Uchwała nr XIII/117/03 Rady Miejskiej w Halinowie z dn. 24 października 2003 r. w sprawie: ...
UCHWAŁA Nr XIII/117/03
Rady Miejskiej w Halinowie
z dnia 24 października 2003 r.
w sprawie: Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004 dla Gminy Halinów.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku - o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142 , póz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 41 ust. 1,2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. - o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. Nr 35, póz. 230 z późn. zm.)
Rada Miejska w Halinowie postanawia, co następuje:
§ l
Uchwalić „ Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004" dla Gminy Halinów stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Halinów.
§ 4
Traci moc uchwała Rady Miejskiej w Halinowie Nr VIII / 113/01 z dnia 27 listopada w sprawie ustalenia wynagrodzenia członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
§5
Uchwała wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2004 r.
Załącznik
do uchwały Nr XIII/117/03
Rady Miejskiej w Halinowie
z dnia 24 października 2003 roku.
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004
ROZDZIAŁ I
Diagnoza stanu problemów alkoholowych na terenie Gminy
Program Profilaktyczny kierowany jest do całej społeczności Gminy, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży gimnazjalnej w wieku 13 –16. Z przeprowadzonych badań wśród młodzieży klas gimnazjalnych wynika , że młodzi ludzie przyjmują wzory ryzykownego zachowania, polegające na paleniu papierosów, piciu alkoholu oraz eksperymentowaniu z narkotykami oraz środkami halucynogennymi. Badanie przeprowadzono wśród 430 osób. Wynika z niego, że regularnie pali papierosy - 9% ,
78,5 %próbowało napoje alkoholowe, natomiast w imprezach z udziałem narkotyków brało udział 10 %, z tego 1,4 % osób badanych przyznaje się do próbowania narkotyków.
Z przeprowadzonego badania wynika też że, młodzież ma bardzo łatwy dostęp do alkoholu, papierosów. Może je bez problemu kupić w sklepach na terenie naszej Gminy. Okazuje się ,że sprzedawcy łamią prawo sprzedając papierosy i alkohol młodzieży poniżej 18 lat. Ponad 60 % ludzi młodych podaje, że może kupić bez problemu papierosy natomiast alkohol – blisko 50 %. Rośnie zagrożenie narkotykami, 33,5% uważa ,że na terenie naszej Gminy łatwo jest je kupić.
Problem z nadużywaniem alkoholu przez dorosłych ma według liderów lokalnej społeczności około 1/3 mieszkańców gminy. Z informacji otrzymanych z Posterunku Policji wynika, że znaczna ilość interwencji przeprowadzona w środowisku domowym spowodowana była głównie przez mężczyzn będących pod działaniem alkoholu.
Z danych otrzymanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wiadomo, że 46 rodzin,
w których występuje problem nadużywania alkoholu jest objętych pomocą.
Zachowania mieszkańców naszej Gminy nie różnią się od zachowań statystycznego mieszkańca naszego kraju.
Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004 określa zadania , które należy prowadzić w celu poprawy istniejącej sytuacji.
ROZDZIAŁ II
Celem głównym „Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych” jest zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych ze szczególnym uwzględnieniem ludzi młodych oraz zwiększenie możliwości rozwiązywania problemów już istniejących i łagodzenie ich skutków.
Cele szczegółowe Programu ukierunkowane będą na:
1.Prowadzenie działań profilaktycznych i edukacyjnych skierowanych do dzieci
i młodzieży ich rodziców oraz nauczycieli i pedagogów.
2. Zwiększenie dostępności do pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoholu.
3. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy
psychoterapeutycznej, prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w
rodzinie.
4. Promowanie zdrowego stylu życia.
5. Zmniejszenie dostępności do alkoholu w szczególności osobom niepełnoletnim.
6. Zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców lokalnej społeczności oraz
zapobieganie przemocy.
