Protokół z obrad XXII sesji Rady Miejskiej w Halinowie w dniu 20 sierpnia 2004 roku.
Protokół
z obrad XXII sesji Rady Miejskiej w Halinowie
w dniu 20 sierpnia 2004 roku.
I. Otwarcie obrad sesji i stwierdzenie quorum Rady.
Obrady XXII Sesji Rady Miejskiej w Halinowie w dniu 20 sierpnia br. otworzył o godz. 12.00 Przewodniczący Rady Włodzimierz Gronczewski.
Zebrani na sali minutą ciszy uczcili śmierć Pana Stanisława Ślusarczyka - byłego Naczelnika Ochotniczej Straży Pożarnej w Cisiu.
Na podstawie odczytanej listy obecności stwierdzono quorum Rady w liczbie 13 Radnych /nieobecni Radni: A. Ludwiniak i T.Kowalczyk / i uznano prawomocność obrad.
II. Przyjęcie porządku obrad.
Burmistrz J. Damasiewicz złożyła wniosek o dodanie w pkt.-cie IX porządku obrad projektu uchwały w sprawie: odmowy uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa w uchwale Nr XIX/216/04 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 28 maja 2004 roku w sprawie: rozpatrzenia zarzutu dotyczącego projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru administracyjnego Nowy Konik – część III, w gminie Halinów.
Porządek obrad, wraz z poprawką, stanowiący załącznik do niniejszego protokołu, został przyjęty w wyniku głosowania: za – 12, przec. – 0, wstrz. – 1.
III. Przyjęcie protokołów z obrad sesji: w dniu 25.06.2004 r. oraz w dniu 02.08.2004 r.
Do protokołu z dnia 25.06.2004 r. zgłoszono następujące zmiany:
- Radny A. Ciszkowski wniósł, aby na str. 5, w ostatnim akapicie przed pkt.VII, zastąpić wyrazy: „Pani Burmistrz” wyrazami „Dyrektorowi Domu Kultury w Halinowie
A. Żbikowi” ;
- Radny G. Jerzak zgłosił następujące poprawki: na str. 11, w 3 akapicie pkt. XII: po wyrazie „powodu” dodać wyraz „projektowana” oraz wyrazy: „zjazdów z posesji” zastąpić wyrazami: „wjazdów do posesji”;
- Radny T. Jankowski wniósł, aby na stronie 11, w 4 akapicie wyrazy „przy ul.Bema w Halinowie” zastąpić wyrazami: „w Cisiu, przy przejeździe kolejowym”.
Do protokołu z dnia 02.08.2004 r. nie zgłoszono uwag.
Protokół z dnia 25.06.2004 r. wraz z poprawkami został przyjęty w głosowaniu: za – 13 przec. – 0, wstrz. – 0.
Protokół z dnia 02.08.2004 r. został przyjęty w głosowaniu: za –13, przec.- 0, wstrz. – 0.
IV. Informacje z pracy Burmistrza.
Burmistrz J. Damasiewicz poinformowała o:
- skutkach gradobicia w Wielgolesie Duchnowskim; komisja powołana nazajutrz po zdarzeniu do celu oszacowania strat ustaliła, że w 26 gospodarstwach rolnych straty materialne wyniosły łącznie ok. 109.000 zł;
- spotkaniach z mieszkańcami m. Józefin, Hipolitów i Długa Kościelna, na których omawiano sprawę planowanej budowy kanalizacji podciśnieniowej;
- spotkaniu z sołtysami, na którym omawiano kwestię melioracji oraz powołania gminnej spółki wodnej;
- zlocie „Szarych Szeregów” zorganizowanym na przełomie lipca i sierpnia w Okuniewie przez Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej oraz Stowarzyszenie „Wspólnota Polska”;
- unieważnieniu, z przyczyn formalnych, konkursu na stanowisko dyrektora ZSP w Okuniewie;
- egzaminach dla nauczycieli z terenu gminy Halinów, na stopień nauczyciela mianowanego;
- złożonym przez mecenasa Jerzego Szaniawskiego wniosku do Sądu Rejonowego dla Warszawy Śródmieście (dot. planowanej budowy zakładu utylizacji śmieci w Zielonce);
- spotkaniu ze starostą mińskim i dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych w Mińsku Mazowieckim w sprawie realizacji inwestycji na drogach powiatowych;
- projekcie gminy Halinów utworzenia filii Powiatowego Urzędu Pracy w Halinowie; starosta nie wyraził zgody na tę propozycję;
- planowanym ogłoszeniu przetargu na sprzedaż nieruchomości gminnych położonych w Długiej Kościelnej oraz Okuniewie;
- wykupieniu drogi w Długiej Kościelnej oraz przejęciu nieodpłatnie drogi w Hipolitowie;
- podjętych działaniach w celu wynajęcia gabinetu dentystycznego w Okuniewie lekarzowi stomatologowi;
- rozstrzygniętym konkursie na stanowisko Z-cy Skarbnika Miasta Halinów; stanowisko objęła Pani Agnieszka Szulim, zam. w Okuniewie;
- ofiarowanych, przez prywatnego darczyńcę, elementach placu zabaw dla dzieci (zestaw został ustawiony przy Urzędzie Miejskim) oraz o planach jego dodatkowego doposażenia;
Na salę obrad przybył Radny A.Ludwiniak.
