Uchwała Nr XXV/274/04 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 03 grudnia 2004 roku w sprawie: Programu
UCHWAŁA Nr XXV/274/04
Rady Miejskiej w Halinowie
z dnia 03 grudnia 2004 roku
w sprawie: Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005 dla Gminy Halinów.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku - o samorządzie gminnym (t.j.Dz. U. z 2001 r. Nr 142 , poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 41 ust. 1,2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. – o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( t.j.Dz. U z 2002r. Nr 147, poz.1231 z późn. zm.)
Rada Miejska w Halinowie postanawia co następuje:
§ 1
Uchwalić „ Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005” dla Gminy Halinów stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Halinów.
§ 3
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2005 r.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Halinowie
/-/ Włodzimierz Gronczewski
Załącznik Nr 1
do uchwały Nr XXV/274/04
Rady Miejskiej w Halinowie
z dnia 03 grudnia 2004 roku
„Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005” dla Gminy Halinów.
ROZDZIAŁ I
Diagnoza stanu problemów alkoholowych na terenie Gminy
Program kierowany jest do społeczności Gminy, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży gimnazjalnej. Z przeprowadzonych badań wśród 500 gimnazjalistów oraz 160 uczniów klas VI szkół podstawowych wynika, że młodzi ludzie przyjmują wzory ryzykownego zachowania, polegające na paleniu papierosów, piciu alkoholu oraz eksperymentowaniu z narkotykami i środkami halucynogennymi. 66,2 % młodych ludzi przyznaje się do spożywania napojów alkoholowych , natomiast w imprezach z udziałem narkotyków brało udział 8,2 % , z tego 1% osób badanych przyznaje się do próbowania narkotyków.
Z przeprowadzonego badania wynika też że, młodzież ma bardzo łatwy dostęp do alkoholu, papierosów. Może je bez problemu kupić w sklepach na terenie naszej Gminy. Okazuje się, że sprzedawcy łamią prawo sprzedając papierosy i alkohol młodzieży poniżej 18 lat. 50% ludzi młodych podaje, że może kupić bez problemu papierosy, alkohol –48%, natomiast 23,4% jest zdania, że na terenie naszej Gminy łatwo jest kupić również narkotyki. Istnieje też duży problem z nadużywaniem alkoholu przez dorosłych mieszkańców gminy. Z informacji otrzymanych z Komisariatu Policji wynika, że
w bieżącym roku przeprowadzono 351 interwencji w środowisku domowym, których powodem były awantury spowodowane przez mężczyzn będących pod działaniem alkoholu.
Do wytrzeźwienia zatrzymano 75 osób dorosłych oraz 7 nieletnich.
Odnotowano 148 kolizji drogowych , których powodem były również osoby nietrzeźwe.
Na terenie Gminy zdarzyło się 36 wypadków drogowych, w których zginęły 4 osoby a 50 zostało rannych.
W przeprowadzonych ankietach dzieci i młodzież podają, że osoby nietrzeźwe są zagrożeniem dla ich spokoju i bezpieczeństwa.
Z pomocy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w bieżącym roku korzysta 118 osób długotrwale bezrobotnych, oraz 41 rodzin, w których występuje problem nadużywania alkoholu. Znacznie wzrosła ilość wniosków skierowanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o podjęcie działań zobowiązujących do leczenia uzależnienia od alkoholu. Na pewno jest to wpływ informacji przekazywanej za pośrednictwem lokalnej prasy o możliwościach uzyskania pomocy na terenie gminy.
Zachowania mieszkańców naszej Gminy nie różnią się od zachowań statystycznego mieszkańca naszego kraju.
Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005 określa zadania, które należy prowadzić w celu poprawy istniejącej sytuacji.
ROZDZIAŁ II
CELEM GŁÓWNYM
„Programu Profilaktyki I Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005”
JEST ZAPOBIEGANIE POWSTAWANIU NOWYCH PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ ZWIĘKSZENIE MOŻLIWOŚCI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW JUŻ ISTNIEJĄCYCH I ŁAGODZENIE ICH SKUTKÓW.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU UKIERUNKOWANE BĘDĄ NA:
1. Prowadzenie działań profilaktycznych i edukacyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży, ich rodziców oraz nauczycieli i pedagogów.
2. Zwiększenie dostępności do pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
3. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychoterapeutycznej, prawnej oraz ochrony przed przemocą w rodzinie.
4. Promowanie zdrowego stylu życia.
5. Zmniejszenie dostępności do alkoholu osobom niepełnoletnim.
6. Prowadzenie działań mających na celu zmniejszenie patologii społecznych wynikających z nadużywania alkoholu oraz zwiększenie bezpieczeństwa lokalnej społeczności.
