Protokół obrad X Sesji Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 27 czerwca 2003 r.
Protokół
z obrad X Sesji Rady Miejskiej w Halinowie
z dnia 27 czerwca 2003 r.
I. Otwarcie obrad Sesji i stwierdzenie quorum Rady.
Obrady X Sesji Rady Miejskiej w Halinowie w dniu 27 czerwca br. otworzył o godz. 12.00 Przewodniczący Rady Włodzimierz Gronczewski.
Na podstawie odczytanej listy obecności stwierdzono quorum Rady w liczbie 12 Radnych i uznano prawomocność obrad.
II. Przyjęcie porządku obrad.
Zaproponowany Radzie porządek obrad stanowiący załącznik do niniejszego protokołu został przyjęty w wyniku głosowania: za – 12, przec. – 0, wstrz. – 0.
III. Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.
Do składu osobowego Komisji Uchwał i Wniosków zgłoszono Radnych:
- Tadeusza Jankowskiego,
- Grzegorza Jerzaka,
- Jana Jeziorskiego.
Radni T. Jankowski, G. Jerzak, J. Jeziorski wyrazili zgodę na pracę w Komisji.
Ww. skład osobowy został przyjęty w drodze głosowania: za – 12, przec. – 0, wstrz. – 0.
Na salę obrad przybyła Wiceprzewodnicząca Rady T. Kowalczyk.
IV. Przyjęcie protokołu z obrad IX Sesji Rady Miejskiej z dnia 23.05.2003 roku.
Przyjęcie ww. protokołu nastąpiło bez uwag: za – 13, przec. – 0, wstrz. – 0.
V. Informacja na temat strategii i wieloletniego planu finansowego Gminy.
Na wstępie Burmistrz J. Damasiewicz poinformowała o planach budowy strategii rozwoju gminy i zaapelowała do Sołtysów i Radnych o zaangażowanie w tworzenie tego dokumentu, który będzie obowiązywał przez 10 lat.
Na salę obrad przybył Radny H. Foryś.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski udzielił głosu Dr M. Ziółkowskiemu – pracownikowi Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w Katedrze Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego, który zajmuje się problemami zarządzania samorządem, szczególnie planowaniem rozwojowym. Dr Ziółkowski powiedział, że na terenie gminy występuje potrzeba opracowania 3 dokumentów, które by wskazały cele i zadania miasta
oraz służyłyby podniesieniu poziomu życia mieszkańców. Jest to: strategia rozwoju, wskazująca ogólne kierunki działań oraz zadania realizacyjne, wieloletni plan inwestycyjny, ukazujący jakie inwestycje zostaną zrealizowane w najbliższych latach,
oraz wieloletni plan finansowy pokazujący środki, którymi można dysponować
oraz zobowiązania jakie można zaciągać, by jak najwięcej środków przeznaczyć
na inwestycje (tj. infrastrukturę, ochronę środowiska), a także kwestie społeczne.
Dzięki tym dokumentom będzie można uzyskać środki krajowe i zagraniczne, sprawniej zarządzać Gminą, jak również planować długotrwałe prace.
Dr M. Ziółkowski powiedział także, że wraz z dr J. Sierakiem pomoże w napisaniu końcowych projektów dokumentów dla Gminy Halinów. Jego plan będzie opierał się
na opracowaniu celów i zadań dla całego Miasta oraz dla poszczególnych sołectw. Natomiast rola Radnych i Sołtysów będzie polegała na gromadzeniu informacji, projektów i prowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
Radny A. Ludwiniak podziękował dr Ziółkowskiemu za cenne uwagi.
Radny Powiatowy M. Kostka zapytał o prowadzenie konsultacji z obywatelami.
Dr Ziółkowski stwierdził, że jest zwolennikiem współdziałania, Radni już mogą konsultować propozycje z mieszkańcami.
VI. Informacja z pracy Burmistrza.
Burmistrz J. Damasiewicz udzieliła informacji na temat:
1) Przetargów:
- z przyczyn formalnych nie odbył się I przetarg w sprawie kolonii letnich dla dzieci, natomiast w wyniku II przetargu została wybrana firma z Lublina, która zorganizuje kolonie dla dzieci w Jastrzębiej Górze. Koszt kolonii 2 – tygodniowych wyniesie 599 zł za jedno dziecko i zostanie pokryty środkami z budżetu z tzw. „funduszu korkowego”.
- w wyniku przetargu w dniu 27 czerwca 2003 r. na działki gminne położone w Hipolitowie, Długiej Kościelnej, Długiej Szlacheckiej i Halinowie sprzedano 3 działki (jedną w Hipolitowie i dwie w Długiej Szlacheckiej) za cenę około 90 tys. zł.
W niedługim czasie zostanie ogłoszony następny przetarg na sprzedaż działek gminnych.
- został ogłoszony przetarg na:
- wykonanie projektu oświetlenia ulicznego w Okuniewie, Długiej Szlacheckiej, Chobocie, Kazimierowie i Wielgolasie Brzezińskim,
- montaż systemów alarmowych w stacjach uzdatniania wody w Mrowiskach, Okuniewie i Wielgolasie Duchnowskim,
- roboty remontowe budowlano – elektryczne w domach komunalnych m.in. na wymianę okien w Ośrodku Zdrowia w Okuniewie.
- następny przetarg zostanie ogłoszony w sprawie zakupu tonerów dla potrzeb Urzędu.
2) Planów zagospodarowania przestrzennego:
- zostało złożonych kilkanaście zarzutów dotyczących planów zagospodarowania przestrzennego Długiej Szlacheckiej, które zostaną rozpatrzone na następnej sesji. Niestety, nie wszystkie żądania będą mogły być spełnione, gdyż część z nich dotyczy odlesienia terenów a wojewoda, do którego zostały wysłane w tej sprawie pisma, odmówił odlesienia. Następnie zostało skierowane odwołanie do ministra Ochrony Środowiska, który podtrzymał decyzję wojewody w mocy.
Gmina nie ma kompetencji, by samodzielnie grunty odlesiać.
- Od 25 czerwca do 24 lipca zostanie wyłożony plan Hipolitowa, a od 10 lipca do 09 sierpnia plan dla Konika Nowego, natomiast po wakacjach plan Józefina.
3) Referendum w sprawie przystąpienia Polski do UE
W całej Gminie Halinów frekwencja wyniosła 56,94%. Na „tak” opowiedziało się 67,25%, na „nie” 32,54%. W poszczególnych obwodach wyniki wyglądały następująco:
- Cisiu: frekwencja wyniosła: 59%, za: 61%, przeciw: 28%,
- Halinowie (Urząd Miasta) frekwencja wyniosła: 64%, za: 71%, przeciw: 28%,
- obwodzie Nr 3: frekwencja wyniosła: 53%, za: 70%, przeciw: 29%,
- obwodzie Nr 4: frekwencja wyniosła: 57%, za: 62%, przeciw: 37%,
- Okuniewie: frekwencja wyniosła: 52%, za: 67%, przeciw: 32%,
4) Od ostatniej sesji odbyło się 5 zebrań wiejskich: 2 w Hipolitowie, w Józefinie, Długiej Szlacheckiej i Michałowie.