Z-ca Burmistrza M.Chibowski poinformował o:
- otwarciu w dniu dzisiejszym ofert na modernizację drogi transportu rolnego Kazimierów – Mrowiska oraz ofert na dostawę 2000 ton tłucznia ( zgłosiło się po 2 oferentów);
- unieważnieniu przetargu na modernizację i rozbudowę oczyszczalni ścieków
w Dł. Kościelnej; powód – kwota ofertowa (wpłynęła jedna oferta) znacznie przewyższała kwotę przeznaczoną na ten cel przez inwestora (wysokość kwoty kosztorysu inwestorskiego ); ze względu na napięte terminy realizacji inwestycji związane z jej finansowaniem ze środków funduszu ochrony środowiska, natychmiast ogłoszono II przetarg - otwarcie ofert 11. 10. 2004 r;
- budowie ul.Polnej w Okuniewie; zaawansowanie robót na dzień 20.08.2004 r. wynosi
ok. 90 %.
- wyremontowaniu (utwardzeniu) przy użyciu skruszonego betonu trzech dróg gminnych, tj. ul.M.Konopnickiej i ul.Akacjowej w Okuniewie oraz ul.Polnej w Halinowie;
- remoncie, wspólnie z Zarządem Dróg Powiatowych, gruntowej drogi powiatowej w Wielgolesie Duchnowskim ( gmina – materiał, ZDP – sprzęt );
- zakończeniu wycinki drzew i krzewów oraz pielęgnacji drzewostanu na działce w Długiej Kościelnej, przeznaczonej pod boisko sportowe;
- zakończeniu równania terenu pod boisko sportowe w Michałowie;
- zakończonej budowie sieci wodociągowej w ul.Granicznej i ul.Pogodnej w Halinowie oraz w ul.Klonowej w Hipolitowie;
- planowanym ogłoszeniu w dniu 23.08.2004 r. przetargu na wykonanie sieci wodociągowej- I etap w miejscowości Michałów; otwarcie ofert 14. 09. 2004 r.;
- zakończonej i zgłoszonej do odbioru budowie kanalizacji sanitarnej w ul.Baśniowej
w Halinowie, ul.Asnyka w Dł.Kościelnej oraz ul.Spacerowej położonej w miejscowościach: Dł. Kościelna, Halinów i Józefin;
- trwających robotach przy budowie kanalizacji sanitarnej na odcinku Dł. Kościelna – Halinów (kontynuacja inwestycji z 2003 r.); zaawansowanie na dzień 20.08.2004r. wynosi 80 %; planowane zakończenie robót - 01.09.2004 r.;
- unieważnieniu w dniu 17.08.2004 r. z powodu braku ofert, przetargu na budowę kanalizacji sanitarnej w ul.Kochanowskiego w Dł. Kościelnej; ogłoszono II przetarg – otwarcie ofert nastąpi 02.09.2004 r.;
- zakończeniu i zgłoszeniu do odbioru remontów dachów w szkołach w Halinowie i Brzezinach;
- wykonaniu robót remontowych kominów w szkole w Chobocie;
- trwających pracach remontowych (inwestycja z wykorzystaniem środków Banku Światowego) w szkole w Okuniewie; zaawansowanie na dz. 20.08.2004 r. wynosi
ok. 75 %;
- zakończeniu i zgłoszeniu do odbioru modernizacji instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody w lokalu mieszkalnym w budynku szkoły w Halinowie;
- trwających pracach przy udrażnianiu rowu melioracyjnego na granicy z Sulejówkiem, pomiędzy ulicami: Warszawską i Żelazną w Dł. Szlacheckiej;
- procedurze ubiegania się w Starostwie o pozwolenie na budowę oświetlenia drogowego na ul.Warszawskiej w Dł. Szlacheckiej oraz w Urzędzie Marszałkowskim na ul. Warszawską w Okuniewie; otwarcie ofert na wykonawstwo wyżej wymienionych inwestycji oraz na ul. Bema w Halinowie i ul. Terespolskiej w Koniku Nowym nastąpi 24.08.2004 r.;
- rozstrzygnięciu w dniu 03.08 2004 r. przetargu na remont budynków komunalnych; wybrano Zakład Remontowo-Budowlany Pana Józefa Gałązki z Halinowa; zakończenie wyznaczono na dzień 30.09.2004 r.
- podpisaniu w dniu 10.08.2004 r. umowy na wykonanie i montaż ogrodzenia placu zabaw dla dzieci przy Urzędzie Miejskim w Halinowie; termin wykonania - 24.08.2004 r.
- wykonaniu nowej furtki i bramy wjazdowej do budynku Ośrodka Zdrowia w Okuniewie;
- wykupie przez gminę sieci wodociągowej od mieszkańca Halinowa oraz finalizowaniu wykupu od mieszkańców Hipolitowa;
- złożeniu przez gminę do Urzędu Marszałkowskiego wniosków o środki finansowe ze EFRR (budowa kanalizacji i dróg gminnych);
- złożonym pozwie do sądu o zapłatę przeciwko firmie KAPRINŻ;
- zamówieniu znaku świetlnego z wysięgnikiem do zamontowania przy Zespole Szkół w Halinowie.
