Uchwała Nr XXI/238/04 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 02 sierpnia 2004 roku w sprawie przyjęcia Pl

 

Uchwała Nr XXI/238/04
Rady Miejskiej w Halinowie
z dnia 02 sierpnia 2004 roku

 

w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Miasta i Gminy Halinów do 2013 roku .

 

     Na podstawie art.18 ust.2 pkt. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U.
z 2001 r., Nr 142, poz.1591 z póź. zm./
Rada Miejska w Halinowie  uchwala, co następuje:

 

§ 1

 

Przyjmuje się Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Halinów do 2013 roku w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały.

§ 2

Plan winien być realizowana w ścisłej współpracy z jednostkami, instytucjami
i organizacjami wymienionymi w Planie.

§ 3

Zapisy Planu mogą być modyfikowane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

§ 4

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Halinów.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Załącznik 1

 do Uchwały Nr XXI/238/04

Rady Miejskiej w Halinowie

z dnia 2 sierpnia 2004 roku

                                            

              

              Rada Miejska w Halinowie

 

 

                                            Burmistrz Miasta Halinów

 

 

PLAN

 

ROZWOJU LOKALNEGO

MIASTA I GMINY HALINÓW

 DO 2013 ROKU.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Halinów, lipiec 2004 rok

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI:                                                                              strona:

 

 

I. Obszar i czas realizacji Planu Rozwoju Lokalnego………………………………………….2

 

II. Aktualna sytuacja społeczno-gospodarcza na obszarze objętym wdrażaniem planu……….2

 

    1. Położenie, powierzchnia, ludność………………………………………………………...2

   

    2. Środowisko przyrodnicze…………………………………………………………………2

   

    3. Turystyka…………………………………………………………………………………3

   

    4. Zagospodarowanie przestrzenne………………………………………………………….4

   

    5. Gospodarka……………………………………………………………………………….6

   

    6. Sfera społeczna…………………………………………………………………………...7

   

    7. Bezpieczeństwo………………………………………………………………………….9

 

III. Realizacja zadań i projektów……………………………………………………………..9

 

  1. Planowane projekty i zadania inwestycyjne w okresie 2004-2006. ………………… 10

 

2. Planowane projekty i zadania inwestycyjne w okresie 2006-2013…………………….13

 

IV. Powiązanie projektów z innymi działaniami realizowanymi na terenie gminy………….15

 

V. Oczekiwane wskaźniki osiągnięć Planu Rozwoju Lokalnego ……………………………17

 

VI. Plan finansowy na lata 2004-2006 ……………………………………………………….18

 

VII. Opis scenariusza finansowania inwestycji w latach 2004 -2006………………………..18

 

VIII. Prognozowane przepływy finansowe gminy Halinów w latach 2004-2013 …………..19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Obszar i czas realizacji Planu Rozwoju Lokalnego

 

Obszar: Gmina Halinów

Czas realizacji: lata 2004-2013

 

II. Aktualna sytuacja społeczno - gospodarcza na obszarze objętym wdrazaniem planu.

1. Położenie, powierzchnia, ludność.

Miasto i gmina Halinów położone są w centralnej części województwa mazowieckiego. Od wschodu gmina sąsiaduje z gminą Dębe Wielkie, od północy z gminą Zielonka, od zachodu z miastem Sulejówek, a od południa z gminą Wiązowna.

Najbardziej zurbanizowane tereny to miejscowości Halinów i Okuniew.

            Teren gminy przecina droga krajowa A2 oraz linia kolejowa Warszawa-Mińsk Mazowiecki-Siedlce-Terespol. Na obszarze gminy przystanki znajdują się w Halinowie

i Cisiu.

             Gmina Halinów zajmuje obszar 63,09 km2 ,co pod względem powierzchni sytuuje

ją w grupie średnich gmin w województwie mazowieckim.

            Liczba mieszkańców gminy Halinów wynosi 11 270, co stanowi 0,2 % ogólnej liczby ludności w województwie mazowieckim.

Tereny o najwyższym stopniu zaludnienia koncentrują się wokół Halinowa i Okuniewa.

 

2. Środowisko przyrodnicze

Gmina Halinów znajduje się na terenie Równiny Wołomińskiej, będącej częścią Niziny Środkowomazowieckiej. Rzeźba terenu ma charakter niskofalisty, urozmaicony pagórkami wydmowymi, występującymi w północno-wschodniej i środkowo-południowej części, których wysokość dochodzi do 15m. Największe wzniesienie to położona w północno- wschodniej części gminy wieś Chobot (132,5m n.p.m.), najniżej położona (100m n.p.m.) jest wieś Okuniew.

Wody powierzchniowe i wgłębne.

            Obszar gminy Halinów przecięty jest rzeką Długą, płynąca ze wschodu na północny-zachód. Dolina rzeki jest słabo wykształcona, dopiero w północno-zachodniej części rozszerza się tworząc taras zalewowy. Rzeka w znacznej części swojego biegu przez teren gminy jest uregulowana.

            Przez południowo-wschodnią część gminy przepływa charakteryzująca się płaską, wyróżniającą w otaczającym terenie doliną, rzeka Mienia.

Gleby i tereny przyrodniczo aktywne

Na terenie gminy Halinów przeważają tereny: rolne - 4389 ha, i zalesione – 1020 ha.

Gleby, według gleboznawczej klasyfikacji gruntów, należą do klas:

- III i IV - 391,14 ha (30,2%)

- V i VI – 893,25 ha (69,1%)

- VI z – 9,32 ha (0,7%)

KLIMAT

Gmina Halinów znajduje się w regionie klimatycznym mazowiecko-podlaskim, który charakteryzuje się przeważającymi wpływami kontynentalnymi. Amplitudy temperatur rocznych są większe niż średnio w Polsce, lato wcześniejsze i dłuższe. 

Roczne opady na tym terenie oscylują w granicach 550mm/rok przy czym na półrocze maj-październik przypada ok. 300mm. Średnia roczna temperatura wynosi ok.+8°C. Najcieplejszym miesiącem jest lipiec z temperaturą średnią + 18,5 - +19°C, zaś najchłodniejszym - styczeń ( średnio -3°C). Zima i lato trwają średnio ok. 90 dni, a okres bezprzymrozkowy średnio 165 - 175 dni.

Okres wegetacyjny trwa 200 - 210 dni.

 

3. Turystyka

Gmina Halinów ma środowisko czyste ekologicznie z terenami o dużych walorach przyrodniczych.

Środowisko przyrodnicze pozwala na rozwijanie turystyki o charakterze krajobrazowym i wypoczynkowym. Krajobraz gminy jest typowo nizinny, ale dość urozmaicony, o różnorodnym ukształtowaniu powierzchni. Atrakcjami przyrodniczo-krajobrazowymi są duże kompleksy leśne, rzeki, stawy oraz wydmy piaszczyste. Zachowało się wiele terenów i obiektów o dużych wartościach naturalnych zasługujących na szczególną ochronę konserwatorską i stanowiących jednocześnie atrakcje turystyczne o charakterze krajobrazowym i ekologicznym. Liczne ślady historii oraz zabytki architektury tworzą krajobraz kulturowy ściśle zespolony z otaczającą przyrodą.

W okresie od wiosny do jesieni gmina gości wielu przybyszów, głównie z Warszawy, ze względu na lokalizację dużych ogrodów działkowych i rekreacyjnych, zlokalizowanych w pięknej, zalesionej miejscowości Chobot.

Na terenie gminy coraz bardziej zaznaczają się procesy urbanizacyjne charakterystyczne dla terenów podmiejskich, uwzględniające potrzeby rekreacyjne zarówno lokalnej społeczności, jak i mieszkańców Warszawy. Rozwijana jest baza noclegowa i gastronomiczna, którą stanowią m.in.:

  • w Okuniewie: hotel „EDEN”, restauracja „EDEN”
  • w Halinowie: hotel „ZAJAZD”, restauracja „ZAJAZD”, bar „Kubuś”, bary restauracyjne: „TRANS”, „AMADEO”

Stan obiektów dziedzictwa kulturowego

Zestawienie najważniejszych obiektów zabytkowych na terenie gminy Halinów przedstawia poniższa tabela:

L.p.