- dwa zebrania w Hipolitowie zostały poświęcone sprawie mieszkańców „Markotu”, przebywających na terenie Gminy Halinów od 1994 r., którzy zwrócili się z prośbą zawarcie umowy na dzierżawę działki. Na pierwsze zebranie, zorganizowane przez Radnego M. Sukiennika i Sołtysa Hipolitowa T. Patokę, przybyło około 30 osób, które pozytywnie odniosły się do zawarcia umowy dzierżawy. Następnie zostało skierowane do Rady pismo protestacyjne od Komitetu Obrony Mieszkańców z zebranymi 80 podpisami. W związku z powyższym odbyło się drugie zebranie z udziałem przedstawicieli „Markotu” z 90 mieszkańcami, którzy 70 głosami opowiedzieli się przeciwko decyzji dalszego przedłużania umowy dzierżawy pomimo braku skarg ze strony sąsiadów i policji na zachowanie mieszkańców „Markotu”. Jednak zgodnie z wolą mieszkańców umowa z „Markotem” nie zostanie zawarta.
- w Długiej Szlacheckiej na temat planów zagospodarowania przestrzennego,
- w Józefinie, gdzie zaproponowano, by budynkiem Klubu Rolnika oraz przyległym do niego terenem zarządzała Wspólnota Wiejska.
- w Długiej Kościelnej, gdzie omawiano problem włączenia do Miasta Halinów miejscowości: Hipolitów, Józefin i Długa Kościelna. Burmistrz J. Damasiewicz wyjaśniła, że jeśli mieszkańcy założą komitet, który wystąpi z inicjatywą przyłączenie, wówczas Rada i Pani Burmistrz podejmą działania.
- W Michałowie Z-ca Burmistrza M. Chibowski rozmawiał z mieszkańcami na temat wysypiska śmieci, którego powstanie planuje Gmina Zielonka. Radny G. Jerzak planuje 1 lipca o godz. 19.00 w Okuniewie spotkanie na ten temat, na które przybędzie Wiceburmistrz Zielonki
- na zebraniu w Królewskich Brzezinach wybrano nowego Sołtysa, którym została pani Elżbieta Kalinowska.
5) W lipcu rozpocznie prace komisja kontrolująca sprzedaż alkoholu, której zadaniem będzie zbadanie, czy sklepy spełniają warunki zawarte w koncesji.
Ponieważ mieszkańcy Hipolitowa są zaniepokojeni zachowaniem osób, które odwiedzają w porze nocnej całodobowy sklep w Hipolitowie, zostanie wystosowane pismo do policji z prośbą o patrolowanie, szczególnie stacji kolejowej i przystanku autobusowego w godzinach wieczornych i nocnych.
6) Od 1 lipca będzie istniała możliwość dokonania wpłaty za wodę i ścieki bez pobierania prowizji w Kasie Urzędu Miasta.
7) Zostały przeprowadzone wstępne rozmowy pomiędzy zakładami Opieki Zdrowotnej
w Sulejówku, Halinowie i Dębem Wielkim, w celu umożliwienia pacjentom korzystania z usług szpitala w Międzylesiu. Pojawiła się również propozycja, by
w Sulejówku utworzyć filię kardiologii z Anina.
8) Oświata:
- został ogłoszony konkurs na stanowisko dyrektora szkoły w Brzezinach,
który zostanie rozstrzygnięty 09 lipca.
- w związku z reorganizacją szkoły w Halinowie, przestaną pełnić funkcje dyrektorów pan Krzysztof Zalewski oraz pani Jadwiga Dziołak, która przejdzie na emeryturę.
Wobec braku pytań do Pani Burmistrz przystąpiono do dalszego punktu.
VII. Informacja o stanie zaawansowania inwestycji realizowanych w Gminie.
Z-ca Burmistrza M. Chibowski poinformował, że w trakcie realizacji jest inwestycja przebudowy kotłowni z paliwa stałego na gazowe w Szkole Podstawowej w Halinowie.
Jednocześnie prowadzone są rozmowy z powiatem na temat budowy drogi
w Hipolitowie przy ul. Warszawskiej. Urzędnicy z powiatu wykonają pełną dokumentację tej inwestycji, która najprawdopodobniej zostanie zrealizowana w przyszłym roku.
Trwają przygotowania do budowy kanalizacji w Długiej Kościelnej, której koszt wyniesie ponad 1 mln zł. W budżecie Gminy na to zadanie przeznaczono środki w wysokości 500 tys., w związku z czym zostały podjęte działania w celu uzyskania promesy z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Na początku lipca odbędzie się przetarg na wyłonienie wykonawcy tego zadania.
Zostało wykonane częściowe oświetlenie ulicy Warszawskiej w Długiej Szlacheckiej.
Z-ca Burmistrza M. Chibowski poinformował, że został przeprowadzony i rozstrzygnięty przetarg na projekt wykonawczo – budowlany i projekt wykonawczy elektryczny na istniejących słupach dla Okuniewa, Długiej Kościelnej, Halinowa (ul. Bema).
Również odbył się przetarg na projekty wykonawcze elektryczne dla miejscowości Chobot (w kierunku Kątów Goździejewskich), Kazimierowa (droga przez wieś) i Wielgolasu Brzezińskiego (ul. Chrobrego).
Ponadto zlecono wykonanie map do celów projektowych na budowę trzech dróg w Okuniewie.
Z-ca Burmistrza M. Chibowski powiedział, że Gmina otrzymała 12 tys. zł środków w pierwszej transzy na budowę dróg transportu rolnego.
Zostało wydane pozwolenie na inwestycję budowy wodociągu w miejscowościach: Cisie, Hipolitów, Chobot, Halinów, na którą przeznaczono w budżecie100 tys. zł środków. Dla miejscowości Michałów wystąpiliśmy o warunki zabudowy i zagospodarowania terenu.
Dzięki pomocy p. A. Szklarskiego z Chobotu otrzymaliśmy pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na przebudowę kotłowni w Szkole w Halinowie. Jeśli inwestycja zostanie właściwie zrealizowana, to około 40% tej pożyczki zostanie umorzone na cele ochrony środowiska.
Na pytanie Sołtysa Mrowisk S. Dobosiewicza dotyczącego budowy dróg transportu rolnego, a także Radnej L. Simbierowicz o wyrównywanie dróg, Z-ca Burmistrza M. Chibowski odpowiedział, że Urząd wystąpił do Wojewody o środki na budowę dróg transportu rolnego, a także wyjaśnił, iż nadal trwają prace nad wyrównywaniem dróg w różnych miejscach na terenie Gminy.
