Protokół z obrad XVI Sesji Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 10 stycznia 2004 r.

Protokół

z obrad XVI Sesji Rady Miejskiej w Halinowie

z dnia 10 stycznia 2004 r.

 

 

I. Otwarcie obrad Sesji i stwierdzenie quorum Rady.

Obrady XVI Sesji Rady Miejskiej w Halinowie w dniu 10 stycznia br. otworzył o godz. 14.00 Przewodniczący Rady Włodzimierz Gronczewski, który powitał zebranych gości.

 

Na podstawie odczytanej listy obecności stwierdzono quorum Rady w liczbie 12 Radnych i uznano prawomocność obrad.

 

II. Przyjęcie porządku obrad.

            Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski zaproponował wprowadzenie w pkt IV porządku obrad projektu uchwały w sprawie: przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Gminy Halinów w sprawie wyrażenia opinii na temat planowanej budowy zakładu utylizacji odpadów komunalnych i przemysłowych na terenie Gminy Zielonka w bezpośrednim sąsiedztwie miejscowości Michałów, Gmina Halinów oraz w sprawie zmiany granic terytorialnych Gminy Halinów. Dotychczasowy pkt IV otrzymuje numerację pkt V.

            Na salę obrad przybył Radny A. Ludwiniak.

 

Zaproponowany Radzie porządek obrad, wraz z poprawką, stanowiący załącznik do niniejszego protokołu, został przyjęty w wyniku głosowania: za – 13, przec. – 0, wstrz. – 0.

Na salę obrad przybył Starosta Wołomiński K. Rytel.

 

III. Dyskusja nad projektem budowy zakładu utylizacji odpadów komunalnych stałych i przemysłowych w gm. Zielonka w okolicach wsi Michałów.

 

            Burmistrz J. Damasiewicz przedstawiając chronologię faktów związanych z planami budowy zakładu utylizacji odpadów komunalnych na terenie Gminy Zielonka wyjaśniła, że na początku lat 90-tych istniało zagrożenie, że zakład powstanie, w związku z czym została podjęta przez Radę Gminyw Halinowie Uchwała w sprawie: zabezpieczenia mieszkańców gminy Halinów przed negatywnym wpływem przewozu i składowania odpadów paleniskowych i stałych.

Pomimo sprzeciwu Rady Gminy Halinów, w 1997 r. Rada Miasta Zielonki podjęła uchwałę w sprawie: „Planu Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Zielonka w obszarze składowisk odpadów paleniskowych E.C. Kawęczyn, poszerzonego o zakład unieszkodliwiania stałych odpadów komunalnych i przemysłowych z towarzyszącymi funkcjami przemysłowymi”.

Dlatego władze Gminy Halinów wystąpiły ze skargą do Naczelnego Sądu Administracyjnego, która jednak została odrzucona, gdyż skład sędziowski uznał, że Gmina Halinów nie miała interesu prawnego, a jedynie pojedynczy mieszkańcy.

            W 2002 r. Elektrociepłownie Warszawskie stały się wieczystym użytkownikiem części omawianego terenu.

            23 kwietnia 2003 r. przedstawiciel Gminy Zielonka przedstawił Pani Burmistrz pismo intencyjne dotyczące inwestycji z aprobatą i podpisami przedstawicieli samorządów gminnych i powiatowych. Pani Burmistrz nie znając stanowiska Rady napisała tylko, że zapoznała się z inicjatywą.

            W czerwcu Rada Miejska w Halinowie zajęła stanowisko wyrażające zdecydowany sprzeciw wobec planów budowy zakładu, który został przedstawiony m.in. Wojewodzie, władzom Zielonki, Ministrowi Środowiska, Głównemu Geologowi Kraju, Nadleśnictwu Drewnica. Do Urzędu Miejskiego w Halinowie wpłynęły tylko odpowiedzi na niektóre wysłane pisma, w których zawarto lakoniczne informacje i wyjaśnienia.

            Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski podkreślił, że Rada Miejska w Halinowie sprzeciwia się budowie zakładu utylizacji w pobliżu miejscowości Michałów i proponuje przeniesienie inwestycji na inny teren.

            Burmistrz Miasta Zielonki A. Łossan stwierdził, że na temat budowy zakładu utylizacji powstały nieporozumienia i zbędne emocje. Dodał, że nigdy nie było po stronie władz Zielonki planu ani dyskusji na temat budowy spalarni. Natomiast w planie Gminy Zielonka jest ewentualne wybudowanie zakładu utylizacji odpadów komunalnych, ale nie składowiska i spalarni – ponownie podkreślił Burmistrz.. Burmistrz Miasta Zielonki A. Łossan  powiedział, że odpady, które produkujemy, powinny być zagospodarowywane w sposób maksymalnie przyjazny dla środowiska, w którym człowiek jest najważniejszym elementem.

            Kończąc wypowiedź, Burmistrz Miasta Zielonki A. Łossan wspomniał, że plan, który w 1997 r. przyjęła ówczesna Rada Miasta (jako jedyny w ówczesnym województwie warszawskim), stanowi podstawę do dyskusji.

 

            Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski przypomniał, że Rada Miasta Zielonka podjęła Uchwałę Nr XL/249/97 z dnia 12 czerwca 1997 r. w sprawie Planu Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Zielonka w obszarze składowisk odpadów paleniskowych E.C. Kawęczyn, poszerzonego o zakład unieszkodliwiania stałych odpadów komunalnych i przemysłowych z towarzyszącymi funkcjami przemysłowymi.

