Uchwała Nr XXI/238/04 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 02 sierpnia 2004 roku w sprawie przyjęcia Pl
Uchwała Nr XXI/238/04
Rady Miejskiej w Halinowie
z dnia 02 sierpnia 2004 roku
w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Miasta i Gminy Halinów do 2013 roku .
Na podstawie art.18 ust.2 pkt. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U.
z 2001 r., Nr 142, poz.1591 z póź. zm./ Rada Miejska w Halinowie uchwala, co następuje:
§ 1
Przyjmuje się Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Halinów do 2013 roku w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały.
§ 2
Plan winien być realizowana w ścisłej współpracy z jednostkami, instytucjami
i organizacjami wymienionymi w Planie.
§ 3
Zapisy Planu mogą być modyfikowane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
§ 4
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Halinów.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik 1
do Uchwały Nr XXI/238/04
Rady Miejskiej w Halinowie
z dnia 2 sierpnia 2004 roku
Rada Miejska w Halinowie
Burmistrz Miasta Halinów
PLAN
ROZWOJU LOKALNEGO
MIASTA I GMINY HALINÓW
DO 2013 ROKU.
Halinów, lipiec 2004 rok
SPIS TREŚCI: strona:
I. Obszar i czas realizacji Planu Rozwoju Lokalnego………………………………………….2
II. Aktualna sytuacja społeczno-gospodarcza na obszarze objętym wdrażaniem planu……….2
1. Położenie, powierzchnia, ludność………………………………………………………...2
2. Środowisko przyrodnicze…………………………………………………………………2
3. Turystyka…………………………………………………………………………………3
4. Zagospodarowanie przestrzenne………………………………………………………….4
5. Gospodarka……………………………………………………………………………….6
6. Sfera społeczna…………………………………………………………………………...7
7. Bezpieczeństwo………………………………………………………………………….9
III. Realizacja zadań i projektów……………………………………………………………..9
- Planowane projekty i zadania inwestycyjne w okresie 2004-2006. ………………… 10
2. Planowane projekty i zadania inwestycyjne w okresie 2006-2013…………………….13
IV. Powiązanie projektów z innymi działaniami realizowanymi na terenie gminy………….15
V. Oczekiwane wskaźniki osiągnięć Planu Rozwoju Lokalnego ……………………………17
VI. Plan finansowy na lata 2004-2006 ……………………………………………………….18
VII. Opis scenariusza finansowania inwestycji w latach 2004 -2006………………………..18
VIII. Prognozowane przepływy finansowe gminy Halinów w latach 2004-2013 …………..19
I. Obszar i czas realizacji Planu Rozwoju Lokalnego
Obszar: Gmina Halinów
Czas realizacji: lata 2004-2013
II. Aktualna sytuacja społeczno - gospodarcza na obszarze objętym wdrazaniem planu.
1. Położenie, powierzchnia, ludność.
Miasto i gmina Halinów położone są w centralnej części województwa mazowieckiego. Od wschodu gmina sąsiaduje z gminą Dębe Wielkie, od północy z gminą Zielonka, od zachodu z miastem Sulejówek, a od południa z gminą Wiązowna.
Najbardziej zurbanizowane tereny to miejscowości Halinów i Okuniew.
Teren gminy przecina droga krajowa A2 oraz linia kolejowa Warszawa-Mińsk Mazowiecki-Siedlce-Terespol. Na obszarze gminy przystanki znajdują się w Halinowie
i Cisiu.
Gmina Halinów zajmuje obszar 63,09 km2 ,co pod względem powierzchni sytuuje
ją w grupie średnich gmin w województwie mazowieckim.
Liczba mieszkańców gminy Halinów wynosi 11 270, co stanowi 0,2 % ogólnej liczby ludności w województwie mazowieckim.
Tereny o najwyższym stopniu zaludnienia koncentrują się wokół Halinowa i Okuniewa.
2. Środowisko przyrodnicze
Gmina Halinów znajduje się na terenie Równiny Wołomińskiej, będącej częścią Niziny Środkowomazowieckiej. Rzeźba terenu ma charakter niskofalisty, urozmaicony pagórkami wydmowymi, występującymi w północno-wschodniej i środkowo-południowej części, których wysokość dochodzi do 15m. Największe wzniesienie to położona w północno- wschodniej części gminy wieś Chobot (132,5m n.p.m.), najniżej położona (100m n.p.m.) jest wieś Okuniew.
Wody powierzchniowe i wgłębne.
Obszar gminy Halinów przecięty jest rzeką Długą, płynąca ze wschodu na północny-zachód. Dolina rzeki jest słabo wykształcona, dopiero w północno-zachodniej części rozszerza się tworząc taras zalewowy. Rzeka w znacznej części swojego biegu przez teren gminy jest uregulowana.
Przez południowo-wschodnią część gminy przepływa charakteryzująca się płaską, wyróżniającą w otaczającym terenie doliną, rzeka Mienia.
Gleby i tereny przyrodniczo aktywne
Na terenie gminy Halinów przeważają tereny: rolne - 4389 ha, i zalesione – 1020 ha.
Gleby, według gleboznawczej klasyfikacji gruntów, należą do klas:
- III i IV - 391,14 ha (30,2%)
- V i VI – 893,25 ha (69,1%)
- VI z – 9,32 ha (0,7%)
KLIMAT
Gmina Halinów znajduje się w regionie klimatycznym mazowiecko-podlaskim, który charakteryzuje się przeważającymi wpływami kontynentalnymi. Amplitudy temperatur rocznych są większe niż średnio w Polsce, lato wcześniejsze i dłuższe.
Roczne opady na tym terenie oscylują w granicach 550mm/rok przy czym na półrocze maj-październik przypada ok. 300mm. Średnia roczna temperatura wynosi ok.+8°C. Najcieplejszym miesiącem jest lipiec z temperaturą średnią + 18,5 - +19°C, zaś najchłodniejszym - styczeń ( średnio -3°C). Zima i lato trwają średnio ok. 90 dni, a okres bezprzymrozkowy średnio 165 - 175 dni.
Okres wegetacyjny trwa 200 - 210 dni.
3. Turystyka
Gmina Halinów ma środowisko czyste ekologicznie z terenami o dużych walorach przyrodniczych.
Środowisko przyrodnicze pozwala na rozwijanie turystyki o charakterze krajobrazowym i wypoczynkowym. Krajobraz gminy jest typowo nizinny, ale dość urozmaicony, o różnorodnym ukształtowaniu powierzchni. Atrakcjami przyrodniczo-krajobrazowymi są duże kompleksy leśne, rzeki, stawy oraz wydmy piaszczyste. Zachowało się wiele terenów i obiektów o dużych wartościach naturalnych zasługujących na szczególną ochronę konserwatorską i stanowiących jednocześnie atrakcje turystyczne o charakterze krajobrazowym i ekologicznym. Liczne ślady historii oraz zabytki architektury tworzą krajobraz kulturowy ściśle zespolony z otaczającą przyrodą.
W okresie od wiosny do jesieni gmina gości wielu przybyszów, głównie z Warszawy, ze względu na lokalizację dużych ogrodów działkowych i rekreacyjnych, zlokalizowanych w pięknej, zalesionej miejscowości Chobot.
