Strona główna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl
Halinów
Herb Halinów

Czwartek 28.12.2017

A A A A
A A+ A++
zaawansowane

Odpowiedzi i modyfikacje z dn 18.11.2013 r. II

Halinów, dnia 18.11.2013r.

Nr sprawy: ZP.271.50.2013                                                                       

                                                                                  Wszyscy uczestnicy postępowania

 

Dotyczy: przetargu nieograniczonego na zadanie pod nazwą: Budowa gimnazjum przy Zespole Szkół w Halinowie.

 

Wypełniając dyspozycję art. 38 ust.2 oraz ust.4 ustawy Prawo zamówień publicznych,  Zamawiający udziela odpowiedzi na zadane pytania do specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz dokonuje na podstawie art. 38 ust.4 odpowiednich  jej modyfikacji.   

 

Pytanie 1

Ze względu na wymóg opracowania projektu i wykonania instalacji dzwonkowej prosimy o podanie wytycznych dotyczących parametrów urządzeń i opisu technicznego ww. instalacji.

Odpowiedź  1

Sygnalizacja przerw lekcyjnych powinna być sterowana za pomocą zegara szkolnego – elektroniczna woźna (EW) zlokalizowanego w pomieszczeniu portiera. Dzwonki rozmieścić w korytarzach na każdej z kondygnacji budynku. Instalacja przewodem YDY 3x1,5 podtynkowo. Programowanie zegara wykonać zgodnie z jego DTR, godziny sygnalizacji uzgodnić z użytkownikiem (dodatkowo ręczne uruchomienie dzwonków).

 

Pytanie 2

Ze względu na wymóg opracowania projektu i wykonania radiowęzła szkolnego prosimy o podanie wytycznych dotyczących parametrów urządzeń i opisu technicznego ww. instalacji.

Odpowiedź  2

Wykonanie systemu nagłośnienia (radiowęzeł) wraz z dostawą i konfiguracją sprzętu. Miejsca zamontowania głośników: korytarze hol wejściowy wraz z ułożeniem okablowania. Serwerownię zlokalizować w pom. wskazanym przez Zamawiającego. Serwerownię wyposażyć we wzmacniacz miksujący, do którego będzie się zbiegało okablowanie z całego budynku (okablowanie z głośników, mikrofonu pulpitowego, miksera 4-kanałowego). Wzmacniacz miksujący (lub jego odpowiednie wyposażenie) powinien umożliwiać nagrywanie/odtwarzanie komunikatów cyfrowych, dzięki czemu będzie można zaprogramować minimum 6 komunikatów (alarmów dźwiękowych), które w każdej chwili będą mogły zostać odtworzone. Odtworzenie w/w komunikatów (alarmów dźwiękowych wcześniej zaprogramowanych/nagranych) powinno być możliwe z sekretariatu poprzez mikrofon strefowy i serwerowni ze wzmacniacza.

Instalacja radiowęzłowa powinna umożliwiać nadawanie sygnałów głosowych z następujących miejsc:

  • sekretariatu poprzez zastosowanie mikrofonu pulpitowego (strefowego)
  • rozgłośni radiowęzłowej (pomieszczenie 1.16 sala indywidualna) dzięki wykorzystaniu 4-kanałowego miksera audio, do którego będzie można podłączyć różne źródła dźwięku. Mikser powinien zostać połączony ze wzmacniaczem miksującym kablem symetrycznym HIFI (kabel podwójnie ekranowany)
  • serwerowni poprzez podłączenie różnych źródeł dźwięku do wzmacniacza miksującego.

Po zamontowaniu i skonfigurowaniu sprzętu należy przeszkolić dwie osoby wyznaczone

przez zamawiającego z obsługi systemu nagłośnienia.

 

Pytanie 3

Ze względu na wymóg opracowania projektu i wykonania nagłośnienia auli prosimy o podanie wytycznych dotyczących parametrów urządzeń i opisu technicznego ww. instalacji.

Odpowiedź  3

System nagłośnienia auli powinien umożliwiać korzystanie z systemu do realizacji wydarzeń edukacyjno – konferencyjnych dla potrzeb szkoły, takich jak: apele szkolne, konferencje, wykłady, zajęcia edukacyjne, spotkania okolicznościowe, różnego rodzaju gale oraz innych wydarzeń planowanych przez władze szkoły. Powinien zapewniać prawidłowy, niezakłócony przekaz mowy oraz zrozumiałość mowy na poziomie dobrym.

Projektowany system powinien umożliwiać realizacje małych form artystycznych, takich jak:

- małe koncerty instrumentalne

- realizację małych form teatralnych

- nagłośnienie wydarzeń tanecznych

- projekcje filmowe.

Lokalizacja urządzeń głośnikowych powinna być zaprojektowana optymalnie ze względu na uzyskane wyniki symulacji. Sygnały doprowadzone do zestawów głośnikowych zarządzane przez procesor sygnałowy zainstalowany na stałe w pom. zaplecza.

 

Pytanie 4

Ze względu na wymóg opracowania projektu i instalacji rzutnika i ekranu w auli prosimy o podanie wytycznych dotyczących parametrów urządzeń i opisu technicznego ww. instalacji

Odpowiedź  4

Projektor powinien umożliwić prezentację multimedialną z wielu różnych źródeł takich jak:

  1. odtwarzacz bluray, (płyty BluRay Disc, DVD, VCD, CD), wyposażony w wyjście HDMI
  2. notebooki prezentacyjne Użytkownika ustawiane na stole oraz mównicy (3 stanowiska podłączeniowe, notebooki nie ujęte w projekcie)
  3. komputer prezentacyjny z monitorem dotykowym LCD 19”,
  4. odtwarzacz/rejestrator DVD z dyskiem twardym oraz tunerem cyfrowym TV (płyty DVD, VCD, CD, telewizja), wyposażonym w wyjście HDMI.

