Strona główna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl
Halinów
Herb Halinów

Piątek 29.12.2017

A A A A
A A+ A++
zaawansowane

Uchwała Nr XXV/274/04 Rady Miejskiej w Halinowie z dnia 03 grudnia 2004 roku w sprawie: Programu

 

                                                                                                                                

UCHWAŁA Nr XXV/274/04

Rady Miejskiej w Halinowie

z dnia 03 grudnia 2004 roku

 

 

 w sprawie: Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005 dla Gminy Halinów.

 

Na podstawie art. 18  ust. 2 pkt. 15  ustawy z dnia  08 marca 1990 roku - o samorządzie  gminnym  (t.j.Dz. U. z 2001 r. Nr 142 , poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 41 ust. 1,2 i 5  ustawy z dnia 26 października 1982 r. – o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu  alkoholizmowi ( t.j.Dz. U z 2002r. Nr 147, poz.1231  z późn. zm.)

 

Rada Miejska w Halinowie postanawia co następuje:

§  1

Uchwalić „ Program Profilaktyki i Rozwiązywania  Problemów  Alkoholowych na rok 2005”  dla Gminy Halinów stanowiący załącznik do  niniejszej uchwały.

§  2

Wykonanie uchwały  powierza się  Burmistrzowi  Miasta  Halinów.

§ 3

Uchwała  podlega ogłoszeniu  w Dzienniku  Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

§  4

Uchwała wchodzi w życie  z dniem 01 stycznia 2005 r.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej w Halinowie

/-/ Włodzimierz Gronczewski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                    

 

 

Załącznik  Nr 1

do uchwały Nr XXV/274/04

                                                                                              Rady  Miejskiej w Halinowie

z dnia 03 grudnia 2004 roku

 

„Program Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  na  rok 2005” dla Gminy Halinów.

ROZDZIAŁ I

Diagnoza stanu problemów alkoholowych na terenie Gminy

Program kierowany jest do społeczności Gminy, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży gimnazjalnej. Z przeprowadzonych badań wśród 500 gimnazjalistów oraz 160 uczniów klas VI szkół podstawowych wynika, że młodzi ludzie przyjmują wzory ryzykownego zachowania, polegające na  paleniu papierosów, piciu alkoholu oraz  eksperymentowaniu z narkotykami i środkami halucynogennymi. 66,2 % młodych  ludzi  przyznaje się do spożywania napojów alkoholowych , natomiast w imprezach z udziałem narkotyków  brało udział  8,2 % , z tego 1% osób badanych przyznaje się do próbowania narkotyków.

Z przeprowadzonego badania wynika  też  że,  młodzież ma bardzo łatwy  dostęp do  alkoholu, papierosów. Może je bez problemu kupić w sklepach na terenie naszej Gminy. Okazuje się, że  sprzedawcy  łamią prawo  sprzedając  papierosy i alkohol  młodzieży  poniżej 18 lat. 50% ludzi młodych  podaje, że może kupić bez problemu papierosy,  alkohol –48%,   natomiast  23,4%  jest zdania, że  na terenie naszej Gminy  łatwo jest  kupić również narkotyki. Istnieje też  duży  problem z   nadużywaniem alkoholu przez dorosłych mieszkańców gminy. Z informacji otrzymanych z Komisariatu Policji wynika, że

w bieżącym roku przeprowadzono 351 interwencji w środowisku  domowym, których powodem były  awantury spowodowane  przez  mężczyzn  będących pod działaniem alkoholu.

Do wytrzeźwienia zatrzymano 75 osób dorosłych oraz 7 nieletnich.

Odnotowano 148 kolizji drogowych , których powodem były również osoby  nietrzeźwe.

Na terenie Gminy zdarzyło się 36 wypadków drogowych, w których zginęły 4 osoby a 50 zostało rannych.

W przeprowadzonych ankietach  dzieci i młodzież  podają, że osoby  nietrzeźwe są zagrożeniem dla ich spokoju i bezpieczeństwa.  

Z pomocy Miejskiego  Ośrodka Pomocy Społecznej  w bieżącym  roku  korzysta  118  osób długotrwale bezrobotnych, oraz  41  rodzin, w których występuje  problem nadużywania  alkoholu. Znacznie wzrosła ilość  wniosków skierowanych do  Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o podjęcie działań zobowiązujących do leczenia uzależnienia od alkoholu. Na pewno jest  to wpływ  informacji  przekazywanej  za pośrednictwem  lokalnej  prasy o możliwościach uzyskania pomocy na terenie gminy.