Miejscowość

Obiekt

1

Brzeziny

Tereny najwcześniejszego osadnictwa wiejskiego

2

Chobot

Tereny najwcześniejszego osadnictwa wiejskiego

3

Długa Kościelna

Parafialny kościół katolicki p.w. Św. Anny, dzwonnica,

plebania, dwór drewniany, kościół wyznania

Mariawickiego, Cmentarz Mariawicki, kruchta pełniąca

rolę kapliczki, park, cmentarz przy ul. Spokojnej, tereny

najwcześniejszego osadnictwa wiejskiego

4

Długa Szlachecka

Tereny najwcześniejszego osadnictwa wiejskiego

5

Halinów

Dwór ziemiański, park, Pomnik ku czci poległych

powstańców w 1863r. i miejsce wokół (1812 - cmentarz

żołnierzy napoleońskich), willa prywatna z 1914r., tereny

najwcześniejszego osadnictwa wiejskiego

6

Hipolitów

Tereny najwcześniejszego osadnictwa wiejskiego

7

Okuniew

Kościół p.w. Św. Stanisława Kostki, plebania, kaplica

cmentarna, dwór z parkiem, cmentarz żydowski, ruiny

zamku, park, głazy narzutowe (2), obelisk poświęcony

ofiarom poległym w czasie II wojny światowej na

ziemi kuniewskiej, tereny najwcześniejszego osadnictwa

wiejskiego

 

4 . Zagospodarowanie przestrzenne

Uwarunkowania ochrony środowiska naturalnego

Działania na rzecz ochrony środowiska obejmują między innymi:

-        troskę o jakości wody pitnej,

-        odprowadzanie i oczyszczanie ścieków,

-        gospodarkę odpadami,

-        dbałość o stan powietrza,

-        opiekę nad obiektami przyrody oraz jakością wód powierzchniowych

Infrastruktura techniczna

Stan systemu komunikacji

Gmina Halinów zajmuje strategiczne położenie geograficzne w oparciu o transkontynentalne szlaki komunikacyjne wschód-zachód.

Główne połączenia komunikacyjne gminy Halinów przebiegają w kierunku wschód-zachód. W południowej części gminy biegnie droga krajowa nr 2 Warszawa-Terespol-Moskwa ( tzw. Trakt Brzeski), natomiast wzdłuż północnych terenów gminy biegnie droga wojewódzka

nr 637 Warszawa-Węgrów ( ul. Warszawska, ul. Stanisławowska)

Głównym elementem systemu komunikacyjnego na obszarze gminy będzie w przyszłości autostrada A2 Świecko-Warszawa-Terespol. W Koniku Starym rezerwowany jest duży teren pod przyszły węzeł autostradowy.

Obecnie obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego gminy większość dróg prowadzi istniejącym śladem dróg, z niewielkim ich poszerzeniem. Wyjątek stanowią nowe ulice projektowane na urbanizowanych terenach mieszkaniowych wsi Hipolitów, Józefin

i Długa Kościelna.

System drogowy gminy zajmuje powyżej 4% jej powierzchni. Układ dróg pozwala na bezpośrednie połączenie centrum gminy z większością miejscowości w gminach sąsiednich, drogami o nawierzchni asfaltowej.

Szkielet układu drogowego gminy stanowią drogi:

  •  krajowe :                                                                          10 km
  •  wojewódzkie :                                                                  11 km
  • powiatowe:                                                                       40 km
  • zaliczane do sieci dróg gminnych:                                 104 km
  • nie zaliczane do sieci dróg gminnych:                           ok. 100 km

Przez środek gminy przebiegają tory linii kolejowej Berlin-Warszawa-Moskwa, na których jednocześnie prowadzony jest podmiejski ruch pasażerski (linia E20 relacji Warszawa-Mińsk Mazowiecki).

Zaopatrzenie w wodę

Gmina Halinów zaopatrywana jest w wodę z własnego ujęcia z istniejących stacji wodociągowych w Okuniewie, Mrowiskach i Wielgolasie Duchnowskim. Na obszarze gminy znajduje się 125,1 km czynnej wodociągowej sieci rozdzielczej (w tym gmina:92,5km; miasto Halinów:22,6km).

Stwierdzono, że w gminie Halinów występuje wyraźny deficyt wód podziemnych w utworach czwartorzędowych.

Gromadzenie, neutralizacja i usuwanie nieczystości płynnych

Na obszarze gminy funkcjonują dwa systemy odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych. Na przeważającym obszarze ścieki bytowo-gospodarcze są gromadzone w zbiornikach bezodpływowych, a następnie wywożone taborem asenizacyjnym do punktu zlewowego gminnej oczyszczalni ścieków w Długiej Kościelnej.

Z sieci kanalizacyjnej korzysta niespełna 25% ogółu mieszkańców. Tereny, na których znajduje się sieć kanalizacyjna to głównie miejscowości: Halinów, Hipolitów, Długa Kościelna Długość sieci kanalizacyjnej wynosi łącznie 19,8 km w tym miasto Halinów:

15 km, gmina:4,8km.

Jednym z powodów dużej dysproporcji między wielkością sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na obszarze gminy jest rozproszenie mieszkaniowej zabudowy indywidualnej.

Na terenie gminy funkcjonuje jedna oczyszczalnie ścieków w Długiej Kościelnej.

Jest to oczyszczalnia mechaniczno-biologiczna o aktualnej mocy przerobowej wynoszącej 625m3/dobę. W latach 2004-2006 przewidywana jest modernizacja oczyszczalni w celu podwyższenia jej mocy przerobowych do 1 214m3/dobę.

Usuwanie odpadów

Gmina Halinów nie posiada lokalnego wysypiska odpadów komunalnych. Śmieci i odpady komunalne gromadzone są w pojemnikach i wywożone w sposób zorganizowany na wysypisko rejonowe poza granicami gminy. W gminie brak jest możliwości terenowych na zorganizowanie lokalnego wysypiska odpadów komunalnych.

Zaopatrzenie w gaz

Na terenie gminy Halinów sieć przesyłu gazu ziemnego jest niewielka. Gaz sieciowy doprowadzony jest do około 350 mieszkań. Mieszkańcy w szerokim zakresie stosują gaz butlowy – propan-butan.

Zaopatrzenie w energię elektryczną

Na pograniczu Halinowa i Sulejówka istnieje stacja energetyczna „Miłosna” o mocy 400/220 kV, stanowiąca jeden z głównych węzłów systemu elektroenergetycznego w województwie. W tej stacji zbiegają się napowietrzne linie przesyłowe 400kV, stanowiące element systemu krajowego.

Od stacji „Miłosna” wyprowadzone są linie 220kV i 110kV, które w znacznym stopniu ograniczają możliwości inwestowania w strefach uciążliwości, stwarzanych przez te linie.

Sieć elektroenergetyczna jest dobrze rozwinięta, ale wymaga modernizacji i - na niektórych odcinkach - rozbudowy.

STRUKTURA UŻYTKOWANIA GRUNTÓW

Powierzchnia gminy wynosi 6309 ha, przy czym struktura użytkowania gruntów kształtuje się następująco:

1) użytki rolne                          - 4389 ha – 69% ogółu powierzchni gminy

      w tym: grunty orne      2628 ha -

            sady           238   ha

            łąki             1003 ha

            pastwiska  520   ha

2) lasy                                      - 1020 ha – 17% ogółu powierzchni gminy

3) pozostałe                             -   900 ha –14%  ogółu powierzchni gminy

Pod względem własności grunty dzielą się na:

1) stanowiące własność prywatną                                  5729 ha –     90,81%

2) stanowiące własność gminy                                        99 ha –       1,57%

            w tym             ogrody działkowe                                    43 ha –              0,68%

            grunty zabudowane pod mieszkalnictwo i usługi   56 ha -               0,89%

3) stanowiące własność Skarbu Państwa                         481 ha –       7,62 %

 

W gminie Halinów zaobserwować można charakterystyczne dla całego regionu rozdrobnienie

gospodarstw. Gospodarstwa najmniejsze, o powierzchni do 2 ha, stanowią ponad 63%

wszystkich gospodarstw, zaś do 5ha - około 90%. Nieznaczny udział odnotowują

gospodarstwa duże, tzn. o powierzchni powyżej 10 ha – 1,5%.