 

Z-ca Burmistrza Miasta Zielonki Z. Popławski omawiając historię projektu budowy zakładu powiedział, że w roku 1982 planowano składowisko popiołów dla Elektrociepłowni Warszawskich na obszarze 240 ha. Jednak z powodu zmiany technologii spalania popiołów

zrezygnowano z tej inwestycji.

W 1995 r. na wniosek Wojewody Warszawskiego, w celu wykorzystania majątku Skarbu Państwa, omawiany obszar został wpisany do programu zakładów utylizacji województwa warszawskiego. W 1995 r., po raz pierwszy, Rada Miasta Zielonki podjęła uchwałę o przystąpieniu do planu. W 1997 r. uchwała została ogłoszona i nadal obowiązuje. W 1998 r. Wojewoda Gielecki nie przekazał terenów na planowaną inwestycję, gdyż konsultacje z wojskiem na temat przekazania tych terenów zostały błędnie przeprowadzone (w wyniku braku map). Natomiast w minionym roku wojsko udzieliło pozytywnej odpowiedzi dotyczącej przekazania terenu pod zakład utylizacji.

Z-ca Burmistrza Miasta Zielonki Z. Popławski stwierdził, że projekt budowy zakładu utylizacji powstaje w wyniku działań podejmowanych w ciągu 20 lat, a próba przeniesienia inwestycji w inne miejsce trwałoby kilka lat, aby teren uzyskał taki sam status prawny jak planowany obecnie.

Ponadto w okolicach Warszawy nie ma zakładu utylizacji odpadów i wywóz śmieci w inne miejsce związany jest z wysokimi kosztami. Tylko wspólnym działaniem budowy zakładu utylizacji i segregacją, kompostowaniem organicznych elementów będzie możliwe wykorzystanie terenu.

Z-ca Burmistrza Miasta Zielonki Z. Popławski poinformował, że po uzyskaniu gruntu od Wojewody będzie można podjąć decyzję o kierunku budowy. Dopiero po podjęciu działań polegających na przedstawianiu technologii, planów dostarczenia transportu, konsultacjach z mieszkańcami, opracowaniu wpływu inwestycji na środowisko – będzie możliwe podjęcie ostatecznych decyzji.

 

Starosta Wołomiński K. Rytel reprezentujący Powiat Wołomiński wspomniał, że brał aktywny udział w powstawaniu oczyszczalni ścieków w Wołominie, a także w zagospodarowaniu składowiska odpadów na wschód od Wisły. Sam od składowiska mieszka 6 km, a od oczyszczalni ścieków 4 km.

Starosta K. Rytel stwierdził, że planowany zakład utylizacji zostanie usytuowany przy granicy Gminy Zielonka i Gminy Poświętne. Dojazd do ewentualnego zakładu będzie zapewniony od wsi Krubki. Nieprawdą jest, że inwestycja ma być na terenie granicznym między Gminą Zielonka a Gminą Halinów.

Starosta K. Rytel powiedział również, że przeprowadzając konsultacje z 12 gminami, które wchodzą w skład powiatu wołomińskiego, wypełnia ustawowy obowiązek nałożony na starostów przygotowania program gospodarki odpadami.

Starosta K. Rytel zapewniał, że jeżeli zakład nie będzie spełniał wszystkich wymogów ustawy o ochronie środowiska, nie wyda pozwolenia na budowę. Obecnie szczegóły budowy zakładu nie są znane i nie można o nich dyskutować. Jeżeli Gmina Zielonka stanie się pełnoprawnym właścicielem tego terenu, będzie miała prawo samorządnego decydowania o planie zagospodarowania terenu.

 

Przedstawiciel Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych powiedział, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych został umocowany na podstawie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych do przestrzegania prawa zapisanego w tej ustawie. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych nie podejmuje działań, gdyż obecnie istnieje tylko przyjęty plan budowy zakładu i założenia do planu. Jednak w chwili złożenia wniosku o wyłączenie terenu z zarządu lasów państwowych, dyrektor będzie musiał wszcząć postępowanie administracyjne, podczas którego zostanie zbadane oddziaływanie inwestycji na środowisko. W postępowaniu będą mogły wziąć udział wszystkie strony zainteresowane sprawą. Jednak zdaniem przedstawiciela Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych plany budowy są odległe i nie wiadomo, czy postępowanie zostanie wszczęte.

 

Przedstawiciel Nadleśnictwa Drewnica, W. Walczak, wyjaśniał, że projekt budowy zakładu utylizacji jest inwestycją niezależną od projektu Elektrowni Kawęczyn dotyczącego odpadów paleniskowych. W 1983 r. część gruntów przeznaczonych dla Elektrociepłowni Kawęczyn została wyłączona z produkcji leśnej. W latach 90-tych, w związku z reprywatyzacją, część tych terenów, które zostały przekazane decyzją wojewody na 20 lat dla Elektrowni Kawęczyn, powinny funkcjonować jako teren leśny. (Nadleśnictwo Drewnica nie jest jednak w posiadaniu dokumentacji roszczeniowej dla tych gruntów.)

Pozostała część terenu jest własnością Skarbu Państwa. Teren nie należy do poligonu.

W. Walczak poinformował o istnieniu planów przeznaczenia gruntu pod budowę rurociągu, którym miały przepływać pyły Kawęczyna, a które w związku z poniesieniem wysokich kosztów zostały zaniechane.

Na terenie przyległym, tj. Pustelnika, Sulejówka, Wesołej, Rembertowa, Halinowa znajduje się 4 100 ha Skarbu Państwa i szacunkowo tyle samo lasów prywatnych.