Rozmieszczenie projektora i ekranu (a także wymiary ekranu) należy tak dobrać, aby zapewnić właściwy przekaz obrazu do każdego uczestnika wykładu (pokazu) w sali.

Ekrany mogą być wpuszczone we wnęki sufitu podwieszanego, dzięki czemu tubusy nie będą widoczne.

Ekran wysuwany elektrycznie.

 

Pytanie 5

Czy koszt wycinki drzew jest po stronie wykonawcy?

Odpowiedź  5

Tak.

Natomiast opłaty - zgodnie z decyzją zezwoleniem na wycinkę nie zostały nałożone.


Pytanie 6

Czy drzwi D3* to drzwi drewniane EI30 czy drzwi stalowe EI30?

Odpowiedź  6

D3* to drzwi wewnętrzne płycinowe EI30.

 

Pytanie 7

Prosimy o podanie oznaczenia dla drzwi w pomieszczeniu 0.21.

Odpowiedź  7

D3B z „bulajem”.

 

Pytanie 8

Czy drzwi DZ3 to drzwi aluminiowe profilowe czy drzwi stalowe płaszczowe?

Odpowiedź  8

DZ3 to drzwi zewnętrzne, ciepłe, aluminiowe z wkładką termiczną, kolor antracytowy RAL 7016, EI60.

 

Pytanie 9

Czy drzwi D.1* to drzwi aluminiowe profilowe czy drzwi stalowe płaszczowe? Jaka jest ognioodporność tych drzwi?

Odpowiedź  9

D.1* to drzwi wewnętrzne aluminiowe kolor antracytowy RAL7016, EI60.

 

Pytanie 10

Czy drzwi D1* to drzwi aluminiowe profilowe czy drzwi stalowe płaszczowe?

Odpowiedź  10

D1* to drzwi aluminiowe wewnętrzne EI30.

 

Pytanie 11

Prosimy o podanie parametrów technicznych świetlików na dachu (rodzaj szklenia, przewodnictwo cieplne szklenia i całej konstrukcji).

Odpowiedź  11

Współczynnik przenikania ciepła U(max) [W/(m2· K)] = 1,7 

  1. Świetlik dachowy łukowy systemowy z poliwęglanu 800x186cm – NP.: ALUCO SYSTEM SL1.10 lub rozwiązanie równoważne, kolor przezroczysty gr. 20mm, struktura 5W
  2. Podbudowa z blachy stalowej, docieplona wełną gr. 50mm (wg systemu producenta np: ALUCO SYSTEM lub rozwiązanie równoważne)
  3. Świetliki wypełnione materiałem o podwyższonej wytrzymałości na uderzenia.

 

Pytanie 12

Czy żaluzje zewnętrzne mają być sterowane elektrycznie?

Odpowiedź  12

Nie. Żaluzje stałe.

 

Pytanie 13

Prosimy o przesłanie pozwolenia na budowę oraz decyzji na wycinkę drzew dotyczącej przedmiotu zamówienia.

Odpowiedź  13

Prośbę spełniliśmy w odpowiedziach z dnia 13.11.2013r. odp. 1 i 3

 

Pytanie 14

Czy wykonanie nowego ogrodzenia (nie dotyczy przestawienia) jest po stronie wykonawcy? Jeśli tak, prosimy o wskazanie dokładnego zakresu prac.

Odpowiedź  14

Informacje dotyczące przywrócenia ogrodzenia wzdłuż południowo-wschodniej granicy oraz wykonania nowej bramy i furtki od ul. Prusa podane są w opisie technicznym projektu architektonicznego poz. 1.4.1, natomiast długość ogrodzenia do przywrócenia widoczna jest na rys. 01 branża A – projekt zagospodarowania terenu.

 

Pytanie 15

Prosimy o podanie parametrów technicznych sufitów podwieszanych (typ sufitu, klasa pochłaniania dźwięku, grubość płyt, klasyfikacja ogniowa).

Odpowiedź  15

W opisie technicznym branży architektura jest: „Sufity podwieszone w rastrze 60x60 (krawędź opuszczona) zaprojektowano w auli i ponad holem wejściowym parteru oraz we wszystkich łazienkach. Kolor sufitów biały. Pozostałe pomieszczenia bez sufitów podwieszonych, za wyjątkiem miejscowych obniżeń w przypadku przebiegających tam przewodów instalacyjnych. Porównaj – rzut sufitów.”  Rigips Base 31E-15 60x60cm. Klasyfikacja ogniowa A2 – niepalna, grubość 10 mm. Pozostałe parametry powinny być spełnione w zgodności z warunkami technicznymi obiektów budowlanych, warunkami ochrony przeciwpożarowej.

 

Pytanie 16

 W projekcie mamy podane, że miski ustępowe mają być wiszące, natomiast przedmiar mówi o miskach typu „kompakt” i nie zawiera stelaży do misek wiszących. Proszę o podanie której wersji należy się trzymać?, a jeśli projektu to czy należy do przedmiaru dołączyć pozycję dotyczącą stelaży do misek ustępowych. (to samo dotyczy misek dla osób niepełnosprawnych).

Odpowiedź  16

Należy przyjąć miski ustępowe wiszące.