Zachowania mieszkańców  naszej Gminy nie różnią się od  zachowań statystycznego mieszkańca  naszego kraju.

Program Profilaktyki  i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  na rok 2005 określa zadania, które należy prowadzić w celu poprawy istniejącej sytuacji.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ II

CELEM GŁÓWNYM

„Programu  Profilaktyki  I  Rozwiązywania  Problemów  Alkoholowych  na rok 2005”

JEST  ZAPOBIEGANIE  POWSTAWANIU   NOWYCH  PROBLEMÓW  ALKOHOLOWYCH  ORAZ   ZWIĘKSZENIE  MOŻLIWOŚCI  ROZWIĄZYWANIA   PROBLEMÓW  JUŻ  ISTNIEJĄCYCH I  ŁAGODZENIE  ICH  SKUTKÓW.

 

 CELE  SZCZEGÓŁOWE  PROGRAMU  UKIERUNKOWANE  BĘDĄ  NA:

1.  Prowadzenie działań profilaktycznych  i edukacyjnych  skierowanych do dzieci i  młodzieży,  ich  rodziców oraz nauczycieli i pedagogów.

2.  Zwiększenie  dostępności  do  pomocy  terapeutycznej i rehabilitacyjnej  dla osób     uzależnionych od  alkoholu. 

3.  Udzielanie rodzinom, w których występują  problemy alkoholowe pomocy    psychoterapeutycznej, prawnej oraz  ochrony przed przemocą w rodzinie.

4.  Promowanie  zdrowego  stylu życia.

5.  Zmniejszenie  dostępności do alkoholu osobom  niepełnoletnim.

6.  Prowadzenie działań mających na celu zmniejszenie patologii społecznych wynikających  z  nadużywania alkoholu oraz  zwiększenie  bezpieczeństwa  lokalnej społeczności.

OCZEKIWANE  ZMIANY:

1.       Modyfikacja stylu życia rodzin w kierunku pro zdrowotnym i wolnym od nałogów.

2.       Zmniejszenie  patologii związanych z nadmiernym spożyciem alkoholu.

3.       Zmniejszenie wskaźników łamania prawa przez osoby uzależnione od alkoholu oraz zwiększenie liczby osób powracających do aktywnego życia po leczeniu odwykowym.

4.       Zminimalizowanie efektów zaniedbań wychowawczych oraz zaburzeń życia rodzinnego wynikających z uzależnienia.

5.       Wyeliminowanie  spożywania  alkoholu  przez  nieletnich,  zmiana  kultury

picia przez  dorosłych.

ROZDZIAŁ III

ZADANIA  I  SPOSÓB  REALIZACJI:

1.  PROWADZENIE DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH  I EDUKACYJNYCH  SKIEROWANYCH DO DZIECI I   MŁODZIEŻY,  ICH  RODZICÓW ORAZ NAUCZYCIELI  I PEDAGOGÓW.

Sposób realizacji:

a/  przeprowadzenie  programów  profilaktycznych  z zakresu nałogów  w  klasach  VI wszystkich  szkół  podstawowych, młodzieży  klas  gimnazjalnych  oraz  dla  dzieci  klas  pozostałych   - jeżeli  zaistnieje taka potrzeba,

b/ organizowanie szkoleń  z zakresu profilaktyki uzależnień oraz  innych patologii społecznych dla osób:

     - zajmujących się rozwiązywaniem problemu nałogów (członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, służby zdrowia, policji),

     -podejmujących działania na rzecz dzieci i młodzieży (pedagodzy, nauczyciele).

c/ zakupienie  i  rozpowszechnianie  materiałów  edukacyjnych: ulotki, broszury, czasopisma, filmy, plakaty,

d/  prowadzenie dla rodziców i wychowawców zajęć edukacyjnych pomocnych w przygotowaniu młodzieży do podejmowania świadomych i odpowiedzialnych wyborów /warsztaty umiejętności wychowawczych/,

e/  organizowanie  imprez, konkursów  angażujących społeczności szkolne do aktywności w działaniach profilaktycznych.

 

 

2.ZWIĘKSZENIE  DOSTĘPNOŚCI  DO  POMOCY  TERAPEUTYCZNEJ  I   REHABILITACYJNEJ  DLA OSÓB  UZALEŻNIONYCH OD  ALKOHOLU. 