Na tym terenie występuje 4 112 m 3 śmieci, których nie można usunąć.

Dlatego przedstawiciel Nadleśnictwa Drewnica stwierdził, że jego stanowisko jest jednoznaczne: konieczne jest powstanie nowoczesnego zakładu utylizacji według obowiązujących norm i w jak najszybszym czasie.

 

Z-ca Dyrektora Wydziału Ochrony Środowiska Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego E. Tuźnik – Kosno wyjaśniła, że do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego nie wpłynęła koncepcja, projekt, czy raport dotyczący budowy zakładu. Natomiast w sprawie przekazania terenu Wydział wypowiedział się pozytywnie argumentując, że cel inwestycji będzie słuszny i zgodny z ustawą o samorządzie terytorialnym, która nakłada na gminy obowiązek unieszkodliwiania odpadów. Ponadto planowana inwestycja jest zgodna z Wojewódzkim Programem Gospodarki Odpadami oraz dyrektywami Unii Europejskiej.

 09 października zostało wydane zarządzenie wojewody o przekazaniu terenów.

Z-ca Dyrektora E. Tuźnik – Kosno powiedziała, że nie posiada informacji, jakiego rodzaju powstanie zakład - czy  kompostowania, czy element składowania frakcji energetycznej – ale zapewniła, że procedura budowy zostanie przeprowadzona zgodnie z przepisami prawa.

W myśl nowych przepisów o ochronie środowiska przy realizacji takiej budowy są przeprowadzane konsultacje społeczne i dlatego proponuje udział mieszkańców w tych konsultacjach, czy raportach.

Z-ca Dyrektora E. Tuźnik – Kosno zwróciła uwagę zebranych, że o kwestiach lokalnych i planie zagospodarowania przestrzennego, o których zadecydowali Radni nie można dyskutować, ponieważ jest to – w ty przypadku – obowiązujące prawo.

 

            Przedstawiciel Burmistrza Sulejówka K. Kuśmierowski, powiedział, że zgodnie z podpisem Burmistrza pod pismem Burmistrza Miasta Zielonki adresowanym do Wojewody Mazowieckiego, Burmistrz Miasta Sulejówka podtrzymuje akceptację pomysłu budowy zakładu utylizacji, która zdaniem Burmistrza Miasta Sulejówka jest niezbędna.

 

            Natomiast Z-ca Wójta Gminy Dębe Wielkie, M. Domański, podziękował za przesłane materiały z Urzędu Miejskiego w Halinowie i poinformował, że - jako sąsiedzi - władze Gminy Dębe Wielkie będą popierały stanowisko Gminy Halinów. Gmina Dębe Wielkie nie podjęła ostatecznej decyzji, ale w razie konieczności zajmie oficjalne stanowisko.

 

            Przedstawiciel Stowarzyszenia „Zielony Wiąz” P. Krawiec przedstawiając argumenty przeciwko powstaniu zakładu utylizacji powiedział, że na podstawie planu można wnioskować, że teren przeznaczony pod zakład utylizacji zostanie zdegradowany. Uważa, że lokalizacja tego zakładu nie jest potrzebna. W Raporcie o gospodarowaniu odpadami ten teren został wymieniony jako potencjalne składowisko odpadów – alternatywne, czyli docelowe. Ponadto, według rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska z ubiegłego roku inwestycja jest niedopuszczalna na terenie podmokłym, a taki teren jest w Michałowie. Co więcej, w Raporcie dotyczącym skutku wpływu na środowisko zostały wymienione - w sąsiedztwie terenu przeznaczonego pod zakład - bory, które są małoodporne na zanieczyszczenia.

Przedstawiciel „Zielonego Wiązu” P. Krawiec zwrócił uwagę na fakt, że w programie wyemitowanym przez Telewizję WOT Starosta Wołomiński K. Rytel powiedział, że zostanie uruchomiony zakład wraz ze spalarnią. Dodał również, że wniosek o przekazanie tych gruntów pod tą inwestycję jest wspólnym wnioskiem Starostwa i Gminy Zielonka.

Ponadto, w trakcie powstawania planów, odległość od obiektów o najwyższej uciążliwości wynosiła 1 000 m, natomiast obecnie będzie wynosiła 600 m. Mieszkańcy Gminy Halinów będą mieszkali w sąsiedztwie zakładu utylizacji, a nie mieszkańcy Gminy Poświętne i Gminy Zielonka.

P. Krawiec stwierdził, że urzędnicy nie są otwarci na rozmowy. Przy przekazywaniu terenu dla Gminy Zielonka złożyli do Urzędu Wojewódzkiego protesty, na które nie uzyskano odpowiedzi.

26 października 2003 r. Liga Ochrony Przyrody Oddział w Halinowie, jak również Stowarzyszenie „Zielony Wiąz” złożyli wnioski o wystąpienie na prawach strony w postępowaniu administracyjnym dotyczącym budowy zakładu, na które również nie uzyskali odpowiedzi. Dlatego, w związku z ignorowaniem przez urzędników, sprawa została przekazana do NSA.

Planowana inwestycja położona jest daleko od Wołomina i Zielonki. Co więcej, będzie stanowiła źródło dochodów dla Gminy Zielonka, a wszelkie obciążenia sanitarne, epidemologiczne, spadek wartości gruntów, degradację środowiska, pogorszenie stanu zdrowia, a także migrację ludności odczują mieszkańcy Michałowa.