Przedmiar robót stanowi jedynie element pomocniczy do określenia przedmiotu zamówienia. Wykonawca powinien we własnym zakresie przygotować ofertę (kosztorys ofertowy) w oparciu o projekt wykonawczy, STWIOR, istotne postanowienia umowy oraz SIWZ.

 

Pytanie 17

W dokumentacji projektowej występuje zawór elektromagnetyczny natomiast brak go w przedmiarze. Czy zatem należy dodać taką pozycję?  Jeśli tak to proszę o podanie parametrów tego zaworu?

Odpowiedź  17

Przedmiar robót stanowi jedynie element pomocniczy do określenia przedmiotu zamówienia. Wykonawca powinien we własnym zakresie przygotować ofertę (kosztorys ofertowy) w oparciu o projekt wykonawczy, STWIOR, istotne postanowienia umowy oraz SIWZ.

 

Pytanie 18

Brak w przedmiarze grzejników cv21s 600/500 – szt. 3 które występują w projekcie?

Odpowiedź  18

Przedmiar robót stanowi jedynie element pomocniczy do określenia przedmiotu zamówienia. Wykonawca powinien we własnym zakresie przygotować ofertę (kosztorys ofertowy) w oparciu o projekt wykonawczy, STWIOR, istotne postanowienia umowy oraz SIWZ.

 

Pytanie 19

Czy Zamawiający posiada prawomocne i ostateczne pozwolenie na budowę?

Odpowiedź  19

Tak.

 

Pytanie 20

Zwracamy się z prośbą o załączenie jako elementu SIWZ decyzji pozwolenia na budowę obejmującej przedmiot zamówienia.

Odpowiedź  20

Prośbę spełniliśmy odpowiadając na pytanie 13.

 

Pytanie 21

Prosimy o przekazanie jako elementu SIWZ prawomocnego zezwolenia na  usunięcie wszystkich drzew/krzewów przeznaczonych do wycinki w związku z realizacją inwestycji lub sprecyzowanie wszystkich ograniczeń/wymagań wynikających z treści zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów, dotyczących m.in. terminu wykonywania prac wycinkowych, zapewnienia nadzoru ornitologa podczas wykonywania ww. prac.

Odpowiedź  21

Prośbę spełniliśmy odpowiadając na pytanie 13.

 

Pytanie 22

Prosimy o potwierdzenie że zezwolenie na usunięcie drzew/krzewów kolidujących z przedmiotem przetargu obejmuje wszystkie drzewa/krzewy przewidziane do usunięcia.

Odpowiedź  22

Tak.

 

Pytanie 23

Prosimy o potwierdzenie, ze uzyskanie decyzji zezwalającej na usunięcie drzew i krzewów oraz poniesienie związanych z tym opłat administracyjnych jest po stronie Zamawiającego.

Odpowiedź  23

Tak, wymóg ten został już spełniony. Natomiast opłaty - zgodnie z decyzją zezwoleniem na wycinkę nie zostały nałożone.

 

Pytanie 24

W przypadku, gdy odpowiedzialność za uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów oraz poniesienie związanych z tym opłat administracyjnych będzie po stronie Wykonawcy - prosimy o uzupełnienie dokumentacji przetargowej o inwentaryzację drzew i krzewów przewidzianych do wycinki w związku z kolizją z inwestycją będącą przedmiotem niniejszego przetargu, a w szczególności podanie:

  1. nazw gatunków drzew i krzewów przewidzianych do wycinki,
  2. wieku drzew i krzewów przeznaczonych do wycinki,
  3. obwodu pni drzew, przeznaczonych do wycinki,  mierzonych na wysokości 130 cm,
  4. wielkości powierzchni, z której zostaną usunięte krzewy,
  5. stanu zdrowotnego drzew i krzewów przewidzianych do wycinki,

Niesprecyzowanie przedmiotu przetargu o powyższe dane uniemożliwia  obliczenie opłat za usunięcie drzew i krzewów, zgodnie z ustawą o ochronie przyrody.

Odpowiedź  24

Nie dotyczy.

 

Pytanie 25

Zamawiający w SIWZ w pkt. II ust. 3 wskazał, iż dokumentacja nie zawiera projektu instalacji dzwonkowej, radiowęzła szkolnego, nagłośnienia auli oraz instalacji rzutnika i ekranu w auli. Jednocześnie Zamawiający wskazał, iż opracowanie projektu ww. instalacji, uzgodnienie z Zamawiającym i ich wykonanie wchodzi w zakres przedmiotu zamówienia. W związku z powyższym zgodnie z treścią przepisu art. 29 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 2 ustawy prawo zamówień publicznych wnioskujemy o przekazanie stosownego programu funkcjonalno użytkowego.

Odpowiedź  25

Odpowiedzi udzielono odpowiadając na pytanie 1, 2, 3, 4.

 

Pytanie 26

Dot. § 1 ust. 6 Projektu umowy. W związku z faktem, iż podstawą do obliczenia ceny ryczałtowej, jej prawidłowe skalkulowanie, jest całokształt dokumentacji przekazanej przez Zamawiającego. W związku z powyższym prosimy o wskazanie poprzez określenie konkretnego zakresu, który może podlegać ograniczeniu bądź też w ujęciu procentowym w stosunku do ceny ryczałtowej określając maksymalny procent mogący podlegać ograniczeniu.

Odpowiedź  26

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę § 1 ust. 6 Projektu umowy.