Na terenie gminy coraz bardziej zaznaczają się procesy urbanizacyjne charakterystyczne dla terenów podmiejskich, uwzględniające potrzeby rekreacyjne zarówno lokalnej społeczności, jak i mieszkańców Warszawy. Rozwijana jest baza noclegowa i gastronomiczna, którą stanowią m.in.:
- w Okuniewie: hotel „EDEN”, restauracja „EDEN”
- w Halinowie: hotel „ZAJAZD”, restauracja „ZAJAZD”, bar „Kubuś”, bary restauracyjne: „TRANS”, „AMADEO”
Stan obiektów dziedzictwa kulturowego
Zestawienie najważniejszych obiektów zabytkowych na terenie gminy Halinów przedstawia poniższa tabela:
L.p. |
Miejscowość |
Obiekt |
1 |
Brzeziny |
Tereny najwcześniejszego osadnictwa wiejskiego |
2 |
Chobot |
Tereny najwcześniejszego osadnictwa wiejskiego |
3 |
Długa Kościelna |
Parafialny kościół katolicki p.w. Św. Anny, dzwonnica, plebania, dwór drewniany, kościół wyznania Mariawickiego, Cmentarz Mariawicki, kruchta pełniąca rolę kapliczki, park, cmentarz przy ul. Spokojnej, tereny najwcześniejszego osadnictwa wiejskiego |
4 |
Długa Szlachecka |
Tereny najwcześniejszego osadnictwa wiejskiego |
5 |
Halinów |
Dwór ziemiański, park, Pomnik ku czci poległych powstańców w 1863r. i miejsce wokół (1812 - cmentarz żołnierzy napoleońskich), willa prywatna z 1914r., tereny najwcześniejszego osadnictwa wiejskiego |
6 |
Hipolitów |
Tereny najwcześniejszego osadnictwa wiejskiego |
7 |
Okuniew |
Kościół p.w. Św. Stanisława Kostki, plebania, kaplica cmentarna, dwór z parkiem, cmentarz żydowski, ruiny zamku, park, głazy narzutowe (2), obelisk poświęcony ofiarom poległym w czasie II wojny światowej na ziemi kuniewskiej, tereny najwcześniejszego osadnictwa wiejskiego |
4 . Zagospodarowanie przestrzenne
Uwarunkowania ochrony środowiska naturalnego
Działania na rzecz ochrony środowiska obejmują między innymi:
- troskę o jakości wody pitnej,
- odprowadzanie i oczyszczanie ścieków,
- gospodarkę odpadami,
- dbałość o stan powietrza,
- opiekę nad obiektami przyrody oraz jakością wód powierzchniowych
Infrastruktura techniczna
Stan systemu komunikacji
Gmina Halinów zajmuje strategiczne położenie geograficzne w oparciu o transkontynentalne szlaki komunikacyjne wschód-zachód.
Główne połączenia komunikacyjne gminy Halinów przebiegają w kierunku wschód-zachód. W południowej części gminy biegnie droga krajowa nr 2 Warszawa-Terespol-Moskwa ( tzw. Trakt Brzeski), natomiast wzdłuż północnych terenów gminy biegnie droga wojewódzka
nr 637 Warszawa-Węgrów ( ul. Warszawska, ul. Stanisławowska)
Głównym elementem systemu komunikacyjnego na obszarze gminy będzie w przyszłości autostrada A2 Świecko-Warszawa-Terespol. W Koniku Starym rezerwowany jest duży teren pod przyszły węzeł autostradowy.
Obecnie obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego gminy większość dróg prowadzi istniejącym śladem dróg, z niewielkim ich poszerzeniem. Wyjątek stanowią nowe ulice projektowane na urbanizowanych terenach mieszkaniowych wsi Hipolitów, Józefin
i Długa Kościelna.
System drogowy gminy zajmuje powyżej 4% jej powierzchni. Układ dróg pozwala na bezpośrednie połączenie centrum gminy z większością miejscowości w gminach sąsiednich, drogami o nawierzchni asfaltowej.
Szkielet układu drogowego gminy stanowią drogi:
- krajowe : 10 km
- wojewódzkie : 11 km
- powiatowe: 40 km
- zaliczane do sieci dróg gminnych: 104 km
- nie zaliczane do sieci dróg gminnych: ok. 100 km
Przez środek gminy przebiegają tory linii kolejowej Berlin-Warszawa-Moskwa, na których jednocześnie prowadzony jest podmiejski ruch pasażerski (linia E20 relacji Warszawa-Mińsk Mazowiecki).
Zaopatrzenie w wodę
Gmina Halinów zaopatrywana jest w wodę z własnego ujęcia z istniejących stacji wodociągowych w Okuniewie, Mrowiskach i Wielgolasie Duchnowskim. Na obszarze gminy znajduje się 125,1 km czynnej wodociągowej sieci rozdzielczej (w tym gmina:92,5km; miasto Halinów:22,6km).
Stwierdzono, że w gminie Halinów występuje wyraźny deficyt wód podziemnych w utworach czwartorzędowych.
Gromadzenie, neutralizacja i usuwanie nieczystości płynnych
Na obszarze gminy funkcjonują dwa systemy odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych. Na przeważającym obszarze ścieki bytowo-gospodarcze są gromadzone w zbiornikach bezodpływowych, a następnie wywożone taborem asenizacyjnym do punktu zlewowego gminnej oczyszczalni ścieków w Długiej Kościelnej.
Z sieci kanalizacyjnej korzysta niespełna 25% ogółu mieszkańców. Tereny, na których znajduje się sieć kanalizacyjna to głównie miejscowości: Halinów, Hipolitów, Długa Kościelna Długość sieci kanalizacyjnej wynosi łącznie 19,8 km w tym miasto Halinów:
15 km, gmina:4,8km.
Jednym z powodów dużej dysproporcji między wielkością sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na obszarze gminy jest rozproszenie mieszkaniowej zabudowy indywidualnej.
Na terenie gminy funkcjonuje jedna oczyszczalnie ścieków w Długiej Kościelnej.
Jest to oczyszczalnia mechaniczno-biologiczna o aktualnej mocy przerobowej wynoszącej 625m3/dobę. W latach 2004-2006 przewidywana jest modernizacja oczyszczalni w celu podwyższenia jej mocy przerobowych do 1 214m3/dobę.
Usuwanie odpadów
Gmina Halinów nie posiada lokalnego wysypiska odpadów komunalnych. Śmieci i odpady komunalne gromadzone są w pojemnikach i wywożone w sposób zorganizowany na wysypisko rejonowe poza granicami gminy. W gminie brak jest możliwości terenowych na zorganizowanie lokalnego wysypiska odpadów komunalnych.
Zaopatrzenie w gaz
Na terenie gminy Halinów sieć przesyłu gazu ziemnego jest niewielka. Gaz sieciowy doprowadzony jest do około 350 mieszkań. Mieszkańcy w szerokim zakresie stosują gaz butlowy – propan-butan.
Zaopatrzenie w energię elektryczną
Na pograniczu Halinowa i Sulejówka istnieje stacja energetyczna „Miłosna” o mocy 400/220 kV, stanowiąca jeden z głównych węzłów systemu elektroenergetycznego w województwie. W tej stacji zbiegają się napowietrzne linie przesyłowe 400kV, stanowiące element systemu krajowego.
Od stacji „Miłosna” wyprowadzone są linie 220kV i 110kV, które w znacznym stopniu ograniczają możliwości inwestowania w strefach uciążliwości, stwarzanych przez te linie.
Sieć elektroenergetyczna jest dobrze rozwinięta, ale wymaga modernizacji i - na niektórych odcinkach - rozbudowy.
STRUKTURA UŻYTKOWANIA GRUNTÓW
Powierzchnia gminy wynosi 6309 ha, przy czym struktura użytkowania gruntów kształtuje się następująco:
1) użytki rolne - 4389 ha – 69% ogółu powierzchni gminy
w tym: grunty orne 2628 ha -
sady 238 ha
łąki 1003 ha
pastwiska 520 ha
2) lasy - 1020 ha – 17% ogółu powierzchni gminy
3) pozostałe - 900 ha –14% ogółu powierzchni gminy
Pod względem własności grunty dzielą się na:
1) stanowiące własność prywatną 5729 ha – 90,81%
2) stanowiące własność gminy 99 ha – 1,57%
w tym ogrody działkowe 43 ha – 0,68%
grunty zabudowane pod mieszkalnictwo i usługi 56 ha - 0,89%
3) stanowiące własność Skarbu Państwa 481 ha – 7,62 %
W gminie Halinów zaobserwować można charakterystyczne dla całego regionu rozdrobnienie
gospodarstw. Gospodarstwa najmniejsze, o powierzchni do 2 ha, stanowią ponad 63%
wszystkich gospodarstw, zaś do 5ha - około 90%. Nieznaczny udział odnotowują
gospodarstwa duże, tzn. o powierzchni powyżej 10 ha – 1,5%.
Szczegółową liczbę indywidualnych gospodarstw użytkowanych rolniczo wg wielkości w
roku 2002 opisuje poniższa tabela:
Ogółem: |
do 1 ha |
1 – 2 ha |
2 – 3 ha |
3 – 5 ha |
5 – 7 ha |
7 – 10 ha |
10 – 15 ha |
15 – 20 ha |
1616 |
636 |
391 |
200 |
231 |
80 |
53 |
23 |
2 |
100% |
39,5% |
24% |
12,5% |
14,5% |
5% |
3% |
1,3% |
0,2% |
MIESZKALNICTWO
Według informacji ze spisu powszechnego ludności i mieszkań z roku 2002 w gminie miejsko-wiejskiej Halinów znajduje się ogółem 3809 mieszkań. Zamieszkania stałe stanowią przy tym 88%. Spośród 273 niezamieszkałych, mieszkania do rozbiórki stanowią 46% (126 mieszkań).