V. Informacja Burmistrza na temat powołania gminnej spółki wodnej.
Burmistrz J.Damsiewicz poinformowała o spotkaniu z sołtysami w dniu 02.08.2004r., na którym omawiano stan melioracji na terenie gminy Halinów. Z dyskusji wynikła ogólna konkluzja, aby reaktywować gminną spółkę wodną.
Radca Prawny Urzędu A.Uścińska przedstawiła podstawy prawne powołania gminnej spółki wodnej, sposób jej funkcjonowania oraz poinformowała, które podmioty mogą udzielić takiej spółce dotacji. Ponadto A.Uścińska wyjaśniła, że z prawnego punktu widzenia najlepiej by było zlikwidować starą spółkę wodną i powołać nową.
Pan Jerzy Majszczyk, były członek zarządu spółki wodnej, przedstawił informację na temat działalności spółki na terenie gminy do roku 1985.
Przewodniczący Rady podsumowując wcześniejsze wypowiedzi powiedział, że spółka wodna na terenie gminy przestała działać z powodu niepłacenia składek przez mieszkańców. Podkreślił, że jeżeli mieszkańcy będą chcieli reaktywować działalność spółki wodnej mogą liczyć na pomoc Urzędu Miejskiego.
Radny B. Janczarek zapytał, czy Urząd dysponuje mapą, na której są naniesione rowy melioracyjne. Radny Powiatowy M. Kostka zapytał, w jakiej formie mogłaby być udzielona pomoc, gdyby taka spółka zaczęła już działać.
Burmistrz odpowiadając na pytanie M.Kostki powiedziała, że poza pomocą organizacyjną wchodziłaby również w grę pomoc finansowa, przekazana w formie dotacji z budżetu gminy.
Odnosząc się do pytania Radnego B. Janczarka Burmistrz J. Damasiewicz powiedziała, że Urząd zwrócił się do Zarządu Melioracji w Otwocku o udostępnienie takiej mapy. Odpowiedziano, iż taką mapę można odpłatnie wykonać. Burmistrz podkreśliła, że Urząd dołoży wszelkich starań by zgromadzić jak najszerszą dokumentację, która ułatwi ewentualnie powstałej spółce wodnej działalność.
Sołtys wsi Wielgolas Duchnowski Wł.Zawadka zaproponowała, aby zorganizować spotkanie z mieszkańcami poszczególnych wsi taka, aby sami zainteresowani mogli się wypowiedzieć czy chcą by powstała spółka wodna, czy wolą sami odtwarzać i utrzymywać system melioracyjny.
Radny T.Jankowski powiedział, że - jego zdaniem - odtworzenie systemu melioracji nie wiąże się jedynie z wycięciem drzew i krzaków z rowów. Jednocześnie dodał, że należy zbudować – w niektórych miejscowościach - od początku cały system drenażowy.
Radny J.Papis powiedział, że w czasie gdy spółka zaprzestała na terenie gminy Halinów swojej działalności, 85 % powierzchni było pod uprawami, obecnie jedynie 15%. Zdaniem Radnego spółka wodna nie będzie mogła się utrzymać przy tak znikomych składkach, dlatego zaproponował wprowadzenie stałej opłaty od każdego podmiotu płacącego podatek do budżetu gminy.
Z-ca Burmistrza M.Chibowski odpowiedział, iż Rada nie ma podstaw prawnych do wprowadzenia zaproponowanej przez Radnego J.Papis opłaty stałej.
Radny H.Foryś powiedział, iż kilku mieszkańców Józefina prywatnie na swoich nieruchomościach odtworzyło główne sączki, dreny i zbieracze. Radny podkreślił, iż wystarczyło odtworzyć fragment tej melioracji by system na tych nieruchomościach zaczął działać. Radny H. Foryś zgodził się ze zdaniem Radnego J.Papisa, że nie można obciążyć opłatami jedynie właścicieli gruntów rolnych, gdyż obecnie ponad 80% gminy znajduje się pod budownictwem mieszkaniowym.
Przewodniczący Wł. Gronczewski kończąc dyskusję w tym punkcie porządku obrad powiedział, że decyzja o powołaniu spółki wodnej należy do mieszkańców gminy a Burmistrz może służyć pomocą prawną, organizacyjną i zaplanować w budżecie dotowanie jej działalności.
VI. Informacja na temat wykonania budżetu gminy Halinów za I półrocze 2004 roku.
Skarbnik Miasta Halinów T. Karwowska przedstawiła informację z wykonania budżetu gminy Halinów za I półrocze 2004 roku. Analiza wykazała, że nastąpił wzrost planowanych dochodów o kwotę 1.057.403,00zł w stosunku do planu dochodów na początku roku. Plan dochodów na 2004rok, po zmianach, wynosi 16.104.412zł, a ich realizacja w I półroczu wyniosła 8.666.755,39zł.
Wydatki budżetu na dzień 30.06.2004 wyniosły 7.085.667,34zł. Plan wydatków na rok 2004, po zmianach, wynosi 18.190.582,00zł, czyli o 1.056.580zł więcej niż w pierwotnym planie wydatków.
