Halinów, dnia 11.10.2012r.
Nr sprawy: ZP.271.48.2012
Wszyscy uczestnicy postępowania
Dotyczy: przetargu nieograniczonego na zadanie pod nazwą: „Opracowanie dokumentacji
projektowo-kosztorysowej dla inwestycji pn.: Budowa Gimnazjum przy
Zespole Szkół w Halinowie, ul. Okuniewska 115”
Wypełniając dyspozycję art. 38 ust.2 ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający udziela odpowiedzi na zadane pytania do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z dnia 10 października br.
Pytanie 1
W związku z zapisami w umowie § 11, ust.2., tj.:
„Wykonawca zapłaci Zamawiającemu kary umowne w następujących przypadkach :
1) za opóźnienie w wykonaniu projektu koncepcyjnego w stosunku do terminu określonego w §8 ust.1, w wysokości 0,5% wartości wynagrodzenia określonego w §6 ust.1 niniejszej umowy, za każdy dzień opóźnienia;
2) za opóźnienie w wykonaniu czynności, o których mowa w §8 ust.3 w stosunku do wyznaczonego terminu (nie dłuższego niż 7 dni), w wysokości 0,5% wartości wynagrodzenia określonego w §6 ust.1 niniejszej umowy, za każdy dzień opóźnienia;
3) za opóźnienie w wykonaniu przedmiotu umowy w stosunku do terminu określonego w §8 ust.4, w wysokości 0,5% wartości wynagrodzenia określonego w §6 ust.1 niniejszej umowy, za każdy dzień opóźnienia;
4) za opóźnienie w usunięciu wad i usterek opracowania, w stosunku do terminu wyznaczone-go na ich usunięcie, zgodnie z §9 ust.3 pkt 1), w wysokości 0,5% wartości wynagrodzenia określonego w §6 ust. 1 niniejszej umowy, za każdy dzień opóźnienia;
5) za odstąpienie od umowy z przyczyn zależnych od Wykonawcy w wysokości 10% wartości wynagrodzenia określonego w §6 ust.1 niniejszej umowy.”
Prosimy o informację, czy Wykonawca będzie zobowiązany do zapłaty kar umowny w przypadku wystąpienia opóźnienia w wykonaniu przedmiotu umowy zaistniałego z przyczyn niezależnych od Wykonawcy?
Odpowiedź
1. Tak. Pod pojęciem opóźnienie należy rozumieć każde przekroczenie terminu, chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.
Jednakże, we wzorze umowy – załącznik nr 6 w §14 ust. 2 przewidziane są okoliczności, przy wystąpieniu których, Zamawiający dopuszcza zmiany postanowień zawartej umowy w zakresie zmiany terminu realizacji przedmiotu umowy.
Jednak, o fakcie wystąpienia okoliczności, o których mowa w §14 ust.2 wzoru umowy, Wykonawca jest zobowiązany powiadomić pisemnie Zamawiającego przed upłynięciem terminu wyznaczonego na realizację przedmiotu umowy, pod rygorem utraty prawa do powołania się na te okoliczności, a zmiana terminu zakończenia realizacji przedmiotu umowy w okolicznościach, o których mowa w ust.2, wymaga sporządzenia stosownego aneksu.
Natomiast w związku z naruszeniem zasady równości stron stosunku cywilnoprawnego, Zamawiający zmienia treść umowy w §11 ust. 4 poprzez zastąpienie słowa „zwłokę” słowem „opóźnienie”.
Pytanie 2
czy w zakresie posiadania wiedzy i doświadczenia (ust. V pkt 2) przedstawione referencje mogą dotyczyć projektu wykonawczego ?
Odpowiedź
Tak
Jednocześnie, działając w trybie art. 38 ust.4 ustawy Prawo zamówień publicznych, w związku z udzieloną odpowiedzią na pytanie 1, Zamawiający dokonuje modyfikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia we wzorze umowy (załączniku nr 3) następująco:
- §11 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Za opóźnienie w płatności kwoty wynikającej z faktury, Wykonawca naliczy odsetki za
opóźnienie w wysokości ustawowej.”,
2) w §14 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. O fakcie wystąpienia okoliczności, o których mowa w §14 ust.2 wzoru umowy, Wykonawca jest zobowiązany powiadomić pisemnie Zamawiającego przed upłynięciem terminu wyznaczonego na realizację przedmiotu umowy, pod rygorem utraty prawa do powołania się na te okoliczności, a zmiana terminu zakończenia realizacji przedmiotu umowy w okolicznościach, o których mowa w ust.2, wymaga sporządzenia aneksu, o którym mowa w ust.1.”
Z up. Burmistrza
/-/ Adam Sekmistrz
Zastępca Burmistrza