Przeważającą część właścicieli mieszkań stanowią osoby fizyczne, zaś niespełna
2,5 % wszystkich mieszkań znajduje się w posiadaniu innych podmiotów.
Strukturę własności mieszkań w gminie Halinów według stanu na rok 2002 przedstawia poniższa tabela:
obszar |
osoby fizyczne |
spółdzielnie mieszkaniowe |
gmina |
Skarb Państwa |
zakłady pracy |
pozostałe podmioty |
ogółem |
wieś |
2734 |
- |
65 |
- |
6 |
3 |
2809 |
miasto |
988 |
- |
9 |
3 |
- |
- |
1000 |
Interesującą wydaje się analiza charakterystyki mieszkań ze względu na okres ich budowy.
Spośród 3456 zamieszkałych domostw wybudowane:
- przed 1918 rokiem stanowią 1,2 %;
- w latach 1918-44 – 8%;
- w latach 1945-70 – 33,5%;
- w latach 1971-78 – 15,5%;
- w latach 1979 – 88 – 19%;
- w latach 1989 – 2002 – 15,5%;
w tym w latach 2001-2002 -3%;
- w budowie - 7,3%.
Aż 58,2% stanowi substancja mieszkaniowa o przestarzałym standardzie, wybudowana przed rokiem 1978. Mieszkania nowe, czyli wybudowane po 1989roku oraz mieszkania w budowie charakteryzuje umiarkowany udział na poziomie 22,8%.
5. Gospodarka
Gmina Halinów, dzięki położeniu w pobliżu stolicy, rozwija się bardzo prężnie. Rolnictwo wciąż odgrywa dużą rolę, jednak wzrasta znaczenie sektora przetwórstwa i usług.
Obecnie na terenie gminy występują usługi niemal wszystkich potrzebnych branż, jednak istnieje znaczny potencjał do zagospodarowania i wykorzystania. Gminę charakteryzuje rosnący potencjał intelektualny, wysoka mobilność zawodowa mieszkańców oraz tradycje związane z prowadzeniem prywatnej działalności gospodarczej, zwłaszcza w dziedzinie transportu, handlu i usług. Biegnąca centralnie linia kolejowa z dwoma przystankami osobowymi zapewnia łatwy i szybki dojazd kadry specjalistycznej z Warszawy do firm zlokalizowanych na terenie gminy oraz dojazd ludności do pracy na terenie Warszawy.
Od października 1989 urząd miejski prowadzi ewidencję działalności gospodarczej. Na dzień 20kwietnia 2004 było zarejestrowanych 871 podmiotów gospodarczych. W większości z nich zatrudnionych jest mniej niż pięć osób. Najliczniejszą grupę stanowią podmioty handlowe, usługowe i drobne zakłady przetwórcze. Znacznie mniej istnieje i powstaje podmiotów średniej wielkości. Do największych firm zaliczamy:
- CeRec Export-Import
- EURO-IMAGE Maciej Biernacki
- IREKO Sp. z o.o. Zakład Pracy Chronionej
- LAMIPLAST S.c.
- MARCIN DEKOR Spółka jawna
- Prajsnar, Matuszewski S.j.
- VERA BAGS
- COLGATE-PALMOLIVE POLSKA, SP. Z O.O. /zatrudnia ponad 340osób
Liczbę podmiotów gospodarczych wg przedmiotu działalności /stan na 20.04.2004r./
przedstawia poniższa tabela:
Produkcja |
Handel |
Gastronomia |
Usługi |
Transport |
Inne |
76 |
295 |
15 |
312 |
76 |
95 |
Liczbę podmiotów gospodarczych wg sektorów własności /stan na 20.04.2004r./ przedstawia
poniższa tabela:
PODMIOT |
Halinów |
Teren gminy |
Suma |
Podmioty ogółem |
489 |
382 |
871 |
Spółki cywilne |
22 |
15 |
37 |
Spółki z o.o. |
15 |
29 |
44 |
Spółki jawne |
2 |
3 |
5 |
Spółki akcyjne |
- |
1 |
1 |
Spółdzielnie |
4 |
- |
4 |
Fundacje |
3 |
2 |
5 |
Stowarzyszenia |
2 |
8 |
10 |
Na terenie gminy prowadzona jest działalność rolnicza. Istnieje 861 gospodarstw o powierzchni powyżej 1 hektara.
Liczbę gospodarstw rolnych wg powierzchni / stan na 31.12.2003r./ przedstawia poniższa tabela:
Powierzchnia |
Liczba gospodarstw |
Łączna powierzchnia |
1-5 ha |
747 |
2506,96 |
5-10 ha |
98 |
613,02 |
10-15 ha |
14 |
159,11 |
powyżej 15 ha |
2 |
71,4 |
Tylko niewielką część użytków rolnych stanowią sady, łąki i pastwiska. Dominują grunty orne. Wśród upraw dominują ziemniaki i zboża oraz warzywa. Hodowane jest bydło i trzoda chlewna, w mniejszym stopniu króliki i drób.
Produkcja rolna towarowa występuje głównie w następujących miejscowościach: Brzeziny, Cisie, Nowy Konik, Stary Konik, Wielgolas Brzeziński, Wielgolas Duchnowski, Zagórze. Na pozostałym terenie gminy przeważa produkcje drobnotowarowa.
Według danych Urzędu Miejskiego w Halinowie na dzień 31 marca 2004 w całej gminie na pobyt stały zameldowanych było 11.270 osób. Sieć osadnicza gminy nie jest silnie skoncentrowana, a samym mieście mieszka bowiem 2800 osób, co stanowi ok. 25 % ludności gminy. Gęstość zaludnienia jest jednak wyższa niż przeciętnie w Polsce i wynosi ok. 176 osób/km2 . fakt małej koncentracji ludności w samym Halinowie wpływa na konieczność inwestycji w różnych rejonach gminy. Rozwój infrastruktury w centrum gminy nie rozwiązuje bowiem problemu większości mieszkańców. Sytuacja taka utrudnia więc równomierna wyposażenie gospodarstw domowych w obiekty infrastruktury społecznej i technicznej.
Przekrój statystyczny ludności gminy / stan na 31.12.2003r./ przedstawia poniższa tabela:
Wiek /lat/ |
Mężczyzn |
Kobiet |
Ogółem |
0 - 2 |
181 |
187 |
368 |
3 |
65 |
55 |
120 |
4 - 5 |
138 |
10 |
288 |
6 |
74 |
63 |
137 |
7 |
71 |
70 |
141 |
8 - 12 |
393 |
365 |
758 |
13 - 15 |
265 |
250 |
515 |
16 - 17 |
211 |
175 |
386 |
18 |
114 |
93 |
207 |
19 - 65 |
3524 |
|
3524 |
19 - 60 |
|
3352 |
3352 |
>65 |
471 |
|
471 |
>60 |
|
1003 |
1003 |
Ogółem |
5507 |
5763 |
11270 |
Uwzględniając podział w układzie miasto-wieś, zdecydowana większość mieszkańców gminy
mieszka na wsi - 8270 osób. Z pośród 7091 osób w wieku produkcyjnym nieznacznie
przeważają mężczyźni – 3638, wobec 3453 kobiet. 72% ludności w wieku produkcyjnym
mieszka na trenie wiejskim.
Ludność według płci i poziomu wykształcenia w wieku 13 i więcej lat przedstawia poniższa tabela: /stan na 31.12.2003r./
Wykształcenie |
Mężczyźni |
Kobiety |
Ogółem |
Wyższe |
253 |
374 |
627 |
Policealne |
39 |
175 |
214 |
Ogólnokształcące |
178 |
491 |
669 |
Zawodowe |
939 |
955 |
1894 |
Zasadnicze zawodowe |
1513 |
1011 |
2524 |
Podstawowe pełne |
1547 |
1597 |
3144 |
Podstawowe niepełne i bez wykształcenia szkolnego |
174 |
214 |
388 |
Nieustalony |
70 |
65 |
135 |
Ogółem |
4713 |
4882 |
9595 |
Na dzień 31grudnia 2002 roku w gminie było1025 osób bezrobotnych.