Szczegółową liczbę indywidualnych gospodarstw użytkowanych rolniczo wg wielkości w

roku 2002 opisuje poniższa tabela:

Ogółem:

do 1 ha

1 – 2 ha

2 – 3 ha

3 – 5 ha

5 – 7 ha

7 – 10 ha

10 – 15 ha

15 – 20 ha

1616

636

391

200

231

80

53

23

2

100%

39,5%

24%

12,5%

14,5%

5%

3%

1,3%

0,2%

 

MIESZKALNICTWO

Według informacji ze spisu powszechnego ludności i mieszkań z roku 2002 w gminie miejsko-wiejskiej Halinów znajduje się ogółem 3809 mieszkań. Zamieszkania stałe stanowią przy tym 88%. Spośród 273 niezamieszkałych, mieszkania do rozbiórki stanowią 46% (126 mieszkań).

Przeważającą część właścicieli mieszkań stanowią osoby fizyczne, zaś niespełna

2,5 % wszystkich mieszkań znajduje się w posiadaniu innych podmiotów.

Strukturę własności mieszkań w gminie Halinów według stanu na rok 2002 przedstawia poniższa tabela:

obszar

osoby fizyczne

spółdzielnie mieszkaniowe

gmina

Skarb Państwa

zakłady pracy

pozostałe podmioty

ogółem

wieś

2734

-

65

-

6

3

2809

miasto

988

-

9

3

-

-

1000

 

Interesującą wydaje się analiza charakterystyki mieszkań ze względu na okres ich budowy.

Spośród 3456 zamieszkałych domostw wybudowane:

-         przed 1918 rokiem         stanowią    1,2 %;

-         w latach 1918-44            8%;

-         w latach 1945-70          – 33,5%;

-         w latach 1971-78         – 15,5%;

-         w latach 1979 – 88                     – 19%;

-         w latach 1989 – 2002                – 15,5%;

            w tym w latach 2001-2002  -3%;

  - w budowie                                                  - 7,3%.

Aż 58,2% stanowi substancja mieszkaniowa o przestarzałym standardzie, wybudowana przed rokiem 1978. Mieszkania nowe, czyli wybudowane po 1989roku oraz mieszkania w budowie charakteryzuje umiarkowany udział na poziomie 22,8%.

5. Gospodarka

Gmina Halinów, dzięki położeniu w pobliżu stolicy, rozwija się bardzo prężnie. Rolnictwo wciąż odgrywa dużą rolę, jednak wzrasta znaczenie sektora przetwórstwa i usług.

Obecnie na terenie gminy występują usługi niemal wszystkich potrzebnych branż, jednak istnieje znaczny potencjał do zagospodarowania i wykorzystania. Gminę charakteryzuje rosnący potencjał intelektualny, wysoka mobilność zawodowa mieszkańców oraz tradycje związane z prowadzeniem prywatnej działalności gospodarczej, zwłaszcza w dziedzinie transportu, handlu i usług. Biegnąca centralnie linia kolejowa z dwoma przystankami osobowymi zapewnia łatwy i szybki dojazd kadry specjalistycznej z Warszawy do firm zlokalizowanych na terenie gminy oraz dojazd ludności do pracy na terenie Warszawy.

Od października 1989 urząd miejski prowadzi ewidencję działalności gospodarczej. Na dzień 20kwietnia 2004 było zarejestrowanych 871 podmiotów gospodarczych. W większości z nich zatrudnionych jest mniej niż pięć osób. Najliczniejszą grupę stanowią podmioty handlowe, usługowe i drobne zakłady przetwórcze. Znacznie mniej istnieje i powstaje podmiotów średniej wielkości. Do największych firm zaliczamy:

 

Liczbę podmiotów gospodarczych wg przedmiotu działalności /stan na 20.04.2004r./

przedstawia poniższa tabela:

Produkcja

Handel

Gastronomia

Usługi

Transport

Inne

76

295

15

312

76

95

 

Liczbę podmiotów gospodarczych wg sektorów własności /stan na 20.04.2004r./ przedstawia

poniższa tabela:

PODMIOT

Halinów

Teren gminy

Suma

Podmioty ogółem

489

382

871

Spółki cywilne

22

15

37

Spółki z o.o.

15

29

44

Spółki jawne

2

3

5

Spółki akcyjne

-

1

1

Spółdzielnie

4

-

4

Fundacje

3

2

5

Stowarzyszenia

2

8

10

 

Na terenie gminy prowadzona jest działalność rolnicza. Istnieje 861 gospodarstw o powierzchni powyżej 1 hektara.

Liczbę gospodarstw rolnych wg powierzchni / stan na 31.12.2003r./ przedstawia poniższa tabela:

Powierzchnia

Liczba gospodarstw

Łączna powierzchnia

1-5 ha

747

2506,96

5-10 ha

98

613,02

10-15 ha

14

159,11

powyżej 15 ha

2

71,4

 

Tylko niewielką część użytków rolnych stanowią sady, łąki i pastwiska. Dominują grunty orne. Wśród upraw dominują ziemniaki i zboża oraz warzywa. Hodowane jest bydło i trzoda chlewna, w mniejszym stopniu króliki i drób.

Produkcja rolna towarowa występuje głównie w następujących miejscowościach: Brzeziny, Cisie, Nowy Konik, Stary Konik, Wielgolas Brzeziński, Wielgolas Duchnowski, Zagórze. Na pozostałym terenie gminy przeważa produkcje drobnotowarowa.

 

6. Sfera społeczna

Według danych Urzędu Miejskiego w Halinowie na dzień 31 marca 2004 w całej gminie na pobyt stały zameldowanych było 11.270 osób. Sieć osadnicza gminy nie jest silnie skoncentrowana, a samym mieście mieszka bowiem 2800 osób, co stanowi ok. 25 % ludności gminy. Gęstość zaludnienia jest jednak wyższa niż przeciętnie w Polsce i wynosi ok. 176 osób/km2 . fakt małej koncentracji ludności  w samym Halinowie wpływa na konieczność inwestycji w różnych rejonach gminy. Rozwój infrastruktury w centrum gminy nie rozwiązuje bowiem problemu większości mieszkańców. Sytuacja taka utrudnia więc równomierna wyposażenie gospodarstw domowych w obiekty infrastruktury społecznej i technicznej.

Przekrój statystyczny ludności gminy / stan na 31.12.2003r./ przedstawia poniższa tabela:

Wiek /lat/

Mężczyzn

Kobiet

Ogółem

0  -  2

181

187

368

3

65

55

120

4  -  5

138

10

288

6

74

63

137

7

71

70

141

8  -  12

393

365

758

13  -  15

265

250

515

16  -  17

211

175

386

18

114

93

207

19  -  65

3524

 

3524

19  -  60

 

3352

3352

>65

471

 

471

>60

 

1003

1003

Ogółem

5507

5763

11270

 

Uwzględniając podział w układzie miasto-wieś, zdecydowana większość mieszkańców gminy

mieszka na wsi - 8270 osób.  Z pośród 7091 osób w wieku produkcyjnym nieznacznie

przeważają mężczyźni – 3638, wobec 3453 kobiet. 72% ludności w wieku produkcyjnym

mieszka na trenie wiejskim.

Ludność według płci i poziomu wykształcenia w wieku 13 i więcej lat przedstawia poniższa tabela: /stan na 31.12.2003r./

Wykształcenie

Mężczyźni

Kobiety

Ogółem

Wyższe

253

374

627

Policealne

39

175

214

Ogólnokształcące

178

491

669

Zawodowe

939

955

1894

Zasadnicze zawodowe

1513

1011

2524

Podstawowe pełne

1547

1597

3144

Podstawowe niepełne i bez wykształcenia szkolnego

174

214

388

Nieustalony

70

65

135

Ogółem

4713

4882

9595

 

Na dzień 31grudnia 2002 roku w gminie było1025 osób bezrobotnych.