 

Pytanie 27

Dot. § 3 ust. 1 pkt. 1) Projektu umowy. Zamawiający ustalił w projekcie umowy datę zakończenia budowy jako „sztywną" datę kalendarzową. Tymczasem na datę składania ofert nie jest znany termin rozpoczęcia robót (nie jest pewne ile potrwa sama procedura przetargowa, która zależy m. in. od potencjalnych postępowań odwoławczych). Sytuacja ta uniemożliwia dokonanie precyzyjnej wyceny. Czy Zamawiający zgodziłby się, aby okres realizacji inwestycji został ustalony w tygodniach (lub miesiącach) od daty przekazania terenu budowy (co jest normalną praktyka w kontraktach budowlanych)?

Odpowiedź  27

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę § 3 ust. 1 pkt. 1) Projektu umowy.

 

Pytanie 28

Dot. § 3 ust. 3 Projektu umowy. Prosimy o wprowadzenie stosownej zmiany, poprzez wykreślenie terminu wprowadzającego ograniczenie terminowego. W przypadku braku zgody prosimy o wskazanie rozsądnego uzasadnienia dla wprowadzenia tak krótkiego terminu.

Odpowiedź  28 i modyfikacja

Odpowiadając na pytanie Zamawiający zmieni termin wskazany § 3 ust. 3 i w związku z tym, 

w §3 ust. 3 zamiast „w ciągu 7 dni” wpisuje się „w ciągu 14 dni”.

 

Pytanie 29

Dot. § 4 ust. 2 Projektu umowy. Zgodnie z przepisem art. 31 ust. 1 Ustawy prawo zamówień publicznych zamawiający opisuje przedmiot za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej. Prosimy więc o wykreślenie postanowień „…jak również w dokumentach tych nie ujęte…”.

Wykonawca zarzuca Zamawiającemu naruszenie art. 29 ust. 1 i 31 oraz art. 7 ust. 1 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych poprzez przeniesienie na Wykonawcę odpowiedzialności za prawidłowe opisanie przedmiotu zamówienia w postaci dokumentacji projektowej, wprowadzenie konieczności uwzględnienia w cenach ofert ryzyk  nieprzewidzianych nawet przez Zamawiającego ryzyk, co de facto skutkować będzie nieporównywalnością złożonych ofert. Nie jest dopuszczalne i możliwe zawarcie z góry w specyfikacji i wzorze umowy, zastrzeżenia, iż umowa obejmuje zakres prac, który obojętnie z jakich przyczyn został pominięty na etapie projektowania lub też obejmuje bez obustronnego porozumienia zakres wszelkich prac dodatkowych czy zamiennych. Pragniemy przy tym wskazać, iż wynagrodzenie ryczałtowe – w przypadku ustalenia takiego rodzaju wynagrodzenia – ustalane jest w odniesieniu do przedmiotu zamówienia, opisanego dokumentacją projektową. Wynagrodzenie ryczałtowe – w żadnym wypadku – nie może obejmować tego, czego Zamawiający nie przewidział w dokumentacji projektowej, a tym bardziej tego, czego nie można było przewidzieć na etapie przygotowywania oferty. Tak sformułowane stanowisko potwierdza ugruntowane orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej jak i Zespołu Arbitrów: „Z przepisu art. 10 ustawy wynika, że Zamawiający może udzielić zamówienia tylko w trybach wymienionych w ustawie. Natomiast zezwolenie wykonawcom na doliczenie do ceny ofertowej 10% wartości zamówienia w związku z nieprzewidzianymi robotami budowlanymi, których nie można określić w dacie wszczęcia postępowania, stanowi rażące naruszenie ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Roboty budowlane, których nie można przewidzieć w dniu wszczęcia postępowania powinny być wykonane na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych.” (UZP/ZO/0-2269/04)

Odpowiedź  29

Art. 29 ust.1 Ustawy prawo zamówień publicznych mówi: „Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.”

Sformułowanie w § 4 ust. 2 Projektu umowy w pełnym brzmieniu: „… jak również w dokumentach tych nie ujęte, a bez których nie można wykonać przedmiotu umowy, bez możliwości podwyższenia z jakiegokolwiek tytułu.”.

W rozumieniu Zamawiającego zapis ten nie przenosi na Wykonawcę odpowiedzialności za prawidłowe opisanie przedmiotu zamówienia w postaci dokumentacji projektowej (bo nie dokumentacja projektowa jest przedmiotem zamówienia).

Zamawiający przewiduje wynagrodzenie ryczałtowe. Ryczałt polega na uzgodnieniu przez strony umowy stałej kwoty, która będzie stanowiła ostateczne wynagrodzenie przyjmującego zamówienie z tytułu wykonania zamówionego dzieła, niezależnie od tego, jakie nakłady będzie musiał ponieść wykonawca w celu zamierzonego przez strony rezultatu. Zgodnie z art. 632 KC wynagrodzenie ryczałtowe nie ulega zmianie nawet wtedy, gdy w czasie zawierania umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztu prac.

W celu prawidłowego wyliczenia wynagrodzenia ryczałtowego często sporządzana jest tzw. kalkulacja wstępna. Kalkulacja taka może być sporządzona metodą szacunkową lub poprzez szczegółową wycenę sporządzonego wcześniej zestawienia nakładów koniecznych do wykonania dzieła. W tym drugim wypadku, sposób obliczenia wynagrodzenia jest zbliżony do ustalenia wynagrodzenia kosztorysowego. Z tego też powodu w wielu wypadkach mylony jest z kosztorysem. Istotne jest, że inaczej niż przy uzgodnieniu przez strony wynagrodzenia kosztorysowego, taka kalkulacja wstępna dokonana w celu wyliczenia ryczałtu, nie ma później znaczenia dla oceny czy konkretne, konieczne do zrealizowania zamierzonego przez strony rezultatu prace mają charakter dodatkowy. Istota wynagrodzenia ryczałtowego polega bowiem na tym, iż strony ustalają ogólną kwotę wynagrodzenia za całość nakładów koniecznych do wykonania dzieła.