Czas poszukiwania pracy przedstawia poniższa tabela :
Wyszczególnienie |
Ogółem |
Według okresu poszukiwania pracy /miesięcy/ | |||
do3 |
4 – 12 |
13 i więcej |
nieustalony | ||
Ogółem |
1025 |
149 |
449 |
415 |
12 |
Mężczyźni |
585 |
78 |
254 |
247 |
6 |
Kobiety |
440 |
71 |
195 |
168 |
6 |
Obok ubóstwa bezrobocie jest jednym z głównych powodów trudnej sytuacji życiowej rodzin na terenie gminy Halinów. Ubóstwo cechuje 240 rodzin, w tym 170 na wsi, co ogółem daje liczbę 736 osób. Dość powszechnym problemem jest też tzw. bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych spowodowana niepełnością (120 osób w rodzinach), bądź wielodzietnością rodzin (231 osób w rodzinach). Marginalne znaczenia ma problem bezdomności, narkomanii, trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego oraz klęsk żywiołowych.
Wobec nieustannych przemian gospodarczych wzrasta skala ubóstwa, co w dłuższej perspektywie może być czynnikiem kryminogennym i powodem marginalizacji osób i rodzin. Przeciwdziałanie takim zjawiskom jest jednym z celów pomocy społecznej. Realizuje się je przede wszystkim w formie pracy socjalnej. Działalność ta polega na analizowaniu z klientem sytuacji i poszukiwaniu możliwości przezwyciężenia problemu. W tym celu nawiązywana jest m.in. współpraca z różnymi instytucjami. W roku 2003 tą formą pomocy objęto łącznie 520 rodzin. Z pomocy pieniężnej skorzystało 417 rodzin, na co przeznaczono 531.964 PLN.
Na bazie doświadczeń i raportów z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej jednym z podstawowych problemów w gminie jest społeczne wykluczenia osób pochodzących z rodzin ubogich, patologicznych oraz niepełnosprawnych. Dla prawidłowego rozwoju gminy konieczne jest też zapewnienie odpowiednich warunków osobom młodym, zarówno w zakresie posiadania pracy, mieszkania jak też możliwości edukacyjnych.
7. Bezpieczeństwo
Na terenie gminy Halinów dominują przestępstwa kradzieży i włamań. Nie notuje się natomiast przypadków narkomanii oraz ewidentnych przykładów demoralizacji młodzieży. Wszystkie przestępstwa dokonane na terenie gminy Halinów mają charakter incydentalny
i nie ma sygnałów o istnieniu jakichkolwiek zorganizowanych struktur przestępczych.
Stan etatowy Komisariatu Policji w Halinowie wynosi 44 etaty w tym:
-29 etatów KP Halinów
-15 etatów PP Sulejówek
Komisariat Policji w Halinowie obsługuje miasto i gminę Halinów, gminę Dębe Wielkie oraz miasto Sulejówek. Siedziba komisariatu znajduje się w miejscowości Halinów, punkt przyjęć dzielnicowych znajduję się także w miejscowościach; Dębe Wielkie, Sulejówek i Okuniew. Teren gminy obsługiwany jest sześcioma radiowozami (w tym jeden przydzielony dla PP Sulejówek). Policja w Halinowie posiada także dodatkowe wsparcie z komórek organizacyjnych KPP w Mińsku Mazowieckim oraz sił przydzielonych z KSP w Warszawie.
Od chwili przyłączenie PP Sulejówek do KP Halinów funkcjonariusze pracują w trudnych warunkach z uwagi małą powierzchnię budynku siedziby komisariatu w Halinowie.
Na stanie Komisariatu są dwa zestawy komputerowe, na których funkcjonariusze pracują na zmianę. Bardzo uciążliwy dla działania komisariatu jest brak sprzętu biurowego a także obowiązujące limity paliwa. W przyszłości warunki te mogą ulec poprawie z chwilą planowanego wybudowania budynku dla potrzeb policji w Sulejówku. Z budżetu gminy Halinów corocznie utrzymywane są 4 etaty policjantów Komisariatu Policji.
III. Realizacja zadań i projektów
W Planie Rozwoju Lokalnego do realizacji przyjęto projekty i zadania polegające na poprawie sytuacji na danym obszarze z uwzględnieniem:
- zmiany w strukturze gospodarczej obszaru
- zmiany w sposobie użytkowania terenu poprzez stworzenie warunków do powstawania
zakładów produkcyjnych oraz rozwój drobnej przedsiębiorczości
- rozwój systemu komunikacji i infrastruktury drogowej
- poprawę stanu środowiska naturalnego
1. Planowane projekty i zadania inwestycyjne w okresie 2004-2006
Do realizacji z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
Priorytet 3 – Rozwój lokalny
Działanie 3.1. Obszary wiejskie
Lp |
Nazwa planowanego działania – zadanie Typ projektu inwestycyjnego |
Określenie kryteriów kolejności realizacji |
Zgodność z planem zagospoda- rowania przestrzen nego |
Etapy działania Harmonogram realizacji |
Oczekiwane rezultaty |
Instytucje i podmioty uczestniczące we wdrażaniu beneficjent końcowy |
Nakłady do poniesienia zł |
MODERNIZACJA DRÓG GMINNYCH O ZNACZENIU LOKALNYM
Dziedziny interwencji: 3. Infrastruktura podstawowa 3.1Infrastruktura transportowa 312 Drogi | |||||||
1 |
Przebudowa ulicy Polnej |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2004 |
Znaczne polepszenie warunków komunikacji mieszkańców ul. Polnej oraz stworzenie lepszych warunków dla rozwoju drobnej przedsiębiorczości |
Gmina Halinów |
gmina: 46 250 EFRR: 138 750 |
2 |
Budowa oświetlenia ulicznego ul. Warszawska w Okuniewie |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2004 |
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego |
Gmina Halinów |
gmina: 27 500 EFRR: 82 500 |
3 |
Budowa oświetlenia ulicznego ul. Warszawska w Długiej Szlacheckiej |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2004 |
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego |
Gmina Halinów |
gmina: 12 500 EFRR: 37 500 |
4 |
Budowa oświetlenia na istniejących słupach w Koniku Nowym |
Priorytet wysoki |
Brak Planu |
2004 |
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego |
Gmina Halinów |
gmina: 7 500 EFRR: 22 500 |
5 |
Dobudowa pojedynczych lamp oświetleniowych na terenie gminy |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2004 |
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego |
Gmina Halinów |
gmina: 7 000 EFRR: 21 000 |
6 |
Budowa oświetlenia na istniejących słupach |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2004 |
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego |
Gmina Halinów |
gmina: 11 500 EFRR: 34 500 |
7 |
Budowa oświetlenia ul. Bema w Halinowie |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2004 |
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego |
Gmina Halinów |
gmina: 5 000 EFRR: 15 000 |
8 |
Dofinansowanie budowy chodnika w Hipolitowie ul. Warszawska |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2005 |
Poprawa warunków bezpieczeństwa ruchu pieszego na drodze |
Gmina Halinów |
gmina: 37 500 EFRR: 112 500 |
9 |
Budowa kładki na rzece Długiej w Okuniewie |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2005 |
Zapewnienie bezpiecznego dojścia do szkoły dzieci w m. Okuniew |
Gmina Halinów |
gmina: 25 000 EFRR: 75 000 |
10 |
Rozbudowa oświetlenia ulicznego na istniejących słupach |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2005 |
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego |
Gmina Halinów |
gmina: 12 500 EFRR: 37 500 |
11 |
Budowa oświetlenia w ulicy Wyszyńskiego, Długa Szlachecka |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2005 |
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego |
Gmina Halinów |
gmina: 12 500 EFRR: 37 500 |
12 |
Budowa oświetlenia w Wielgolesie Duchnowskim, droga powiatowa, Długa Kościelna ul. Spacerowa do m. Józefin |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2005 |
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego |
Gmina Halinów |
gmina: 25 000 EFRR: 75 000 |
13 |
Budowa ul. Leśnej + skrzyżowanie w Polną i Słoneczną w Okuniewie |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2006 |
Znaczne polepszenie warunków komunikacji mieszkańców ul. Polnej oraz stworzenie lepszych warunków dla rozwoju drobnej przedsiębiorczości |
Gmina Halinów |
gmina: 45 000 EFRR: 135 000 |
14 |
Dofinansowanie budowy chodnika ul. Okuniewska w Halinowie |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2006 |
Poprawa warunków bezpieczeństwa ruchu pieszego na drodze |
Gmina Halinów |
gmina: 35 000 EFRR: 105 000 |
15 |
Rozbudowa oświetlenia ulicznego na istniejących słupach |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2006 |
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego |
Gmina Halinów |
Gmina: 12 500 EFRR: 37 500 |
16 |
Budowa oświetlenia w Wielgolesie Duchnowskim – droga do szkoły, Halinów ul. Partyzancka |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2006 |
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego |
Gmina Halinów |
gmina: 12 500 EFRR: 37 500 |
17 |
Budowa oświetlenia Józefin, Konik Nowy, Budziska droga przy rzece |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2006 |
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego |
Gmina Halinów |
gmina: 25 000 EFRR: 75 000 |
|