OCZEKIWANE ZMIANY:
1. Modyfikacja stylu życia rodzin w kierunku pro zdrowotnym i wolnym od nałogów.
2. Zmniejszenie patologii związanych z nadmiernym spożyciem alkoholu.
3. Zmniejszenie wskaźników łamania prawa przez osoby uzależnione od alkoholu oraz zwiększenie liczby osób powracających do aktywnego życia po leczeniu odwykowym.
4. Zminimalizowanie efektów zaniedbań wychowawczych oraz zaburzeń życia rodzinnego wynikających z uzależnienia.
5. Wyeliminowanie spożywania alkoholu przez nieletnich, zmiana kultury
picia przez dorosłych.
ROZDZIAŁ III
ZADANIA I SPOSÓB REALIZACJI
1. Prowadzenie działań profilaktycznych i edukacyjnych skierowanych do dzieci
i młodzieży, ich rodziców oraz nauczycieli i pedagogów.
SPOSÓB REALIZACJI
a/ przeprowadzenie cyklu szkoleń profilaktycznych z zakresu nałogów dla dzieci klas VI wszystkich szkół podstawowych, młodzieży klas gimnazjalnych oraz ich rodziców .
b/ organizowanie szkoleń z zakresu profilaktyki uzależnień oraz innych patologii społecznych dla osób:
- zajmujących się rozwiązywaniem problemu nałogów (członkowie Gminnej Komisji
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy
Społecznej, służby zdrowia, policji),
- podejmujących działania na rzecz dzieci i młodzieży (pedagodzy, nauczyciele).
c/ zakupienie i rozpowszechnianie materiałów edukacyjnych:
ulotki, broszury, czasopisma, filmy, plakaty.
d/ prowadzenie dla rodziców i wychowawców zajęć edukacyjnych pomocnych
w przygotowaniu młodzieży do podejmowania świadomych i odpowiedzialnych wyborów
/ warsztaty umiejętności wychowawczych/.
e/ organizowanie imprez, konkursów angażujących społeczności szkolne do aktywności
w działaniach profilaktycznych.
2. Zwiększenie dostępności do pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
SPOSÓB REALIZACJI
a/ prowadzenie Punktu Konsultacyjno - Informacyjnego dla osób z problemem
alkoholowym,
b/ prowadzenie w lokalach użyteczności publicznej, kampanii informacyjnej
(w formie plakatów, broszur, informatora ) o możliwościach leczenia, formach pomocy,
grupach wsparcia,
c/ pomoc w sfinansowaniu leczenia osób uzależnionych (sfinansowanie opłaty za wydanie
opinii biegłego, pokrycie kosztów dojazdu na leczenie),
d/ organizowanie pomocy osobom uzależnionym po przebytej terapii (dofinansowanie
programu podtrzymującego abstynencję),
e/ wnioskowanie o przymusowe leczenie,
f/ współpraca dotycząca pomocy osobom nadużywającym alkoholu
z podstawową opieką zdrowotną,
g/ wspieranie działalności grup wsparcia wzajemnej pomocy.
3. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy mające związek
z nadużywaniem alkoholu pomocy psychoterapeutycznej, prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
SPOSÓB REALIZACJI
a/ prowadzenie Punktu Pomocy Osobom Współuzależnionym.
- udzielanie indywidualnej i grupowej pomocy psychologicznej ofiarom przemocy,
b/ prowadzenie dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych lub zagrożonych
patologią przy współpracy z MOPS, Kościołem Katolickim, dyrektorami szkół -
świetlic środowiskowych oraz Klubu środowiskowego, w których realizowane będą
programy opiekuńczo- wychowawcze z elementami socjoterapii, zajęcia rozwijające
zainteresowania oraz pomoc w nauce,
c/ dofinansowanie dożywiania dzieci i młodzieży będącej pod opieką świetlic
środowiskowych i klubu środowiskowego,
e/ dofinansowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych
z programem terapeutyczno – profilaktycznym /kolonie, obozy, półkolonie /,
f/ wspieranie działalności grup wsparcia wzajemnej pomocy.