Przewodniczący Komisji Budżetowej R.Wasiak powiedział, iż członkom Komisji na posiedzeniu w dniu 11.08 została przedstawiona szczegółowa informacja z wykonania budżetu za I półrocze. R. Wasiak powiedział, iż Komisja nie miała uwag do przedstawionej informacji.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał wniosek Komisji z dnia 19.08br. na temat wykonania budżetu gminy Halinów za I półrocze 2004 roku. Komisja, po szczegółowej analizie celowości dochodów i wydatków, nie stwierdziła nieprawidłowości w tym zakresie.
VII. Przedstawienie wystąpień pokontrolnych dotyczących protokołu z kontroli problemowej przeprowadzonej przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
Skarbnik Miasta odczytała wystąpienia pokontrolne dotyczące kontroli problemowej gospodarki finansowej przeprowadzonej prze RIO w okresie od 14.05. do 30.06.2004 r. Kontrola objęła okres od 01.01.2002 r. do 31.12.2003 r. w zakresie realizacji dochodów z tytułu podatku od nieruchomości.
Burmistrz J.Damasiewicz odnosząc się do odczytanych wystąpień pokontrolnych powiedziała, że wszystkie nieprawidłowości i niedociągnięcia są na bieżąco eliminowane i monitorowane. Ponadto podkreśliła, że po zakończeniu wpłat pierwszej raty tegorocznego podatku (t.j. po 15 marca), zostały wystawione upomnienia oraz tytuły wykonawcze w stosunku do tych płatników, którzy zalegają z płatnościami.
Przewodniczący Rady zwrócił się do Pani Skarbnik o przygotowanie informacji na temat udzielonych umorzeń zaległości podatkowych w roku 2002 i 2003.
Skarbnik Miasta T. Karowowska powiedział, iż po przerwie przedstawi Radzie taką informację.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionych zaleceń pokontrolnych oraz wyjaśnień Burmistrz J. Damasiewicz.
VIII. Informacja z realizacji Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Pełnomocnik Burmistrza ds. przeciwdziałania alkoholizmowi i patologiom społecznym Pani Janina Malinowiska przedstawiła informację z realizacji Programu w bieżącym roku. Program ukierunkowany jest na prowadzenie działań profilaktycznych i edukację skierowaną do dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców – w bieżącym roku prowadzone były min. warsztaty we wszystkich klasach gimnazjalnych w Halinowie oraz w klasach VI w Okuniewie. W obydwu tych szkołach zaprezentowano spektakl teatralny o tematyce profilaktycznej, zaś w ZS w Halinowie przeprowadzono konkurs p.t. „Stop agresji i przemocy”. Dla nauczycieli i rodziców - w ramach tzw. Szkoły dla rodziców - prowadzone były warsztaty umiejętności wychowawczych. W czasie ferii i wakacji prowadzone były - we wszystkich szkołach - zajęcia sportowe plastyczne, informatyczne oraz świetlicowe, a w okresie letnim również wyjazdy na basen, wycieczki do Warszawy oraz do kin. W okresie wakacji letnich zorganizowany został również wyjazd na kolonie, z programem terapeutycznym, dla 14-osobowej grupy dzieci z rodzin z problemami dysfunkcyjnymi. Ze środków funduszu przeciwdziałania alkoholizmowi prowadzone są, przez cały rok, trzy świetlice socjoterapeutyczne. J. Malinowska powiedziała, iż na przedstawione przedsięwzięcia wykorzystano w sumie ok. 82.000 zł tj. 67 % planowanych na ten cel środków.
O godzinie 14.50 Przewodniczący ogłosił trzydziestominutową przerwę.
Po rozpoczęciu obrad Skarbnik Miasta przedstawiła informację na temat umorzeń zaległych należności podatkowych; w 2002 roku wpłynęło 80 podań, z czego pozytywnie rozpatrzono 69, na łączną kwotę ok. 60.000 zł, w 2003 roku wpłynęło 86 podań, z czego pozytywnie rozpatrzono 49, na łączną kwotę ok. 12.600 zł.
IX. Podejmowanie uchwał i wniosków w sprawach:
/1/ przyjęcia projektu Programu Ochrony Środowiska (część A), w tym Planu Gospodarki Odpadami (część B) dla miasta i gminy Halinów na lata 2004 - 2011;
Przewodniczący Komisja Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa A. Ciszkowski odczytał poprawki zgłoszone do projektu uchwały na posiedzeniu Komisji w dniu 18.08.2004 r. Do części A „Programu Ochrony Środowiska” zgłoszono niżej wymienione zmiany:
- na str. 14 w drugim wersie od dołu po wyrazie „powstańców” dopisać wyraz „wybudowany”;
- na str. 26, w pkt.24 zamiast liczby 3000 m2 powinna być liczba 1500 m2 ,
- na str.26, w pkt.26 zamiast liczby 1000 m2 powinna być liczba 800 m2 , oraz zamiast liczby 750 m2 powinna być liczba 600 m2;
- na str.28 w tabeli 3, w ostatniej kolumnie wiersza p.t. „Michałów”, zamiast liczby 4111 powinna być liczba 411;
- na str.46 w przedostatnim myślniku zmienić wymiary poletka na piasek z 4,2 m x 4,3m x 3, 6 m na wym. 4,2 m x 4,3 m.