Czas poszukiwania pracy przedstawia poniższa tabela :

Wyszczególnienie

Ogółem

Według okresu poszukiwania pracy /miesięcy/

do3

4 – 12

13  i więcej

nieustalony

Ogółem

1025

149

449

415

12

Mężczyźni

585

78

254

247

6

Kobiety

440

71

195

168

6

Obok ubóstwa bezrobocie jest jednym z głównych powodów trudnej sytuacji życiowej rodzin na terenie gminy Halinów. Ubóstwo cechuje 240 rodzin, w tym 170 na wsi, co ogółem daje liczbę 736 osób. Dość powszechnym problemem jest też tzw. bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych spowodowana niepełnością (120 osób w rodzinach), bądź wielodzietnością rodzin (231 osób w rodzinach). Marginalne znaczenia ma problem bezdomności, narkomanii, trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego oraz klęsk żywiołowych.

Wobec nieustannych przemian gospodarczych wzrasta skala ubóstwa, co w dłuższej perspektywie może być czynnikiem kryminogennym i powodem marginalizacji osób i rodzin. Przeciwdziałanie takim zjawiskom jest jednym z celów pomocy społecznej. Realizuje się je przede wszystkim w formie pracy socjalnej. Działalność ta polega na analizowaniu z klientem sytuacji i poszukiwaniu możliwości przezwyciężenia problemu. W tym celu nawiązywana jest m.in. współpraca z różnymi instytucjami. W roku 2003 tą formą pomocy objęto łącznie 520 rodzin. Z pomocy pieniężnej skorzystało 417 rodzin, na co przeznaczono 531.964 PLN.

Na bazie doświadczeń i raportów z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej jednym z podstawowych problemów w gminie jest społeczne wykluczenia osób pochodzących z rodzin ubogich, patologicznych oraz niepełnosprawnych. Dla prawidłowego rozwoju gminy konieczne jest też zapewnienie odpowiednich warunków osobom młodym, zarówno w zakresie posiadania pracy, mieszkania jak też możliwości edukacyjnych.

 

 7. Bezpieczeństwo

 

Na terenie gminy Halinów dominują przestępstwa kradzieży i włamań. Nie notuje się natomiast przypadków narkomanii oraz ewidentnych przykładów demoralizacji młodzieży. Wszystkie przestępstwa dokonane na terenie gminy Halinów mają charakter incydentalny

i nie ma sygnałów o istnieniu jakichkolwiek zorganizowanych struktur przestępczych.

Stan etatowy Komisariatu Policji w Halinowie wynosi 44 etaty w tym:

-29 etatów KP Halinów

-15 etatów PP Sulejówek

Komisariat Policji w Halinowie obsługuje miasto i gminę Halinów, gminę Dębe Wielkie oraz miasto Sulejówek. Siedziba komisariatu znajduje się w miejscowości Halinów, punkt przyjęć dzielnicowych znajduję się także w miejscowościach; Dębe Wielkie, Sulejówek i Okuniew. Teren gminy obsługiwany jest sześcioma radiowozami (w tym jeden przydzielony dla PP Sulejówek). Policja w Halinowie posiada także dodatkowe wsparcie z komórek organizacyjnych KPP w Mińsku Mazowieckim oraz sił przydzielonych z KSP w Warszawie.

Od chwili przyłączenie PP Sulejówek do KP Halinów funkcjonariusze pracują w trudnych warunkach z uwagi małą powierzchnię budynku siedziby komisariatu w Halinowie.

Na stanie Komisariatu są dwa zestawy komputerowe, na których funkcjonariusze pracują na zmianę. Bardzo uciążliwy dla działania komisariatu jest brak sprzętu biurowego a także obowiązujące limity paliwa. W przyszłości warunki te mogą ulec poprawie z chwilą planowanego wybudowania budynku dla potrzeb policji w Sulejówku. Z budżetu gminy Halinów corocznie utrzymywane są 4 etaty policjantów Komisariatu Policji.

 

III. Realizacja zadań i projektów

W Planie Rozwoju Lokalnego do realizacji przyjęto projekty i zadania polegające na poprawie sytuacji na danym obszarze z uwzględnieniem:

-         zmiany w strukturze gospodarczej obszaru

-         zmiany w sposobie użytkowania terenu poprzez stworzenie warunków do powstawania

      zakładów produkcyjnych oraz rozwój drobnej przedsiębiorczości

-         rozwój systemu komunikacji i infrastruktury drogowej

-         poprawę stanu środowiska naturalnego

1. Planowane projekty i zadania inwestycyjne w okresie 2004-2006

 

Do realizacji z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego

Priorytet 3 – Rozwój lokalny

Działanie 3.1. Obszary wiejskie

 

 

Lp

Nazwa planowanego działania – zadanie

 

Typ projektu inwestycyjnego

Określenie kryteriów kolejności realizacji

Zgodność

z planem zagospoda- rowania

przestrzen nego

Etapy działania

 

Harmonogram realizacji

Oczekiwane rezultaty

Instytucje

i podmioty uczestniczące we wdrażaniu

 

beneficjent

końcowy

Nakłady do poniesienia

 

 

 

 

MODERNIZACJA DRÓG  GMINNYCH  O  ZNACZENIU  LOKALNYM

 

Dziedziny interwencji:   3. Infrastruktura podstawowa

                                       3.1Infrastruktura transportowa

                                       312 Drogi

1

 

Przebudowa ulicy Polnej

 

 

 

 

 

Priorytet wysoki

 

Zgodnie z planem

2004

Znaczne polepszenie warunków komunikacji mieszkańców

ul. Polnej oraz stworzenie lepszych warunków dla rozwoju drobnej przedsiębiorczości

 

 

 

 

 

Gmina Halinów

 

 

 

 

gmina:

46 250

EFRR:

138 750

2

Budowa oświetlenia ulicznego ul. Warszawska w Okuniewie

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2004

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

 

 

Gmina Halinów

gmina:

27 500

EFRR:

82 500

3

Budowa oświetlenia ulicznego ul. Warszawska w Długiej Szlacheckiej

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2004

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

 

 

Gmina Halinów

gmina:

12 500

EFRR:

37 500

4

Budowa oświetlenia na istniejących słupach w Koniku Nowym

 

 

Priorytet wysoki

Brak Planu

2004

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

 

 

Gmina Halinów

gmina:

7 500

EFRR:

22 500

5

Dobudowa pojedynczych lamp oświetleniowych na terenie gminy

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2004

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

 

 

Gmina Halinów

gmina:

7 000

EFRR:

21 000

6

Budowa oświetlenia na istniejących słupach

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2004

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

 

Gmina Halinów

gmina:

11 500

EFRR:

34 500

7

Budowa oświetlenia ul. Bema w Halinowie

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2004

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

 

Gmina Halinów

gmina:

5 000

EFRR:

15 000

8

Dofinansowanie budowy chodnika w Hipolitowie ul. Warszawska

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2005

Poprawa warunków bezpieczeństwa ruchu pieszego na drodze

 

 

Gmina Halinów

gmina:

37 500

EFRR:

112 500

9

Budowa kładki na rzece Długiej w Okuniewie

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2005

Zapewnienie bezpiecznego dojścia do szkoły dzieci w m. Okuniew

 

 

Gmina Halinów

gmina:

25 000

EFRR:

75 000

10

Rozbudowa oświetlenia ulicznego na istniejących słupach

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2005

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

 

 

Gmina Halinów

gmina:

12 500

EFRR:

37 500

11

Budowa oświetlenia w ulicy Wyszyńskiego, Długa Szlachecka

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2005

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

 

 

Gmina Halinów

 

gmina:

12 500

EFRR:

37 500

12

Budowa oświetlenia w Wielgolesie Duchnowskim, droga powiatowa, Długa Kościelna ul. Spacerowa do m. Józefin

