieczne Nałogi” |
l. Prowadzenie cyklu szkoleń profilaktycznych na temat: -zdrowego stylu życia 2. Wyświetlanie filmów o tematyce antynikotynowej 3. Konkurs plastyczny oraz konkurs wiedzy z zakresu nałogów. 4. Zakupienie i rozpowszechnienie materiałów edukacyjnych: plakaty ulotki, broszury, czasopisma, filmy na kasecie video |
Dyrektorzy szkół Zespół ds. realizacji Programu Gminna Komisja R.P.A. Pracownicy samorządu Wychowawcy klas Nauczyciele Nauczyciele plastyki Wychowawcy klas Pielęgniarki TSSE Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Kordynator ds. Programu Pracownicy samorządu |
Przeprowadzenie cyklu szkoleń profilaktycznych w pięciu szkołach. Przeprowadzenie projekcji filmów we wszystkich klasach VI. oraz gimnazjalnych. Zrealizowanie konkursów Wszystkie placówki zajmujące się promocją chuk będą zaopatrzone w materiały edukacyjne. |
Działania mające na celu zorganizowanie wolnego czasu dzieciom i młodzieży |
1. Organizacja zajęć pozalekcyjnych dla młodzieży i dzieci o różnych zainteresowaniach; 2. Organizacja zajęć dzieciom i młodzieży w czasie ferii i wakacji; 3. Tworzenie miejsc do aktywnego spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży. |
Domy Kultury Komisje Rady Gminy Dyrektorzy Szkół Władze Samorządu Domy Kultury MOPS, Władze Samorządu Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Rozszerzona oferta zajęć w Domach Kultury (do tej pory głównie zajęcia sportowe) Udział w zajęciach co najmniej 30% dzieci i młodzieży szkolnej. Utworzenie świetlicy socjo- terapeutycznej lub ogniska TPD. Udział dzieci z rodzin zagrożonych w wypoczynku letnim. |
Egzekwowanie przestrzegania ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami palenia tytoniu |
l.Egzekwowanie zakazu palenia tytoniu w placówkach służby zdrowia, oświatowych oraz w placówkach użyteczności publicznej |
Dyrektorzy poszczególnych placówek |
Wyeliminowanie palenia biernego, palenie wyłącznie w miejscach wyznaczonych |
Działania edukacyjne na temat szkodliwego wpływu alkoholu na organizm człowieka przeznaczone dla całej społeczności. |
l. Zwiększenie pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych, z grup ryzyka oraz ich bliskich 2.Ograniczenie pomocy socjalnej osobom, które nie próbują wyzwolić się z nałogu. |
Pracownicy samorządu Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Pracownicy MOPS – u |
Zorganizowanie punktu konsultacyjno – terapeutycznego. Większa ilość osób niż dotychczas będzie podejmować leczenie uzależnienia. |
Nadzór nad przestrzeganiem ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. |
l. Szkolenia dla sprzedawców punktów sprzedaży napojów alkoholowych o szkodliwym wpływie alkoholu na zdrowie, zapoznanie z ustawą i konsekwencjach jej nieprzestrzegania. |
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Pracownicy Samorządu |
Przeprowadzenie szkolenia minimum 1x w roku |
Cel operacyjny III:
Podniesienie aktywności fizycznej wśród lokalnej społeczności.
Zadania |
Sposób realizacji |
Realizatorzy |
Kryteria sukcesu |
Działania w zakresie promowania aktywnych form spędzania wolnego czasu wśród dzieci i młodzieży. |
1. Tworzenie warunków do podnoszenia sprawności fizycznej w lokalnych instytucjach zajmujących się 2. Wprowadzenie 4-tej godziny kultury fizycznej 3. Organizowanie zawodów sportowych połączonych z konkursami wiedzy z zakresu zdrowego stylu życia w czasie imprez szkolnych, gminnych /Święto Szkoły, Święto Gminy/ 4. Pomoc w finansowaniu wybranych zajęć sportowych dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych. |
Domy Kultury, Władze Samorządowe Władze Samorządowe Dyrektorzy szkół Dyrektorzy szkół Pracownicy medyczni Wychowawcy klas Nauczyciele kultury fizycznej G.K.R.P.A. Władze Samorządu |
O 20% wzrośnie liczba mieszkańców Gminy biorących udział w zajęciach sportowych Realizacja tego zadania we wszystkich szkołach Zorganizowanie co najmniej 2 imprez połączonych z konkursami wiedzy z zakresu zdrowego stylu życia. Dzieci z rodzin dysfunkcyjnych będą korzystały z zajęć sportowych w Domach Kultury, na pływalni (dotychczas dzieci te nie korzystały z tych zajęć). |
Cel operacyjny IV:
Poprawa sposobu odżywiania się młodzieży i społeczności Gminy
Zadania |
Sposób realizacji |
Realizatorzy |
Kryterium sukcesu |
Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród dzieci i młodzieży |