VIII. Informacja o działalności Zakładu Komunalnego w Halinowie.
Dyrektor Zakładu Komunalnego w Halinowie J. Podstawka poinformowała, że Zakład Komunalny działa od 1993 r. i zatrudnia 23 osoby. Głównym zadaniem Zakładu Komunalnego jest oczyszczanie ścieków i zaopatrzenie w wodę, a także świadczenie usług komunalnych takich jak naprawa i czyszczenie dróg, utrzymanie porządku na terenie Gminy. Oczyszczalnia przyjmuje od 614 do 700 m3 ścieków na dobę, które dostarczane są kolektorem lub dowożone.
Z powodu negatywnych analiz badań ścieków, które powodują obowiązek uiszczenia kar, zostaną podjęte działania mające na celu ich uniknięcie lub zmniejszenie.
W ciągu ostatnich 2 miesięcy wymieniono kratę koszową na oczyszczalni i ograniczono limit ścieków dowożonych ze 100 m3 do 60 m3 na dobę.
Odbyło się spotkanie z 11 przewoźnikami, którym z powodu zmiany przepisów wypowiedziano umowy zawarte w latach 95-98 i zawarto nowe, na mocy których przewoźnicy będą zobowiązani do spełniania szeregu warunków (np. będą mogli dowozić ścieki tylko z terenu Gminy).
Dyrektor Zakładu Komunalnego w Halinowie J. Podstawka poinformowała również, że oczyszczalnia ścieków, która została wybudowana 10 lat temu, nie wystarcza na potrzeby Gminy. Istnieje potrzeba analizy jej pracy i koncepcje rozbudowy. W związku z tym pojawiły się różne oferty dotyczące tej materii, z których wybrano ofertę z Politechniki Warszawskiej.
Pani J. Podstawka omówiła również temat zaopatrzenia w wodę i poinformowała, że od firmy Wodrol przejęto około 1 100 podpisanych umów i występuje potrzeba zawarcia jeszcze 3 tysięcy.
Ponadto stwierdziła, że od firmy Wodrol otrzymano stację uzdatniania wody w bardzo złym stanie. Dopiero obecnie, po 7 latach, została przeprowadzona konserwacja stacji
w Wielgolasie Duchnowskim.
Rozważana jest też możliwość zainstalowania monitoringu urządzeń na stacjach uzdatniania wody. Ponadto istnieje potrzeba zakupu samochodu spełniającego funkcję pogotowia wodno – kanalizacyjnego, a także zakupu zestawów inkasenckich do pobierania opłat.
Dyrektor Zakładu Komunalnego w Halinowie J. Podstawka stwierdziła, że wysokie wydatki Zakładu Komunalnego związane są także z obowiązkiem ponoszenia opłat za energię elektryczną, stację uzdatniania wody, paliwo, wynagrodzenie dla pracowników.
Radny J. Papis zapytał, jakie poczyniono przedsięwzięcia w sprawie firmy Colgate, w celu uniknięcia zapłaty kar.
Dyrektor J. Podstawka odpowiedziała, że wprowadzono limit ścieków. Ponadto zostanie zawarta w sierpniu nowa umowa na korzystniejszych dla Gminy warunkach.
Sołtys z Długiej Kościelnej T. Węcaszek zapytała, czy zostały wyznaczone godziny przyjmowania ścieków.
Dyrektor J. Podstawka odpowiedziała, że w miesiącu lipcu będą wyznaczane godziny przyjmowania ścieków (tj. do godz. 18-ej) oraz limity dla przewoźników.
Sołtys Okuniewa M. Wyganowska poinformowała, że nie wszyscy mieszkańcy Okuniewa mają podpisane umowy.
Dyrektor J. Podstawka wyjaśniła, że dowodem odprowadzenia ścieków jest podpisana umowa, a nie rachunek.
Radny Powiatowy H. Świtkowski zaproponował, by na terenie Gminy ustawiono kosze na śmieci.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski odpowiedział, że istnieje obawa, że mieszkańcy będą składować tam domowe śmieci. Dyrektor J. Podstawka powiedziała, że kosze stoją w Okuniewie, gdzie są pilnowane.
Radny H. Foryś zapytał, czy firma Colgate jest ograniczona w zwalnianiu szamba.
Dyrektor J. Podstawka wyjaśniła, że obecnie ścieki z tej firmy są odprowadzane kolektorem, a ponadto firma posiada podoczyszczalnię ścieków.
IX. Sprawozdanie Pełnomocnika Burmistrza ds. ochrony zdrowia i przeciwdziałania patologiom społecznym.
Pełnomocnik Burmistrza ds. ochrony zdrowia i przeciwdziałania patologiom społecznym J. Malinowska powiedziała, że w budżecie Gminy Halinów na działania związane z przeciwdziałaniem alkoholizmowi na 2003 r. zaplanowano 100 tys. zł.
4 438,00 zł zostało przeznaczone na działania edukacyjne dla dzieci, młodzieży, pedagogów oraz rodziców, które obejmowały zajęcia prowadzone
w Zespołach Szkolno – Przedszkolnych w Halinowie i w Okuniewie oraz w Gimnazjach w Halinowie i w Okuniewie, na zakup materiałów o tematyce profilaktyki uzależnień, zdrowego stylu życia, sfinansowano także szkolenie dla grupy nauczycieli, organizowane przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej na temat nałogów
oraz zapobiegania agresji, a także udział szkół w ogólnopolskiej kampanii „trzeźwy umysł”.
1170,00 zł. przeznaczono na utworzenie dla osób z problemem alkoholowym
Punktu Konsultacyjno – Informacyjnego, który funkcjonuje w Domu Kultury w Halinowie.
Ponadto podjęto działania na rzecz rodzin, w których występują problemy alkoholowe, czego wyrazem jest utworzenie przy plebanii w Halinowie Klubu Środowiskowego
dla młodzieży gimnazjalnej, dwóch świetlic środowiskowych w Halinowie i w Okuniewie, w których dzieci mają zapewnioną pomoc w odrabianiu lekcji. Koszt utrzymania świetlic wyniósł około 11 000,00 zł.
W celu promowania zdrowego stylu życia wprowadzono dodatkowe zajęcia sportowe w Zespołach Szkolno – Przedszkolnych w Okuniewie i w Halinowie oraz w Gimnazjum w Halinowie. Koszt zajęć wynosi 1 720,00 zł.
Kwotę w wysokości 7 000,00 zł. przeznaczono na zajęcia prowadzone podczas ferii, 13 720,00 zł na sfinansowanie imprezy „Nasz kolorowy trzeźwy świat”, a kwotę 23 960,00 zł przeznaczono na zorganizowanie kolonii dla 40 dzieci, głównie z rodzin patologicznych lub zagrożonych patologią.