Do części B: „Projekt planu gospodarki odpadami dla miasta i gminy Halinów” zgłoszono niżej
wymienione zmiany:
- na str.52 w punkcie 4.2.7 wykreślić w ostatnim zdaniu słowa: „wobec powyższego proponuje się zachować istniejące sposoby rozwiązania tego problemu”;
- na str.54 tytuł rozdziału „Podmioty prowadzące działalność w zakresie odzysku
i unieszkodliwiania odpadów” zamienić na tytuł: „Podmioty prowadzące działalność
w zakresie odbioru i transportu odpadów komunalnych stałych”
- na str.66 w pierwszym wersie, liczbę 3 zastąpić liczbą 5;
- na str.76 w punkcie 5.4.2, określić, iż działka położona jest w m. Okuniew;
- na str.88 w punkcie 5.4.3 w zdaniu rozpoczynającym się od słów: „Natomiast dla zabudowy jednorodzinnej ...” liczbę 3 zamienić na liczbę 2.
Autorka projektu Małgorzata Komuda powiedziała, że ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku – prawo ochrony środowiska - nakłada na władze samorządowe uchwalenie programu ochrony środowiska i gospodarki odpadami, zaś ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku - o odpadach – obowiązek sporządzenia planu gospodarki odpadami. W przedstawionym Radzie projekcie został opisany stan aktualny oraz propozycje poprawy środowiska naturalnego w gminie Halinów. M. Komuda powiedziała, że po przyjęciu programu, co 2 lata Burmistrz będzie miał obowiązek przedstawienia Radzie raportów na temat stanu środowiska, zaś co 4 lata program będzie musiał być aktualizowany. Plan gospodarki odpadami zawiera aktualny stan gospodarki odpadami, prognozę ilości wytwarzanych odpadów komunalnych oraz trzy propozycje systemów gospodarki odpadami komunalnymi na terenie miasta i gminy Halinów.
Przewodniczący Rady powiedział, iż przyjęcie tego projektu jest punktem wyjścia do dalszej dyskusji nad programem ochrony środowiska i planem gospodarki odpadami dla gminy i miasta Halinów.
Radna L.Simbierowicz opuściła salę obrad.
Za przyjęciem projektu uchwały, wraz z poprawkami, głosowano: za – 9, przec. – 0, wstrz. – 3.
/Radny T. Jankowski nieobecny na sali obrad w czasie głosowania/
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski stwierdził podjęcie uchwały.
/2/ wyboru banku do obsługi budżetu gminy Halinów;
Skarbnik Miasta T.Karwowska poinformowała o przebiegu postępowania przetargowego; wpłynęły trzy oferty, w wyniku przeprowadzonej procedury przetargowej został wybrany bank PeKaO S.A. I Oddział w Sulejówku, ul.Wł.Reymonta 43. Wobec braku pytań przystąpiono do głosowania.
Projekt uchwały został przyjęty w wyniku głosowania: za przyjęciem – 13, przec. – 0, wstrz. – 0.
Przewodniczący stwierdził, iż projekt uchwały został przyjęty.
/3/ zmian i przeniesień w budżecie gminy Halinów na 2004 r;
Skarbnik T. Karwowska przedstawiła proponowane przeniesienia i zmiany w budżecie na 2004 rok. Wobec braku pytań przystąpiono do głosowania.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowano: za – 11, przec. – 0, wstrz. – 2.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski stwierdził podjęcie uchwały.
/4/ ustalenia regulaminu targowisk gminnych;
Burmistrz Miasta powiedziała, iż przedłożony projekt uchwały w sposób przejrzysty ureguluje kwestię handlu na gminnych targowiskach w Halinowie i Okuniewie. Burmistrz wyjaśniła, iż w §2 załączników nr 1 i 2 do uchwały wyszczególniono osoby i podmioty, które mogą handlować na targowiskach, w §3 został zapisany wykaz artykułów, których nie można sprzedawać na targowiskach, w §4 zdefiniowano powierzchnię handlu naręcznego oraz ze stoiska. W § 8 zostały zwarte obowiązki osób handlujących.
Radny J.Jeziorski zaproponował wykreślenie w § 3 załącznika, lit. i słów: „mleko niepasteryzowane”, w §4, pkt.3 dopisanie, po słowie „rokiem,” słów: „numerem i pieczęcią urzędu”.
Radny R. Wasiak zauważył, iż zgodnie z zapisem §4 pokwitowanie wydaje się na blankiecie według ustalonego wzoru, na którym jest nadrukowany numer i pieczęć, ponadto zaproponował w §4, pkt.3 zastąpienie słów: „oznaczonym dniem, miesiącem i rokiem” słowami: „oznaczoną datą”.
Radny J. Papis zwrócił uwagę, iż w projekcie brak jest zapisu o dopuszczalności handlu w dni targowe na chodniku i parkingu, w pobliżu targowiska. Ponadto zapytał, czy zapis §7 pkt 3: „Zabrania się odstępowania miejsca sprzedaży przez osoby, którym miejsce to wyznaczono” należy rozumieć, iż są wyznaczone miejsca stałe dla poszczególnych sprzedających. J. Papis zapytał również, czy handlujący ma obowiązek dokładnego posprzątania targowiska.