 

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2005

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

 

 

Gmina Halinów

 

gmina:

25 000

EFRR:

75 000

13

Budowa ul. Leśnej + skrzyżowanie w Polną i Słoneczną w Okuniewie

 

 

 

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2006

Znaczne polepszenie warunków komunikacji mieszkańców

ul. Polnej oraz stworzenie lepszych warunków dla rozwoju drobnej przedsiębiorczości

 

 

 

 

Gmina Halinów

 

 

gmina:

45 000

EFRR:

135 000

14

Dofinansowanie budowy chodnika ul. Okuniewska w Halinowie

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2006

Poprawa warunków bezpieczeństwa ruchu pieszego na drodze

 

Gmina Halinów

gmina:

35 000

EFRR:

105 000

15

Rozbudowa oświetlenia ulicznego na istniejących słupach

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2006

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

 

Gmina Halinów

Gmina:

12 500

EFRR:

37 500

16

Budowa oświetlenia w Wielgolesie Duchnowskim – droga do szkoły, Halinów ul. Partyzancka

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2006

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

 

 

Gmina Halinów

 

gmina:

12 500

EFRR:

37 500

17

Budowa oświetlenia Józefin, Konik Nowy, Budziska droga przy rzece

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2006

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

 

Gmina Halinów

gmina:

25 000

EFRR:

75 000

 

 

BUDOWA URZĄDZEŃ DO ODPROWADZANIA I OCZYSZCZANIA ŚCIEKÓW

 

  Dziedzina  interwencji:  3.  Infrastruktura podstawowa

                                         3.4.   Infrastruktura środowiskowa

         3.4.5.Oczyszczanie ścieków

 

 

18

Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków w Długiej Kościelnej

 

Priorytet bardzo wysoki

Zgodnie z planem

2004-2006

Poprawa stanu środowiska naturalnego

Zmniejszenie kosztów utrzymania i eksploatacji po zakończeniu inwestycji

 

 

Gmina Halinów

gmina:

1062500

EFRR:

3457500

19

Budowa kanalizacji sanitarnej w Halinowie ul. Baśniowa, w Długiej Kościelnej ul. Asnyka i

ul. Spacerowa

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2004

Poprawa stanu środowiska naturalnego

Gmina Halinów

gmina:

103 125

EFRR:

309 375

 

20

Budowa kanalizacji sanitarnej w ul. Kochanowskiego w Długiej Kościelnej

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2004

Poprawa stanu środowiska naturalnego

Gmina Halinów

gmina:

37 500

EFRR:

112 500

 

21

Projekt i budowa kanalizacji sanitarnej w systemie podciśnieniowym w m. Hipolitów, Józefin, Królewskie Brzeziny, Konik Nowy i KonikStary

 

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2004

Poprawa stanu środowiska naturalnego

Gmina Halinów

gmina:

326 250

EFRR:

978 750

22

Projekt i budowa kanalizacji sanitarnej w systemie podciśnieniowym w m. Hipolitów, Józefin, Królewskie Brzeziny, Konik Nowy i Konik Stary

 

 

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2005

Poprawa stanu środowiska naturalnego

Gmina Halinów

Gmina:

375 000

EFRR:

1125000

23

Projekt i budowa kanalizacji sanitarnej w systemie podciśnieniowym w m. Hipolitów, Józefin, Królewskie Brzeziny, Konik Nowy i Konik Stary

 

 

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2006

Poprawa stanu środowiska naturalnego

Gmina Halinów

Gmina:

375 000

EFRR:

1125000

 

 

 

2. Planowane projekty i zadania inwestycyjne w okresie 2007-2013

 

Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego

 

 

Priorytet 3 – Rozwój lokalny

Działanie 3.1 Obszary wiejskie

 

 

 

 

Lp

Nazwa planowanego działania – zadanie

 

Typ projektu inwestycyjnego

Określenie kryteriów kolejności realizacji

Zgodność z planem zagospodar.

przestrzennego

Etapy działania wraz z harmonogramem realizacji

Oczekiwane rezultaty

Instytucje i podmioty uczestniczace we wdrażaniu

Przewidywane

nakłady do poniesienia

 

 

MODERNIZACJA DRÓG  GMINNYCH  O  ZNACZENIU  LOKALNYM

 

Dziedziny  interwencji: 3. Infrastruktura podstawowa

                                       3.1 Infrastruktura transportowa

                                       3.1.2 Drogi

 

1

Budowa ulicy Piłsudskiego w Halinowie (dokończenie)

 

 

Priorytet średni

Zgodnie z planem

2007

Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców

Gmina Halinów

 

Gmina:

250 000

EFRR:

750 000

 

2

Budowa mostu w Długiej Kościelnej

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2007

Polepszenie warunków komunikacji i bezpieczeństwa dla mieszkańców

Gmina Halinów

Gmina:

75 000

EFRR:

225 000

3

Nakładka asfaltowa na drodze transportu rolnego Długa Kościelna - Mrowiska

 

 

Priorytet średni

Zgodnie z planem

2007

Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców

Gmina Halinów

 

Gmina:

175 000

EFRR:

525 000

4

Budowa mostu na rzece Długiej w Budziskach

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie

z planem

2008

Polepszenie warunków komunikacji i bezpieczeństwa dla mieszkańców

Gmina Halinów

 

Gmina:

75 000

EFRR:

225 000

 

 

5

 

Przebudowa ul. Powstania Styczniowego w Długiej Kościelnej

 

 

 

Priorytet średni

Zgodnie

z planem

2008

Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców

Gmina Halinów

Gmina:

200 000

EFRR:

600 000

 

 

 

 

6

Przebudowa ul. Wierzbowej w Hipolitowie

 

 

Priorytet średni

Zgodnie

z planem

2009

Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców

Gmina Halinów

Gmina:

62 500

EFRR:

187 500

 

 

7

Modernizacja ulicy Jasnej w Józefinie

 

Priorytet średni

Zgodnie

z planem

2009

Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców

Gmina Halinów

 

Gmina:

25 000

EFRR:

75 000

8

Przebudowa ulicy Słonecznej w Okuniewie

 

Priorytet średni

Zgodnie

z planem

2009

Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców

Gmina Halinów

Gmina:

62 500

EFRR:

187 500

9

 

Przebudowa ul. Spółdzielczej w Halinowie

 

Priorytet średni

Zgodnie

z planem

2010

Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców

Gmina Halinów

Gmina:

50 000

EFRR:

150 000

10

 

Przebudowa ulic Malinowej, Cichej i Wschodniej w Halinowie

 

Priorytet średni

Zgodnie

z planem

2010

Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców

Gmina Halinów

 

Gmina:

150 000

EFRR:

450 000

11

Przebudowa drogi Michałów - Chobot

 

Priorytet średni

Zgodnie

z planem

2011

Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców

Gmina Halinów

Gmina:

250 000

EFRR:

750 000

12

Modernizacja drogi w Wielgolesie Brzezińskim, Zakolej

 

Priorytet średni

Zgodnie

z planem

2011

Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców

Gmina Halinów

Gmina:

75 000

EFRR:

225 000

13

Przebudowa drogi Mrowiska - Krzewina

 

Priorytet średni

Zgodnie

z planem

2012

Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców

Gmina Halinów

Gmina:

37 500

EFRR:

112 500

 

 

BUDOWA URZĄDZEŃ DO ODPROWADZANIA I OCZYSZCZANIA ŚCIEKÓW

 

  Dziedzina interwencji:    3.  Infrastruktura podstawowa

                                           3.4. Infrastruktura środowiskowa

            3.4.5.Oczyszczanie ścieków

 

14

Budowa oczyszczalni ścieków w Okuniewie

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2008 - 2009

Poprawa stanu ochrony środowiska

Gmina Halinów

gmina:

625 000

EFRR:

1 875 000

15

Budowa kanalizacji sanitarnej w systemie podciśnieniowym w m. Długa Szlachecka, Budziska, Grabina

 

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2008 - 2009

Poprawa stanu ochrony środowiska

Gmina Halinów

 

 

gmina:

