Uchwała Nr XXV/273/04 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 03 grudnia 2004 roku w sprawie Programu wspó

UCHWAŁA Nr XXV/273/04

RADY MIEJSKIEJ W HALINOWIE

z dnia 03 grudnia 2004 roku

 

 

w sprawie Programu współpracy Gminy Halinów z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2005 r.

 

Na podstawie art. 5 ust 3 ustawy  z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz.873 i z 2004 r. Nr 64, poz. 593) Rada Miejska w Halinowie uchwala, co następuje: 

 

 

                                                           § 1

Uchwala się „Program współpracy Gminy Halinów z organizacjami pozarządowymi innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2005 r.”, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

 

                                                           § 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Halinów poprzez koordynowanie i nadzorowanie realizacji uchwalonego Programu oraz składanie Radzie Miejskiej w Halinowie rocznych sprawozdań  w tym zakresie.

 

 

                                                           § 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej w Halinowie

/-/ Włodzimierz Gronczewski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                  Załącznik Nr 1

do Uchwały Nr XXV/273/04

                                                                                  Rady Miejskiej Halinów

                                                                                  z dnia 03 grudnia 2004 roku

 

 

 

PROGRAM

WSPÓŁPRACY  GMINY  HALINÓW  Z  ORGANIZACJAMI     POZARZĄDOWYMI  I  INNYMI  PODMIOTAMI   PROWADZĄCYMI  DZIAŁALNOŚĆ  POŻYTKU  PUBLICZNEGO  W  2005 r.

 

 

WSTĘP

 

            Priorytetowym zadaniem gminy jest służenie mieszkańcom w sposób najskuteczniejszy w ramach posiadanych środków. Prowadzenie aktywnej współpracy z organizacjami jest jednym z elementów sprawnego i efektywnego zarządzania Gminą.

            Celem przedstawionego programu jest wprowadzenie jasnych i czytelnych rozwiązań włączających organizacje w system demokracji

lokalnej. Program stanowi propozycję dla wszystkich organizacji i podmiotów wyrażających wolę i gotowość współpracy w działalności na rzecz naszej Gminy i jej mieszkańców.

            Podstawowymi korzyściami współpracy powinno być umacnianie w społeczności świadomości poczucia odpowiedzialności za siebie i  swoje otoczenie, budowanie społeczeństwa obywatelskiego oraz wprowadzenie nowatorskich i bardziej efektywnych działań, dzięki dobremu rozpoznaniu występujących potrzeb.   

            Uznając duże znaczenie działań podejmowanych przez organizacje pozarządowe dla życia społeczności lokalnej, a także istotę rozwoju wzajemnych relacji między tymi organizacjami a administracją publiczną, Rada Miejska w Halinowie uważa za celowe przyjęcie zasad współpracy pomiędzy samorządem Gminy, a ww. organizacjami.

 

 

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

1. Ilekroć mowa jest o:

1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz.U. Nr 96, poz.873);

 

2) programie – rozumie się przez to Program współpracy Gminy Halinów z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których jest mowa w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie działających na terenie Gminy Halinów na rok 2005.

 

3) gminie – rozumie się przez to Gminę Halinów;

 

4) urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miejski w Halinowie;

 

5) podmiocie – rozumie się przez to podmioty wymienione  w art.3 ust .3 ustawy;

 

2. Obszar współpracy Gminy i organizacji obejmuje w szczególności sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust.1 ustawy.

 

 

Rozdział  II

Zasady współpracy

 

1. Zasada pomocniczości – powierzanie organizacjom pozarządowym tych zadań, które mogą być zrealizowane efektywnej niż poprzez instytucje gminy;

2. Zasada suwerenności stron – zachowanie autonomii i nie ingerowanie w wewnętrzne sprawy organizacji;

3. Zasada partnerstwa – współpraca na równych prawach i na zasadzie dobrowolności udziału;

4. Zasada efektywności – dążenie wszystkich zainteresowanych do osiągnięcia najlepszych efektów, realizując zadania publicznie danych środkach i możliwościach;

5. Zasada uczciwej konkurencji – tworzenie przejrzystych kryteriów współpracy;

6. Zasada jawności- stosowanie jawnych kryteriów finansowych i poza finansowych.. 

 

 

Rozdział III

Podmioty Programu współpracy

 

1. Władze samorządowe są otwarte na współpracę merytoryczną z inicjatorami przedsięwzięć obywatelskich w sferze działalności pożytku publicznego tj. działalności społecznie użytecznej prowadzonej przez organizacje pozarządowe oraz inne osoby i jednostki określone w ustawie. Podmiotami niniejszego Programu współpracy są w szczególności:

1) stowarzyszenia;

2) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

3) fundacje, z zastrzeżeniem art. 3 ust .4 pkt 4 ustawy;

4)samorządy zawodowe;

5) organizacje pracodawców;

6) związki zawodowe;

 

2. Program współpracy skierowany jest do tych organizacji, które prowadzą swoją działalność na terenie Gminy Halinów na rzecz jego mieszkańców.

 

 

 

Rozdział  IV

Przedmiot współpracy

 

1.Przedmiotem współpracy Gminy Halinów z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest w szczególności:

1) ochrona zdrowia;

2) przeciwdziałanie patologiom społecznym;

3) nauka, edukacja, oświata i wychowanie;

4) kultura;

5) upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;

6) pomoc społeczna, a w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;

7) ochrona środowiska.