Aby zmniejszyć dostępność do alkoholu osób nieletnich i nietrzeźwych przeprowadzono szkolenia dla sprzedawców, których ogólny koszt wyniósł 60,00 zł. Niestety, frekwencja była bardzo niska.
Od lipca Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zaopiniowała 18 wniosków na sprzedaż alkoholu. Od lipca Komisja rozpocznie kontrole sklepów sprzedających napoje alkoholowe.
Ogółem dotychczasowe wydatki związane z realizacją programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (wraz z koloniami) wyniosły: 60 229,00 zł.
X. Podejmowanie uchwał i wniosków w sprawach:
1) uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru administracyjnego Okuniew w Gminie Halinów.
Konsultant ds. opracowania planu przestrzennego Gminy Halinów J. Wojtecki przedstawił plan miejscowości Okuniew i poinformował o poprawkach zaproponowanych na zebraniu Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Gospodarki Komunalnej i Inwestycji, a także o wprowadzonych nowych zmianach.
1) w § 4 ust. 2. pkt 4 skreśla się wyrazy „i wielorodzinnej”,
2) w § 7 ust. 11) zmienia się wyrazy: „obiekty wpisane na podstawie Decyzji do Rejestru Zabytków” na: „obiekty znajdujące się w rejestrze Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków”,
3) w § 8 ust. 8) po wyrazach „symbolem KUG” dodaje się wyrazy: „i KUGP”,
4) w § 8 ust. 10) wyrazy „rozgraniczającej dróg” zmienia się na „zewnętrznej krawędzi jezdni”, w pkt a) „20m na 8m”, w pkt b) „15m na 8m”, w pkt c) „5m na 6m”.
5) po § 10 dopisać nowy § 11 w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszego protokołu,
6) kolejne numery § zmienić o jeden wyżej,
7) po § 15 dopisać nowy § 16 w brzmieniu: „Terenu usług sportowych i rekreacji.”,
8) kolejne numery § zmienić o jeden wyżej,
9) w § 17 ust. 2 dopisać punkty 11 i 12 w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszego protokołu.
10) skreślić § 18
11) kolejne numery § zmienić o jeden niżej,
12) w § 19 ust. 2 pkt 2 słowa: „bez prawa rozbudowy” zmienić na: „z możliwością jej rozbudowy”,
13) w § 21 ust. 3 wyrazy: „oczyszczalnię ścieków” zmienić na wyrazy: „funkcję urządzeń technicznych”,
14) w § 21 ust. 4 wyrazy: „oczyszczalnię ścieków” zmienić na wyrazy: „funkcje urządzeń technicznych”, a także po wyrazach: „bez konieczności zmiany” dopisać wyraz: „przedmiotowego”,
15) dopisać w § 21 ust. 5 w brzmieniu: „Dopuszcza się czasową, zorganizowaną lokalizację kontenerowego składowania odpadów, z możliwością ich segregacji.”
16) w § 23 ust. 2 pkt 1 skreślić słowo „(leśnego)”.
17) w § 27 ust. 3 pkt 3 po wyrazie „KUG” dopisać wyrazy: „i KUGP”.
18) w § 37 wprowadzić pkt 8) w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski zarządził 10 minutową przerwę.
W związku z omawianym planem zagospodarowania przestrzennego odczytano pismo p. S. Kudlińskiego, zam. Okuniew ul. Polna 13, z prośbą o przeznaczenie gruntów rolnych na budowlane (budownictwo mieszkaniowe plus usługi i działki rekreacyjne), w którym zostały wymienione numery działek (około 200).
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski po konsultacji z Kierownikiem Referatu Geodezji i Gospodarki Gruntami powiedział, że sprawa p. S. Kudlińskiego nie zostanie rozpatrzona, ponieważ wniosek został złożony po terminie, a ponadto p. S. Kudliński nie jest właścicielem żadnej z wymienionych działek.
Przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały dotyczącej miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru administracyjnego Okuniew w Gminie Halinów.
Za przyjęciem projektu uchwały z poprawkami głosowano: za – 13, przec. – 0, wstrz. – 1.
Przewodniczący Rady stwierdził podjęcie uchwały.
2) uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2003 – 2007;
Inspektor ds. gospodarki komunalnej R. Grubek powiedział, że tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych gminy. Następnie przedstawił zaistniałe zmiany do projektu:
1) w rozdziale pierwszym ust. 2 skreśla się wyrazy „powiększenie lub”, a wyrazy: „co najmniej na poziomie stanu obecnego” zastępuje się wyrazami: „na poziomie stanu obecnego z uwzględnieniem zapisu rozdziału III pkt 1”,
2) w rozdziale drugim ust. 5 wyrazy „pkt 7” zastąpić wyrazami „pkt 6”,
3) w rozdziale drugim ust. 6 wyrazy: „w wysokości 50% najniższego czynszu obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym za 1m2 powierzchni użytkowej lokalu socjalnego” zastąpić wyrazami: „do wysokości 100% otrzymanych wypływów z tytułu opłaty czynszowej pochodzącej z tych lokali”,
4) dopisać w rozdziale drugim ust. 7 w brzmieniu: „Przyjmuje się zasadę, że w pierwszej kolejności będą remontowane lokale (budynki), za które czynsz najmu jest opłacany regularnie”,
5) w rozdziale drugim dotychczasowy ust. 7 jest numerowany jako ust. 8.
6) w rozdziale drugim ust. 7 skreśla się wyrazy: „utrzymania w należytym stanie, porządku i czystości pomieszczeń i urządzeń budynku służących do wspólnego użytku mieszkańców oraz otoczenia”,
7) w rozdziale trzecim ust. 3 wyrazy: „mieszkania komunalne” zastępuje się wyrazami: „lokale socjalne i mieszkania komunalne”,
8) w rozdziale trzecim ust. 4 otrzymuje brzmienie: „Sprzedaż lokali w budynkach komunalnych (wielorodzinnych) będzie możliwa, gdy wszyscy najemcy w danym budynku wyrażą wolę zakupu mieszkań.”
9) w rozdziale czwartym ust. 2 dopisać pkt e) w brzmieniu: „mieszkanie w „starym budynku wyeksploatowanym””,
10) w rozdziale czwartym ust. 2 po pkt e) po wyrazach: „podwyższające stawkę bazową” skreślić wyrazy: „za wyposażenie mieszkania w:”
11) w rozdziale czwartym ust. 2 po pkt e) „centralną wodę” dopisać: pkt f) w brzmieniu: „położenie lokalu w budynku – centralnie (w wyj. sutereny i poddasza),
pkt g) w brzmieniu: „mieszkanie w zwartej zabudowie”
oraz pkt h) w brzmieniu: „mieszkanie w budynku położonym w centrum miejscowości”,
12) w rozdziale czwartym ust. 3 stawkę 90% zmienić na 50%
13) w rozdziale czwartym ust. 6 wyrazy: „stawki najniższego czynszu obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym” zastąpić wyrazami „stawki bazowej lokalu komunalnego obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym”.