BUDOWA URZĄDZEŃ DO ODPROWADZANIA I OCZYSZCZANIA ŚCIEKÓW Dziedzina interwencji: 3. Infrastruktura podstawowa 3.4. Infrastruktura środowiskowa 3.4.5.Oczyszczanie ścieków | ||||||
18 |
Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków w Długiej Kościelnej |
Priorytet bardzo wysoki |
Zgodnie z planem |
2004-2006 |
Poprawa stanu środowiska naturalnego Zmniejszenie kosztów utrzymania i eksploatacji po zakończeniu inwestycji |
Gmina Halinów |
gmina: 1062500 EFRR: 3457500 |
19 |
Budowa kanalizacji sanitarnej w Halinowie ul. Baśniowa, w Długiej Kościelnej ul. Asnyka i ul. Spacerowa |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2004 |
Poprawa stanu środowiska naturalnego |
Gmina Halinów |
gmina: 103 125 EFRR: 309 375 |
20 |
Budowa kanalizacji sanitarnej w ul. Kochanowskiego w Długiej Kościelnej |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2004 |
Poprawa stanu środowiska naturalnego |
Gmina Halinów |
gmina: 37 500 EFRR: 112 500 |
21 |
Projekt i budowa kanalizacji sanitarnej w systemie podciśnieniowym w m. Hipolitów, Józefin, Królewskie Brzeziny, Konik Nowy i KonikStary |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2004 |
Poprawa stanu środowiska naturalnego |
Gmina Halinów |
gmina: 326 250 EFRR: 978 750 |
22 |
Projekt i budowa kanalizacji sanitarnej w systemie podciśnieniowym w m. Hipolitów, Józefin, Królewskie Brzeziny, Konik Nowy i Konik Stary |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2005 |
Poprawa stanu środowiska naturalnego |
Gmina Halinów |
Gmina: 375 000 EFRR: 1125000 |
23 |
Projekt i budowa kanalizacji sanitarnej w systemie podciśnieniowym w m. Hipolitów, Józefin, Królewskie Brzeziny, Konik Nowy i Konik Stary |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2006 |
Poprawa stanu środowiska naturalnego |
Gmina Halinów |
Gmina: 375 000 EFRR: 1125000 |
2. Planowane projekty i zadania inwestycyjne w okresie 2007-2013
Program Operacyjny: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
Priorytet 3 – Rozwój lokalny
Działanie 3.1 Obszary wiejskie
Lp |
Nazwa planowanego działania – zadanie Typ projektu inwestycyjnego |
Określenie kryteriów kolejności realizacji |
Zgodność z planem zagospodar. przestrzennego |
Etapy działania wraz z harmonogramem realizacji |
Oczekiwane rezultaty |
Instytucje i podmioty uczestniczace we wdrażaniu |
Przewidywane nakłady do poniesienia zł | |
MODERNIZACJA DRÓG GMINNYCH O ZNACZENIU LOKALNYM
Dziedziny interwencji: 3. Infrastruktura podstawowa 3.1 Infrastruktura transportowa 3.1.2 Drogi | ||||||||
1 |
Budowa ulicy Piłsudskiego w Halinowie (dokończenie) |
Priorytet średni |
Zgodnie z planem |
2007 |
Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców |
Gmina Halinów |
Gmina: 250 000 EFRR: 750 000 | |
2 |
Budowa mostu w Długiej Kościelnej |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2007 |
Polepszenie warunków komunikacji i bezpieczeństwa dla mieszkańców |
Gmina Halinów |
Gmina: 75 000 EFRR: 225 000 | |
3 |
Nakładka asfaltowa na drodze transportu rolnego Długa Kościelna - Mrowiska |
Priorytet średni |
Zgodnie z planem |
2007 |
Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców |
Gmina Halinów |
Gmina: 175 000 EFRR: 525 000 | |
4 |
Budowa mostu na rzece Długiej w Budziskach |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2008 |
Polepszenie warunków komunikacji i bezpieczeństwa dla mieszkańców |
Gmina Halinów |
Gmina: 75 000 EFRR: 225 000 | |
5 |
Przebudowa ul. Powstania Styczniowego w Długiej Kościelnej |
Priorytet średni |
Zgodnie z planem |
2008 |
Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców |
Gmina Halinów |
Gmina: 200 000 EFRR: 600 000 | |
6 |
Przebudowa ul. Wierzbowej w Hipolitowie |
Priorytet średni |
Zgodnie z planem |
2009 |
Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców |
Gmina Halinów |
Gmina: 62 500 EFRR: 187 500 | |
7 |
Modernizacja ulicy Jasnej w Józefinie |
Priorytet średni |
Zgodnie z planem |
2009 |
Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców |
Gmina Halinów |
Gmina: 25 000 EFRR: 75 000 | |
8 |
Przebudowa ulicy Słonecznej w Okuniewie |
Priorytet średni |
Zgodnie z planem |
2009 |
Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców |
Gmina Halinów |
Gmina: 62 500 EFRR: 187 500 | |
9 |
Przebudowa ul. Spółdzielczej w Halinowie |
Priorytet średni |
Zgodnie z planem |
2010 |
Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców |
Gmina Halinów |
Gmina: 50 000 EFRR: 150 000 | |
10 |
Przebudowa ulic Malinowej, Cichej i Wschodniej w Halinowie |
Priorytet średni |
Zgodnie z planem |
2010 |
Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców |
Gmina Halinów |
Gmina: 150 000 EFRR: 450 000 | |
11 |
Przebudowa drogi Michałów - Chobot |
Priorytet średni |
Zgodnie z planem |
2011 |
Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców |
Gmina Halinów |
Gmina: 250 000 EFRR: 750 000 | |
12 |
Modernizacja drogi w Wielgolesie Brzezińskim, Zakolej |
Priorytet średni |
Zgodnie z planem |
2011 |
Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców |
Gmina Halinów |
Gmina: 75 000 EFRR: 225 000 | |
13 |
Przebudowa drogi Mrowiska - Krzewina |
Priorytet średni |
Zgodnie z planem |
2012 |
Polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców |
Gmina Halinów |
Gmina: 37 500 EFRR: 112 500 | |
|
BUDOWA URZĄDZEŃ DO ODPROWADZANIA I OCZYSZCZANIA ŚCIEKÓW Dziedzina interwencji: 3. Infrastruktura podstawowa 3.4. Infrastruktura środowiskowa 3.4.5.Oczyszczanie ścieków | |||||||
14 |
Budowa oczyszczalni ścieków w Okuniewie |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2008 - 2009 |
Poprawa stanu ochrony środowiska |
Gmina Halinów |
gmina: 625 000 EFRR: 1 875 000 | |
15 |
Budowa kanalizacji sanitarnej w systemie podciśnieniowym w m. Długa Szlachecka, Budziska, Grabina |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2008 - 2009 |
Poprawa stanu ochrony środowiska |
Gmina Halinów |
gmina: 950 000 EFRR: 2 850 000 | |
16 |
Budowa kanalizacji w Okuniewie |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2009-2011 |
Poprawa stanu ochrony środowiska |
Gmina Halinów |
gmina: 2 825 000 EFRR: 8 475 000 | |
17 |
- Budowa kanalizacji Cisie, Wielgolas Brzeziński, Wielgolas Duchnowski, Żwirówka i Brzeziny |
Priorytet wysoki |
Zgodnie z planem |
2011-2013 |
Poprawa stanu ochrony środowiska |
Gmina Halinów |
gmina: 1 950 000 EFRR: 5 850 000 | |
Określenie kryteriów kolejności projektów:
Kolejność realizacji projektów w poszczególnych latach została ustalona z uwzględnieniem możliwości spełnienia przez projekt n/w kryteriów:
kryteria formalne projektu:
- możliwość złożenia kompletnego wniosku z kompletem załączników (spełnienie
warunków formalnych)
- właściwa wartość projektu– całkowita wartość zadania poniżej 1 mln euro
- możliwość uzyskania dofinansowania z EFRR na realizację projektu
kryteria merytoryczne i techniczne projektu:
- spójność projektu z celami działania określonymi w ZPORR
- trwałość projektu ( sposób zarządzania projektu po jego wykonaniu przez okres 5 lat)
- wpływ projektu na zwiększenie atrakcyjności gospodarczej i inwestycyjnej obszaru objętego projektem oraz stworzenie warunków do wzrostu zatrudnienia
- wskaźniki osiągnięcia celów projektu
- możliwość realizacji w okresie 2004-2006 – wykonalność techniczna
- wskaźniki ekonomiczne i finansowe
- wpływ na politykę ochrony środowiska
- wpływ na politykę równych szans
oczekiwane rezultaty:
- stworzenie warunków do rozwoju drobnej przedsiębiorczości w rejonie projektu
- polepszenie warunków komunikacji dla mieszkańców w obszarze projektów
- zmniejszenie kosztów utrzymania i eksploatacji po wykonaniu inwestycji
- poprawa stanu środowiska naturalnego
IV. Powiązanie projektów z innymi działaniami realizowanymi na terenie gminy
Działania gminy Halinów mają na celu realizację strategicznego zadania przekształcania gminy w kierunku obszaru o funkcjach dominujących: mieszkaniowej, usługowej, rekreacyjno-wypoczynkowej. Jako środek niezbędny do osiągnięcia tego celu jest stworzenie warunków do rozwoju przedsiębiorczości z wykorzystaniem kapitału lokalnego i zewnętrznego. Można to osiągnąć poprzez realizację inwestycji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej /rozbudowa sieci kanalizacyjnej, modernizacja oczyszczalni ścieków, budowa kolejnych odcinków sieci wodociągowej/, uregulowanie gospodarki odpadami, stworzenie warunków do rozwoju turystyki i wypoczynku /poprzez m.in. budowę krytych obiektów sportowo-rekreacyjnych, wytyczenie i budowę ścieżek rowerowych, zagospodarowanie terenu wokół domu kultury w Halinowie, wykorzystanie kompleksów leśnych, ochronę zasobów przyrodniczych/, poprawę stanu dróg i połączeń komunikacyjnych.