Kwestii tej dotyczy wyrok SA w Poznaniu z 6.3.2001 r., w którym podkreślono, iż w sytuacji, gdy strony ustaliły za wykonanie dzieła wynagrodzenie ryczałtowe, dołączenie przez wykonawcę do umowy kosztorysu nie ma znaczenia, a dokument ten należy uznać jedynie za uzasadniający merytorycznie oferowaną przez przyjmującego zamówienie (wykonawcę) kwotę wynagrodzenia ryczałtowego.

W świetle przepisów Kodeksu cywilnego ustalenie przez strony wynagrodzenia w formie ryczałtu powoduje, iż wykonawcy nie przysługuje roszczenie o zmianę jego wysokości, zarówno z powodów subiektywnych, takich jak nieprawidłowe przyjęcie podstaw jego ustalenia z powodu mało precyzyjnego oznaczenia przedmiotu świadczenia wykonawcy budowlanego, jak i z powodów obiektywnych, które stanowią przede wszystkim przeszkody, jakich strony nie mogły brać pod uwagę przy zawieraniu umowy. Ustawodawca przyjął tu bardzo wyraźnie, iż ryzyko normatywne uzgodnienia wynagrodzenia ryczałtowego na zbyt niskim poziomie ponosi wykonawca, jako ten, który powinien lepiej znać się na kalkulacji kosztów.

Odnosząc się do przytoczonego w pytaniu orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej jak i Zespołu Arbitrów, Zamawiający oświadcza iż w żadnym z dokumentów przetargowych nie zezwolił na doliczanie do ceny ofertowej 10% wartości zamówienia w związku z nieprzewidzianymi robotami budowlanymi.

W związku z powyższym Zamawiający nie zgadza się na zmianę zapisu §4 ust.2 Projektu umowy.

 

Pytanie 30

Dot. § 5 ust. 4 Projektu umowy.  Wykonawca zaznacza, iż art. 647 Kodeksu cywilnego stanowi o  zobowiązaniu wykonawcy do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i zasadami wiedzy technicznej a inwestor zobowiązuje się do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia. Wystąpienie usterek bądź wad w robotach w żadnym wypadku nie wpływa na niemożność zapłaty wynagrodzenia lub niemożność przeprowadzenia czynności odbiorowych z uwzględnieniem ewentualnych, zgłoszonych przez Zamawiającego nieprawidłowości. Ponadto powyższą kwestię rozstrzygnął Sąd Najwyższy (wyrok z dnia 22 czerwca 2007 r., V CSK 99/2007) który stwierdził, iż: - Inwestor ma obowiązek odbioru obiektu budowlanego wykonanego zgodnie z projektem i zasadami wiedzy technicznej. - Strony umowy o roboty budowlane nie mogą uzależnić wypłaty wynagrodzenia należnego wykonawcy od braku jakichkolwiek usterek.

W powyższym orzeczeniu stwierdzono, iż ujawnienie wad robót budowlanych nie wpływa na obowiązek inwestora dokonania odbioru robót zgodnie z  art. 647 k.c., a z tą chwilą inwestor nabywa uprawnienia z tytułu rękojmi przewidziane w  art. 637 i art. 638 k.c. W związku z powyższym wnioskujemy o wykreślenie sformułowania stanowiącego o bezusterkowym odbiorach.

Odpowiedź  30

Art. 647. Kodeksu cywilnego mówi: „Przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez właściwe przepisy czynności związanych z przygotowaniem robót, w szczególności do przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia.”,  z którego rzeczywiście wprost wynika obowiązek odbioru i zapłata umówionego wynagrodzenia.

Nie można jednak zgodzić się z poglądem, jakoby inwestor miał obowiązek przyjęcia świadczenia wykonawcy, w przypadku gdy obiekt ma wady. Nie można bowiem zmusić inwestora do odbioru obiektu, czyli wyrażenia aprobaty świadczenia wykonawcy, kiedy mamy do czynienia z nienależytym wykonaniem zobowiązania. W uzasadnieniu wyroku SN z 24.7.2009 r. wskazano, że nie można traktować obowiązku inwestora odbioru zgłoszonego przez wykonawcę obiektu w sposób mechaniczny, tj. przyjmować, że taki obowiązek istnieje niezależnie od rodzaju i wagi stwierdzonych wad.

Oddanie obiektu oznacza bowiem przekazanie inwestorowi obiektu, który został wykonany zgodnie z łączącą strony umową i bez zastrzeżeń. Zastrzeżenie o uzupełniającym dokonaniu naprawy wad obiektu, jest kwalifikowane jako  warunek zawieszający, od którego spełnienia zależy aprobata świadczenia przez Zamawiającego czyli faktyczny odbiór. Przejęcie obiektu przez inwestora z zastrzeżeniem, że wykonawca usunie wady nie może być uznane za odbiór.

W związku z powyższym Zamawiający nie zgadza się na zmianę zapisu §5 ust.4 Projektu umowy.