OCZEKIWANE ZMIANY:
1. Modyfikacja stylu życia rodzin w kierunku pro zdrowotnym i wolnym od nałogów.
2. Zmniejszenie patologii związanych z nadmiernym spożyciem alkoholu.
3. Zmniejszenie wskaźników łamania prawa przez osoby uzależnione od alkoholu oraz zwiększenie liczby osób powracających do aktywnego życia po leczeniu odwykowym.
4. Zminimalizowanie efektów zaniedbań wychowawczych oraz zaburzeń życia rodzinnego wynikających z uzależnienia.
5. Wyeliminowanie spożywania alkoholu przez nieletnich, zmiana kultury
picia przez dorosłych.
ROZDZIAŁ III
ZADANIA I SPOSÓB REALIZACJI:
1. PROWADZENIE DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH I EDUKACYJNYCH SKIEROWANYCH DO DZIECI I MŁODZIEŻY, ICH RODZICÓW ORAZ NAUCZYCIELI I PEDAGOGÓW.
Sposób realizacji:
a/ przeprowadzenie programów profilaktycznych z zakresu nałogów w klasach VI wszystkich szkół podstawowych, młodzieży klas gimnazjalnych oraz dla dzieci klas pozostałych - jeżeli zaistnieje taka potrzeba,
b/ organizowanie szkoleń z zakresu profilaktyki uzależnień oraz innych patologii społecznych dla osób:
- zajmujących się rozwiązywaniem problemu nałogów (członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, służby zdrowia, policji),
-podejmujących działania na rzecz dzieci i młodzieży (pedagodzy, nauczyciele).
c/ zakupienie i rozpowszechnianie materiałów edukacyjnych: ulotki, broszury, czasopisma, filmy, plakaty,
d/ prowadzenie dla rodziców i wychowawców zajęć edukacyjnych pomocnych w przygotowaniu młodzieży do podejmowania świadomych i odpowiedzialnych wyborów /warsztaty umiejętności wychowawczych/,
e/ organizowanie imprez, konkursów angażujących społeczności szkolne do aktywności w działaniach profilaktycznych.
2.ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI DO POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU.
Sposób realizacji:
a/ prowadzenie Punktu Konsultacyjno - Informacyjnego dla osób z problemem alkoholowym,
b/ prowadzenie w lokalach użyteczności publicznej, kampanii informacyjnej (w formie plakatów, broszur, informatora ) o możliwościach leczenia, formach pomocy, grupach wsparcia,
c/ pomoc w sfinansowaniu leczenia osób uzależnionych (sfinansowanie opłaty za wydanie opinii biegłego, pokrycie kosztów dojazdu na leczenie),
d/ organizowanie pomocy osobom uzależnionym po przebytej terapii (dofinansowanie programu podtrzymującego abstynencję),
e/ wnioskowanie o przymusowe leczenie,
f/ współpraca dotycząca pomocy osobom nadużywającym alkoholu z podstawową opieką zdrowotną,
g/ wspieranie działalności grup wsparcia wzajemnej pomocy.
3. UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY MAJĄCE ZWIĄZEK Z NADUŻYWANIEM ALKOHOLU POMOCY PSYCHOTERAPEUTYCZNEJ, PRAWNEJ ORAZ OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE.
Sposób realizacji:
a/ prowadzenie Punktu Pomocy Osobom Współuzależnionym, którego zadaniem jest udzielanie indywidualnej i grupowej pomocy psychologicznej,
b/ prowadzenie dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych lub zagrożonych patologią przy współpracy z MOPS, Kościołem Katolickim, dyrektorami szkół:
- klubu środowiskowego dla młodzieży gimnazjalnej w Halinowie,
- świetlic środowiskowych dla dzieci szkół podstawowych - w Halinowie i w Okuniewie, w których realizowane będą programy opiekuńczo- wychowawcze z elementami socjoterapii, zajęcia rozwijające zainteresowania oraz pomoc w nauce,
c/ dofinansowanie dożywiania dzieci i młodzieży będącej pod opieką świetlic środowiskowych i klubu środowiskowego,
d/ dofinansowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych z programem terapeutyczno – profilaktycznym /kolonie, obozy, półkolonie /,
e/ dofinansowanie dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych dodatkowych zajęć pozaszkolnych rozwijających zainteresowania np. wyjazdy na basen, wyjazdy turystyczne – z klasą, udział w zajęciach artystycznych i innych,
f/ wspieranie działalności grup wsparcia wzajemnej pomocy.
4.PROMOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA.