 

 

 

Rozdział V

Formy i kierunki współpracy

 

1. Gmina realizuje zadania publiczne, o których mowa w ustawie, we  współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami. Współpraca ta może odbywać się w następujących formach:

1) powierzanie wykonania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na sfinansowanie ich realizacji,

2) wspieranie wykonywania zadań publicznych poprzez udzielanie dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

 

2. Powierzanie oraz wspieranie realizacji zadań publicznych odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert w oparciu o przepisy ustawy (chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia). W uzasadnionych przypadkach powierzenie Organizacjom realizacji zadań publicznych może odbywać się także w trybie i na zasadach określonych w szczególności w przepisach o zamówieniach publicznych

1) Burmistrz Miasta ogłasza otwarte konkursy ofert na realizację określonych zadań wymienionych w rozdziale IV ust 1 Programu, zgodnie z ustawą;

2) Burmistrz Miasta może przeprowadzić konkurs  z własnej inicjatywy lub po rozpatrzeniu wniosku Organizacji prowadzącej działalność w danym zakresie;

3) Burmistrz Miasta, w drodze zarządzenia, powołuje komisję konkursową w celu rozpatrzenia ofert przedstawionych przez Organizacje oraz określa tryb jej pracy;

4) warunkiem rozpatrzenia oferty jest sporządzenie jej na formularzu określonym rozporządzeniem ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego;

5) sposób wykorzystania przyznanej dotacji podlega kontroli i ocenie dokonywanej przez właściwe merytorycznie referaty Urzędu Miejskiego lub właściwe gminne jednostki organizacyjne.

 

3. Gmina, organizacje pozarządowe i podmioty, powinny wzajemnie informować się o planowanych kierunkach działania poprzez:

1) organizowanie spotkań dotyczących ogólnych zasad współpracy i konkretnych zagadnień związanych z działalnością statutową;

2)organizowanie spotkań w związku ze zmianą przepisów prawnych, które określają sferę zadań publicznych;

3) utrzymywanie bieżących kontaktów;

4) konsultowanie projektów aktów normatywnych dotyczących działalności statutowej;

5) publikowanie informacji o zadaniach publicznych, mających priorytetowe znaczenie dla Gminy, w Biuletynie Informacji Publicznej.

 

4. Tworzenie wspólnych zespołów zadaniowych o charakterze doradczym i inicjatywnym, które może nastąpić w sytuacji zaistniałej potrzeby z inicjatywy podmiotu w celu:

1) przygotowania projektów uchwał Rady Miejskiej w Halinowie w sprawach dotyczących działalności pożytku publicznego;

2) konsultowania wybranych zadań publicznych, które mogą być realizowane w danym roku;

3) przygotowania opinii w sprawach związanych z Programem;

4) przygotowania sprawozdania z realizacji Programu;

5) stworzenie lokalnej bazy danych o organizacjach działających na terenie Gminy Halinów. 

 

 

Rozdział VI

Postanowienia końcowe

 

 

1. Organizacje pozarządowe mogą kierować na bieżąco uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizacji Programu do Burmistrza Miasta Halinów lub Pełnomocnika d/s współpracy z organizacjami pozarządowymi.

2. W sprawach  nieuregulowanych w niniejszym Programie zastosowanie mają  przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, Kodeksu Cywilnego, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zamówieniach publicznych.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej w Halinowie

/-/ Włodzimierz Gronczewski

 

 

 

 

 

 

                                                                       Załącznik do programu- ANKIETA

 

 

 

 

A N K I E T A

 

 

Halinowski Bank                                                                               Numer ewidencyjny

Informacji                                                                                         /wypełnia UM/

                                                                                                         .....................................

 

1. Pełna nazwa Organizacji prowadzącej działalność pożytku publicznego

......................................................................................................................................................

 

2 Pieczęć Organizacji

                                    ..................................................................................................................

 

 

3 Adres siedziby:   kod..................................... poczta.....................................................................

                               miejscowość...........................ulica...................................................................

                               tel............................ fax.....................e-mail.....................................................

 

4. Adres korespondencyjny: kod.........................poczta.....................................................................

                                              miejscowość..........................ulica.....................................................   

 

5. Funkcja, imię i nazwisko osoby uprawnionej do reprezentowania Organizacji,      

tel.kontaktowy.................................................................................................................................

 

6. Numer w rejestrze /ewidencji/ Organizacji:......................................................................................

Data rejestracji....................................REGON..........................NIP..................................................

Nazwa banku prowadzącego rachunek Organizacji..............................................................................

Nr konta................................................Zasięg działania Organizacji..................................................

......................................................................................................................................................

 

7. Status prawny Organizacji:

- stowarzyszenie /terenowa jednostka organizacyjna stowarzyszenia/

- osoba prawna lub jednostka organizacyjna działająca na podstawie przepisów o stosunku państwa do kościołów innych związków wyznaniowych;

- stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego

- fundacja (terenowa jednostka organizacyjna fundacji)

- samorząd zawodowy

- organizacja pracodawców

- związek zawodowy

- inna organizacja społeczna lub zawodowa /proszę podać jaka/..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

8. Przedmiot działalności Organizacji.................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

 

9. Dotychczas realizowane przedsięwzięcia ......................................................................................

......................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................... 

......................................................................................................................................................

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Aneta Makowska
(2004-12-09 08:32:29)
Ostatnio zmodyfikował:
Aneta Makowska
(2004-12-09 08:34:34)