 

Pytanie 31

Dot. § 5 ust. 9 Projektu umowy. Prosimy o potwierdzenie, iż poprzez sformułowanie, że w przypadku zatrudniania podwykonawców wypłata wynagrodzenia dla wykonawcy nastąpi po zaspokojeniu roszczeń podwykonawców. Prosimy o potwierdzenie, iż poprzez powyższe należy rozumieć nie zaspokojenie wszystkich roszczeń (przyszłych) o zapłatę wynagrodzenia, a chodzi o dokonanie przez wykonawcę wymagalnych płatności za wykonane przez podwykonawców roboty?

Odpowiedź  31 i modyfikacja

Odpowiadając na pytanie, Zamawiający uzupełnia zapis § 5 ust. 9, który otrzymuje brzmienie:

„9. W przypadku zatrudnienia podwykonawców, wypłata wynagrodzenia dla Wykonawcy nastąpi po  zaspokojeniu przez Wykonawcę roszczeń podwykonawców, wynikających ze zrealizowanego przez Podwykonawców zakresu robót, zgodnie z umową zawartą z Podwykonawcą.”

 

Pytanie 32

Dot. § 6 ust. 9) Projektu umowy. Zgodnie z art. 29 ust. 1 przedmiot zamówienia należy opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący. Prosimy więc o określenie zakresu wymaganej do wyceny wymiany gruntu poprzez dokładne określenie ilości.

Odpowiedź  32

Odpowiedź została zawarta w odpowiedzi na pytanie 29.

 

Pytanie 33

Dot. § 9 ust. 2 Projektu umowy.  Wykonawca wnioskuje o zmianę projektu umowy, poprzez zmianę sposobu naliczania kar umownych z „opóźnienia” na „zwłokę”. Pragniemy wskazać, iż zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi (art. 471 KC) tj.  gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania wynika z niezachowania przez dłużnika należytej staranności (art. 472 KC).  Kara za niedotrzymanie terminu należy się w przypadku  zwłoki dłużnika, a „dłużnik dopuszcza się zwłoki, gdy nie spełnia świadczenia w terminie…. nie dotyczy to wypadku, gdy opóźnienie w spełnieniu świadczenia jest następstwem okoliczności za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi…” (art. 476 KC). W związku z powyższym Wykonawca wnioskuje o zmianę sposobu naliczania kar umownych, jak na wstępie pytania.

Odpowiedź  33 i modyfikacje

Odpowiadając na pytanie, zgodnie z wnioskiem Wykonawcy, Zamawiający zmienia zapis § 9 ust.2 pkt 1 i 2, który otrzymuje brzmienie:

„1) za zwłokę w wykonaniu przedmiotu umowy, w wysokości 0,1% wynagrodzenia brutto określonego w §4 ust.1, za każdy dzień zwłoki licząc od terminu określonego w §3 ust.1 pkt 1;

  1. za zwłokę w usunięciu wad i usterek stwierdzonych przy odbiorze lub wad zgłoszonych w okresie rękojmi i gwarancji, w wysokości 0,1% wynagrodzenia brutto określonego w §4 ust.1, za każdy dzień zwłoki, licząc od dnia wyznaczonego na usunięcie wad; ”

 

W związku z powyższym Zamawiający dokonuje modyfikacji §9 ust.4 projektu umowy, który otrzymuje brzmienie:

„4. Za zwłokę w płatności kwoty wynikającej z faktury, Wykonawca naliczy odsetki za zwłokę w wysokości ustawowej.”

 

Pytanie 34

Dot. zestawienia wyposażenia meblowego - czy meble muszą być bezwzględnie wycenione o wymiarach takich jak podane w zestawieniu, czy mogą być to standardy?

Odpowiedź 34

Mogą być standardowe.


Pytanie 35

Ławki typu STEP i krzesła SINUS - zostały wycofane za produkcji - prosimy o podanie zamienników?

Odpowiedź 35

Ławki i krzesła mogą być standardowe, muszą spełniać wymagania dotyczące mebli szkolnych.


Pytanie 36

W zestawieniu okien rys. A.33 okna oznaczone nr 01**,01**N, 03** mają być zgodnie z opisem oknami p.poż. EI60. Jako materiał, z którego mają być wykonane okna jest podane PCV, naszym zdaniem żaden system oknie PCV nie posiada odporności p.poż. Wobec powyższego prosimy o odpowiedź, czy można je zastąpić oknami aluminiowymi?

Odpowiedź 36

Potwierdzamy że stolarka oznaczona jako p.poż. ma być aluminiowa.


Pytanie 37

Ze względu na badania p.poż. okna aluminiowe mogą być wykonane w wersji stałej, bądź też w wersji tzw. okien technicznych, wówczas skrzydła będą wykonane z profili drzwiowych z klamką obustronną, zamkiem i samozamykaczem -  ponieważ w systemach p.poż. nie ma skrzydeł uchylanych, ani rozwierano-uchylnych, jak również nie stosuje się do witryn nawiewników. Nie wolno przerywać przegrody p.poż., gdyż takie okno traci swoje właściwości przeciwpożarowe. Wobec powyższego nie można wykonać okien w formie jak zaprojektowane, prosimy o informację, jakie okna należy wyceniać?
Odpowiedź 37

Okna aluminiowe p.poż. na poziomie parteru należy przyjąć w wersji stałej. Natomiast na wyższych kondygnacjach w wersji tzw. okien technicznych. Napowietrzaki umieścić w ramach okiennych pozostałych okien pomieszczenia, w którym występują okna p.poż.


Pytanie 38

Na zestawieniu drzwi rys. A34 drzwi D.1* są oznaczone jako drzwi p.poż.EI30, natomiast na rzucie parteru rys.A4 te same drzwi mają być drzwiami EI60. Jakie drzwi należy wycenić?