950 000

EFRR:

2 850 000

16

Budowa kanalizacji w Okuniewie

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2009-2011

Poprawa stanu ochrony środowiska

Gmina Halinów

gmina:

2 825 000

EFRR:

8 475 000

17

-          Budowa kanalizacji Cisie, Wielgolas Brzeziński, Wielgolas Duchnowski, Żwirówka i Brzeziny

 

 

 

Priorytet wysoki

Zgodnie z planem

2011-2013

Poprawa stanu ochrony środowiska

Gmina Halinów

gmina:

1 950 000

EFRR:

5 850 000

 

 Określenie kryteriów kolejności projektów:

Kolejność realizacji projektów w poszczególnych latach została ustalona z uwzględnieniem możliwości spełnienia przez projekt n/w kryteriów:

 kryteria formalne projektu:

-         możliwość złożenia kompletnego wniosku z kompletem załączników (spełnienie

warunków formalnych)

-         właściwa wartość projektu– całkowita wartość zadania poniżej 1 mln euro

-         możliwość uzyskania dofinansowania z EFRR na realizację projektu

kryteria merytoryczne i techniczne projektu:

-         spójność projektu z celami działania określonymi w ZPORR

-         trwałość projektu ( sposób zarządzania projektu po jego wykonaniu przez okres 5 lat)

-         wpływ projektu na zwiększenie atrakcyjności gospodarczej i inwestycyjnej obszaru objętego projektem oraz stworzenie warunków do wzrostu zatrudnienia

-         wskaźniki osiągnięcia celów projektu

-         możliwość realizacji w okresie 2004-2006 – wykonalność techniczna

-         wskaźniki ekonomiczne i finansowe

-         wpływ na politykę ochrony środowiska

-         wpływ na politykę równych szans

oczekiwane rezultaty:

-         stworzenie warunków do rozwoju drobnej przedsiębiorczości w rejonie projektu

-         polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców w obszarze projektów

-         zmniejszenie kosztów utrzymania i eksploatacji po wykonaniu inwestycji

-         poprawa stanu środowiska naturalnego

 

IV. Powiązanie projektów z innymi działaniami realizowanymi na terenie gminy

 

Działania gminy Halinów mają na celu realizację strategicznego zadania przekształcania gminy w kierunku obszaru o funkcjach dominujących: mieszkaniowej, usługowej, rekreacyjno-wypoczynkowej. Jako środek niezbędny do osiągnięcia tego celu jest stworzenie warunków do rozwoju przedsiębiorczości z wykorzystaniem kapitału lokalnego i zewnętrznego. Można to osiągnąć poprzez realizację inwestycji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej /rozbudowa sieci kanalizacyjnej, modernizacja oczyszczalni ścieków, budowa kolejnych odcinków sieci wodociągowej/, uregulowanie gospodarki odpadami, stworzenie warunków do rozwoju turystyki i wypoczynku /poprzez m.in. budowę krytych obiektów sportowo-rekreacyjnych, wytyczenie i budowę ścieżek rowerowych, zagospodarowanie terenu wokół domu kultury w Halinowie, wykorzystanie kompleksów leśnych, ochronę zasobów przyrodniczych/, poprawę stanu dróg i połączeń komunikacyjnych.

Powyższe zamierzenia i cele można osiągnąć poprzez :

-         przeciwdziałanie marginalizacji społecznej i ekonomicznej miasta i obszarów wiejskich

-         zwiększenie atrakcyjności obszarów wiejskich dla inwestorów lokalnych i zewnętrznych

-         aktywizację lokalnej społeczności

-         rozwój społeczeństwa informacyjnego

-         wzrost mobilności zawodowej mieszkańców miasta i wsi

-         zwiększenie poziomu inwestycji lokalnych

-         wyzwolenie lokalnego potencjału przedsiębiorczości i zaangażowanie mieszkańców jako szansa przezwyciężenia trudności ekonomicznych

-         tworzenie warunków do dywersyfikacji działalności gospodarczej poprzez stworzenie mieszkańcom możliwości podjęcia działań w celu rozgałęzienia i urozmaicenie produkcji i usług

-         kreowanie wzrostu aktywności mieszkańców w zakresie poszukiwania pozarolniczych źródeł utrzymania

-         tworzenie przyjaznego środowiska dla rozwoju małych przedsiębiorstw

-         realizowanie polityki równych szans – uwzględnienie w procesie realizacji poszczególnych projektów interesu grup społecznych znajdujących się w trudniejszej sytuacji:

-         osób niepełnosprawnych (np. eliminowanie barier architektonicznych podczas inwestycji w zakresie modernizacji dróg),

-         kobiet (poprawa sytuacji kobiet na rynku pracy – np. poprzez rozwój agroturystyki na obszarach wiejskich, samozatrudnianie poprzez stworzenie bazy do rozwoju turystyki z wykorzystanie walorów przyrodniczych terenu)

-         korzystających ze świadczeń pomocy społecznej (aktywizacja grupy bezrobotnych przy pracach interwencyjnych i robotach publicznych, sprzyjanie tworzeniu nowych miejsc pracy przez przedsiębiorców);

Działania powyższe związane są z koniecznością realizowania inwestycji. Część zadań inwestycyjnych może być realizowana z udziałem środków zewnętrznych, m.in. z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego /np. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego i Sektorowe Programy Operacyjne/. Celem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 3 – Rozwój lokalny w Działaniu 3.1 – Obszary wiejskie, jest wykorzystanie potencjału ekonomicznego, turystycznego, kulturowego, historycznego i przyrodniczego w celu zwiększenia atrakcyjności obszarów wiejskich dla inwestorów lokalnych i zewnętrznych. W ramach Działania 3.1 – Obszary wiejskie, do realizacji przewiduje się projekty inwestycyjne wynikające z niniejszego Planu Rozwoju Lokalnego oraz Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2004-2006, stanowiącego integralną część uchwały budżetowej gminy Halinów.

W PRL ujęte zostały projekty i zadania planowane do realizacji:

-  w okresie 2004-2006, w tym przewidziane do współfinansowania z udziałem środków EFRR oraz środków własnych gminy

- w okresie 2007-2013.

W ramach Działania do realizacji przewiduje następujące typy projektów inwestycyjnych:

1)budowa lub modernizacja dróg gminnych o znaczeniu lokalnym

-  modernizacja ulic osiedlowych

-  modernizacja ulic przy terenach przemysłowych

-  modernizacja dróg gminnych w terenach wiejskich

2)budowa lub modernizacja urządzeń do odprowadzania i oczyszczania ścieków

3)gospodarka odpadami

-  uporządkowanie gospodarki odpadami stałymi poprzez zagospodarowanie odpadów na poziomie lokalnym i wdrożenie systemu segregacji odpadów

 

V. Oczekiwane wskaźniki osiągnięć Planu Rozwoju Lokalnego

 

Realizacja projektów z zakresu rozwoju infrastruktury technicznej będzie miała bezpośredni pozytywny wpływ na środowisko przyrodnicze, zmniejszy się ilość zanieczyszczeń odprowadzanych do wód ze źródeł komunalnych, zmniejszy się negatywne oddziaływanie odpadów na środowisko przyrodnicze, poprawią się warunki komunikacji drogowej, zwiększy się przejezdność ulic i dróg.