Powyższe zamierzenia i cele można osiągnąć poprzez :
- przeciwdziałanie marginalizacji społecznej i ekonomicznej miasta i obszarów wiejskich
- zwiększenie atrakcyjności obszarów wiejskich dla inwestorów lokalnych i zewnętrznych
- aktywizację lokalnej społeczności
- rozwój społeczeństwa informacyjnego
- wzrost mobilności zawodowej mieszkańców miasta i wsi
- zwiększenie poziomu inwestycji lokalnych
- wyzwolenie lokalnego potencjału przedsiębiorczości i zaangażowanie mieszkańców jako szansa przezwyciężenia trudności ekonomicznych
- tworzenie warunków do dywersyfikacji działalności gospodarczej poprzez stworzenie mieszkańcom możliwości podjęcia działań w celu rozgałęzienia i urozmaicenie produkcji i usług
- kreowanie wzrostu aktywności mieszkańców w zakresie poszukiwania pozarolniczych źródeł utrzymania
- tworzenie przyjaznego środowiska dla rozwoju małych przedsiębiorstw
- realizowanie polityki równych szans – uwzględnienie w procesie realizacji poszczególnych projektów interesu grup społecznych znajdujących się w trudniejszej sytuacji:
- osób niepełnosprawnych (np. eliminowanie barier architektonicznych podczas inwestycji w zakresie modernizacji dróg),
- kobiet (poprawa sytuacji kobiet na rynku pracy – np. poprzez rozwój agroturystyki na obszarach wiejskich, samozatrudnianie poprzez stworzenie bazy do rozwoju turystyki z wykorzystanie walorów przyrodniczych terenu)
- korzystających ze świadczeń pomocy społecznej (aktywizacja grupy bezrobotnych przy pracach interwencyjnych i robotach publicznych, sprzyjanie tworzeniu nowych miejsc pracy przez przedsiębiorców);
Działania powyższe związane są z koniecznością realizowania inwestycji. Część zadań inwestycyjnych może być realizowana z udziałem środków zewnętrznych, m.in. z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego /np. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego i Sektorowe Programy Operacyjne/. Celem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 3 – Rozwój lokalny w Działaniu 3.1 – Obszary wiejskie, jest wykorzystanie potencjału ekonomicznego, turystycznego, kulturowego, historycznego i przyrodniczego w celu zwiększenia atrakcyjności obszarów wiejskich dla inwestorów lokalnych i zewnętrznych. W ramach Działania 3.1 – Obszary wiejskie, do realizacji przewiduje się projekty inwestycyjne wynikające z niniejszego Planu Rozwoju Lokalnego oraz Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2004-2006, stanowiącego integralną część uchwały budżetowej gminy Halinów.
W PRL ujęte zostały projekty i zadania planowane do realizacji:
- w okresie 2004-2006, w tym przewidziane do współfinansowania z udziałem środków EFRR oraz środków własnych gminy
- w okresie 2007-2013.
W ramach Działania do realizacji przewiduje następujące typy projektów inwestycyjnych:
1)budowa lub modernizacja dróg gminnych o znaczeniu lokalnym
- modernizacja ulic osiedlowych
- modernizacja ulic przy terenach przemysłowych
- modernizacja dróg gminnych w terenach wiejskich
2)budowa lub modernizacja urządzeń do odprowadzania i oczyszczania ścieków
3)gospodarka odpadami
- uporządkowanie gospodarki odpadami stałymi poprzez zagospodarowanie odpadów na poziomie lokalnym i wdrożenie systemu segregacji odpadów
V. Oczekiwane wskaźniki osiągnięć Planu Rozwoju Lokalnego
Realizacja projektów z zakresu rozwoju infrastruktury technicznej będzie miała bezpośredni pozytywny wpływ na środowisko przyrodnicze, zmniejszy się ilość zanieczyszczeń odprowadzanych do wód ze źródeł komunalnych, zmniejszy się negatywne oddziaływanie odpadów na środowisko przyrodnicze, poprawią się warunki komunikacji drogowej, zwiększy się przejezdność ulic i dróg.
Zrealizowane projekty inwestycyjne będą analizowane pod katem osiągnięcia wskaźników:
- wskaźnik produktu
- długość zmodernizowanych ulic i dróg
- długość wybudowanej kanalizacji deszczowej
- zwiększenie przepustowości oczyszczalni ścieków poprzez modernizację
i rozbudowę
- długość wybudowanych kolektorów sanitarnych
- ilość przyłączy kanalizacyjnych
- liczba mieszkańców objęta zagospodarowaniem odpadów stałych – segregacją
- wskaźnik rezultatu
- stworzenie warunków do rozwoju drobnej przedsiębiorczości
- zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej w rejonie projektu
- podniesienie jakości dróg
- skrócenie czasu podróży
- zmniejszenie nakładów na bieżące remonty nawierzchni
- poprawa stanu środowiska poprzez ograniczenie emisji toksycznych składników spalin
- oszczędność w kosztach eksploatacji pojazdów
- poprawa stopnia integracji lokalnej sieci transportowej
- zwiększenie poziomu skanalizowania obszaru miasta i gminy
- zwiększenie liczby gospodarstw domowych podłączonych do kanalizacji sanitarnej
- możliwość podłączenia do kanalizacji zakładów produkcyjnych
- poprawa czystości wód powierzchniowych
- zmniejszenie kosztów jednostkowych oczyszczania ścieków
- zmniejszenie zanieczyszczeń środowiska odpadami stałymi
- wskaźnik oddziaływania
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego
- poprawa stanu środowiska naturalnego
- poprawa zdrowotności mieszkańców
- liczba utworzonych lub utrzymanych miejsc pracy
Monitorowanie wskaźników produktu, rezultatu i oddziaływania będzie dokonywane raz w roku na etapie oceny PRL na podstawie danych:
- statystycznych uzyskanych z GUS i Powiatowego Urzędu Pracy,
- z ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza miasta Halinowa.