Z-ca Burmistrza, odpowiadając na postawione powyżej pytania powiedział, że osoba wykupująca bilet zajmuje miejsce, którego w danym dniu nie może odstąpić innej osobie; zapis ten reguluje kwestię ewentualnego „odsprzedawania i odstępowania miejsc handlu”. M. Chibowski powiedział, iż handel powinien odbywać się wyłącznie na targowisku, handel poza obszarem targowiska jest zabroniony, gdyż stwarza niebezpieczeństwo dla pieszych i zmotoryzowanych poruszających się chodnikiem i ulicą.
Burmistrz J.Damasiewicz, odpowiadając na pytanie Radnego J.Papisa wyjaśniła, iż do obowiązków sprzedającego należy jedynie wstępne uprzątnięcie zajmowanego miejsca, sprzątanie całościowe targowiska spoczywa na osobie pobierającej opłatę.
Radny B. Janczarek zwrócił się z prośbą o ustawienie na targowisku w Okuniewie wc.
Radny Powiatowy M.Kostka zaproponował by targowiska, w okresie letnim, były otwarte od godz. 5.00.
Z-ca Burmistrza M. Chibowski przyjął tę propozycję.
Przewodniczący Rady Wł.Gronczewski, odnosząc się do propozycji Radnego J. Jeziorskiego, odnośnie wykreślenia zakazu handlu mlekiem niepasteryzowanym powiedział, iż ze względów sanitarnych nie można tego wprowadzić. Przystąpiono do głosowania nad projektem, wraz ze zgłoszonymi zmianami w załączniku nr 1-2 w: §1pkt.1 w linijce drugiej wyrazy: „ od godziny 6.00” zastąpić wyrazami „od godziny 5.00”, oraz w §4pkt.3 zastąpienie słów: „oznaczonym dniem, miesiącem i rokiem” słowami: „oznaczoną datą”
Za przyjęciem projektu uchwały, wraz z poprawkami, głosowano: za – 13, przec. – 0, wstrz. – 0.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski stwierdził podjęcie uchwały.
/5/ wyznaczenia przedstawiciela gminy Halinów do Powiatowej Rady Zatrudnienia;
Burmistrz J.Damasiewicz wyjaśniła, iż Powiatowa Rada Zatrudnienia jest organem opiniodawczo-doradczym Starosty w zakresie polityki rynku pracy, kadencja tego organu trwa 4 lata. Przewodniczący Rady Wł.Gronczewski zgłosił kandydaturę Radnego Stanisława Wieczorka do składu Powiatowej Rady Zatrudnienia. Radny wyraził zgodę na kandydowanie. Wobec braku zgłoszeń innych kandydatur przystąpiono do głosowania.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowano: za – 12, przec. – 0, wstrz. – 1.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski stwierdził podjęcie uchwały.
/6/ zmiany w uchwale Nr XIV/137/03 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 28 listopada 2003 roku w sprawie przyznania dodatku specjalnego dla Burmistrza Miasta Halinów;
Sekretarz Miasta J.Kurczak wyjaśnił, iż waloryzacja wynagrodzeń brutto, w wysokości 3%, objęła od 1.07br. wszystkich pracowników Urzędu. W przedłożonym projekcie uchwały został uwzględniony 3% wzrost wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta Halinów.
Projektu uchwały został przyjęty w wyniku głosowania: za – 13, przec.–0, wstrz.–0.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski stwierdził, iż projekt uchwały został przyjęty.
/7/ zmiany w uchwale Nr III/13/02 z dnia 13 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia wynagrodzenia burmistrza, zmienionej uchwałą Nr XIV/138/03 z dnia 28 listopada 2003 roku;
Sekretarz wyjaśnił, iż uzasadnienie przedstawionego projektu uchwały jest identyczne, jak przedstawionego powyżej.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowano: za – 13, przec. – 0, wstrz. – 0.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski stwierdził podjęcie uchwały.
/8/ zmiany uchwały Nr XXV/184/02 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 05 kwietnia 2002 roku w sprawie określenia dla Gminy Halinów liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% zawartości alkoholu ( z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jak i w miejscu sprzedaży;
Burmistrz J. Damasiewicz, zgodnie z sugestią Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zaproponowała zwiększenie liczby miejsc sprzedaży do 35. Wobec braku innych propozycji przystąpiono do głosowania.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowano: za – 12, przec. – 0, wstrz. – 1.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski stwierdził podjęcie uchwały.
/9/ zmian uchwale Nr XIV/136/03 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 28 listopada 2003 roku w sprawie zasad prowadzenia inwestycji z inicjatywy społecznej mieszkańców;
Z-ca Burmistrza wyjaśnił, iż proponowany zapis porządkuje kwestię prowadzenia inwestycji z inicjatywy społecznej mieszkańców; zmiana ta nie nakłada na budżet gminy obowiązku pokrywania inwestycji w wysokości 80%, koszty te mogą być pokrywane w zależności od zaistniałej potrzeby, jednak w wysokości nie wyższej niż 80%.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowano: za – 13, przec. – 0, wstrz. – 0.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski stwierdził podjęcie uchwały.