Zrealizowane projekty inwestycyjne będą analizowane pod katem osiągnięcia wskaźników:

-         wskaźnik produktu

-       długość zmodernizowanych ulic i dróg

-       długość wybudowanej kanalizacji deszczowej

-       zwiększenie przepustowości oczyszczalni ścieków poprzez modernizację

     i rozbudowę

-       długość wybudowanych kolektorów sanitarnych

-       ilość przyłączy kanalizacyjnych

-       liczba mieszkańców objęta zagospodarowaniem odpadów stałych – segregacją

-         wskaźnik rezultatu

-       stworzenie warunków do rozwoju drobnej przedsiębiorczości

-       zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej w rejonie projektu

-       podniesienie jakości dróg

-       skrócenie czasu podróży

-       zmniejszenie nakładów na bieżące remonty nawierzchni

-       poprawa stanu środowiska poprzez ograniczenie emisji toksycznych składników spalin

-       oszczędność w kosztach eksploatacji pojazdów

-       poprawa stopnia integracji lokalnej sieci transportowej

-       zwiększenie poziomu skanalizowania obszaru miasta i gminy

-       zwiększenie liczby  gospodarstw domowych  podłączonych do kanalizacji sanitarnej

-       możliwość podłączenia do kanalizacji zakładów produkcyjnych

-       poprawa czystości wód powierzchniowych

-       zmniejszenie kosztów jednostkowych oczyszczania ścieków

-       zmniejszenie zanieczyszczeń środowiska odpadami stałymi

-           wskaźnik oddziaływania

-         poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

-         poprawa stanu środowiska naturalnego

-         poprawa zdrowotności mieszkańców

-         liczba utworzonych lub utrzymanych miejsc pracy

Monitorowanie wskaźników produktu, rezultatu i oddziaływania będzie dokonywane raz w roku na etapie oceny PRL na podstawie danych:

-         statystycznych uzyskanych z GUS i Powiatowego Urzędu Pracy,

-         z ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza miasta Halinowa.

-         innych dostępnych opracowań pozwalających ma monitorowanie wskaźników rezultatu

Komórką właściwą do monitorowania oceny Planu Rozwoju Lokalnego będzie Komisja Zagospodarowania Przestrzennego, Gospodarki Komunalnej i Inwestycji Rady Miejskiej w Halinowie.

VI. Plan finansowy na lata 2004-2006

 

Plan finansowy na lata 2004-2006 jest określony w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym gminy Halinów na lata 2004-2006, uchwalonym przez Radę Gminy 25czerwca 2004r., stanowiącym załącznik do uchwały budżetowej na rok 2004.

/załącznik nr 1 do Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Halinów/.

 

VII. Opis scenariusza finansowania inwestycji dla lat 2004-2013

(na podstawie opracowanej prognozy budżetu gminy Halinów).

Przedstawiony scenariusz finansowania zadań inwestycyjnych wykazuje zdolność Gminy

do sfinansowania zadań inwestycyjnych zgodnie z ich proponowanym zakresem rzeczowym. Wartość wydatków inwestycyjnych w okresie prognozowanym przyjmuje się na poziomie, który pozwala uzyskać dodatni skumulowany stan gotówki na koniec każdego roku.

Scenariusz bazuje na wykorzystaniu własnych źródeł finansowych (budżet gminy) Alternatywnie możliwym jest zaciągnięcie kredytu/pożyczki, w ramach posiadanej zdolności kredytowej.  Wartość wydatków inwestycyjnych przyjmuje się na poziomie wielkości bazujących na dochodach zaprezentowanych w budżecie gminy oraz wskazanym poziomie wydatków bieżących bez sięgania po dodatkowe dochody o charakterze zwrotnym (bez nowego długu). W kolejnych latach ustala się wartości wydatków inwestycyjnych na poziomie, który pozwala na to, że skumulowany stan gotówki na koniec roku jest dodatni. Realizując ten wariant wydatki inwestycyjne mogą oscylować wokół kwot od 1,95tys zł  w 2005r. przez 1,7mln w 2006 r. (w przypadku pozyskania środków Unii Europejskiej kwota może ulec podwyższeniu) do wzrastających w latach kolejnych środków własnych na poziomie od 2,6mln w 2008 r. do 3,7mln zł w 2010r. do 5,9mln w 2013 r. Począwszy od 2004 r. własny potencjał inwestycyjny gminy stanowi bazę do opracowania pełnego montażu finansowego zadań, z wykorzystaniem innych źródeł finansowania, takich jak instrumenty dłużne, partnerstwo publiczno-prywatne, środki europejskie i inne. Sięgając po instrumenty dłużne gmina mogłaby w trzech najbliższych latach podwyższyć swój potencjał inwestycyjny

o 40%-50%, z zachowaniem płynności finansowej w całym analizowanym okresie.


VIII. Prognozowane przepływy finansowe  (na podstawie prognozy budżetu gminy Halinów  - środki własne bankowy)

 Wyszczególnienie

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

DOCHODY OGÓŁEM

15 047 009

15 849 053

16 695 509

17 188 850

18 131 686

19 167 184

20 262 462

21 420 992

22 646 445

23 942 708

Dochody własne

 

8 777 595

9 214 211

9 673 938

9 758 009

10 267 720

10 824 499

11 411 917

12 031 669

12 685 547

13 375 441

1. Podstawowe dochody podatkowe

7 735 595

8 145 229

8 576 786

9 031 445

9 510 446

10 034 464

10 587 638

11 171 595

11 788 055

12 438 833

4. Wpływy z majątku i sprzedaży

589 000

597 152

605 657

214 532

223 791

233 655

243 956

254 714

265 949

277 683

5. Dochody z działalności finansowej

20 000

20 000

20 000

20 000

20 000

20 000

20 000

20 000

20 000

20 000

6. Pozostałe podatki i opłaty

200 000

207 932

216 182

224 764

233 692

243 102

252 897

263 094

273 709

284 758

7. Pozostałe dochody własne

233 000

243 898

255 313

267 269

279 792

293 279

307 426

322 266

337 834

354 166

Subwencje i dotacje

6 269 414

6 634 842

7 021 571

7 430 841

7 863 966

8 342 685

8 850 546

9 389 323

9 960 898

10 567 267

     Subwencje ogółem

5 834 305

6 174 372

6 534 261

6 915 126

7 318 192

7 763 687

8 236 301

8 737 686

9 269 593

9 833 879

     Dotacje ogółem

435 109

460 470

487 310

515 714

545 774

578 998

614 244

651 636

691 305

733 388

WYDATKI BIEŻĄCE:

12 966 916

13 451 204

13 954 623

14 477 987

15 022 150

15 591 121

16 183 170

16 799 325

17 440 668

18 108 334

WYDATKI NA OBSŁUGĘ ZADŁUŻENIA

40 000

447 840

302 690

127 540

82 250

54 250

26 250

0

0

0

ŚRODKI NA WYDATKI MAJĄTKOWE BRUTTO

2 040 093

1 950 009

2 438 196

2 583 323

3 027 286

3 521 812

4 053 042

4 621 667

5 205 777

5 834 374

FINANSOWANIE MBBR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przychody z zaciągania długu

2 375 000

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Przychody z prywatyzacji

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Spłata zadłużenia

345 000

745 000

745 000

777 000

400 000

400 000

375 000

0

0

0

Pozostałe rozchody

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

ŚRODKI NA WYDATKI MAJĄTKOWE NETTO

4 070 093

1 205 009

1 693 196

1 806 323

2 627 286

3 121 812

3 678 042

4 621 667

5 205 777

5 834 374

INWESTYCJE I INNE WYDATKI MAJĄTKOWE

4 127 086

1 950 000

1 700 000

1 850 000

2 600 000

3 100 000

3 700 000

4 600 000

5 200 000

5 900 000

Roczne przepływy gotówki netto

-56 993

-744 991

-6 804

-43 677

27 286

21 812

-21 958

21 667

5 777

-65 626

Wolne środki na koniec roku

1 212 197

467 205

460 402

416 725

444 011

465 823

443 865

465 532

471 308

405 682

 

PLANOWANE WYDATKI INWESTYCYJNE                                                                                                     Załącznik nr 3

NA ROK 2004 I LATA 2005 - 2006               

 

                                                                                                 

(kwoty podane w złotych)

Nakłady finansowe planowane w latach 2004 - 2006

lp

Dział

Rozdział

Nazwa zadania

2004

2005

2006

Nakład planowany

Ogółem

Środki budżetowe gminy

Pożyczki-kredyty

Nakład planowany

Środki budżetowe gminy

Pożyczki-kredyty

Nakład planowany

Środki budżetowe gminy

Pożyczki-kredyty

1

400

40002

Budowa sieci wodociągowej – Halinów ul. Graniczna, ul. Pogodna, Hipolitów ul. Klonowa

80 500*

10 300

w tym:

2 500*

70 200

 

 

 

 

 

 

2

400

40002

Budowa sieci wodociągowej w Michałowie

115 280

10 480

104 800

120 000

30 000

90 000

140 000

35 000

105 000

3

400

40002

Wykonanie projektów sieci wodociągowych do realizacji w latach 2005, 2006

50 806

50 806

0

 

 

 

 

 

 

4

400

40002

Zakupy inwestycyjne – wykup sieci wodociągowych (art. 31 ust. z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę....)