Odpowiedź 38

D.1* to drzwi wewnętrzne aluminiowe kolor antracytowy RAL7016 - EI60.

 

Pytanie 39

Dot. § 12 ust. 2 wzoru umowy: w związku z zapisami dotyczącymi okresu gwarancji informujemy, iż niemożliwym jest udzielenie gwarancji na urządzenia dłuższej niż okres gwarancji udzielonej przez sprzedawcę, czy producenta urządzeń. W związku z powyższym wnosimy o zmianę zapisów wzoru umowy, jak niżej:

„2. Wykonawca udzieli gwarancji na roboty i materiały będące przedmiotem umowy na okres 36 miesięcy, licząc od daty odbioru końcowego, na warunkach określonych w karcie gwarancyjnej, wystawionej zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do istotnych postanowień umowy, z wyjątkiem materiałów i urządzeń, na które gwarancja producenta udzielona jest na okres krótszy lub dłuższy niż 36 miesięcy – obowiązuje wtedy okres gwarancji udzielonej przez producenta.”

Odpowiedź 39

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę zapisu § 12 ust. 2 wzoru umowy. Przedłużenie gwarancji u Producenta można dokupić.


Pytanie 40

Jeżeli gwarancja na urządzenia ma wynosić 36 miesięcy to, czy koszty przeglądów gwarancyjnych limitujących przedłużoną gwarancje, a nawet podstawową gwarancję dla niektórych urządzeń, należy doliczyć do ceny oferty, czy też Zamawiający zawrze oddzielną umowę z autoryzowanym serwisem danych urządzeń?

Odpowiedź 40

Przeglądy gwarancyjne wymagane przez Producenta urządzenia w okresie gwarancji powinien wykonywać autoryzowany serwis, a koszty przeglądów gwarancyjnych na przedłużone i na podstawowe gwarancje, należy doliczyć do ceny oferty.


Pytanie 41

Czy elementy eksploatacyjne urządzeń i osprzętu zużywające się w czasie normalnej eksploatacji (np. żarówki, uszczelki, itd.) będą wymieniane przez Zamawiającego (konserwatora), czy ich wymiana mają być doliczona do wartości oferty?

Odpowiedź 41

Nie, z wyjątkiem sytuacji gdy przyspieszone zużycie będzie zawinione przez wykonawcę.


Pytanie 42

W związku z zapisami w §6 ust. 9 i 10, dotyczącymi kosztów robót zleconych przez Inspektora Nadzoru i ewentualnych odnowieniowych, czy należy rozumieć, że prace te niemożliwe do oszacowania w czasie przygotowywania wyceny, będą pracami dodatkowymi?

Odpowiedź 42

Odpowiedź została zawarta w odpowiedzi na pytanie 29.


Pytanie 43

Wzór kary gwarancyjnej zawiera zapis mówiący o 7-dniowym terminie na usunięcie wady. W związku z tym, iż w trakcie eksploatacji może ujawnić się wada jakiegoś urządzenia, którego zakup lub nawet naprawa nie jest możliwa w ciągu 7 dni, prosimy o uwzględnienie takiej okoliczności w zapisie karty gwarancyjnej, dopuszczając w uzasadnionych przypadkach wydłużenie za zgodą Zamawiającego terminu usunięcia wady do czasu realnie potrzebnego na jej usunięcie.

 

Odpowiedź 43 i modyfikacja

Zamawiający wyraża zgodę i w związku z tym w załączniku do umowy „Karta gwarancyjna” w pkt 4)2. Kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się: „ a w uzasadnionych przypadkach wydłużenie za zgodą Zamawiającego terminu usunięcia wady do czasu realnie potrzebnego na jej usunięcie.”


Pytanie 44

W związku z tym, iż przekazana dokumentacja projektowa nie jest kompletna, gdyż nie zawiera projektów wszystkich instalacji, prosimy o przekazanie brakujących dokumentacji instalacji dzwonkowej, radiowęzła, nagłośnienia auli oraz rzutnika i ekranu lub wyłączenie tych elementów z zakresu robót lub o rozszerzenie przedmiotu zamówienia o wykonanie w systemie zaprojektuj i wybuduj instalacji dzwonkowej, radiowęzła, nagłośnienia auli oraz rzutnika i ekranu i przekazanie wówczas koncepcji, założeń progowych do projektowania dla tych instalacji, co pozwoli na wycenę wykonania projektów i wycenę tych instalacji.

Odpowiedź 45

Wytyczne do zaprojektowania w/w instalacji podano odpowiadając na pytanie 1, 2, 3, 4.

 

Pytanie 46

Czy należy rozumieć, że Zamawiający nie wymaga załączania do oferty kosztorysu ofertowego?

Odpowiedź 46

Tak.
 

Pytanie 47

W przedmiarze robót brak ścianek systemowych w sanitariatach z laminatu kompaktowego. Prosimy o informację czy należy ich wycenę ująć w ofercie?

Jeśli tak prosimy o wskazanie ilości przedmiarowej i podstawy wyceny.

Odpowiedź 47

Tak. Podstawą wyceny jest projekt branży architektonicznej rzuty A.3, A5, A7 – WC Męskie uczniów.

 

Pytanie 48

  1. Rozdział VII Warunki udziału w postepowaniu (…) pkt 3 „(…) posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową o łącznej kwocie w wysokości co najmniej 6 000 000,00 zł”

Prosimy o potwierdzenie, że spełnieniem warunku będzie posiadanie kwoty min. 6 mln zł stanowiącej  sumę  środków finansowych i zdolności kredytowej.