Przedstawiciel „Zielonego Wiązu” P. Krawiec stwierdził także, że inwestycja nie będzie służyła tworzeniu miejsc pracy dla mieszkańców Michałowa, którzy są zatrudnieni w Warszawie. Natomiast wskutek skażenia terenu pracę stracą rolnicy.

Uważa również, że problem istnienia śmieci jest wynikiem braku polityki pozyskiwania śmieci. Powiat Wołomiński posiada tereny zurbanizowane i zdegradowane z dala od ludzi, gdzie planowaną inwestycję można by zlokalizować. Sądzi jednak, że do jej realizacji nie dojdzie z powodu zmiany przepisów, a także polityki gospodarowania odpadami, która jest ukierunkowana na tworzenie powiatowych składowisk.

Reasumując wypowiedź, Przedstawiciel „Zielonego Wiązu” P. Krawiec stwierdził, że inwestycja nie ma racji bytu.

 

            Poseł na Sejm RP M. Piłka powiedział, że każdy człowiek ma prawo do życia w czystym środowisku. Takie prawo mają również mieszkańcy Michałowa.

Powiat Wołomiński liczy około 200 tys. mieszkańców, natomiast Powiat Miński około 130 tys. mieszkańców. Ponadto Powiat Miński jest powiatem rolniczym i w związku z tym, produkuje mniej odpadów. Dlatego Powiat Wołomiński powinien miejsce utylizacji utworzyć na własnym terenie, który nie byłby uciążliwy dla innych powiatów, czy gmin.

Gmina Zielonka otrzymała darowiznę na okres 5 lat. Jeśli w ciągu tego czasu nie zostanie zrealizowana inwestycja, darowizna wygaśnie. Ponieważ stan prawny tych terenów nie jest uregulowany, procedura uregulowania stanu prawnego może potrwać kilka lat i istnieje szansa zdezaktualizowania sprawy.

Poseł na Sejm RP M. Piłka zapewnił zebranych, że razem z Posłem Z. Dziewulskim, jeżeli zaistnieje konieczność, podejmą interwencje przeciwko budowie składowiska.

 

            Poseł na Sejm RP Z. Dziewulski powiedział, że jest tego samego zdania, co Poseł M. Piłka Ponadto zapytał mieszkańców o korzyści w infrastrukturze, jakie chcieliby otrzymać od Gminy Zielonka w ramach zadośćuczynienia w razie wybudowania zakładu. Głosy z sali świadczyły o tym, że nie chcą infrastruktury od Gminy Zielonka ani tym bardziej zakładu utylizacji.

            Natomiast na pytanie Posła Z. Dziewulskiego o przeprowadzone próby geologiczne przy przekazywaniu terenów Elektrociepłowni Warszawskich, Z-ca Dyrektora Wydziału Ochrony Środowiska Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego E. Tuźnik – Kosno odpowiedziała, że nie posiada takiego projektu, natomiast zapewniła, że planowany projekt zakładu utylizacji zostanie opracowany zgodnie z przepisami prawa.

 

            Na pytanie Radnego G. Jerzaka o odległość od zakładu utylizacji do Gminy Poświętne oraz od zakładu do miejscowości Michałów, Przedstawiciel Nadleśnictwa W. Walczak odpowiedział, że odległości są równe.

            Radny G. Jerzak stwierdził, że Gminę Poświętne będzie od inwestycji dzielił las, a Gminę Halinów – nie, gdyż został wycięty las topolowy i pozostały świerki, które nie mogą być lasem ochronnym.

Przedstawiciel Nadleśnictwa W. Walczak potwierdził słowa G. Jerzaka i dodał, że na tym terenie powstały plantacje topoli wykorzystywanej do produkcji papieru. W momencie zmiany gospodarki sadzenia drzew, ścięto topole, a pozostawiono świerki.

Radny G. Jerzak zapytał również, czy na terenie przeznaczonym pod inwestycje jest prowadzona funkcja sadzenia drzew i czy jest sadzony nowy las.

            Przedstawiciel Nadleśnictwa W. Walczak powiedział, że na tym terenie wokół Kawęczyna, po usunięciu topoli, są prowadzone uprawy leśne. Natomiast na terenie zamieszczonym w planie zagospodarowania przestrzennego nie ma upraw, gdyż występują tam drzewostany

20 – letnie, nie starsze niż 50 lat.

            Wobec wątpliwości Radnego G. Jerzaka dotyczących wycięcia za 5 lat tych drzew, Przedstawiciel Nadleśnictwa W. Walczak odpowiedział, że tereny obsadzane są w gospodarce leśnej i nie może obecnie przyjmować założeń, że las zostanie zniszczony za kilka lat.

 

            Radny G. Jerzak zwrócił uwagę na fakt, że § 37 Uchwały Rady Miasta Zielonka dotyczącej Planu Miejscowego Zagospodarowania, w którym jest napisane, że: „Ustala się zachowanie istniejącego lasu topól wzdłuż południowej granicy wysypiska, od strony wsi Michałów wraz z dosadzeniem krzewów.” Radny G. Jerzak stwierdził, że las został wycięty i przepis jest nieaktualny.

Przedstawiciel Nadleśnictwa W. Walczak odpowiedział, że obecnie te tereny są własnością Skarbu Państwa w Zarządzie Nadleśnictwa Drewnica i będzie gospodarował terenem według zasad, jakie obowiązują leśnika.