50 000

50 000

0

 

 

 

 

 

 

5

400

40002

Budowa sieci wodociągowej -  Wielgolas Brzeziński, północna strona torów do granicy Dębe Wielkie

 

 

 

120 000

30 000

90 000

 

 

 

6

400

40002

Budowa sieci wodociągowej – Długa Kościelna, ul. Chojniak i Szczęśliwa

 

 

 

120 000

30 000

90 000

 

 

 

7

400

40002

Budowa sieci wodociągowej – Królewskie Brzeziny, ul Szyszkowa

 

 

 

 

 

 

80 000

20 000

60 000

8

 

400

40002

 

Budowa sieci wodociągowej – Długa Szlachecka, ul. Warszawska + przyległe(Poprzeczna itp.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

150 000

40 000

110 000

9

400

40002

Budowa sieci wodociągowej – Wielgolas Brzeziński, ul. Chrobrego

 

 

 

 

 

 

80 000

20 000

60 000

 

400

40002

RAZEM

296 586

121 586

w tym:

2.500 *

175 000

360 000

90 000

270 000

450 000

115 000

335 000

10

600

60016

Budowa ulicy Polnej w Okuniewie

185 000

185 000

0

 

 

 

 

 

 

11

600

60016

Budowa ul. Leśnej + skrzyżowanie z Polną i Słoneczną w Okuniewie

 

 

 

 

 

 

180 000

180 000

0

12

600

60016

Dofinansowanie budowy chodnika w Hipolitowie ul. Warszawska

 

 

 

150 000

150 000

0

 

 

 

13

600

60016

Kładka na rzece Długiej w Okuniewie (budowa)

 

 

 

100 000

100 000

0

 

 

 

14

600

60016

Dofinansowanie budowy chodnika ul. Okuniewska w Halinowie (3-go Maja - Bema)

 

 

 

 

 

 

140 000

140 000

0

 

600

60016

RAZEM

185 000

185 000

0

250 000

250 000

0

320 000

320 000

0

15

700

70005

Zakupy inwestycyjne - nieruchomości

15 000

15 000

0

 

 

 

 

 

 

 

700

70005

RAZEM

15 000

15 000

0

 

 

 

 

 

 

16

710

71035

Projekt organizacji cmentarza komunalnego

 

 

 

75 000

75 000

0

75 000

75 000

0

 

710

71035

RAZEM

 

 

 

75 000

75 000

0

75 000

75 000

0

17

750

75023

Zakupy inwestycyjne ( zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania )

92 000

92 000

0

 

 

 

 

 

 

 

750

75023

RAZEM

92 000

92 000

0

 

 

 

 

 

 

18

801

80101

Modernizacja kotłowni w szkole w Okuniewie(z paliwa stałego na gazowe z wymianą instalacji centralnego ogrzewania)

 

 

 

300 000

75 000

225 000

 

 

 

19

801

80101

Sala gimnastyczna ( przy szkole w Halinowie )

 

 

 

100 000

100 000

0

500 000

450 000

50 000

 

801

80101

RAZEM

 

 

 

400 000

175 000

0

500 000

450 000

50 000

20

852

85212

Zakupy inwestycyjne ( zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania )

6 000

6 000

0

 

 

 

 

 

 

 

852

85212

RAZEM

6 000

6 000

0

 

 

 

 

 

 

21

900

90001

Modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków w Długiej Kościelnej

1 280 000

320 000

960 000

1 940 000

485 000

1 455 000

1 030 000

257 500

772 500

22

900

90001

Budowa kanalizacji sanitarnej w Halinowie ul. Baśniowa, Długiej Kościelnej ul. Asnyka, ul Spacerowa(Halinów, Józefin)

412 500*

105 000*,

w tym:

2.500 *

307 500

 

 

 

 

 

 

23

900

90001

Budowa kanalizacji sanitarnej w ulicy Kochanowskiego w Długiej Kościelnej

150 000

37 500

112 500

 

 

 

 

 

 

24

900

90001

Projekt i budowa kanalizacji sanitarnej w systemie podciśnieniowym w m. Hipolitów, Józefin, Królewskie Brzeziny, Konik Nowy, Konik Stary

1 305 000

485 000

820 000

1  500 000

400 000

1 100 000

1 500 000

400 000

1 100 000

25

900

90001

WARIANTOWO – wykonanie projektu kanalizacji w Okuniewie, pod warunkiem zaawansowania prac przy modernizacji oczyszczalni w Sulejówku (ZAMIENNIE – projekt kanalizacji podciśnieniowej, Długa Szlachecka, Budziska, Grabina, ew. Zagórze

 

 

 

 

 

 

300 000

300 000

0

 

900

90001

RAZEM

3 147 500

945 000

w tym:

2500 *

2 200 000

3 440 000

885 000

2 555 000

2 830 000

975 500

1 872500

26

900

90015

Budowa oświetlenia ulicznego – ul. Warszawska w Okuniewie

110 000

110 000

0

 

 

 

 

 

 

27

900

90015

Budowa oświetlenia ulicznego – ul. Warszawska w Długiej Szlacheckiej

50 000

50 000

0

 

 

 

 

 

 

28

900

90015

Budowa oświetlenia na istniejących słupach – w Koniku Nowym – droga krajowa nr 2

30 000

30 000

0

 

 

 

 

 

 

29

900

90015

Dobudowa pojedynczych lamp oświetleniowych w m. na terenie gminy

28 000

28 000

0

 

 

 

 

 

 

30

900

90015

Budowa oświetlenia na istniejących słupach – współfinansowanie mieszkańców

46 000 *

46 000,

w tym:

6 000 *

0

 

 

 

 

 

 

31

900

90015

Budowa oświetlenia ulicy Bema w Halinowie

20 000

20 000

0

 

 

 

 

 

 

32

900

90015

Rozbudowa oświetlenia ulicznego na istniejących słupach (wg. kolejności zgłoszeń w danym roku)

 

 

 

50 000

50 000

0

50 000

50 000

0

33

900

90015

Budowa oświetlenia w ul .Wyszyńskiego Dł. Szlachecka

 

 

 

50 000

50 000

0

 

 

 

34

900

90015

Budowa oświetlenia w Wielgolesie Duchnowskim, droga powiatowa, Długa Kościelna ul. Spacerowa do miejscowości Józefin

 

 

 

100 000

100 000

0

 

 

 

35

900

90015

Budowa oświetlenia w Wielgolas Duchnowski droga do szkoły, Halinów ul. Partyzancka

 

 

 

 

 

 

50 000

50 000

0

36

900

90015

Budowa oświetlenia Józefin – Konik Nowy (droga powiatowa), Budziska (droga przy rzece)

 

 

 

 

 

 

100 000

100 000

0

 

900

90015

RAZEM

284 000

284 000

w tym:

6 000*

0

200 000

200 000

0

200 000

200 000

0

37

900

90017

Zakład Gospodarki Komunalnej – zakupy inwestycyjne ( komputery i oprogramowanie )

70 000

70 000

0

 

 

 

 

 

 

 

900

90015

RAZEM

70 000

70 000

0

 

 

 

 

 

 

RAZEM

4 096 086

1 721 086

w tym:

11 000*

2 375 000

4 725000

1 675000

3 050000

4 375000

2 117500

2 207500

 

 

* - pozostałe środki (wpłaty mieszkańców)
Wytworzył:
Udostępnił:
Paulina Zientek
(2004-08-04 08:29:44)
Ostatnio zmodyfikował:
Paulina Zientek
(2004-08-05 15:05:58)