Sposób realizacji:

a/  prowadzenie Punktu   Konsultacyjno - Informacyjnego  dla osób  z  problemem alkoholowym,

b/  prowadzenie  w lokalach użyteczności publicznej, kampanii informacyjnej (w formie plakatów, broszur, informatora ) o możliwościach leczenia, formach pomocy, grupach wsparcia,

c/  pomoc w sfinansowaniu leczenia osób uzależnionych (sfinansowanie opłaty za wydanie opinii biegłego, pokrycie kosztów dojazdu na leczenie),

d/  organizowanie  pomocy osobom uzależnionym po przebytej terapii (dofinansowanie programu podtrzymującego  abstynencję),

e/  wnioskowanie o przymusowe leczenie,

f/   współpraca  dotycząca  pomocy osobom  nadużywającym  alkoholu z podstawową opieką zdrowotną,

g/  wspieranie działalności  grup wsparcia wzajemnej pomocy.

 

3. UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ  PROBLEMY  MAJĄCE ZWIĄZEK  Z NADUŻYWANIEM ALKOHOLU POMOCY PSYCHOTERAPEUTYCZNEJ, PRAWNEJ ORAZ OCHRONY PRZED  PRZEMOCĄ W RODZINIE.

Sposób realizacji:

a/  prowadzenie Punktu Pomocy  Osobom Współuzależnionym, którego zadaniem jest udzielanie indywidualnej i grupowej pomocy psychologicznej,

b/  prowadzenie dla dzieci  i młodzieży  z  rodzin  dysfunkcyjnych  lub  zagrożonych patologią   przy współpracy  z   MOPS, Kościołem Katolickim, dyrektorami szkół:  

     - klubu środowiskowego dla młodzieży gimnazjalnej w Halinowie,

     - świetlic środowiskowych  dla dzieci szkół podstawowych - w Halinowie  i  w Okuniewie, w  których  realizowane będą  programy  opiekuńczo- wychowawcze  z elementami  socjoterapii, zajęcia rozwijające zainteresowania  oraz pomoc w nauce,

c/  dofinansowanie dożywiania dzieci i młodzieży  będącej  pod opieką świetlic środowiskowych i  klubu środowiskowego,

d/  dofinansowanie wypoczynku  dla dzieci i młodzieży z  rodzin  dysfunkcyjnych z  programem  terapeutyczno – profilaktycznym  /kolonie,  obozy, półkolonie /,

e/  dofinansowanie dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych  dodatkowych  zajęć pozaszkolnych rozwijających  zainteresowania np. wyjazdy na basen, wyjazdy turystyczne – z klasą, udział w zajęciach artystycznych i innych,

f/   wspieranie działalności  grup wsparcia wzajemnej  pomocy.

 

4.PROMOWANIE  ZDROWEGO  STYLU ŻYCIA. 

Sposób  realizacji:

a/ rganizowanie dla dzieci i młodzieży, w czasie wolnym od nauki  oraz  w czasie  ferii i wakacji  zajęć  mających na celu zagospodarowanie wolnego czasu oraz rozwijających uzdolnienia i zainteresowania (zajęcia  sportowe, artystyczne, turystyczne i inne),

b/  wspomaganie, dofinansowanie działalności  instytucji,  organizacji  realizujących  zadania związane  z  profilaktyką i  rozwiązywaniem  problemów uzależnień,

c/  wspieranie i tworzenie działań służących  uprawianiu sportu, zabawie i rekreacji dzieci i  młodzieży, 

d/  wspieranie szkolnych klubów sportowych ,

e/  wspieranie działalności  lokalnych  drużyn sportowych działających w sołectwach,

f/   organizowanie  imprez   promujących  styl  życia  wolny  od  nałogów.

 

 

5. ZMNIEJSZENIE  DOSTĘPNOŚCI DO ALKOHOLU  OSOBOM  NIEPEŁNOLETNIM.

Sposób realizacji:

a/  kontrolowanie  punktów sprzedaży alkoholu pod względem przestrzegania ustawy z   dnia 26 października  1982 r. -o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, 

b/  zobowiązanie  właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych do umieszczenia w placówce handlowej  informacji o:

     -  zakazie sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym,

     -  posiadanym zezwoleniu,

     -  godzinach otwarcia placówki handlowej,

     -  zakazie spożywania napojów alkoholowych w obrębie placówki handlowej / dotyczy sklepów /,

     -  zakazie sprzedaży pod zastaw i na kredyt,

c/  prowadzenie edukacji sprzedawców w zakresie obowiązującego prawa, szkód związanych z  piciem alkoholu przez młodzież oraz  konsekwencjach wynikających ze sprzedaży i podawania alkoholu osobom niepełnoletnim,

d/  podejmowanie  interwencji w związku  z naruszeniem zakazu sprzedaży  alkoholu  nieletnim i nietrzeźwym.