           

Przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa A. Ciszkowski omawiając prace Komisji, która podejmowała problematykę budowy zakładu utylizacji, powiedział, że już na pierwszym posiedzeniu Komisji w czerwcu był omawiany punkt w porządku obrad dotyczący wyjaśnienia sprawy lokalizacji wysypiska i zakładu odpadów komunalnych i przemysłowych w bezpośrednim sąsiedztwie Michałowa, czego skutkiem było przegłosowanie przez członków Komisji wniosku skierowanego do Rady o poparcie protestu mieszkańców miejscowości Michałów oraz do pani Burmistrz o udzielenie wszelkich informacji oraz udostępnienie dokumentów dotyczących tej sprawy.

Również podczas obrad Komisji w dniu 29.07.2003 r. dokonano analizy dokumentów dotyczących lokalizacji zakładu utylizacji, natomiast na posiedzeniu w dniu 30 września 2003 r., na którym byli obecni mieszkańcy Michałowa i Radny M. Kostka, oprócz przedstawienia przez Sekretarza J. Kurczaka dokumentacji dotyczącej zakładu, omówiono projekt uchwały w sprawie: zabezpieczenia mieszkańców Gminy Halinów przed negatywnym wpływem przewozu i składowania odpadów paleniskowych i stałych oraz wybudowania wysypiska i spalarni śmieci na terenie Gminy Zielonka w sąsiedztwie m. Michałów. Zapewniono wówczas o udzieleniu pomocy ze strony pracowników Urzędu mieszkańcom Michałowa, którzy będą dochodzili swych roszczeń z tytułu utraty terenów w wyniku przeprowadzonego w latach 50 –tych wywłaszczenia. W związku z tym, został skierowany wniosek do Pani Burmistrz z prośbą o przygotowanie informacji w sprawie prawnych możliwości wystąpienia o odzyskanie terenu przejętego przez Skarb Państwa, a tym samym o powiększenie terenu Gminy oraz o ewentualne przygotowanie uchwały w tej sprawie.

 

            Przewodniczący A. Ciszkowski uważa, iż w związku z budową zakładu zagrożona jest cała Gmina Halinów. Twierdzi, że lesistość Gminy wynosi Halinów 17%, co stanowi połowę zalecanej lesistości na terenie Polski. Jedynie las stanowi naturalną barierę ochronną. Dlatego zdaniem Przewodniczącego A. Ciszkowskiego, powinno się podnieść lesistość Gminy Halinów, a następnie budować zakład.

 

            Radny B. Janczarek zapytał, czy planowana inwestycja będzie spalarnią, czy składowiskiem. Z-ca Burmistrza Miasta Zielonka Z. Popławski odpowiedział, że w zakładzie, który powstanie będzie dokonywane segregowanie, kompostowanie, przetwarzanie i odzyskiwanie części produktów ze śmieci.

Na zarzuty Stowarzyszenia „Zielony Wiąz” o ignorowanie Stowarzyszenia, Z-ca Burmistrza Miasta Zielonka Z. Popławski odpowiedział, że protest Stowarzyszenia był rozważany; jeśli będzie przeprowadzane postępowanie administracyjne, „Zielony Wiąz” zostanie zawiadomiony

            Radny B. Janczarek podziękował Staroście Wołomińskiemu i Władzom Miasta Zielonka za udzielenie informacji, a jednocześnie zwrócił się z prośbą o zaniechanie inwestycji w pobliżu Michałowa i przeniesienie jej na inny teren.

 

            Radny J. Jeziorski, zwracając się do Starosty Wołomińskiego K. Rytla powiedział, że nie wierzy w jego zapewnienia i sądzi, iż odpady będą przewożone nie przez Gminę Poświętne, ale przez Gminę Halinów (przez Okuniew) modernizowaną trasą Warszawa – Węgrów. Transport z Warszawy będzie stanowił zagrożenie dla środowiska Gminy Halinów, a także Gminy Sulejówek.

Ponadto Radny J. Jeziorski stwierdził, że z dokumentacji wynika, iż teren ma być poszerzony dla terenów poligonu. Ponadto stwierdził, że te tereny, które zostały wywłaszczone, mogłyby zostać sprzedane mieszkańcom Michałowa na zasadzie pierwokupu.

Radny J.Jeziorski zaproponował, by zastanowić się, czy wobec postępującej technologii i zmiany wykorzystywanych materiałów, będzie w przyszłości potrzeba istnienia tak dużego zakładu.

Na pytanie Radnej T. Kowalczyk, czy fakt odlesienia terenu wynikający z planu zagospodarowania Gminy Zielonka był uzgadniany z Ministrem Środowiska, Z-ca Burmistrza Gminy Zielonka odpowiedział, że odlesienie następuje w momencie realizacji inwestycji.

 

            Natomiast na pytanie Radnego Powiatowego M. Kostki o rezygnację z koncepcji budowy, Burmistrz Miasta Zielonki A. Łossan odpowiedział, że od dyskusji władze Zielonki się nie uchylają, jednak uważa, ze istnieje konieczność wybudowania zakładu. Należy zjednoczyć wysiłki samorządów i zamiast budowy kilku zakładów, wybudować regionalny zakład, na którego powstanie miałyby wpływ samorządy.

Burmistrz Miasta Zielonki A. Łossan stwierdził także, że nie zrezygnuje z planów budowy zakładu, gdyż są one potrzebne społeczeństwu Gminy Zielonka, jak również społeczeństwu Gminy Halinów. Celem istnienia samorządu jest zadbanie o zbiorowe potrzeby jego mieszkańców. W ustawie o samorządzie terytorialnym jest napisane, że do zadań własnych gminy należy zadbanie o zorganizowanie i zabezpieczenie wywozu śmieci, które gmina produkuje. Proponuje  zatem rozmowy o nowoczesnej technologii.