14) w rozdziale piątym ust. 4 rozpoczyna się od wyrazów: „Po utworzeniu wspólnoty mieszkaniowej na zasadach przewidzianych prawem,”
15) w rozdziale szóstym w ust. 2 skreślić wyrazy: „oraz dochodu uzyskiwanego z tytułu najmu lokali użytkowych”,
16) w rozdziale szóstym w ust. 7 wyrazy „w pkt 3, 5 i 6” otrzymują brzmienie: „w pkt 5
i 6”,
Radny J. Jeziorski wyraził wątpliwość, czy w przypadku tak licznych zmian w programie Radni mogą podejmować decyzje dotyczące sprzedaży lokali mieszkalnych.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski wyjaśnił, że jeśli Pani Burmistrz chciałaby dokonać sprzedaży lokali mieszkalnych w Okuniewie, to tylko na podstawie odrębnej uchwały dotyczącej tych lokali. Ponadto na podstawie uchwały dotyczącej wieloletniego planu, Pani Burmistrz nie będzie miała prawa sprzedaży lokali mieszkalnych.
Radna L. Simbierowicz zapytała, czy istnieje potrzeba wprowadzenia Rozdziału trzeciego, w którym mowa jest o sprzedaży lokali.
Inspektor ds. gospodarki komunalnej R. Grubek wyjaśnił, że zgodnie z ustawą trzeba zaplanować sprzedaż lokali. Jest to jednak tylko plan, który nie zobowiązuje do sprzedaży. Warunki sprzedaży są określone w Rozdziale trzecim ust. 2, który uzależnia sprzedaż lokali komunalnych od oddzielnej uchwały Rady.
Radny J. Jeziorski stwierdził, że jest przeciwny sprzedaży lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych w Okuniewie.
Burmistrz J. Damasiewicz podkreśliła, że jakakolwiek inicjatywa dotycząca sprzedaży lokali musi być podjęta odrębną uchwałą. Ponadto Burmistrz J. Damasiewicz powiedziała, że domy w Okuniewie są w złym stanie, mieszkańcy składają podania o wymianę dachu i obróbek blacharki, stolarki okiennej, ocieplenie budynku, ogrzewanie, zmianę kotłowni.
W przyszłości na pewno trzeba będzie dokonać poważnych remontów, a czynsz za wynajem budynku wynosi 80 zł od, z czego wynika, że koszty utrzymania budynków nie pokrywają wpływów z czynszu. Ponadto Burmistrz J. Damasiewicz zwróciła uwagę na fakt, iż w odróżnieniu od lokali socjalnych, jest możliwa sprzedaż lokali komunalnych, których utrzymywanie jest nieopłacalne.
Inspektor ds. gospodarki komunalnej R. Grubek wyjaśnił, że przyjęcie uchwały stworzy możliwość podwyższenia czynszu, co pozwoli na prowadzenie szerszego niż dotąd zakresu remontów.
Radny J. Jeziorski wystąpił z propozycją złożenia formalnego wniosku o wykreślenie z Rozdziału pierwszego ust. 4, oprócz zdania dotyczącego rozbiórki lokali w Cisiu, a także cały Rozdział trzeci pkt 1 z sześcioma ustępami.
Radny B. Janczarek zaproponował, by w przypadku sprzedaży domów nauczycielskich w Okuniewie utwardzono jezdnię na ulicy M. Konopnickiej w Okuniewie, a także wybudowano chodnik pomiędzy szkołą, a przedszkolem.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski poinformował, że została przeprowadzona ekspertyza siłowni w Okuniewie, z której wynika, że budynek przeznaczony jest do rozbiórki. Przedstawił również możliwość rozebrania budynku, sprzedaży placu i przeznaczenie uzyskanych środków na inwestycję w rozwój młodzieży.
Radny A. Ludwiniak powiedział, że Radni decydują na temat przyjęcia planu, a nie nad sprzedażą lokali mieszkalnych. Ponadto przypomniał, że w przeszłości sprzedano w Halinowie domki nauczycielskie i dotychczas nie zaistniały związane z tym problemy.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski zarządził głosowanie nad formalnym wnioskiem Radnego J. Jeziorskiego o wykreślenie z Rozdziału pierwszego ust. 4, oprócz zdania dotyczącego rozbiórki lokali w Cisiu, a także cały Rozdział trzeci pkt 1 z sześcioma ustępami.
Głosowano: za – 4, przec. – 8, wstrz. – 3
Wniosek Radnego J. Jeziorskiego został odrzucony.
Następnie Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski zarządził głosowanie nad projektem uchwały wraz ze zgłoszonymi poprawkami.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowano: za – 10, przec. – 1, wstrz. – 3.
Przewodniczący Rady stwierdził podjęcie uchwały.
3) zmian i przeniesień w Uchwale Nr VI/36/03 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 28.02.2003 r.
Skarbnik A. Kuźma poinformowała, że w zostały zwiększone dochody z tytułu otrzymania subwencji rekompensującej dla Gminy z budżetu państwa w wysokości 54 890,00 zł. Ponadto została zmniejszona prognoza wpłaty podatku od nieruchomości i stąd nastąpiło zmniejszenie dochodów o 500 000,00 zł. Również nastąpiło zwiększenie dochodów o kwotę 500 000,00 zł. z tytułu podatku rolnego. Poza tym nastąpiły drobne zmiany w dochodach z tytułu opłaty skarbowej, wpływów z innych opłat oraz od odsetek, a w dziale „Gospodarka mieszkaniowa” zwiększono dochody o 10 000,00 zł. z tytułu odsetek. W związku z tym, zwiększenie dochodów wynosi 566 890,00 zł i zmniejszenie dochodów 512 000,00 zł., a różnica pomiędzy zwiększeniem i zmniejszeniem dochodów wynosi 54 890,00 zł., czyli o kwotę subwencji rekompensującej.
Również nastąpiły zmiany w wydatkach budżetu. Zwiększenie wydatków nastąpiło o kwotę 100 000,00 zł dotacji przedmiotowej dla Zakładu Komunalnego, w którym brakuje środków na wynagrodzenia dla pracowników.
W dziale 801 „Oświata i wychowanie” nastąpiło zmniejszenie wydatków o kwotę
183 000,00 zł. 617 000,00 zł będzie wynosił koszt przebudowy kotłowni w SP w Halinowie
z paliwa stałego na gazowe wobec zaplanowanej kwoty 800 tys. zł. Również zmniejszenie wydatków następuje w dziale „Zakup usług pozostałych”.