Zauważamy, że postawiony warunek dotyczący sytuacji finansowej wykonawcy (6 mln zł) jest nieadekwatny do wielkości zamówienia.

Zamawiający nie może wymagać aby wykonawca dysponował środkami/ zdolnością kredytową  w wysokości prawie 100% wartości zamówienia, co sugerowałoby kredytowanie robót.

To na Zamawiającym spoczywa obowiązek zabezpieczenia środków na realizację inwestycji

W związku z założonym w projekcie umowy planem finansowania robót (zapis przytoczony niżej)  – tj. fakturowania częściowego – zaangażowanie środków wykonawcy nie będzie większe niż 2 mln zł.  Prosimy o zmianę w/w zapisu SIWZ.

§ 5

Zapłata wynagrodzenia Wykonawcy za przedmiot umowy może się odbywać na podstawie nie więcej niż 6. faktur częściowych, wystawionych proporcjonalnie do zaawansowania elementów robót zgodnie z harmonogramem terminowo-rzeczowo-finansowym, o którym mowa w §2 pkt 4, oraz fakturą końcową w następujący sposób:

1) pierwsza faktura częściowa, na kwotę nie wyższą niż 680 000,00 zł brutto, wystawiona nie później niż do dnia 15 grudnia 2013 r.;

2) nie więcej niż trzy faktury częściowe wystawione w 2014r. na łączną kwotę nie większą niż 3 000 000,00 zł brutto, nie później niż do dnia 15 grudnia 2014 r.;

3) nie więcej niż dwie faktury częściowe i faktura końcowa, wystawione w 2015 r. na łączną kwotę nie większą niż …………………..zł brutto (zostanie w pisana kwota wynikająca z różnicy wynagrodzenia, o którym mowa w §4 pkt 1 i kwoty 3680000,00 zł) ;

Odpowiedź 48 i modyfikacja

Odpowiadając na pytanie Zamawiający zmienia zapis SIWZ i w związku z tym, w dziale VII ust.3 pkt 3, zapis „co najmniej 6 000 000,00 zł” zastępuje się „co najmniej 4 000 000,00 zł”.

Spełnieniem warunku będzie posiadanie kwoty min. 4 mln zł stanowiącej  sumę  środków finansowych

i zdolności kredytowej.

 

Pytanie 49

Brak w przedmiarach  okładzin na elewacji  z płyt HPL wg szczegółu detal rys. A.2.  w ilości ok.138m². Proszę o podanie prawidłowej ilości i podstaw wyceny.

Odpowiedź 49

Przedmiar robót stanowi jedynie element pomocniczy do określenia przedmiotu zamówienia. Wykonawca powinien we własnym zakresie przygotować ofertę (kosztorys ofertowy) w oparciu o projekt wykonawczy, STWIOR, istotne postanowienia umowy oraz SIWZ.

 

Pytanie 50

Brak w przedmiarach stalowego pochwytu  balustrady murowej na antresoli w ilości ok.19,4m; proszę o podanie prawidłowej ilości i podstaw wyceny.

Odpowiedź 50

Przedmiar robót stanowi jedynie element pomocniczy do określenia przedmiotu zamówienia. Wykonawca powinien we własnym zakresie przygotować ofertę (kosztorys ofertowy) w oparciu o projekt wykonawczy, STWIOR, istotne postanowienia umowy oraz SIWZ.

 

Pytanie 51

Brak w przedmiarach balustrady stalowej schodów zewnętrznych  ok.6,5 m proszę o podanie prawidłowej ilości i podstaw wyceny.

Odpowiedź 51

Przedmiar robót stanowi jedynie element pomocniczy do określenia przedmiotu zamówienia. Wykonawca powinien we własnym zakresie przygotować ofertę (kosztorys ofertowy) w oparciu o projekt wykonawczy, STWIOR, istotne postanowienia umowy oraz SIWZ.

 

Pytanie 52

W przedmiarach poz.  148 i 149 uwzględniono  tylko 26,4m parapetów z zestawienia stolarki okiennej  winno być  3,0m*60szt+2,0m*3szt+1,0m*10szt +0,9m*1szt =196,6m, proszę o podanie prawidłowej ilości.

Odpowiedź 52

Przedmiar robót stanowi jedynie element pomocniczy do określenia przedmiotu zamówienia. Wykonawca powinien we własnym zakresie przygotować ofertę (kosztorys ofertowy) w oparciu o projekt wykonawczy, STWIOR, istotne postanowienia umowy oraz SIWZ.

 

Pytanie 53

W pozycji 53 przedmiaru przyjęto 15,495 t zbrojenia nadbetonu. Wg zestawień winno być 28,41 t. Proszę o poprawienie przedmiaru robót.

Odpowiedź 53

Przedmiar robót stanowi jedynie element pomocniczy do określenia przedmiotu zamówienia. Wykonawca powinien we własnym zakresie przygotować ofertę (kosztorys ofertowy) w oparciu o projekt wykonawczy, STWIOR, istotne postanowienia umowy oraz SIWZ.

       

 

Z up. Burmistrza

       /-/Adam Sekmistrz

Zastępca Burmistrza

Wytworzył:
(2013-11-18)
Udostępnił:
Robert Zawadzki
(2013-11-18 16:23:02)
Ostatnio zmodyfikował:
Robert Zawadzki
(2013-11-18 16:24:30)
 
 
ilość odwiedzin: 5191233

Biuletyn Informacji Publicznej wykorzystuje pliki cookies.

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

X