- innych dostępnych opracowań pozwalających ma monitorowanie wskaźników rezultatu
Komórką właściwą do monitorowania oceny Planu Rozwoju Lokalnego będzie Komisja Zagospodarowania Przestrzennego, Gospodarki Komunalnej i Inwestycji Rady Miejskiej w Halinowie.
VI. Plan finansowy na lata 2004-2006
Plan finansowy na lata 2004-2006 jest określony w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym gminy Halinów na lata 2004-2006, uchwalonym przez Radę Gminy 25czerwca 2004r., stanowiącym załącznik do uchwały budżetowej na rok 2004.
/załącznik nr 1 do Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Halinów/.
VII. Opis scenariusza finansowania inwestycji dla lat 2004-2013
(na podstawie opracowanej prognozy budżetu gminy Halinów).
Przedstawiony scenariusz finansowania zadań inwestycyjnych wykazuje zdolność Gminy
do sfinansowania zadań inwestycyjnych zgodnie z ich proponowanym zakresem rzeczowym. Wartość wydatków inwestycyjnych w okresie prognozowanym przyjmuje się na poziomie, który pozwala uzyskać dodatni skumulowany stan gotówki na koniec każdego roku.
Scenariusz bazuje na wykorzystaniu własnych źródeł finansowych (budżet gminy) Alternatywnie możliwym jest zaciągnięcie kredytu/pożyczki, w ramach posiadanej zdolności kredytowej. Wartość wydatków inwestycyjnych przyjmuje się na poziomie wielkości bazujących na dochodach zaprezentowanych w budżecie gminy oraz wskazanym poziomie wydatków bieżących bez sięgania po dodatkowe dochody o charakterze zwrotnym (bez nowego długu). W kolejnych latach ustala się wartości wydatków inwestycyjnych na poziomie, który pozwala na to, że skumulowany stan gotówki na koniec roku jest dodatni. Realizując ten wariant wydatki inwestycyjne mogą oscylować wokół kwot od 1,95tys zł w 2005r. przez 1,7mln w 2006 r. (w przypadku pozyskania środków Unii Europejskiej kwota może ulec podwyższeniu) do wzrastających w latach kolejnych środków własnych na poziomie od 2,6mln w 2008 r. do 3,7mln zł w 2010r. do 5,9mln w 2013 r. Począwszy od 2004 r. własny potencjał inwestycyjny gminy stanowi bazę do opracowania pełnego montażu finansowego zadań, z wykorzystaniem innych źródeł finansowania, takich jak instrumenty dłużne, partnerstwo publiczno-prywatne, środki europejskie i inne. Sięgając po instrumenty dłużne gmina mogłaby w trzech najbliższych latach podwyższyć swój potencjał inwestycyjny
o 40%-50%, z zachowaniem płynności finansowej w całym analizowanym okresie.
VIII. Prognozowane przepływy finansowe (na podstawie prognozy budżetu gminy Halinów - środki własne bankowy)
Wyszczególnienie |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
DOCHODY OGÓŁEM |
15 047 009 |
15 849 053 |
16 695 509 |
17 188 850 |
18 131 686 |
19 167 184 |
20 262 462 |
21 420 992 |
22 646 445 |
23 942 708 |
Dochody własne |
8 777 595 |
9 214 211 |
9 673 938 |
9 758 009 |
10 267 720 |
10 824 499 |
11 411 917 |
12 031 669 |
12 685 547 |
13 375 441 |
1. Podstawowe dochody podatkowe |
7 735 595 |
8 145 229 |
8 576 786 |
9 031 445 |
9 510 446 |
10 034 464 |
10 587 638 |
11 171 595 |
11 788 055 |
12 438 833 |
4. Wpływy z majątku i sprzedaży |
589 000 |
597 152 |
605 657 |
214 532 |
223 791 |
233 655 |
243 956 |
254 714 |
265 949 |
277 683 |
5. Dochody z działalności finansowej |
20 000 |
20 000 |
20 000 |
20 000 |
20 000 |
20 000 |
20 000 |
20 000 |
20 000 |
20 000 |
6. Pozostałe podatki i opłaty |
200 000 |
207 932 |
216 182 |
224 764 |
233 692 |
243 102 |
252 897 |
263 094 |
273 709 |
284 758 |
7. Pozostałe dochody własne |
233 000 |
243 898 |
255 313 |
267 269 |
279 792 |
293 279 |
307 426 |
322 266 |
337 834 |
354 166 |
Subwencje i dotacje |
6 269 414 |
6 634 842 |
7 021 571 |
7 430 841 |
7 863 966 |
8 342 685 |
8 850 546 |
9 389 323 |
9 960 898 |
10 567 267 |
Subwencje ogółem |
5 834 305 |
6 174 372 |
6 534 261 |
6 915 126 |
7 318 192 |
7 763 687 |
8 236 301 |
8 737 686 |
9 269 593 |
9 833 879 |
Dotacje ogółem |
435 109 |
460 470 |
487 310 |
515 714 |
545 774 |
578 998 |
614 244 |
651 636 |
691 305 |
733 388 |
WYDATKI BIEŻĄCE: |
12 966 916 |
13 451 204 |
13 954 623 |
14 477 987 |
15 022 150 |
15 591 121 |
16 183 170 |
16 799 325 |
17 440 668 |
18 108 334 |
WYDATKI NA OBSŁUGĘ ZADŁUŻENIA |
40 000 |
447 840 |
302 690 |
127 540 |
82 250 |
54 250 |
26 250 |
0 |
0 |
0 |
ŚRODKI NA WYDATKI MAJĄTKOWE BRUTTO |
2 040 093 |
1 950 009 |
2 438 196 |
2 583 323 |
3 027 286 |
3 521 812 |
4 053 042 |
4 621 667 |
5 205 777 |
5 834 374 |
FINANSOWANIE MBBR |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przychody z zaciągania długu |
2 375 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Przychody z prywatyzacji |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Spłata zadłużenia |
345 000 |
745 000 |
745 000 |
777 000 |
400 000 |
400 000 |
375 000 |
0 |
0 |
0 |
Pozostałe rozchody |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ŚRODKI NA WYDATKI MAJĄTKOWE NETTO |
4 070 093 |
1 205 009 |
1 693 196 |
1 806 323 |
2 627 286 |
3 121 812 |
3 678 042 |
4 621 667 |
5 205 777 |
5 834 374 |
INWESTYCJE I INNE WYDATKI MAJĄTKOWE |
4 127 086 |
1 950 000 |
1 700 000 |
1 850 000 |
2 600 000 |
3 100 000 |
3 700 000 |
4 600 000 |
5 200 000 |
5 900 000 |
Roczne przepływy gotówki netto |
-56 993 |
-744 991 |
-6 804 |
-43 677 |
27 286 |
21 812 |
-21 958 |
21 667 |
5 777 |
-65 626 |
Wolne środki na koniec roku |
1 212 197 |
467 205 |
460 402 |
416 725 |
444 011 |
465 823 |
443 865 |
465 532 |
471 308 |
405 682 |
PLANOWANE WYDATKI INWESTYCYJNE Załącznik nr 3
NA ROK 2004 I LATA 2005 - 2006
(kwoty podane w złotych)
Nakłady finansowe planowane w latach 2004 - 2006 | ||||||||||||||||
lp |
Dział |
Rozdział |
Nazwa zadania |
2004 |
2005 |
2006 | ||||||||||
Nakład planowany Ogółem |
Środki budżetowe gminy |
Pożyczki-kredyty |
Nakład planowany |
Środki budżetowe gminy |
Pożyczki-kredyty |
Nakład planowany |
Środki budżetowe gminy |
Pożyczki-kredyty | ||||||||
1 |
400 |
40002 |
Budowa sieci wodociągowej – Halinów ul. Graniczna, ul. Pogodna, Hipolitów ul. Klonowa |
80 500* |
10 300 w tym: 2 500* |
70 200 |
|
|
|
|
|
| ||||
2 |
400 |
40002 |
Budowa sieci wodociągowej w Michałowie |
115 280 |
10 480 |
104 800 |
120 000 |
30 000 |
90 000 |
140 000 |
35 000 |
105 000 | ||||
3 |
400 |
40002 |
Wykonanie projektów sieci wodociągowych do realizacji w latach 2005, 2006 |
50 806 |
50 806 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
4 |
400 |
40002 |
Zakupy inwestycyjne – wykup sieci wodociągowych (art. 31 ust. z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę....) |
50 000 |