W związku ze zmianami, zwiększenie wydatków będzie wynosiło 265 890,00 zł i zmniejszenie wydatków 211 000,00 zł, zaś różnica pomiędzy zwiększeniem wydatków a zmniejszeniem wydatków wynosi 54 890,00 zł.
Skarbnik A. Kuźma wyjaśniła również, że w Załączniku Nr 1 do Uchwały źródła pokrycia deficytu gminy na 2003 r. nie zmieniły się. Zmieniły się jedynie przychody z zaciągniętych pożyczek i kredytów, które przed zmianami wynosiły 530 000,00 zł, a po zmianach 430 000,00 zł.
W Załączniku Nr 2 do Uchwały nastąpiły zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2003 r., gdzie kwotę 617 000,00 zł ( w tym pożyczka 430 000,00 zł) przeznaczono na przebudowę kotłowni z paliwa stałego na gazowe w Gimnazjum w Halinowie, a kwotę 100 000,00 zł zwiększono na kwotę 265 900,00 zł na oświetlenie dróg.
W Załączniku Nr 3 kwotę 400 000,00 zł przeznaczono na dotacje dla Zakładu Komunalnego.
Z Załącznika Nr 4 wynika, że przychody, które się zwiększyły równają się rozchodom oraz zostały zwiększone wydatki ogółem, które wynoszą 1 576 422,00 zł.
Radny J. Jeziorski zapytał, czy to ostatnia pożyczka dla Zakładu Komunalnego.
Skarbnik A. Kuźma odpowiedziała, że zależy to od tego, jak będzie się kształtował budżet.
Wobec braku dalszych pytań przystąpiono do głosowania.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowano: za – 14, przec. – 0, wstrz. – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził podjęcie uchwały.
4) opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału;
Kierownik Referatu Geodezji i Gospodarki Gruntami K. Skwarek wyjaśniła, że opłata adiacencka wynika z ustawy o gospodarce nieruchomościami. W wyniku podziału nieruchomości niektóre drogi publiczne przechodzą z mocy prawa na rzecz gminy. Są to drogi, które w całości są drogami publicznymi, bądź jest to pasa gruntu wydzielony na poszerzenie drogi publicznej. Z Art. 98 ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika obowiązek zapłaty odszkodowania właścicielowi pasa gruntów, które zostały przejęte pod drogi publiczne. W związku z wprowadzeniem opłaty adiacenckiej pojawią się w budżecie gminy środki na wypłatę odszkodowań właścicielom za te drogi.
Radny A. Ludwiniak zapytał na czym polega istota opłaty adiacenckiej.
Kierownik K. Skwarek odpowiedziała, że istnieją 3 rodzaje opłaty adiacenckiej:
- opłata za zmianę przeznaczenia gruntów, która oznacza, że jeśli w planie zagospodarowania przestrzennego, na wniosek właściciela, teren rolny został zmieniony na teren przemysłowy czy budowlany (uzyskał zmianę przeznaczenia), to według ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym jest możliwość naliczenia opłaty adiacenckiej do 30% różnicy wartości (jest to różnica pomiędzy wartością jaką miała nieruchomość przed zmianą przeznaczenia i jaką wartość uzyskała po zmianie przeznaczenia); jest to tzw. renta planistyczna.
- opłata związana z podziałem nieruchomości; rzeczoznawca majątkowy wycenia wartość nieruchomości przed podziałem i po podziale, a różnica tych wartości stanowi podstawę naliczenia opłaty adiacenckiej.
- opłata za infrastrukturę, której istota polega na tym, że jeśli gmina wybuduje gazociąg, czy kanalizację, utwardzi drogę, poprawi nawierzchnię, to działki przyległe do takiej infrastruktury zyskują na wartości, od której też można naliczyć opłatę adiacencką.
Kierownik Referatu Geodezji i Gospodarki Gruntami K. Skwarek powiedziała również, że ustawa o gospodarce nieruchomościami umożliwia pobieranie opłaty adiacenckiej, ale jej wprowadzenie jest uzależnione od uchwały Rady.
Burmistrz J. Damasiewicz powiedziała, że od 1998 r. Gmina prowadziła protokoły negocjacji, w których deklarowała, że nie będzie obciążała opłatami mieszkańcy, którzy zrezygnują z roszczeń o odszkodowanie. Obecnie osoby, które były stronami protokołów negocjacji zgłaszają się i podważają moc prawną protokołów, żądając odszkodowania. Być może w przyszłości Gmina będzie musiała takie odszkodowania wypłacić. W związku z tym, przewiduje się, że Gmina będzie musiała zapłacić odszkodowania w kwocie 500 000,00 zł, która mogłaby zostać przeznaczona na inwestycje.
Burmistrz J. Damasiewicz w odpowiedzi na pytania Radnych stwierdziła, że koszty opłaty adiacenckiej nie są wysokie i nie obowiązują rolników, a ponadto w odróżnieniu od uchwał innych gmin w projekcie obecnej uchwały zostały przewidziane zwolnienia.
Radny T. Jankowski zapytał, czy opłata adiacencka będzie pobierana w momencie podziału nieruchomości, czy w momencie sprzedaży.
Kierownik Referatu Geodezji i Gospodarki Gruntami odpowiedziała, że prawo do naliczenia opłaty adiacenckiej następuje w momencie uprawomocnienia się decyzji zatwierdzającej podział.
Wobec wątpliwości Sołtysów związanych z potrzebą wprowadzenia opłaty adiacenckiej, Z-ca Burmistrza M. Chibowski podkreślił, że prawie wszystkie okoliczne gminy podjęły uchwały dotyczące opłat adiacenckich, w których - w odróżnieniu od uchwały Gminy Halinów - nie ma zwolnień. Uchwała proponowana zawiera zwolnienia, co jest uczciwe wobec obywatela. Z-ca Burmistrza M. Chibowski zapewnił również, że rolnicy nie poniosą strat, gdyż opłata adiacencka nie obejmuje podziału nieruchomości rolnych.
Radny A. Ludwiniak zapytał, kto zapłaci za ekspertyzę.
Z-ca Burmistrza M. Chibowski odpowiedział, że zapłaci Gmina.
Radny A. Ludwiniak stwierdził, że wynik ekspertyzy zależy od rzeczoznawców, których opinie mogą być rozbieżne i zapytał o górną wysokość opłaty adiacenckiej.
Kierownik K. Skwarek wyjaśniła, że jest to granica do 50% wartości.
Radny S. Wieczorek i Radny A. Ciszkowski zgłosili wniosek formalny, by projekt uchwały skierować ponownie do rozpatrzenia przez Komisję Zagospodarowania Przestrzennego, Gospodarki Komunalnej i Inwestycji.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski odpowiedział, że projekt był już rozpatrywany przez Komisję, a Radna T. Kowalczyk dodała, że wszyscy członkowie Komisji zaopiniowali projekt uchwały pozytywnie, w tym również Radny S. Wieczorek.