1. Pokazy i pogadanki na temat prawidłowego żywienia na zajęciach technicznych, godz. Wychowawczych. 2. Zapewnienie dzieciom z rodzin patologicznych, bezrobotnych nieodpłatnego dożywiania. Akcja – „Kanapka na dużą przerwę” 3. Nadzór nad żywieniem w stołówkach szkolnych oraz żywnością sprzedawaną w sklepikach szkolnych |
Pracownicy medyczni, nauczyciele, wychowawcy klas 1-2 x w ciągu Pracownicy MOPS – u Władze Samorządowe GKRPA TSSE Pielęgniarka szkolna Dyrektorzy szkół |
Wzrost wiedzy z zakresu żywienia u młodzieży gimnazjalnej, Określona za pomocą badania ankietowego. Zapewnienie dożywiania wszystkim zgłoszonym przez Radę Pedagogiczną dzieciom i młodzieży Pozytywne wyniki kontroli organów sprawujących nadzór nad stołówkami szkolnymi. |
Zmiana przyzwyczajeń żywieniowych wśród dorosłych |
1. Poradnictwo z zakresu zdrowego żywienia ze szczególnym uwzględnieniem osób z grup ryzyka 2. Pomoc w zapewnieniu posiłków najuboższych |
Pielęgniarki środowiskowo – rodzinne – na bieżąco w Przychodniach, w czasie imprez ogólno – gminnych Pracownicy MOPS – u |
Co najmniej 10% pacjentów zgłaszających się do przychodni skorzysta z porad w zakresie zdrowego żywienia. Uruchomienie co najmniej jednego punktu żywienia dla osób samotnych |
Cel operacyjny V:
Zwiększenie wiedzy na temat czynników ryzyka chorób układu krążenia wśród społeczności Gminy
Zadania |
Sposób realizacji |
Realizatorzy |
Kryterium sukcesu |
Prowadzenie edukacji zdrowotnej w zakresie czynników ryzyka chorób układu krążenia |
1. Pogadanki na temat czynników ryzyka chorób układu krążenia dla pacjentów przychodni. 2. Upowszechnienie informacji o potrzebie dokonywania okresowego pomiaru ciśnienia krwi i poziomu cholesterolu |
Pracownicy medyczni l - 2 x w kwartale Zespół ds. Programu Pracownicy medyczni |
Udział w pogadankach co najmniej 25 osób. lx w kwartale artykuł w prasie lokalnej. |
Wczesne wykrywanie czynników ryzyka chuk |
l.Prowadzenie badań profilaktycznych i bilansowych u dzieci i młodzieży 2. Wprowadzenie zasady badań ciśnienia krwi 2 x w ciągu roku oraz pomiaru masy ciała osobom z widoczną nadwagą oraz ocenę tych pomiarów u pacjentów przychodni 3.Organizowanie akcji mierzenia ciśnienia i porad z zakresu zdrowego stylu życia w czasie imprez gminnych |
Lekarze i pielęgniarki placówek służby zdrowia Pracownicy medyczni NZOZ Zespół ds. Programu Pracownicy Samorządu Pracownicy medyczni NZOZ |
80% przebadanych dzieci i młodzieży Wzrost liczby pomiarów Ciśnienia oraz identyfikacja osób z grup ryzyka i objęcie ich czynną opieką przez lekarza p.o.z. Przeprowadzona akcja |
Edukacja w zakresie radzenia sobie w sytuacjach stresowych |
1.Zwiększenie dostępności do placówek zajmujących się profesjonalną pomocą dla osób w trudnych sytuacjach życiowych 2. Zapewnienie wsparcia materialnego. |
Pracownicy MOPS-u Pielęgniarki NZOZ MOPS |
Wzrośnie o 10° o liczba objętych opieką. Utrzymanie wsparcia finansowego na dotychczasowym poziomie. |
VIII. MONITORING I REALIZACJA ZADAŃ
Nadzór i koordynację nad realizacją „Programu Promocji i Prewencji Chorób Układu Krążenia - CZAS Dla SERCA" w Gminie Halinów sprawuje Urząd Miejski za pośrednictwem powołanego Zespołu Koordynującego.
Wskaźniki do monitorowania:
Informacja o:
• przeprowadzonych szkoleniach wraz z liczbą uczestników
• zrealizowanych programach profilaktycznych oraz liczbie uczniów biorących w nich udział
• imprezach prozdrowotnych wraz z liczbą uczestników
• przeprowadzonych pogadankach wraz z liczbą osób, które ich wysłuchały
• przeprowadzonych pomiarów ciśnienia
• ocena sposobu żywienia w stołówkach szkolnych
•ilości uczestników w masowych imprezach sportowych, wypoczynku letnim dzieci z rodzin patologicznych
• poprawa stanu wiedzy dotyczący czynników ryzyka chorób układu krążenia u uczniów gimnazjum
• liczba dzieci biorących udział w zajęciach sportowych w Domu Kultury
• podpisaniu porozumień o współpracy z realizatorami programu
• liczbie uczniów którym zapewniono pomoc w dożywianiu
Metody oceny skuteczności Programu:
•Wzrost wiedzy świadczący, że edukacja odniosła skutek na podstawie_przeprowadzonych badań ankietowych wśród młodzieży Gimnazjum na początku realizacji programu i po przeprowadzeniu działań edukacyjnych
• Rozpoznawanie czynników ryzyka chorób układu krążenia i wcześniejsze podejmowanie leczenia przez dorosłych i młodzież
• Wzrost liczby uczestników masowych imprez sportowych oraz wzrost liczby uczniów korzy stających z zajęć sportowych.