Burmistrz Miasta Zielonki A. Łossan powiedział, że chciałby, by protesty przerodziły się w racjonalną dyskusję. Poinformował również, że sprawy związane z pozyskaniem gruntu są w toku i jeśli będzie toczone postępowanie, zostanie o tym powiadomiona Gmina Halinów, jak również jej mieszkańcy. Jeżeli zostanie pozyskany teren, będą prowadzone także rozmowy na temat technologii budowy zakładu.

Radny Powiatowy M. Kostka powiedział, że chce być o wszystkim informowany przez urzędników.

Na pytanie Radnego Gminy Pustelnika P. Mielcarza, czy Gmina Zielonka uzyskała od Wojewody 43 ha, Przewodniczący Rady Gminy Zielonka A. Pulit odpowiedział, że Wojewoda podpisał zarządzenie o przekazaniu terenów, ale z - powodu braku map geodezyjnych, - Starosta nie podpisał jeszcze aktu notarialnego.

Przewodniczący Rady Miasta Zielonka A. Pulit powiedział, że plan zagospodarowania uchwalony w 1997 r. został podjęty praworządnie. Gmina Zielonka nie jest jeszcze władającym tym terenem i inwestycja nie została rozpoczęta. Jego zdaniem, należy osiągnąć kompromis.

Burmistrz Miasta Zielonka A. Łossan zapewnił, że mieszkańcy, jak również „Zielony Wiąz”, będą powiadamiani o działaniach w tej sprawie.

Burmistrz A. Łossan stwierdził, że przyjechał na Sesję, aby przekonać mieszkańców, że planowana inwestycja nie jest szkodliwa, ale dla nich korzystna. Celem jest stworzenie zakładu, który będzie minimalnie dolegliwy.

Burmistrz Miasta Zielonka A. Łossan podziękował Burmistrz J. Damasiewicz i Przewodniczącemu Rady Wł. Gronczewskiemu za zaproszenie.

Przedstawiciele Gminy Zielonka opuścili salę.

 

Radny Powiatowy M. Kostka odczytał pismo Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o stanowisku Ministra Obrony Narodowej, z którego wynika, że nie było zgłoszeń ze strony mieszkańców Michałowa o odzyskanie wywłaszczonych ziem i zarzucił urzędnikom, że o takiej procedurze nie zostali poinformowani mieszkańcy. Stwierdził również, że nie ma jawności w podejmowaniu decyzji przez Urząd i Stowarzyszenie „Zielony Wiąz”, nie jest informowane o działaniach urzędników oraz długo oczekuje na uzyskanie dokumentów.

Stwierdził również, że członkowie Zarządu Powiatu Mińskiego podpisali zgodę na powstanie wysypiska, o czym nie poinformowali Radnych Powiatu Mińsk Mazowiecki.

 

Przewodniczący Rady Sołeckiej Hipolitowa P. Foryś wyraził negatywną opinię na temat budowy zakładu utylizacji i dodał, że brakuje informacji na temat rodzaju składowanych odpadów i inwestora.

 

Na propozycję mieszkańca Michałowa J. Szatańskiego wybudowania zakładu utylizacji w pobliżu  Ossowa, Nadleśniczy wyjaśnił, że w Ossowie aktywnie działa Koło Ekologiczne, a o powstaniu „Zielonego Wiązu” dowiedział się na dzisiejszej Sesji. Ponadto mieszkańcy tego terenu składają wnioski o zalesienie, natomiast od mieszkańców Gminy Halinów nie wpłynął żaden wniosek.

 

Mieszkanka Michałowa E. Janowska stwierdziła, że należy zastanowić się, czyj będzie interes prawny w powstaniu zakładu, kto odniesie korzyści, a kto poniesie konsekwencje jego budowy. Stwierdziła również, że Stowarzyszenie „Zielony Wiąz” jest inicjatorem dyskusji.

 

Przedstawiciel Nadleśnictwa W. Walczak, Przedstawiciel Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych oraz Z-ca Dyrektora Wydziału Ochrony Środowiska Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego E. Tuźnik – Kosno podziękowali za zaproszenie na spotkanie i opuścili salę.

 

Mieszkaniec Mrowisk Wł. Kostka zapytał Przewodniczącego Rady Wł. Gronczewskiego, od kiedy wiedział o planach powstania zakładu i o piśmie intencyjnym. Stwierdził także, że Sesja nadzwyczajna w tej sprawie powinna zostać zwołana wcześniej, jak również powiedział, że to Stowarzyszenie „Zielony Wiąz” poinformowało Posłów.

Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski odpowiedział, że o planach budowy zakładu utylizacji było wiadomo od 1997 r., natomiast nie przypomina sobie, kiedy dokładnie dowiedział się o piśmie intencyjnym. Ponadto stwierdził, iż to pismo nie wnosiło żadnych nowych informacji, nie było wówczas decyzji wojewody, a tylko potwierdzało uchwałę Rady Gminy Zielonka. Ponadto sprostował, że to Pani Burmistrz rozmawiała z Posłami i ich zaprosiła na sesję.