50 000 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
5 |
400 |
40002 |
Budowa sieci wodociągowej - Wielgolas Brzeziński, północna strona torów do granicy Dębe Wielkie |
|
|
|
120 000 |
30 000 |
90 000 |
|
|
| ||||
6 |
400 |
40002 |
Budowa sieci wodociągowej – Długa Kościelna, ul. Chojniak i Szczęśliwa |
|
|
|
120 000 |
30 000 |
90 000 |
|
|
| ||||
7 |
400 |
40002 |
Budowa sieci wodociągowej – Królewskie Brzeziny, ul Szyszkowa |
|
|
|
|
|
|
80 000 |
20 000 |
60 000 | ||||
8 |
400 |
40002 |
Budowa sieci wodociągowej – Długa Szlachecka, ul. Warszawska + przyległe(Poprzeczna itp.) |
|
|
|
|
|
|
150 000 |
40 000 |
110 000 | ||||
9 |
400 |
40002 |
Budowa sieci wodociągowej – Wielgolas Brzeziński, ul. Chrobrego |
|
|
|
|
|
|
80 000 |
20 000 |
60 000 | ||||
|
400 |
40002 |
RAZEM |
296 586 |
121 586 w tym: 2.500 * |
175 000 |
360 000 |
90 000 |
270 000 |
450 000 |
115 000 |
335 000 | ||||
10 |
600 |
60016 |
Budowa ulicy Polnej w Okuniewie |
185 000 |
185 000 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
11 |
600 |
60016 |
Budowa ul. Leśnej + skrzyżowanie z Polną i Słoneczną w Okuniewie |
|
|
|
|
|
|
180 000 |
180 000 |
0 | ||||
12 |
600 |
60016 |
Dofinansowanie budowy chodnika w Hipolitowie ul. Warszawska |
|
|
|
150 000 |
150 000 |
0 |
|
|
| ||||
13 |
600 |
60016 |
Kładka na rzece Długiej w Okuniewie (budowa) |
|
|
|
100 000 |
100 000 |
0 |
|
|
| ||||
14 |
600 |
60016 |
Dofinansowanie budowy chodnika ul. Okuniewska w Halinowie (3-go Maja - Bema) |
|
|
|
|
|
|
140 000 |
140 000 |
0 | ||||
|
600 |
60016 |
RAZEM |
185 000 |
185 000 |
0 |
250 000 |
250 000 |
0 |
320 000 |
320 000 |
0 | ||||
15 |
700 |
70005 |
Zakupy inwestycyjne - nieruchomości |
15 000 |
15 000 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
|
700 |
70005 |
RAZEM |
15 000 |
15 000 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
16 |
710 |
71035 |
Projekt organizacji cmentarza komunalnego |
|
|
|
75 000 |
75 000 |
0 |
75 000 |
75 000 |
0 | ||||
|
710 |
71035 |
RAZEM |
|
|
|
75 000 |
75 000 |
0 |
75 000 |
75 000 |
0 | ||||
17 |
750 |
75023 |
Zakupy inwestycyjne ( zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania ) |
92 000 |
92 000 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
|
750 |
75023 |
RAZEM |
92 000 |
92 000 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
18 |
801 |
80101 |
Modernizacja kotłowni w szkole w Okuniewie(z paliwa stałego na gazowe z wymianą instalacji centralnego ogrzewania) |
|
|
|
300 000 |
75 000 |
225 000 |
|
|
| ||||
19 |
801 |
80101 |
Sala gimnastyczna ( przy szkole w Halinowie ) |
|
|
|
100 000 |
100 000 |
0 |
500 000 |
450 000 |
50 000 | ||||
|
801 |
80101 |
RAZEM |
|
|
|
400 000 |
175 000 |
0 |
500 000 |
450 000 |
50 000 | ||||
20 |
852 |
85212 |
Zakupy inwestycyjne ( zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania ) |
6 000 |
6 000 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
|
852 |
85212 |
RAZEM |
6 000 |
6 000 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
21 |
900 |
90001 |
Modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków w Długiej Kościelnej |
1 280 000 |
320 000 |
960 000 |
1 940 000 |
485 000 |
1 455 000 |
1 030 000 |
257 500 |
772 500 | ||||
22 |
900 |
90001 |
Budowa kanalizacji sanitarnej w Halinowie ul. Baśniowa, Długiej Kościelnej ul. Asnyka, ul Spacerowa(Halinów, Józefin) |
412 500* |
105 000*, w tym: 2.500 * |
307 500 |
|
|
|
|
|
| ||||
23 |
900 |
90001 |
Budowa kanalizacji sanitarnej w ulicy Kochanowskiego w Długiej Kościelnej |
150 000 |
37 500 |
112 500 |
|
|
|
|
|
| ||||
24 |
900 |
90001 |
Projekt i budowa kanalizacji sanitarnej w systemie podciśnieniowym w m. Hipolitów, Józefin, Królewskie Brzeziny, Konik Nowy, Konik Stary |
1 305 000 |
485 000 |
820 000 |
1 500 000 |
400 000 |
1 100 000 |
1 500 000 |
400 000 |
1 100 000 | ||||
25 |
900 |
90001 |
WARIANTOWO – wykonanie projektu kanalizacji w Okuniewie, pod warunkiem zaawansowania prac przy modernizacji oczyszczalni w Sulejówku (ZAMIENNIE – projekt kanalizacji podciśnieniowej, Długa Szlachecka, Budziska, Grabina, ew. Zagórze |
|
|
|
|
|
|
300 000 |
300 000 |
0 | ||||
|
900 |
90001 |
RAZEM |
3 147 500 |
945 000
w tym: 2500 * |
2 200 000 |
3 440 000 |
885 000 |
2 555 000 |
2 830 000 |
975 500 |
1 872500 | ||||
26 |
900 |
90015 |
Budowa oświetlenia ulicznego – ul. Warszawska w Okuniewie |
110 000 |
110 000 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
27 |
900 |
90015 |
Budowa oświetlenia ulicznego – ul. Warszawska w Długiej Szlacheckiej |
50 000 |
50 000 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
28 |
900 |
90015 |
Budowa oświetlenia na istniejących słupach – w Koniku Nowym – droga krajowa nr 2 |
30 000 |
30 000 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
29 |
900 |
90015 |
Dobudowa pojedynczych lamp oświetleniowych w m. na terenie gminy |
28 000 |
28 000 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
30 |
900 |
90015 |
Budowa oświetlenia na istniejących słupach – współfinansowanie mieszkańców |
46 000 * |
46 000,
w tym:
6 000 * |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
31 |
900 |
90015 |
Budowa oświetlenia ulicy Bema w Halinowie |
20 000 |
20 000 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
32 |
900 |
90015 |
Rozbudowa oświetlenia ulicznego na istniejących słupach (wg. kolejności zgłoszeń w danym roku) |
|
|
|
50 000 |
50 000 |
0 |
50 000 |
50 000 |
0 | ||||
33 |
900 |
90015 |
Budowa oświetlenia w ul .Wyszyńskiego Dł. Szlachecka |
|
|
|
50 000 |
50 000 |
0 |
|
|
| ||||
34 |
900 |
90015 |
Budowa oświetlenia w Wielgolesie Duchnowskim, droga powiatowa, Długa Kościelna ul. Spacerowa do miejscowości Józefin |
|
|
|
100 000 |
100 000 |
0 |
|
|
| ||||
35 |
900 |
90015 |
Budowa oświetlenia w Wielgolas Duchnowski droga do szkoły, Halinów ul. Partyzancka |
|
|
|
|
|
|
50 000 |
50 000 |
0 | ||||
36 |
900 |
90015 |
Budowa oświetlenia Józefin – Konik Nowy (droga powiatowa), Budziska (droga przy rzece) |
|
|
|
|
|
|
100 000 |
100 000 |
0 | ||||
|
900 |
90015 |
RAZEM |
284 000 |
284 000
w tym: 6 000* |
0 |
200 000 |
200 000 |
0 |
200 000 |
200 000 |
0 | ||||
37 |
900 |
90017 |
Zakład Gospodarki Komunalnej – zakupy inwestycyjne ( komputery i oprogramowanie ) |
70 000 |
70 000 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
|
900 |
90015 |
RAZEM |
70 000 |
70 000 |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
RAZEM |
4 096 086 |
1 721 086 w tym: 11 000* |
2 375 000 |
4 725000 |
1 675000 |
3 050000 |
4 375000 |
2 117500 |
2 207500 | |||||||