/10/ sprostowania błędu w uchwale Nr V/27/03 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 24 czerwca 2003roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru administracyjnego m. Halinów w gminie Halinów, sprostowanej uchwałą Nr XVIII/198/04 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 16 kwietnia 2004 r;
Z-ca Burmistrza powiedział, iż przedłożony projekt uchwały prostuje oczywisty błąd pisarski powstały w §1, pkt.1, wers 7; zapis: „na działce nr ewid. 92” zastępuje się zapisem „na działce o pierwotnym nr ewid. 82”.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowano: za – 13, przec. – 0, wstrz. – 0.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski stwierdził podjęcie uchwały.
/11/ sprostowania błędu w uchwale Nr XVIII/200/04 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 16 kwietnia 2004 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru administracyjnego m. Hipolitów w gminie Halinów;
Z-ca Burmistrza wyjaśnił, iż przedłożony projekt uchwały prostuje błąd powstały na skutek mylnego oznaczenia na rysunku planu drogi symbolem KUD; oznaczenie to należy zastąpić symbolem KD.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowano: za – 13, przec. – 0, wstrz. – 0
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewki stwierdził podjęcie uchwały.
/12/ nadania nazwy ulicy położonej w m. Cisie, gmina Halinów /ul. Wiatraczna/;
Wobec braku pytań przystąpiono do głosowania.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowano: za – 13, przec. – 0, wstrz. – 0
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski stwierdził podjęcie uchwały.
/13/ odmowy uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa w uchwale Nr XIX/216/04 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 28maja 2004 roku w sprawie: rozpatrzenia zarzutu dotyczącego projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru administracyjnego Nowy Konik – część III, w gminie Halinów.
Z-ca Burmistrza M. Chibowski powiedział, że Adam Kucharzak oraz Marta Staszczyk złożyli pismo wzywające Radę do usunięcia naruszenia prawa w uchwale nr XIX/216/04 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 28 maja 2004 roku w sprawie: rozpatrzenia zarzutu dotyczącego projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru administracyjnego Nowy Konik – część III, w gminie Halinów. Z-ca Burmistrza wyjaśnił, iż w przygotowanym projekcie uchwały odmawia się uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa w przedmiotowej uchwale, uzasadniając to faktem, iż sytuacja przedstawiona w uchwale nr XIX/216/04 nie uległa zmianie, a złożone wezwania nie wskazują na jakiekolwiek naruszenie prawa.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowano: za – 13, przec. – 0, wstrz. – 0.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski stwierdził podjęcie uchwały.
X. Sprawozdanie z prac Komisji Rady.
Przewodniczący Komisji Budżetowej R.Wasiak poinformował, że na posiedzeniu w dniu 11.08 br. zapoznano się z wykonaniem budżetu gminy za I półrocze 2004 roku oraz z wystąpieniami pokontrolnymi RIO. Na posiedzeniu omówiono również sposoby pomocy finansowej poszkodowanym w wyniku gradobicia mieszkańcom Wielgolasu Duchnowskiego.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej T.Jankowski poinformował, że na posiedzeniu komisji w dniu 17.08 br. Komisja zapoznała się z wykonaniem budżetu gminy za I półrocze 2004 roku oraz omówiła sposoby pomocy finansowej poszkodowanym w wyniku gradobicia mieszkańcom Wielgolasu Duchnowskiego.
Przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa A.Ciszkowski poinformował, że Komisja na posiedzeniu w dniu 2.07 br. zapoznała się z projektem przebudowy oczyszczalni w Długiej Kościelnej, zaś w dniu 8.07 br. dokonała wizji lokalnej oczyszczalni w Długiej Kościelnej. Na posiedzeniu w dniu 18.07 br. Komisja omówiła projekty Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami dla miasta i gminy Halinów na lata 2004 – 2011.
Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej H.Foryś poinformował, że w dniu 25.07 br. Komisja przyjęła wykaz gruntów Skarbu Państwa położonych w gminie Halinów przeznaczonych do komunalizacji. Wykaz gruntów położonych w gminie Halinów oraz karty inwentaryzacyjne Nr 7 – 8 będą wyłożone w okresie od 13.09.2004r. do 13.10.2004 r. do publicznego wglądu w pokoju Nr 15 w Urzędzie Miejskim w Halinowie. Radny poinformował, iż Komisja złożyła w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim karty inwetaryzacyjne Nr 1 - 6, wraz z dokumentacją.
XI. Pisma i informacje do Rady Miejskiej.
Przewodniczący Rady odczytał następujące pisma:
- Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 15 lipca 2004 roku w sprawie ustosunkowania się Rady Miejskiej do skargi na uchwałę nr XIX/209/04 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 28.05.2004 r. w sprawie rozpatrzenia zarzutu dotyczącego projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru administracyjnego Nowy Konik – część I, gmina Halinów, złożonej przez „PAGED” SA w Warszawie;
- postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie odrzucające skargę na uchwałę nr XVIII/204/04 z dnia 16 kwietnia 2004 r. złożoną przez pana Stanisława Rogalę;
- Burmistrza Miasta Halinów z dnia 9 sierpnia 2004 roku w sprawie ustosunkowania się do zaleceń pokontrolnych zawartych w piśmie RIO-II-0913-300/2004 z dnia 06.07.2004 r.;
- Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta z dnia 28 lipca 2004 roku w sprawie zwrotu zapłaconej przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta na rzecz Lecha Jaworskiego, właściciela P.P.Z. „Australex” kwoty 8.000 zł;
- Pani Anny Kączkowskiej z dnia 28 lipca 2004 roku w sprawie ponownego ustosunkowania się przez Radę do kwestii nie wydania zaświadczenia o przeznaczeniu terenu jej nieruchomości w planie przestrzennego zagospodarowania;
- Pana Józefa Gomulskiego z dnia 11.07.2004 r. w sprawie skargi na pracowników urzędu miejskiego.