 

6. PROWADZENIE DZIAŁAŃ MAJĄCYCH NA CELU ZMNIEJSZENIE PATOLOGII SPOŁECZNYCH  WYNIKAJĄCYCH  Z  NADUŻYWANIA ALKOHOLU ORAZ  ZWIĘKSZENIE  BEZPIECZEŃSTWA  LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI.

Sposób realizacji:

a/  współpraca  z  policją  oraz pomoc w   wyposażeniu w potrzebny sprzęt ,w celu wyeliminowania  zagrożeń  ze strony osób  nietrzeźwych,

b/  organizowanie  we  współpracy z policją  akcji i konkursów dla dzieci i młodzieży mających na celu poprawę  bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz bezpiecznego zachowania się w sytuacjach zagrożeń,

c/  współpraca  z  policją  w  celu  wykrywania  i  likwidowania negatywnych  skutków związanych  z  działalnością  punktów  sprzedaży  alkoholu, 

d/  współpraca z sądem, prokuraturą, policją, pomocą społeczną, służbą zdrowia, szkołami, parafiami, stowarzyszeniami oraz innymi instytucjami  działającymi na rzecz profilaktyki nałogów,

e/  współpraca z Gminnym Centrum Informacji  w działaniach  na  rzecz osób długotrwale bezrobotnych .    

ROZDZIAŁ  IV

BUDŻET  PROGRAMU

1.  Zadania  niniejszego  Programu  będą  finansowane   ze  środków  pochodzących z  opłat  za  wydane  zezwolenia  na  sprzedaż  napojów  alkoholowych oraz z  innych środków  budżetowych przeznaczonych na ten  cel.  

2.  Niewykorzystane  środki  w  danym  roku  budżetowym   pochodzące  z  opłat za wydane  zezwolenia na  sprzedaż   napojów  alkoholowych  nie  wygasają  z upływem   roku   budżetowego, przeznaczone  będą  na  realizację   zadań  Programu  w  roku następnym.

 

ROZDZIAŁ V

ZASADY WYNAGRADZANIA  CZŁONKÓW  GMINNEJ  KOMISJI ROZWIĄZYWANIA  PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

 

1.  Ustala się wynagrodzenie dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za udział w  posiedzeniach  Komisji, w wysokości  80,00 zł  za jedno posiedzenie.

2.  Podstawą wypłaty wynagrodzenia jest  zestawienie, które złoży  Przewodniczący Komisji zgodne z listą obecności  na posiedzeniu.

3.  W przypadku wykonywania przez członków Komisji czynności kontrolnych poza siedzibą Gminy przysługuje zwrot  poniesionych  kosztów  dojazdu -  na podstawie zawartej umowy, przyjmując  stawkę za  jeden kilometr, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

ROZDZIAŁ  VI

REALIZATORZY   PROGRAMU:

 

Działalność profilaktyczną koordynuje Pełnomocnik burmistrza ds. ochrony zdrowia i przeciwdziałania patologiom społecznym współpracując z:

a/ Państwową Agencją Rozwiązywania  Problemów  Alkoholowych,

b/ Stacją Sanitarno- Epidemiologiczną,

c/ parafiami,

d/ sąsiednimi  Gminami w zakresie  podejmowania  działań  profilaktycznych.

e/ dyrektorami   szkół,

f/ kierownikiem  Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,

g/ dyrektorami  Domów  Kultury,

h/ placówkami   służby  zdrowia,

i/ Gminnym Centrum Informacji,

j/ oraz innymi instytucjami i organizacjami, które zajmują się  działaniami z zakresu profilaktyki oraz rozwiązywaniem   problemów wynikającym  z  nadużywania alkoholu.

 

Współrealizatorem Gminnego  Programu  jest :

Gminna  Komisja  Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych, która  inicjuje  zadania   określone  w  niniejszym  Programie oraz  opiniuje zgodność  lokalizacji  punktów sprzedaży napojów alkoholowych  z uchwałami Rady Miejskiej  dot.  zasad usytuowania  na terenie Gminy miejsc sprzedaży  i podawania napojów  alkoholowych.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej w Halinowie

/-/ Włodzimierz Gronczewski

 

 

 

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Aneta Makowska
(2004-12-09 08:48:14)
Ostatnio zmodyfikował:
Aneta Makowska
(2004-12-09 08:59:50)
 
 
ilość odwiedzin: 5194600

Biuletyn Informacji Publicznej wykorzystuje pliki cookies.

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

X