Radny H. Foryś poparł Radnego S. Wieczorka twierdząc, że błędnie zrozumiał projekt uchwały.
Radni S. Wieczorek i A. Ciszkowski postawili wniosek formalny, by projekt uchwały dotyczący opłaty adiacenckiej wycofać z porządku obrad i skierować do prac w Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Gospodarki Komunalnej i Inwestycji.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski zarządził głosowanie nad wnioskiem
Radnych S. Wieczorka i A. Ciszkowskiego: za – 8, przec. – 3, wstrz. – 4.
Przewodniczący Rady stwierdził przyjęcie wniosku o wycofanie uchwały z porządku obrad
i skierowanie jej do prac w Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Gospodarki Komunalnej i Inwestycji.
Radny S. Wieczorek zaproponował, by Radni przybyli na posiedzenie Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Gospodarki Komunalnej i Inwestycji, na którym będzie omawiany projekt ww. uchwały.
Z-ca Burmistrza M. Chibowski podsumował dyskusję na temat wprowadzenia opłaty adiacenckiej stwierdzając, że na terenie Gminy Halinów powstaną sytuacje, gdy w wyniku podziału nieruchomości będzie istniało tylko prawo przejazdu i przechodu i nie będzie możliwości przeprowadzenia uzbrojenia.
5) zmiana uchwały Nr XXII/156/02 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 01 marca 2002 roku w sprawie uchwalenia Statutu Domu Kultury w Okuniewie.
Burmistrz J. Damasiewicz wyjaśniła, że obecnie wprowadzane są do Biuletynu Informacji Publicznej akty prawne i w związku z tym zaistniała potrzeba zmiany uchwały odnośnie Statutu Domu Kultury w Okuniewie.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowano: za – 13, przec. – 0, wstrz. – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził podjęcie uchwały.
XI. Sprawozdanie z prac Komisji Rady.
Przewodniczący Komisji ds. Młodzieży, Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia, Spraw Społecznych i Bezpieczeństwa M. Sukiennik powiedział, że na posiedzeniu Komisji w dniu 23 czerwca 2003 r. została przedstawiona propozycja podziału zadań pomiędzy poszczególnych członków: Wł. Gronczewski podejmie problematykę oświaty, T. Jankowski – bezpieczeństwa i świetlic socjoterapeutycznych, B. Janczarek – zdrowia i spraw społecznych, M. Sukiennik – domów kultury, A. Ciszkowski – boisk sportowych, G. Jerzak – OSP
oraz świetlic wiejskich.
Przewodniczący M. Sukiennik poinformował również, że każdy z członków Komisji przygotuje plan pracy na następne posiedzenie Komisji, które odbędzie się 28 lipca.
Przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa A. Ciszkowski stwierdził, że w dniu 26 czerwca 2003 r. odbyło się posiedzenie Komisji, na którym zgłoszono propozycję wyboru członka Komisji L. Simbierowicz na Wiceprzewodniczącą Komisji. Ponadto Przewodniczący Komisji A. Ciszkowski poinformował o omawianych na posiedzeniu problemach, szczególnie dotyczących planów utworzenia wysypiska śmieci
na terenie Gminy Zielonka.
Członek Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa G. Jerzak odczytał protest Mieszkańców Michałowa przeciwko tworzeniu w ich sąsiedztwie wysypiska śmieci.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski stwierdził, że Rada powinna poprzeć protest mieszkańców miejscowości Michałów.
Za przyjęciem takiego stanowiska głosowano: za – 11, przec. – 0, wstrz. – 0.
Przewodnicząca Komisji T. Kowalczyk poinformowała, że w dniu 25 czerwca odbyło się zebranie Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, Gospodarki Komunalnej i Inwestycji, na którym zostały omówione uchwały dot. opłat adiacenckich, planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Okuniew i wieloletniego programu gospodarowania mieniem gminnym.
XII. Pisma i informacje do Rady Miejskiej.
Rada Miejska w Halinowie zapoznała się z treścią niżej wymienionych pism:
- protestem mieszkańców Hipolitowa i stanowiskiem Komitetu Obrony Mieszkańców w sprawie osiedlenia bezdomnych i narkomanów na terenie Hipolitowa. Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski powiedział, że ta sprawa została już omówiona przez Panią Burmistrz, która podejmie w tej sprawie decyzję zgodną z wolą mieszkańców.
- Rady Sołeckiej Długiej Kościelnej o wycofanie z MSWiA wniosku dotyczącego przyłączenia miejscowości Długa Kościelna do Halinowa.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski wyjaśnił, że Pani Burmistrz na ten temat również udzieliła informacji.
- dotyczących planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Długa Szlachecka. Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski stwierdził, że te pisma zostaną odczytane na sesji, która zostanie poświęcona rozpatrywaniu protestów do planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Długa Szlachecka.
XIII. Sprawozdanie Radnych z Sesji Rady Powiatu.
Radny Powiatowy M. Kostka powiedział, że na ostatniej Sesji Rady Powiatu sprawy Gminy Halinów nie były omawiane. Poinformował, że Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę Powiatowego Urzędu Pracy, jak również o tym, że powstała Rada Powiatu
ds. Zatrudnienia i Bezrobocia, składająca się z 9 członków, a w której pracach mogliby wziąć udział reprezentanci Gminy Halinów.
Radny G. Jerzak zapytał. Radnego Powiatu M. Kostkę, czy rozmawiał ze Starostą na temat usytuowania wysypiska śmieci w sąsiedztwie Michałowa.
Radny Powiatowy M. Kostka stwierdził, że zwracał się do Przewodniczącego Rady Wł. Gronczewskiego z prośbą o nagłośnienie sprawy.
Z-ca Burmistrza M. Chibowski zapytał, czy jest jakieś stanowisko Radnych Powiatowych z Halinowa w tej sprawie.
Radny Powiatowy M. Kostka odpowiedział, że poruszał tę sprawę, ale nie ma rozwinięcia tego tematu, po czym dodał: „(...) A jeszcze chciałem Panu Zastępcy, przy okazji Panie Przewodniczący, zwrócić uwagę na Pańskie zachowanie w stosunku do mnie,
bo między nami jest taka różnica, proszę Pana, że mnie wybrali obywatele w sposób demokratyczny, a Pana wybrali kolesie. I to jest między nami różnica. Dziękuję uprzejmie.”
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski odpowiedział, że Pana Burmistrza wybrała Pani Burmistrz.
Wiceprzewodnicząca Rady T. Kowalczyk powiedziała Radnemu Powiatowemu M. Kostce, by zwrócił uwagę na swoje zachowanie.