XII. Sprawozdanie Radnych z Sesji Rady Powiatu.
Wobec nieobecności Radnych Powiatowych na sali obrad przystąpiono do kolejnego punktu porządku obrad.
XIII. Interpelacje i zapytania.
Radny J.Jeziorski zapytał, czy to prawda, że w planie przestrzennego zagospodarowania m. Okuniew zaznaczona powierzchnia cmentarza żydowskiego jest dwukrotnie większa niż w rzeczywistości.
Z-ca Burmistrza powiedział, iż sprawdzi jak jest cmentarz oznaczony w planie, jednocześnie nadmienił, iż MSWiA przysłało pismo do Urzędu dotyczące tej nieruchomości, w którym jest zapisane, by zostały wstrzymane wszelkie czynności prawne dotyczące ewentualnej sprzedaży, w związku rozpatrywaniem przez instytucje państwowe pozwu gminy żydowskiej występującej z roszczeniem do tego terenu. M.Chibowski powiedział, iż w piśmie tym podano powierzchnię ww. nieruchomości wg. stanu na rok 1939 - 0,52 ha.
Radny A. Ciszkowski zgłosił wnioski przedstawione mu przez Księdza Jana Rucińskiego, Proboszcza Parafii Rzymsko – Katolickiej św. Anny w Długiej Kościelnej o: podstawienie, w okresie święta zmarłych, dwóch kontenerów na śmieci, pomoc przy renowacji dzwonnicy i kruchty kościelnej, jak również Ksiądz Proboszcz sygnalizuje potrzebę, w jak najszybszym czasie, rozbudowy terenu cmentarza.
Burmistrz J. Damasiewicz przypomniała zebranym, iż tak jak było wcześniej mówione, należy ustalić sposób pomocy poszkodowanym w wyniku gradobicia w Wielgolesie Duchnowskim. Burmistrz powiedziała, iż na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej w dniu wczorajszym rozważana była możliwość umorzenia podatków. J. Damasiewicz powiedziała, iż większość rolników zapłaciła podatek do końca roku, a zgodnie z przepisami podatkowymi można umarzać jedynie należności zaległe. Burmistrz zaproponowała, aby pomoc poszkodowanym została udzielona w formie pomocy społecznej za pośrednictwem MOPS-u. J. Damasiewicz podkreślił, iż procedura przyznawania tej pomocy, zgodnie z tym co powiedziała Kierownik MOPS-u, zostałaby ograniczona do minimum. Burmistrz zaproponowała, by kryterium przyznawania pomocy było procentowe w zależności od poniesionych strat.
Radny J.Papis powiedział, iż należy tą kwestię omówić z mieszkańcami, ponadto zaproponował, by pomocy udzielać procentowo w zależności od płaconego rocznie podatku.
Przewodniczący Rady zaproponował, by udzielając pomocy brać pod uwagę, oprócz poniesionych strat, również faktyczną sytuację finansową poszkodowanych.
Radny G.Jerzak zwrócił się z wnioskiem o przeniesienie znaku informującego o nazwie miejscowości Michałów, który obecnie jest ustawiony od strony gminy Stanisławów oraz ustawienie go przy drodze na Chobot, na granicy z gminą Dębe Wielkie.
Z-ca Burmistrza powiedział, iż o takie przestawienie Urząd wystąpi, jeśli Zarząd Dróg Wojewódzkich zezwoli na takie ustawienie znaku, to oczywiście znak zostanie przez ZOW przeniesiony.
XIV. Wolne wnioski.
Sekretarz Miasta Halinów, zwrócił się do Radnych o przygotowanie informacji o sobie i swojej działalności, które zostanie umieszczona na stronie internetowej gminy Halinów.
Radny A.Ludwiniak zwrócił się z wnioskiem o skierowanie pisma do władz powiatu mińskiego w sprawie przeprowadzenia remontu i poszerzenia drogi biegnącej od mostu na rzece Długiej, przy ul. Północnej w Halinowie, do Mrowisk.
Radny R.Wasiak zaproponował, by ustalić ogólne zasady przyznawania pomocy poszkodowanym w wyniku klęsk żywiołowych.
XV. Zakończenie obrad Sesji Rady Miejskiej w Halinowie
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady Wł.Gronczewski o godz. 18.50 dokonał zamknięcia posiedzenia XXII Sesji Rady Miejskiej w Halinowie.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Halinowie
/-/ Włodzimierz Gronczewski
Protokół sporządziła:
Danuta Iliaszuk