 

Radny Gminy Pustelnik P. Mielcarz zapytał, czy na Sesję zostali zaproszeni przedstawiciele Gminy Stanisławów. Stwierdził także, że sprawa budowy zakładu utylizacji powinna na obecnym etapie zostać zamknięta z powodu braku map geodezyjnych i dokumentacji. W związku z powyższym twierdzi, że Uchwała Gminy Zielonka z 1997 r. powinna być unieważniona.

 

Członek Stowarzyszenia „Zielony Wiąz” J. Stankiewicz powiedział, że błędem poprzednich władz gminy Halinów był fakt, że o orzeczeniu NSA nie zostali powiadomieni mieszkańcy Michałowa, którzy mogli założyć stowarzyszenie i wystąpić jako strona w postępowaniu przed NSA. Ponadto uważa, że Stowarzyszeniu powinny zostać przesłane wszystkie dokumenty dotyczące sprawy Michałowa. Ponadto Sesja dotycząca Michałowa powinna się odbyć w kwietniu. Stwierdził, że Władze Gminy Halinów powinny zająć zdecydowane stanowisko i określić, jakie działania zostaną podjęte przeciwko utworzeniu zakładu.

Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski ustosunkowując się do wypowiedzi p. J. Stankiewicza powiedział, że ówcześnie miejscowość Michałów miała Sołtysa i Radnego, którzy byli na Sesji, na której było czytane postanowienie NSA i powinni poinformować mieszkańców o problemie.

 

Mieszkanka Gminy Halinów I. Petryka powiedziała, że przychyla się do zdania p. Krawca i stwierdziła, że ważne jest życie w zdrowym środowisku. Budowa zakładu będzie stanowiła źródło interesu dla jednej strony, kosztem drugiej strony - miejscowości Michałów.

Jej zdaniem, stanowisko władz Zielonki jest nieustępliwe. Problem śmieci trzeba rozwiązać przenosząc inwestycję w miejsce, które nie będzie stanowiło źródła konfliktów i nie będzie niszczyć środowiska. Twierdzi, że na tym etapie, kiedy brakuje dokumentów, a tereny nie zostały przekazane, można powstrzymać realizację inwestycji. Zakład musi powstać, ale tylko na takim terenie, który nie będzie naruszał praw ochrony środowiska, zgodnie z zasadami gospodarności finansami publicznymi. Władze Gminy Halinów podjęły działania w momencie powstania problemu.

Podsumowując, mieszkanka Gminy Halinów I. Petryka powiedziała, iż należy zbudować inwestycję, ale w innym miejscu.

 

Radny Powiatowy H. Świtkowski stwierdził, że jest przeciwny powstaniu zakładu i powiedział, że Zarząd Powiatu w Mińsku Mazowieckim nie wyrażał zgody na powstanie zakładu utylizacji i wezwał do podejmowania wspólnych działań urzędników i mieszkańców Michałowa oraz do zaniechania wzajemnych oskarżeń.

 

Radny A. Ludwiniak powiedział, że Gmina Zielonka nie pozyskała jeszcze terenu i zaproponował podjęcie działań o jego pozyskanie.

Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski powiedział, że na starania o odzyskanie terenu pod inwestycję jest zbyt późne. Dodał jednak, że 3 rodziny mogą starać się o odzyskanie wywłaszczonych gruntów, ale związane jest to z wysokimi kosztami sądowymi.

 

Z-ca Burmistrza M. Chibowski powiedział, że starania o odzyskanie omawianego terenu pod inwestycję nie powiodą się, gdyż plan zagospodarowania Gminy Zielonka został uchwalony w 1997 r. Dlatego sposób działania powinien być dostosowany do obecnie obowiązujących przepisów.

W celu nie dopuszczenia do powstania zakładu urzędnicy i mieszkańcy powinni ze sobą współpracować. Działania ze strony urzędników polegają na wystosowywaniu pism, podejmowaniu uchwał, stanowisk i wystąpień, natomiast możliwości działania mieszkańców są inne np. organizowanie protestów.

Nie jest prawdą, że mieszkańcy nie są informowani, gdyż wszystkie materiały są udostępniane, nie ma tajnych dokumentów. Te dokumenty, o które prosili zainteresowani, zostały przesłane.

Z-ca Burmistrza M. Chibowski zwrócił uwagę również na fakt, że nie jest prawdą, iż to „Zielony Wiąz” zorganizował Sesję i zaprosił gości, lecz Pani Burmistrz i Przewodniczący Rady.

Słowa Z-ca Burmistrza potwierdzili obecni na sali Posłowie.

Z-ca Burmistrza M. Chibowski zwrócił uwagę również na fakt, iż o wszystkich działaniach Urzędu mieszkańcy są informowani. Zostały przygotowane przez radcę prawnego wnioski dla mieszkańców Michałowa dotyczące wystąpienia o odzyskanie utraconych wskutek wywłaszczenia terenów, a po które to wnioski nie zgłosili się mieszkańcy, mimo umówionego w tej sprawie spotkania. Dlatego zarzuty wobec urzędników o brak działań są bezzasadne.

Dotychczas Burmistrz Miasta Zielonki i Starosta Wołomiński starali się o pozyskanie tego samego terenu, jednak w październiku 2003 r. osiągnęli porozumienie i przygotowali do Wojewody wspólne wystąpienie. Decyzja o przekazaniu gruntów zapadła. Jedyne działanie może polegać tylko na niedopuszczeniu do realizacji inwestycji. Z-ca Burmistrza powiedział, że Lasy Państwowe, które wystąpiły do NSA o odzyskanie terenów, należy w interesie Gminy Halinów wesprzeć.