Radny Powiatowy M. Kostka odpowiedział: „Jeśli mam ci szczerze odpowiedzieć, to musisz się rozliczyć ze swoich grzechów, bo ja dłużej działalności (...) W tym Urzędzie Gminy ludzie mnie wytykają palcami, że byłaś razem ze mną w Komitecie do Spraw Referendalnych i razem tu przychodziliśmy (...)”
Wiceprzewodnicząca Rady T. Kowalczyk poprosiła, by Radny Powiatu wyjaśnił co ma na myśli.
Radny Powiatu M. Kostka odpowiedział: „Jeśli chcesz, to przyjdzie pare osób i ci powie o co chodzi.”
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski poprosił, by sprawy osobiste Wiceprzewodnicząca Rady T. Kowalczyk i Radny Powiatu M. Kostka wyjaśnili po sesji i poradził Radnemu Powiatu M. Kostce, by jakiekolwiek zarzuty zgłosił do prokuratury.
Następnie Z-ca Burmistrza M. Chibowski zapytał, czy jest stanowisko Radnych Powiatowych w sprawie wysypiska śmieci w Michałowie.
Radny Powiatu M. Kostka odpowiedział, że jest takie stanowisko, w którym Radni Powiatu nie godzą się na powstanie wysypiska, co zostało zapisane w protokole Sesji.
I powiedział: „A proszę Pana to, że taka proszę Pana sytuacja wynikła to, jest Pańska wina,
bo Pan jest niezdolny do tego stanowiska co Pan na nim siedzisz w tej chwili, proszę Pana. Pan jest niezdolny tutaj w Gminie Halinów, bo Pan szereg rzeczy nie wie. Ja przy okazji byłem z panem Gomulskim obywatelem płatnikiem podatku, który na Pana pracuje, Pan powiedział, że Pan jest niezainteresowany. Pan zbył tego człowieka, a ten człowiek podatki płaci, proszę Pana. To jest brak kultury osobistej u Pana, proszę Pana. Brak kultury osobistej, bo Pan jako obcy człowiek przyszedł i z gminy bierze pieniądze, i bardzo duże. I proszę Pana, Pan jeszcze źle bardzo traktuje obywateli.”
Z-ca Burmistrza M. Chibowski i Wiceprzewodnicząca T. Kowalczyk poprosili o zaprotokołowanie wypowiedzi Radnego Powiatu M. Kostki odnoszących się do ich osoby.
P. J. Gomulski zarzucił Przewodniczącemu Rady Wł. Gronczewskiemu, że nie przyjął go na rozmowę.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski odpowiedział na zarzuty P. J. Gomulskiego, że nigdy nie wyrzucał P. J. Gomulskiego i poświęcił dla wyjaśnienia jego sprawy około godziny. Ponadto powiedział, że nie było złej woli ze strony urzędników Gminy. Klasyfikacje gruntów przeprowadziła firma na zlecenie Powiatu, a nie Gmina, która nie jest władna do przeprowadzania klasyfikacji.
Skarbnik A. Kuźma przypomniała p. J. Gomulskiemu, że złożył odwołanie
do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, który wyda decyzję. Natomiast w kwestii umorzenia odsetek od podatku w wysokości około 2 000,00 zł. lub rozłożenia ich na raty poradziła p. J. Gomulskiemu, by napisał pismo. Wyjaśniła również, że aby umorzyć podatek należy przeprowadzić wywiad, na podstawie którego została wydana decyzja odmowna.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski powiedział, że sprawa będzie wyjaśniana.
Sołtys z Długiej Kościelnej T. Więcaszek poruszyła sprawę rozbudowy cmentarza
w Długiej Kościelnej.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski wyjaśnił, że został wykupiony teren z przeznaczeniem pod cmentarz. Jeśli chodzi o śmieci, to władającym cmentarzem jest proboszcz i Gmina jedynie może postawić kontener.
Radny B. Janczarek skierował pytanie do Z-cy Burmistrza M. Chibowskiego w sprawie budowy drogi wojewódzkiej Warszawa – Węgrów.
Z-ca Burmistrza M. Chibowski wyjaśnił, że odbyło się w miejscowości Dobre spotkanie przedstawicieli samorządu gmin, które leżą przy trasie wojewódzkiej Nr 637, na którym została przedstawiona informacja, że ten odcinek drogi, na długości 52 km, przeszedł fazę wstępną uzgodnień. Najprawdopodobniej w Urzędzie Marszałkowskim zostały wyodrębnione środki na modernizację tej drogi w przyszłym roku. Modernizacja będzie polegała
na dostosowaniu drogi do warunków Unii Europejskiej, tzn. ma być zwiększona nośność,
ma być przebudowana cała droga, w terenie zabudowanym ma być budowane odwodnienie, chodniki, sygnalizacja świetlna i organizacja ruchu. W terenie niezabudowanym będzie utwardzane pobocze i będzie zmiana nawierzchni. Planuje się, że wykonanie budowy nastąpi w ciągu trzech lat.
Radny Powiatowy M. Kostka zapytał o budowę Klubu Rolnika w Józefinie, o którym słyszał, że remont kosztował około 700 000,00 zł.
Przewodniczący Rady Wł. Gronczewski odpowiedział, że jest to sprawa przedawniona, która była omawiana na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej. Mecenas A. Uścińska dodała, że ta sprawa została już przedawniona i prokurator nie może wszcząć postępowania w tej sprawie.
P. A. Werner mieszkaniec Hipolitowa zapytał o drogę i kanalizację przy ul. Warszawskiej.
Z-ca Burmistrza M. Chibowski odpowiedział, że jest to droga powiatowa, która nie jest uzbrojona w kanalizację. Budowa chodnika znajduje się w uzgodnieniach projektowych ze Starostwem, natomiast na pewno nie będą prowadzone prace związane z nawierzchnią jezdni.
Radny A. Ludwiniak nawiązując do pisma Komitetu Obrony Mieszkańców Hipolitowa wyjaśnił, że miejscowość Chobot jest jedną z najstarszych miejscowości w Gminie Halinów i posiada wieloletnią tradycję. Dlatego propozycję przeniesienia „Monaru” do Szkoły Podstawowej w Chobocie Radny A. Ludwiniak nazwał „wielkim świństwem” i stwierdził, że nie będzie komentował pisma, ponieważ „nie zniży się do takiego poziomu”.
XV. Wolne wnioski.
Wobec braku wolnych wniosków przystąpiono do kolejnego punktu obrad.
XVI. Zakończenie obrad Sesji Rady Miejskiej w Halinowie.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady o godz. 19.45 dokonał zamknięcia posiedzenia X Sesji Rady Miejskiej w Halinowie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Halinowie
/-/ Włodzimierz Gronczewski
Protokół sporządziła:
/-/ Paulina Wirtek