Sposób realizacji:
a/ rganizowanie dla dzieci i młodzieży, w czasie wolnym od nauki oraz w czasie ferii i wakacji zajęć mających na celu zagospodarowanie wolnego czasu oraz rozwijających uzdolnienia i zainteresowania (zajęcia sportowe, artystyczne, turystyczne i inne),
b/ wspomaganie, dofinansowanie działalności instytucji, organizacji realizujących zadania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów uzależnień,
c/ wspieranie i tworzenie działań służących uprawianiu sportu, zabawie i rekreacji dzieci i młodzieży,
d/ wspieranie szkolnych klubów sportowych ,
e/ wspieranie działalności lokalnych drużyn sportowych działających w sołectwach,
f/ organizowanie imprez promujących styl życia wolny od nałogów.
5. ZMNIEJSZENIE DOSTĘPNOŚCI DO ALKOHOLU OSOBOM NIEPEŁNOLETNIM.
Sposób realizacji:
a/ kontrolowanie punktów sprzedaży alkoholu pod względem przestrzegania ustawy z dnia 26 października 1982 r. -o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
b/ zobowiązanie właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych do umieszczenia w placówce handlowej informacji o:
- zakazie sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym,
- posiadanym zezwoleniu,
- godzinach otwarcia placówki handlowej,
- zakazie spożywania napojów alkoholowych w obrębie placówki handlowej / dotyczy sklepów /,
- zakazie sprzedaży pod zastaw i na kredyt,
c/ prowadzenie edukacji sprzedawców w zakresie obowiązującego prawa, szkód związanych z piciem alkoholu przez młodzież oraz konsekwencjach wynikających ze sprzedaży i podawania alkoholu osobom niepełnoletnim,
d/ podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim i nietrzeźwym.
6. PROWADZENIE DZIAŁAŃ MAJĄCYCH NA CELU ZMNIEJSZENIE PATOLOGII SPOŁECZNYCH WYNIKAJĄCYCH Z NADUŻYWANIA ALKOHOLU ORAZ ZWIĘKSZENIE BEZPIECZEŃSTWA LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI.
Sposób realizacji:
a/ współpraca z policją oraz pomoc w wyposażeniu w potrzebny sprzęt ,w celu wyeliminowania zagrożeń ze strony osób nietrzeźwych,
b/ organizowanie we współpracy z policją akcji i konkursów dla dzieci i młodzieży mających na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz bezpiecznego zachowania się w sytuacjach zagrożeń,
c/ współpraca z policją w celu wykrywania i likwidowania negatywnych skutków związanych z działalnością punktów sprzedaży alkoholu,
d/ współpraca z sądem, prokuraturą, policją, pomocą społeczną, służbą zdrowia, szkołami, parafiami, stowarzyszeniami oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz profilaktyki nałogów,
e/ współpraca z Gminnym Centrum Informacji w działaniach na rzecz osób długotrwale bezrobotnych .
ROZDZIAŁ IV
BUDŻET PROGRAMU
1. Zadania niniejszego Programu będą finansowane ze środków pochodzących z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz z innych środków budżetowych przeznaczonych na ten cel.
2. Niewykorzystane środki w danym roku budżetowym pochodzące z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych nie wygasają z upływem roku budżetowego, przeznaczone będą na realizację zadań Programu w roku następnym.
ROZDZIAŁ V
ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
1. Ustala się wynagrodzenie dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za udział w posiedzeniach Komisji, w wysokości 80,00 zł za jedno posiedzenie.
2. Podstawą wypłaty wynagrodzenia jest zestawienie, które złoży Przewodniczący Komisji zgodne z listą obecności na posiedzeniu.
3. W przypadku wykonywania przez członków Komisji czynności kontrolnych poza siedzibą Gminy przysługuje zwrot poniesionych kosztów dojazdu - na podstawie zawartej umowy, przyjmując stawkę za jeden kilometr, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ VI
REALIZATORZY PROGRAMU:
Działalność profilaktyczną koordynuje Pełnomocnik burmistrza ds. ochrony zdrowia i przeciwdziałania patologiom społecznym współpracując z:
a/ Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
b/ Stacją Sanitarno- Epidemiologiczną,
c/ parafiami,
d/ sąsiednimi Gminami w zakresie podejmowania działań profilaktycznych.
e/ dyrektorami szkół,
f/ kierownikiem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
g/ dyrektorami Domów Kultury,
h/ placówkami służby zdrowia,
i/ Gminnym Centrum Informacji,
j/ oraz innymi instytucjami i organizacjami, które zajmują się działaniami z zakresu profilaktyki oraz rozwiązywaniem problemów wynikającym z nadużywania alkoholu.
Współrealizatorem Gminnego Programu jest :
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która inicjuje zadania określone w niniejszym Programie oraz opiniuje zgodność lokalizacji punktów sprzedaży napojów alkoholowych z uchwałami Rady Miejskiej dot. zasad usytuowania na terenie Gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Halinowie
/-/ Włodzimierz Gronczewski