Na zarzuty J. Stankiewicza o brak dokumentów w Urzędzie, Z-ca Burmistrza odpowiedział, że część dokumentów jest w innych instytucjach, gdyż urzędy nie mają obowiązku powiadamiania Urzędu w Halinowie o korespondencji wysyłanej do innych instytucji. Ponadto nawiązując do pytania Radnego Gminy Pustelnik o zaproszenie Wójta Gminy Stanisławów na Sesję, Pan Burmistrz odpowiedział, że Urząd nie ma obowiązku zapraszania na Sesję wszystkich wójtów i burmistrzów.

Z-ca Burmistrza M. Chibowski ponowił apel do mieszkańców o wzajemną współpracę.

 

Burmistrz J. Damasiewicz zapewniła, że wyraża wolę wzajemnej współpracy i poinformowała o zamierzeniach stworzenia Komitetu Społecznego Mieszkańców przy Burmistrzu, którego celem będzie koordynacja działań oraz zachęca mieszkańców do przystąpienia do Komitetu.

 

Burmistrz J. Damasiewicz i Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski podziękowali Posłom za przybycie.

 

O godz. 17.18 Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski ogłosił przerwę.

 

IV. Podjęcie uchwały w sprawie: przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Gminy Halinów w sprawie wyrażenia opinii na temat planowanej budowy zakładu utylizacji odpadów komunalnych i przemysłowych na terenie Gminy Zielonka w bezpośrednim sąsiedztwie miejscowości Michałów Gmina Halinów oraz w sprawie zmiany granic terytorialnych Gminy Halinów.

 

            Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski wyjaśnił, że celem konsultacji będzie odzyskanie dawnych terenów mieszkańców Michałowa, które zostały utracone w wyniku wywłaszczenia, a które obecnie należą do Gminy Zielonka.

            Ponadto Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski powiedział, że konsultacje w sprawie zmiany granic muszą zostać również przeprowadzone w Gminie Zielonka, aby procedura była zgodna z prawem dotyczącym zmiany granic gmin.

 

            Radna L. Simbierowicz zgłosiła formalny wniosek, aby w załączniku Nr 3 do Uchwały wyraz „kratce” zastąpić wyrazem „kwadracie”, a wyrazy „w żadnej z kratek” zastąpić wyrazami: „w żadnym z kwadratów”.

Wniosek L. Simbierowicz został przyjęty w wyniku głosowania:

za – 12, przec. – 0, wstrz. – 1.

 

            Sekretarz J. Kurczak zaproponował, aby w tytule uchwały po wyrazach: „z mieszkańcami” dodać wyrazy: „Gminy Halinów”.

Radny G. Jerzak zgłosił formalny wniosek, aby w załączniku nr 1 w pkt 4 dodać ust. 2 w brzmieniu:

„Dodatkowo tworzy się obwód głosowania Nr 6 z siedzibą w Klubie Rolnika w Michałowie dla mieszkańców wsi Michałów i Zagórze, Równocześnie z obwodu Nr 5 wyłącza się mieszkańców miejscowości Michałów i Zagórze.”

Radny A. Ludwiniak zgłosił formalny wniosek, by w załączniku nr 1 w pkt 4 ust. 2 dodać: „Tworzy się obwód głosowania Nr 7 z siedzibą w Szkole Podstawowej w Chobocie dla mieszkańców wsi Chobot, równocześnie z obwodu Nr 3 wyłącza się mieszkańców miejscowości Chobot.”

Również Radny J. Papis zgłosił formalny wniosek, aby w załączniku nr 1 w pkt 4 ust. 2 dodać: „Tworzy się obwód głosowania Nr 8 z siedzibą w Szkole Podstawowej w Brzezinach dla mieszkańców wsi: Brzeziny, Wielgolas Brzeziński, Wielgolas Duchnowski, Stary Konik, równocześnie z obwodu Nr 1 wyłącza się mieszkańców miejscowości Brzeziny, Wielgolas Brzeziński, Wielgolas Duchnowski, Stary Konik.”

Radny J. Jeziorski zaproponował, aby w § 1 ust. 2 pkt 2 po wyrazach „Dobra Michałów” dodać wyrazy w brzmieniu: „wywłaszczone w roku 1955 dla potrzeb poligonu wojskowego”.

 

Radny T. Jankowski zaproponował, aby konsultacje zostały zorganizowane od godz. 8.00, a Radny G. Jerzak wniósł poprawkę, by zostały przeprowadzone do godz. 20.00, aby osoby pracujące w niedzielę mogły wziąć udział w głosowaniu.

Na propozycją Sołtysa Mrowisk, A. Dobosiewicza, przeprowadzenia konsultacji dla mieszkańców Mrowisk w budynku jego domu, Radca Prawny A. Uścińska odpowiedziała, że ze względu na tryb procedury nie jest to możliwe.

 

Za przyjęciem uchwały wraz z poprawkami głosowano: za – 12, przec. – 0, wstrz. – 1.

Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski stwierdził podjęcie uchwały.

 

V. Zakończenie obrad Sesji Rady Miejskiej w Halinowie

 

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski o godz. 18.35 dokonał zamknięcia posiedzenia XVI Sesji Rady Miejskiej w Halinowie.

 

Przewodniczący

Rady Miejskiej w Halinowie

/-/ Włodzimierz Gronczewski

 

 

Protokół sporządziła:

/-/ Paulina Wirtek

 

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Aneta Makowska
(2004-08-03 13:36:53)
Ostatnio zmodyfikował:
Aneta Makowska
(2004-08-24 11:10:21)