4. Promowanie zdrowego stylu życia .
SPOSÓB REALIZACJI
a/ organizowanie dla dzieci i młodzieży, w czasie wolnym od nauki oraz w czasie ferii
i wakacji zajęć mających na celu zagospodarowanie wolnego czasu oraz
rozwijających uzdolnienia i zainteresowania (zajęcia sportowe, artystyczne, turystyczne
i inne) .
b/ wspomaganie, dofinansowanie działalności instytucji, organizacji realizujących zadania
związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów uzależnień.
c/ wspieranie i tworzenie działań służących rekreacji i zabawie młodzieży bez używek.
d/ organizowanie imprez promujących styl życia wolny od nałogów.
5. Zmniejszenie dostępności do alkoholu osobom niepełnoletnim.
SPOSÓB REALIZACJI
a / kontrolowanie punktów sprzedaży alkoholu pod względem przestrzegania ustawy
z dnia 26 października 1982 r. -o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi .
b/ zobowiązanie właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych do:
- udziału w organizowanych szkoleniach,
- umieszczenia w placówce handlowej informacji o:
- zakazie sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym,
- posiadanym zezwoleniu,
- godzinach otwarcia placówki handlowej,
- zakazie spożywania napojów alkoholowych w obrębie placówki handlowej
/ dotyczy sklepów /
- zakazie sprzedaży pod zastaw i na kredyt.
c/ promowanie placówek gastronomicznych wolnych od alkoholu. .
d/ podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem zakazu sprzedaży alkoholu
nieletnim i nietrzeźwym.
e/ współpraca z policją w celu wykrywania i likwidowania negatywnych skutków
związanych z działalnością punktów sprzedaży alkoholu.
6. Zwiększenie bezpieczeństwa lokalnej społeczności oraz zapobieganie
przemocy.
SPOSÓB REALIZACJI
Współpraca z sądem, prokuraturą, policją, pomocą społeczną, służbą zdrowia, szkołami, parafiami, oraz stowarzyszeniami działającymi na rzecz profilaktyki nałogów oraz podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie przemocy oraz innym zachowaniom patologicznym wynikającym z uzależnienia.
ROZDZIAŁ IV
BUDŻET PROGRAMU
1. Zadania niniejszego Programu będą finansowane ze środków pochodzących
z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz
z innych środków budżetowych przeznaczonych na ten cel.
2. Niewykorzystane środki w danym roku budżetowym pochodzące z opłat za
wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych nie wygasają
z upływem roku budżetowego, przeznaczone będą na realizację zadań Programu
w roku następnym.
ROZDZIAŁ V
ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
1. Ustala się wynagrodzenie dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych za udział w posiedzeniach Komisji w wysokości 80,00 zł za jedno
posiedzenie.
2. Podstawą wypłaty wynagrodzenia jest zestawienie, które złoży Przewodniczący Komisji
zgodne z listą obecności na posiedzeniu.
3.W przypadku wykonywania przez członków Komisji czynności kontrolnych poza
siedzibą Gminy przysługuje zwrot poniesionych kosztów dojazdu - na podstawie
zawartej umowy, przyjmując stawkę za jeden kilometr, zgodnie z obowiązującymi
przepisami.
ROZDZIAŁ VI
REALIZATORZY PROGRAMU
Działalność profilaktyczną koordynuje
Pełnomocnik Burmistrza ds. Ochrony Zdrowia i Przeciwdziałania Patologiom Społecznym współpracując z:
A/ Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
B/ Stacją Sanitarno- Epidemiologiczną,
C/ parafiami,
D/ sąsiednimi Gminami w zakresie podejmowania działań profilaktycznych.
E/ dyrektorami szkół
F/ kierownikiem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
G/ dyrektorami Domów Kultury
H/ placówkami służby zdrowia
Współrealizatorem Gminnego Programu jest :